کد خبر 286168
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱

برخی منابع می‌گویند ناکامی در سرنگونی اسد باعث کاهش نفوذ این شاهزاده سعودی در پادشاهی عربستان شده است. زود است که میزان تأثیرگذاری سیاست جدید عربستان را در مقابل اتباع جهادی خود در سوریه برآورد کنیم. سعودی‌های بسیاری، فرماندهان ارشد در جبهه النصره هستند و احتمال بازگشت آن‌ها به کشور بسیار اندک است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی المانیتور 16 فوریه 2014 (27 بهمن) در مقاله‌ای به سیاست‌های عربستان در تحولات سوریه پرداخته و نوشته است: برآوردها از شمار سعودی‌های در حال نبرد در سوریه حدود دوهزار و پانصد نفر است. برخی از آن‌ها کهنه‌ستیزه‌جویان جهاد در افغانستان، بوسنی و عراق هستند. برخی از آن‌ها نیز هم‌رزمان اسامه بن‌لادن هستند. دیگران از عربستان به سوریه رفته‌اند. برخی به طور مستقیم از فرودگاه‌های مهم عربستان خارج شده‌اند و این موضوع سبب شده برخی ناظران نتیجه‌گیری کنند که مقامات سعودی، آن‌ها را به رفتن به سوریه و جنگ علیه رژیم اسد ترغیب کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: به نظر می‌رسد دولت عربستان به مدت بیش از دو سال چشم خود را بر مسافرت شهروندان سعودی (حتی مخالفان سیاسی) به سوریه بسته است. برخی منابع سعودی مدعی‌اند که بیش از بیست درصد سعودی‌‌هایی که به سوریه می‌روند، حال به کشور بازگشته‌اند و مطبوعات سعودی دولت را به دلیل کمک به بازگشت آن‌ها ستایش کرده‌اند. منابع سعودی دو دلیل را برای تغییر در سیاست‌ها ذکر کرده‌اند: نخست، فشار شاهزاده محمد بن‌نایف، وزیر کشور، که طی دهه گذشته مبارزه علیه فعالیت‌ زیرزمینی القاعده را در داخل هدایت کرده است. جهادی‌ها چند سال پیش، قصد داشتند وی را بکشند. احتمالاً وزارت کشور عربستان به مدارکی در مورد توطئه جهادی‌های سعودی در سوریه دست یافته که مطابق آن، جهادی‌ها به‌دنبال انجام حملات داخل عربستان شبیه حملات سعودی‌های بازگشته از افغانستان در سال‌های 2004 تا 2006 هستند.

سفر آتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به عربستان در ماه مارس نیز عامل دوم پشت این سیاست جدید است. پادشاهی عربستان با انجام اقداماتی به منظور مهار حمایت خود از القاعده و جبهه النصره امیدوار است نگرانی‌های آمریکا را در مورد حمایت سعودی‌ها از تروریست‌ها در سوریه رفع کند. شاهزاده نایف هفته گذشته برای دیدار با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا و دستیار رئیس‌جمهور در امور امنیت و ضدتروریسم، دیدار کرد.
در پایان مقاله آمده است: سفر آتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به عربستان در ماه مارس نیز عامل دوم پشت این سیاست جدید است. پادشاهی عربستان با انجام اقداماتی به منظور مهار حمایت خود از القاعده و جبهه النصره امیدوار است نگرانی‌های آمریکا را در مورد حمایت سعودی‌ها از تروریست‌ها در سوریه رفع کند. شاهزاده نایف هفته گذشته برای دیدار با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا و دستیار رئیس‌جمهور در امور امنیت و ضدتروریسم، دیدار کرد. این دیدارها آماده‌سازی‌ و زمینه‌چینی برای سفر اوباما به عربستان است. شخصیت مهم و محوری سعودی در سوریه طی سه سال گذشته، شاهزاده بندر بن‌سلطان بوده است. برخی منابع می‌گویند ناکامی در سرنگونی اسد باعث کاهش نفوذ این شاهزاده سعودی در پادشاهی عربستان شده است. زود است که میزان تأثیرگذاری سیاست جدید عربستان را در مقابل اتباع جهادی خود در سوریه برآورد کنیم. سعودی‌های بسیاری، فرماندهان ارشد در جبهه النصره هستند و احتمال بازگشت آن‌ها به کشور بسیار اندک است.
منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس