کد خبر 282576
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹

رئیس جمهور اوکراین از آمادگی خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری در صورت شکست مذاکرات با مخالفان خبر داد.

آمادگی یانوکوویچ برای برگزاری انتخابات زودهنگام
به گزارش مشرق، صدای روسیه نوشت:"ویکتور یانوکوویچ" که همچنان از سوی کشورهای غربی تحت فشار است اعلام کرد که آماده برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری است.

پیش از این قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در سال آتی میلادی و انتخابات پارلمانی در سال 2017 میلادی برگزار شود. به گفته یکی از نزدیکان یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین معتقد است که اگر رهبران سیاسی از طریق گفتگو نتوانند به نتیجه برسند آنگاه فقط از طریق دموکراتیک یعنی برگزاری انتخابات می توان به بحران موجود در اوکراین پایان داد.

پیشتر یانوکوویچ به رهبر مخالفان پیشنهاد تصدی پست نخست وزیری را داده و پارلمان اوکراین نیز در هفته گذشته دو هفته به مخالفان فرصت داد تا نامزدهای دیگر خود برای تصدی این پست را معرفی کنند.

اما مخالفان اوکراینی که در هفته های اخیر شاهد عقب نشینی دولت بوده اند، خواسته جدیدی را مطرح کرده اند و آن اصلاح قانون اساسی اوکراین است.

این خواسته روز گذشته مطرح شده و یانوکوویچ هنوز واکنشی را به آن نشان نداده است. روز گذشته همچنین "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مذاکره بروکسل با واشنگتن برای ارائه کمک های مالی مخالفان اوکراینی خبر داده بود.

اشتون در هفته گذشته با سفر به کی یف، با مخالفان اوکراینی دیدار و از نزدیک در جریان خواسته های آنها قرار گرفته بود. اوکراین این روزها به نوعی شاهد تقابل روسیه و غرب است. روسیه از "ویکتور یانوکوویچ" حمایت می کند و کشورهای غربی از مخالفان او. هر چند یانوکوویچ برای آرام کردن مخالفان طرح کنار رفتن "نیکلای آزاروف" نخست وزیر اسبق، و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام را به پارلمان اوکراین داد اما مخالفان اعلام کرده اند که فقط با کنار رفتن وی از قدرت به اعتراضات خود پایان می دهند.

در جریان اعتراضات اخیر اوکراین که بزرگترین تظاهرات بعد از وقوع انقلاب نارنجی در این کشور به شمار می رود، بیش از 500 هزار معترض در خیابانهای کی یف دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواستار کنار رفتن دولت شدند. اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر 2013 (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس