کد خبر 278947
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳

این به حاشیه راندن و تحریم صدا و سیما در حالی صورت می گیرد که بر اساس تحقیقات نهادهای پژوهشی خارجی همچون دانشگاه آننبرگ، صدا و سیما با هشتاد و شش در صد مخاطب داخلی، اولین شاهراه ارتباط مردم با رسانه هاست.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از دیدبان، در حالی که حضور چهره های مطرح در تیم رسانه ای دولت، امیدها را به تحول و ارتقای کمی و کیفی سازمان صدا و سیما بییشتر کرده بود، متاسفانه در هفته های اخیر موجی از تخریب این نهاد فراقوه ای، در فضای مسوولان دولتی و رسانه های اعتدال و اصلاح طلب به چشم می خورد.
 
در خطر قرار گرفتن سی تا چهل درصد از پوشش سراسری صداوسیما و بدهکاری 800 میلیارد تومانی این سازمان در امور جاری خود از جمله هزینه تهیه کنندگان و پیمانکاران تنها بخشی از نگرانی و مشکلات مسولان صداوسیما است.
 
این تحریم اقتصادی صدا و سیما در حالی از سوی دولت یازدهم صورت می گیرد که طبق قانون تمام هزینه آگهی های تلویزیونی و رادیویی به خزانه کل کشور واریز می شود؛ و چنان که مشهود است این تبلیغات در دو ماه اخیر رشد فزاینده ای به خود گرفته است اما کماکان دولت از بازپرداخت حق قانونی صدا و سیما که مورد تصویب مجلس نیز قرار گرفته، خودداری می کند. گفتنی است طبق قانون، صداوسیما هزینه های ناشی از تبلیغات را باید صرف توسعه زیرساخت های ملی و بین المللی کند و لذا باید هزینه های امور جاری خود را از ردیف بودجه دولتی تأمین نماید.
 
این به حاشیه راندن و تحریم صدا و سیما در حالی صورت می گیرد که بر اساس تحقیقات نهادهای پژوهشی خارجی همچون دانشگاه آننبرگ، صدا و سیما با هشتاد و شش در صد مخاطب داخلی، اولین شاهراه ارتباط مردم با رسانه هاست.
 
به نظر می رسد دولت سعی دارد با تحت فشار قرار دادن ضرغامی این مسئله را یه یک دعوای شخصی تنزل داده و زمینه را برای تضعیف جایگاه و شدت گرفتن انتقادات داخلی در سازمان صداوسیما به وی فراهم کند. به هر حال دیدبان، از دولت اعتدال گرا توقع دارد هر چه زودتر فضا را برای به میدان آوردن هنرمندان صداوسیما و استفاده حداکثری از توان آنان مهیا سازد.
 
گفتنی است ضرغامی چند روز گذشته در مصاحبه تفصیلی بر این نکته صحه گذاشته است. وی در پایان برنامه اختتامیه جشنواره جام جم و در جمع خبرنگاران گفت:  در شروع کار آقای روحانی کسری بودجه سازمان را برایشان تشریح کردیم -مثل خیلی از دستگاه‌های دیگر که کسری بودجه دارند و کسری ما از بسیاری از آنها کمتر است اما حساسیت آن بیشتر است- ایشان دو تصمیم گرفتند و به دو جا ارجاع دادند، یکی مجموعه خودشان در دستگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود، جلسه مفصلی با دکتر نوبخت داشتیم. یکی هم برای شورای نظارت صدا و سیما. خوشبختانه هر دو دستگاه که بررسی کردند و جلسات کارشناسی داشتند، به طور جدی بر مشکلات اعتباری صدا و سیما و کسر بودجه صحه گذاشتند.

ضرغامی یادآور شد: این دو مرجع که مورد توجه آقای دکتر روحانی بود امروز نظرشان را روشن اعلام کردند و حتی در شورای نظارت این بحث شد که در زمانی که من شروع به کار کردم، نسبت درآمد به کمک درآمد یک به سه بود. یعنی سازمان صدا و سیما 50 میلیارد درآمد داشت و 160 میلیارد کمک دولت بود اما امروز متاسفانه علی رغم همه گستردگی و نیازهایی که رسانه ملی دارد، این نسبت یک به یک شده است. یک سهم درآمدهای ما است که 750 میلیارد است و یک سهم دولت که باز هم همین رقم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    نمی دونم چرا مجلس برای حمایت و استقلال این نهاد راهبردی اقدامی شایسته انجام نمی دهد، چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس