برخی شرکت‌های خودروسازی برای فرار از فشار مطالبات افکار عمومی به دولت برای کاهش قیمت خودرو، به‌طور زیرکانه اقدام به انتصاب افراد نزدیک به چهره‌های پرنفوذ دولت در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه خود کرده‌اند تا با استفاده از نام آنها، مانع به خطر افتادن انحصارگرایی‌های خود شوند.

گروه اقتصادی مشرق -برخی شرکت‌های خودروسازی برای فرار از فشار مطالبات افکار عمومی به دولت برای کاهش قیمت خودرو، به طور زیرکانه اقدام به انتصاب افراد نزدیک به چهره‌های پرنفوذ دولت در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه خود کرده‌اند تا با استفاده از لابی آنها، مانع به خطر افتادن انحصارگرایی‌های خود شوند.

یکی از علل نارضایتی مردم از عملکرد مدیریت اقتصادی دولت احمدی‌نژاد، افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای تولید داخل بود. به عنوان مثال، گرانی قيمت پراید به مصداقی از سوء مدیریت دولت دهم در نگاه مردم تبدیل شده بود و همین مسئله مورد توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله حسن روحانی نیز قرار گرفته بود.
 
در حالی که حسن روحانی در سخنان انتخاباتی‌اش به چنین مواردی از سوءمدیریت دولت اشاره می‌کرد و وعده اصلاح مدیریت اقتصادی کشور را می‌داد، با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، به‌رغم تغییر برخی مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی، اما هنوز خبری از اصلاح رویه مدیریتی در صنعت خودروسازی کشور نیست.

در پنج ماه اخیر همچنان برخی خودروسازان روش‌های انحصاری فروش را به مشتریان تحمیل می‌کنند و عملاً تغییری در بازار خودرو ایجاد نشده است.

اخبار دريافتي نشان می‌دهد چه‌بسا یکی از علل عدم تمایل دولت یازدهم به اصلاح نگاه انحصاری صنعت خودروسازی به مردم و بازار، استفاده از افراد نزدیک به چهره‌های بانفوذ دولت و مدیران نهادهای تصمیم‌گیر و پرقدرت دولتی در هیئت مدیره برخی شرکت‌های خودروسازي و زيرمجموعه‌هاي آنهاست.



استفاده از افرادی که در مناصب اصلی خود، از قدرت و اختیار بالایی برخوردارند یا قدرت لابی‌گری بالایی در مراکز حساس دولت دارند در هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سبب ایجاد بدنه لابی‌گری پرقدرت در داخل دولت در حمایت از خودروسازان شده است.

البته این لابی‌گری‌ها یک‌طرفه نیست و برخی شرکت‌های خودروساز نیز تلاش می‌کنند خواسته‌های این افراد را برآورده سازند.

این افراد که بيشتر در نهادهای بسیار مؤثر دولت شغل مهمی دارند اما از تخصص مرتبط با عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه خودروسازان بي‌بهره‌اند، بعضاً تقاضاهایی مانند خودروهای لوکس، آپشن‌هاي ويژه، تسهیلات کم‌بهره و... از مدیران اين شرکت‌ها دارند که خبرنگار مشرق موفق شده نام و مشخصات تعدادي از این افراد را به دست آورد.

این گزارش مختصر، فقط یک هشدار به دولت تدبير و اميد و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مطمئناً گسترش این رویه خطرناک به سایر بخش‌های پول‌ساز اقتصادی کشور، موجب رخنه بیشتر فساد و نهادينه‌شدن آن خواهد شد.

"مشرق" به مردم قول مي‌دهد که در آینده بسيار نزدیک و در صورت عدم مشاهده تغيير فوري در این قبيل انتصابات عجيب که صلاح مردم و بازار را هدف گرفته است، جزئیات مشخصات، تصاوير، سوابق و اقدامات اعضاي برخی از این هیئت مدیره‌ها را که البته تعداد آنها بسیار اندک است، منتشر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • شایان ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اگر توانستید حریف خودروسازها بشوید ..؟؟؟
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    احسنت بر مشرق وروشنگریهایش
  • مجید ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام امیدوارم که اسیر قدرت خودروسازان نشوید وبتوانیدرسالت رسانه ای خودرا ادامه دهید.
  • سعید ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    تشکرصمیمانه از افشاگریهای صریح مشرق
  • حسین ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    صنایع خودروسازی پر مشکل‌ترین صنایع حال حاضر در کشور هستند دلیل اون هم اینه کسانی‌ که مسئولیت دارند به هیچ وجه متخصص این کار نیستند اگر این صنایع مثل صنایع اتمی‌ دست افراد گمنام ولی‌ متخصص و متعهد مثل شهید احمدی‌ روشن بود چقدر میتونستند این صنایع را راهبری کنن و عامل پیشرفت باشن؟ باند بازی،روابط پیچیده،عدم شفافیت کنار گذاشتن افراد متخصص به دلیل نداشتن رابطه و... همه عاملی شدن که یک صنعت فلج و ناتوان داشته باشیم که بعد از این همه سال باز میاد دست به دامن صنایع خودروسازی فرانسوی میشه که تو دنیا معروف به درجه ۳ بودند و عدم به‌روز بودن تکنولوژی هست. چقدر متخصص ایرانی‌ در صنایع خودرو اروپا مشغول به کارند و اگر صحبت کنید اکثر اونها روزی درخواست کردن و اقدام کردند برای کار در صنایع خودروسازی ایران و وقتی‌ دیدن راشون نمی‌دن چون گمنامند و پارتی ندارند ناامید شدن و ول کردند رفتن
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اخیرا در یکی از شرکت های خودرو ساز عضو غیر موظف هیات مدیره درخواست یک خودرو سوزوکی کرده که به دستور مقامات و خلاف قانون تجارت به وی تحویل داده شده است.
  • hassanbafti ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    با سلام. شماكه مي گوييدماشين تعرفها يشان بايدبيايدپايين پس انهايي كه ماشين خريدكردن به قيمت بالا چه كنند؟؟....
  • vahid ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    عمرا کسی حریف خودروسازها بشه ،تنها راه کاهش گمرک خودردو ست
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    با این مشی آقایان، اوضاع اقتصادی بهتر نخواهد شد
  • میترا1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    مشرق جون ! دمت گرم ! ولی این مافیا بفرمایش رهبری عزیز اژدهای 7سره ! مافیای خودرو ! مافیای مسکن ! مافیای سکه و طلا !مافیای ارز ! مافیای اهن و ..... مافیای واردات ! مافیای صادرات ! ......... ........ ....... خدا عاقبتمونا بخیر کنه !
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    انتصابات مديرعامل ايران خودرو با هماهنگى "ت" انجام مى شود
  • حسین ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    مسئولین محترم اشکال نداره تا میتونید .....خداروشکر که قیامتی هم هست.....اونجا همو میبینیم
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    لابی خودرو سازها خیلی قوی هست و بسیار ....در کتابهای دبستان یکی از دلایل سقوط حکومت ساسانی فاصله طبقاتی و افزایش مالیات ها اعلام شده بود.تاریخ را خوب بخوانیم
  • ناشناس ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    درود بر مشرق؛مجبور بشن منافع ملى رو در نظر بگيرن نه منافعشخصى
  • ایرانی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    این خود رو سازها به فکر هر کی باشن به فکر مردم نیستن و لابی ها هم در تمام دولت ها وجود داشته .دولت تدبیر هم اگه میخواد مردم را داشته باشد باید سریعتر کاری انجام بده وگرنه این خودرو سازها با جان و مال مردم دارن بازی میکنن
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    درسته دوست عزیز ولی شرکت محترم "ک"را فراموش کردید
  • حسن ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    فاميل هاي نزديك ايشان را در پست هاي نون و آب دار منصوب كرده مثل مع ص
  • ایمان ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    فقط دوس دارم از اقای روحانی ببرسم یه کارگر با ماهی 500 هزار تومان چطور مییتونه ماشین بخره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس