کد خبر 286191
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵

در ادامه درگیری و ضد و خورد بین نیروهای امنیتی سعودی و کارگران خارجی در عربستان، یک کارگر آفریقایی دیگر به ضرب گلوله این نیروها در جنوب استان جده کشته شد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه نوشت: نواف البوق سخنگوی پلیس جده گفت: یک گشتی امنیتی در نزدیک شهر حجاج البحر در جنوب استان جده به یک گروه از اتباع آفریقایی مظنون شد که بدون مجوز اقامت در عربستان به سر می‌برند.

وی افزود: درجریان تلاش برای دستگیری یکی از آنها، سایر اعضای این گروه به حمایت از او برخاستند که نیروهای پلیس به آنها تیراندازی کردند و یک گلوله کمانه کرده و به سر یکی از این کارگران اصابت کرد و منجر به کشته شدن او شد.

این منبع به هویت این تبعه آفریقایی اشاره‌ای نکرد.

دولت سعودی برای مقابله با معضل بیکاری شهروندان خود بویژه خیل عظیم جوانان برنامه اخراج کارگران خارجی را در دستور کار خود قرار داده است و از یک سو درصدد کاهش تعداد این کارگران و سپردن مشاغل آنها به اتباع سعودی و از سوی دیگر قانونمند کردن وضعیت کارگران خارجی موجود در این کشور می‌باشد.

ثروت سرشار نفتی عربستان سعودی و نیاز اتباع خارجی بویژه آسیایی به کار با درآمد هرچند اندک باعث شده است که عربستان نیز مثل سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پذیرای میلیونها کارگر خارجی باشد؛ کارگرانی که به گفته سازمان‌های حقوق بشری و سندیکاهای کارگری از کمترین دستمزد و حقوق قانونی در این کشورهای عرب برخوردار هستند و با آنها بدرفتاری می شود. شمار کارگران خارجی در عربستان سعودی نزدیک به 9 میلیون نفر است که اکثر آنها را اتباع فقیر کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه هند، بنگلادش، فیلیپین، پاکستان، یمن و مصر تشکیل می‌دهند. شماری نیز از اتباع کشورهای آفریقایی نظیر اتیوپی هستند.

درهمین راستا، چندی پیش یک نوار ویدئویی منتشر شده است که نشان می‌دهد یک شهروند سعودی درحال کتک زدن و ضرب و شتم یک شهروند آسیایی است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل از بدرفتاری با کارگران خارجی به ویژه آسیایی در شیخ نشینان خلیج فارس خبر می‌دهند. این کارگران هیچ جایی برای شکایت از کارفرمای خود ندارند.

تاکنون در جریان درگیری نیروهای وزارت کشور سعودی با کارگران خارجی چند نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس