کد خبر 282181
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۶

چند روزی است که تهران سردترین روزهایش را می گذراند معمولا در بهمن ماه تهران به سردترین دمای خود در طول سال می رسد.

به گزارش مشرق، کسانی که سن و سالی از آنها گذشته است معمولا معتقدند در زمان قدیم زمستانها سردتر و برف و باران سنگین بارتر بود

48 سال پیش تهران هوای 15درجه زیر صفر را تجربه کرد، هنوز شهر آن قدر وسیع نشده بود. در سال 1344 تهران سرد شد. خیلی سردتر از امروز و برف سنگینی نیز بارید این سردترین زمستان ثبت شده در تاریخ تهران بود.

از سال ۱۳۳۰ تا کنون حداکثر دمای هوای تهران ۴۳+ درجه و حداقل ۱۵- درجه سانتیگراد اعلام شده است. در سال1344 یعنی 48 پیش در یکی از روزهای سرد زمستان دمای هوای تهران به ۱۵- درجه سانتیگراد رسید که این دما رکورد سردترین روز پایتخت است که تا به امروز نیز هنوز شکسته نشده است.

همچنین بیشینه دمای هوای رخداده در تهران طی دوره 60 ساله اخیر 42.6 درجه سلسیوس در تاریخ 28 تیرماه 1367 بوده است و در تاریخ 26 تیرماه 1353 بیشینه دمای شهر تهران به 42.4 درجه سلسیوس رسیده است. البته در تابستان امسال(1392) چیزی نمانده بود که این رکورد شکسته شود و در عصر روز چهارشنبه دوم مرداد به 42 درجه سانتیگراد رسید.

اما 15 درجه در مقابل سرمای بعضی از پایتخت های جهان هوای بهاری محسوب می شود درگزارش زیر چند تا از سردترین پایتخت های دنیا را مرور می کنیم

اولان باتور

اولان باتور پایتخت مغولستان با سرمای هوای منفی 50 درجه رکوردار سردترین پایتخت جهان است اولان‌باتور مرکز فرهنگی، صنعتی و اقتصادی مغولستان می‌باشد. این شهر همچنین مرکز شبکهٔ راه‌های مغولستان است و در مسیر راه‌آهن سراسری سیبری و شبکه راه‌آهن چین قرار گرفته است. امروزه آلودگی هوا در این شهر بالا است و علت آن سوزاندن هیزم و زغال‌سنگ در منازل طی زمستان‌های سرد اولان‌باتور است. این آلودگی در زمستان‌ها گاه چنان زیاد است که مانع دید کافی هواپیماها برای فرود در فرودگاه این شهر می‌شود.

اولان‌باتور در شمال مغولستان و در دره رودخانه تول (از شاخه‌های سلنگا) و در دره‌ای بر دامنهٔ کوه بوگدا اول قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۱۰ متر است.

این پایتخت از سنتی ترین پایتخت های دنیاست و نشانه های مدرنیسم در آن کم است سفر به آنجا در زمستان نوعی دیوانگی است چون به طور معمول روزهای زمستنای آن با دمای منفی30 درجه سپری می شود.

اولان


آستانه

آستانه پایتخت قزاقستان با رکورد منفی 49 درجه سانتی گراد دومین پایتخت سرد دنیاست. جمعیت آستانه در نوامبر ۲۰۰۸ حدود ۶۳۳۷۰۰ نفر بود. این شهر به‌دلیل واقع‌شدن در منطقه‌ای سردسیر، یکی از شهرهای سرد دنیا به‌شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که در زمستان، دمای هوا در بعضی از روزها به ۴۰- درجهٔ سانتی‌گراد می‌رسد.

آستانه شهری نوساز است که به‌دلایل امنیتی در مرکز قزاقستان بنا شده و درسال ۱۹۹۸ میلادی به‌جای آلماتی به‌عنوان پایتخت قزاقستان معرفی شده‌است چون شهر آلماتی به‌مرزهای سه کشور همجوار قزاقستان بسیار نزدیک است. آستانه نامی فارسی است که به‌تازگی به‌جای نام پیشین این شهر گذارده شده‌است. این واژه در زبان قزاقی قدیم، به‌معنای آستانه خیمه و مزار و بعدها به‌معنای پایتخت بوده‌است.

آستانه


ریکیاویک

ریکیاویک پایتخت کشور ایسلند و بزرگ‌ترین شهر این کشور است.

شهر ریکیاویک شمالی‌ترین پایتخت جهان است و در مدار'۰۸°۶۴ شمالی قرار گرفته که با مدار قطبی (در'۳۳°۶۶ شمالی) فاصله چندانی ندارد. این شهر در زمستان تنها چهار ساعت در روز نور خورشید دارد و شب‌های تابستانی آن به روشنی روز هستند.

مردم محلی برای این شهر لقب Stærsta smáborg í heimi را بکار می‌برند که معنی آن می‌شود «بزرگ‌ترین شهر کوچک دنیا». این شهر به همراه لاپاز دارای رکورد سردترین تابستان در بین پایتخت های جهان است. دمای هوا در این شهر در زمستان به 25 درجه زیر صفر هم رسیده است.

ریکیاویک


مسکو

پایتخت زیبای روسیه یکی از سردترین پایتخت های دنیاست این شهر زیبا که با کاخ کرملین به یاد می آید پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر و واحد فدرالی روسیه است. این شهر از مهمترین مراکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری فدراسیون روسیه و اروپا محسوب شده و با ۱۱ میلیون و ۵۰۳ هزار نفر جمعیت در سرشماری سال ۲۰۱۰ پرجمعیت‌ترین شهر قاره اروپا و ششمین شهر پرجمعیت دنیاست.

دمای منفی 20 تا 30 درجه سانتی گراد هم در این شهر تجربه شده است که البته ممکن است در هر زمستان تکرار شود گرچه امسال که روسیه درگیر المپیک زمستانی سوچی است گویا گرمترین زمستان روسیه در حال رکورد زدن است.

مسکو


اوتاوا

پایتخت کشور کانادا و چهارمین شهر بزرگ این کشور است. این شهر در آمریکای شمالی و در کنار رودخانه اتاوا (شعبه رودخانه سن‌لران) واقع شده‌است. اوتاوا نیز جزو سردترین پایتخت های دنیاست و در زمستان های سخت سرمای زیر منفی 20 درجه بسیار اتفاق میافتد اما میانگین سرما در این شهر حدود منفی 10 درجه است.

اوتاوا


هلسینکی
هِلسینکی یا هلسینگفورس در زبانهای اسکاندیناوی، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشور فنلاند است. هلسینکی در زمره بهترین شهرهای دنیا از لحاظ کیفیت زندگی قرار دارد. اما زمستان های طاقت فرسا از آن پایتختی ساخته است که از معرض مهاجران غیر اروپایی دور مانده است چرا که تحمل دمای 20 درجه زیر صفر در زمستان تنها از عهده قوم فن بر می آید که یکی از قدیمی ترین اقوام شمال اروپا هستد.

هلسینکی

علاوه بر این شهرها شهر نووک مرکز گرینلند(دانمارک) اسلو نروژ ، کیف پایتخت اوکراین، لاپاز پایتخت بولیوی ، استکهلم پایتخت سوئد ازجمله سردترین پایتخت های دنیا هستند.


منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس