احمدی‌نژاد و روحانی هرچه تفاوت فکری و عملی داشته باشند، حداقل در موضوع مخالفت با افزایش قیمت خودروهای داخلی، هم‌فکر بوده‌اند؛ اما چرا زور هیچ کدام به خودروسازان نرسیده است؟

گروه اقتصادی مشرق -دو هفته از مصوبه شورای رقابت برای افزایش مجدد قیمت خودروهای تولید داخل می‌گذرد. از ابتدای هفته جاری هم ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز اصلی کشور، دور جدید فروش خودروهای تولیدی خود با قیمت‌های مصوب شورای رقابت را آغاز کرده‌اند.

در سوی مقابل، اما مردم، نمایندگان مجلس و حتی دولتی‌ها نسبت به مصوبه شورای رقابت معترضند، این در حالی است که رئیس شورای رقابت یک تنه با اشاره به نقش فراقوه‌ای این شورا از مصوبه آن دفاع می‌کند.

وقتی زور احمدی‌نژاد و روحانی به خودروسازان نمی‌رسد

مدیران شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نیز تلویحا از مصوبه شورای رقابت ابراز رضایت کرده‌اند، هرچه گفته‌اند که خواستار افزایش بیشتری بودند.

بدین ترتیب اکنون در میدان منازعه قیمت خودرو، دو گروه قرار دارند: در یک سو، مردم، نمایندگان مجلس، دولت و حتی شخص روحانی و در سوی دیگر، رئیس شورای رقابت و خودروسازان قرار دارند، در داخل شورای رقابت نیز طبق خبرها اعضای غیردولتی شورا یعنی نمایندگان مجلس و قوه قضائیه، با تصمیم افزایش قیمت خودرو مخالف بوده‌اند.

این نبرد که یک سوی آن قوه مجریه و مقننه قرار دارند، نبرد نابرابری به نظر می‌رسد و انتظار بدیهی این است که رئیس شورای رقابت و خودروسازان حرف منتقدان را بشنوند و به آن عمل کنند؛ اما چرا اینطور نمی‌شود؟

وقتی زور احمدی‌نژاد و روحانی به خودروسازان نمی‌رسد

برای فهم این موضوع باید به این حقایق دقت کرد که عملا مردم قدرت اثرگذاری بر تصمیمات شورای رقابت یا خودروسازان را ندارند؛ نمایندگان مجلس هم نقش اجرایی ندارند و نمی‌توانند به خودروسازان امر و نهی کنند مگر آن که از راه‌های غیرمستقیم همچون سوال از وزیر صنعت وارد شوند که راه طولانی‌مدت و تقریبا بی‌اثری است چون وزیر صنعت پای خود را از این ماجرا بیرون کشیده و همه چیز را بر عهده شورای رقابت گذاشته است.

در این میان می‌ماند، نقش رئیس‌جمهور؛ آن هم در حالی که به گفته سخنگوی دولت، آقای روحانی از مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو، مکدر شده‌ است.

این موضع رئیس جمهور، شبیه مواضع سال آخر احمدی‌نژاد است که نسبت به افزایش قیمت خودروهای داخلی در مقام منتقد بی‌طرف وارد شد و گفت: پراید کیلویی چند؟

اما نه آن اظهارنظر تلویزیونی احمدی‌نژاد و نه این ابراز تکدر روحانی در جلسه هیئت دولت، مانع افزایش قیمت خودروهای داخلی نشد؟ چرا؟

آیا ایران‌خودرو و سایپا آنقدر قدرت دارند که می‌توانند جلوی تصمیم رئیس‌جمهور بایستند و بر خلاف نظر وی، قیمت محصولات خود را افزایش دهند؛ هر رئیس‌جمهوری که باشد، چه احمدی‌نژاد و چه روحانی؟

آیا دولت که هرگاه اراده می‌کند، می‌تواند مدیران ایران‌خودرو و سایپا را تغییر دهد، نمی‌تواند هیچ نقشی در قیمت‌گذاری محصولات این دو شرکت بازی کند؟

آیا نه احمدی‌نژاد و نه روحانی، به رغم قصد و نیتشان در جهت منافع مردم، هیچ یک قادر به مداخله در قیمت‌گذاری خودرو نبودند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    سایت مشرق ! عجب روح پلیدی دارید - عمدا آقای روحانی را به احمدی نژاد می چسبانی !!!!
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    یک روز 17 تیرماه را به نام تکدر عمومی از خودروساز اگر اعلام و در تقویم بنویسید خیلی خوب میشود.
  • محمد ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر میرسد، باید تولید ملی را در تولید قطعات باکیفیت قابل عرضه در سطح جهانی دنبال کنیم که برخی قطعه سازان داخلی گرچه اندک ولی میتوانند اینگونه باشند و از بقیه قطعه سازان نیز حمایت کرد تا خود را به این سطح برسانند در اینصورت خودروسازی با کیفیت و کمیت فعلی را تعطیل کنیم، ورود خودرو را آزاد کنیم و فقط قطعات با کیفیت جهانی صادر کنیم تا هم تولید ملی داشته باشیم و هم مردم آنچه در شأن آنها هست سوار شوند.
  • کرجی ریکا ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    ساده اید به نظرتان مجلس و دولت اگر واردت را آزاد کنند خودروسازی به وحشت نمی افتد? غده سرطانی خودروسازی را باید سریع تر درمان کرد هر درمانی دردی دارد ..............
  • erfan ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    این مساله خیلی سادست. اینقدر به این نهال بی ریشه ی خودرو سازی کود ریختند که الان زورشون نمیرسه حتی شاخه هاشو کوتاه کنن. تا زمانیکه واردات خودرو آزاد نشه این خودرو سازای داخلی هر سازی دوس دارن میزنن و مردم بیچاره مجبورن با این ساز برقصن
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    چی چیو احسنت؟ این سوال ها رو همه میدونن دیگه مرد اونه جواب این سوال رو تحلیل و منتشر کنه!
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    اعضای شورا رقابت کیا هستن؟! معرفی کنید و بگید چجوری وارد این شورا شدن؟ آیا منصوب شدن یا از طرق دیگه؟ در این زمینه اطلاع رسانی کنید لطفا
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    مگه همه باید ماشین داشته باشن اونم با این وضع ترافیک ونبودن جای پارک تازه ماشین شاسی بلند هم تولید میشه الان تو روستا خونواده هایی میشناسم که به تعداد پسراشون ماشین دارن.مشکل اصلی مسکنه نه ماشین.
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    بابا خسته شدیم از بس هر روز از دهن مسئولان و کارشناسان تلویزیون و ... انتقاد از بانک و خودرو و مسکن و زمین و فساد و پرونده فتنه گران و مفسدان اقتصادی شنیدیم ولی ....
  • ریاستی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    ما هم مکدریم،اینو هم بگم که پسر عمه ام تو کار خونه خودرو سازی کار میکنه !خوشحالم که اونجا کار میکنه.هورا!!!!!
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    بابا خسته شدیم از بس هر روز از دهن مسئولان و کارشناسان تلویزیون و ... انتقاد از بانک و خودرو و مسکن و زمین و فساد و پرونده فتنه گران و مفسدان اقتصادی شنیدیم ولی هیچ عملی ندیدیم. ملت رو جیگر فرض کردن!
  • دسته بيل ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    ما مكدر نيستيم
  • هه هه ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    پراید ظرف چن سال از 7 به 20 میلیون میرسه و مسولین فقط مکدر هستند
  • mazaher ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام حرفهای اقای روحانی در مورد مکدر شدن ایشان کاری را از پیش نمی برد قدرت خرید مردم بسیار کم شده باید طرحی یا کار اساسی صورت بگیرد .
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    احسنت
  • آرش ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    (هر درمانی دردی دارد)؟؟؟ خدارو شکر شما پزشک نشدی ناشناس!!!
  • آرش ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    نه، خدایی سوال تیترتون خودش جواب خیلی مسائل بود.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    فکر کنم خوبه پایین این متن لینک مایلند ابرشرکت هارو هم بذارید. ظاهرا که اوضاع شرکت های ما حداقل از منظر اندازه که خیلی خوبه. و این یکم ترسناکه
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    اما درمان بعضی از درد ها بستن به درخت نخل و کتک زدنه نه؟
  • بنده خدا ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    شورای رفاقت حتما منظورنون هست دیگه !!!!!!
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    مشخص شد کی روحش پلیده :دی
  • رامیس ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    بنظرم وقتی این دو خودرو ساز خیالشون راحت باشه که در هر صورت ما مردم میریم این محصولات بی کیفیت رو میخریم هر سال همین آش هست و همین کاسه! باید واردات خودروهای خارجی آزاد بشه و با بیست میلیون تومان بجای پراید آهن پاره بیخاصیت یه خودرو با کیفیت خارجی رو بخریم و دست مردم برای خرید خودرو دلخواهشان آزاد باشه. الان هم ایران خودرو و هم سایپا خیالشان راحت هست چون رقیبی ندارند که نگران باشند و انحصار بازار ایران در خدمت این دو خودرو ساز هست البته دولت هم مقصر هست حداقل به مدت یکسال تعرفه واردات خودرو رو برداره و واردات رو آزاد کنه اونوقت این دو تا خودروساز ایرانی میبینید چجوری قیمتهاشون رو به نصف قیمت الان کاهش میدن!!!!
  • فرید ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    اقا جان باید واردات خودروهای خارجی آزاد بشه تا محصولات بنجل این دو تا شرکت کسی نخره اونوقت حساب کار دستشون میاد . من خودم توی قشم زندگی میکنم و منطقه آزاد تجاری هست و واردات خودرو به این منطقه آزاد هست من با چهل میلیون پولی که داشتم راحت تونستم تویوتا کمری 2012 بخرم و حالشو میبرم ولی تو جاهای دیگه با چهل میلیون بزور 206 تیپ 5 هم نمیدن. البته تنها عیبی که داره این هست خودروهایی که توی مناطق آزاد میان پلاک خود منطقه آزاد میخورن ولی بنةرم باز هم ارزششو داره برای من چون نهایتش من سالی دو سه بار لازم بشه از قشم برم بیرون که اونم ماشینهای دوستام که پراید یا پژو دارن و پلاک ملی دارن بر میدارم.
  • حمید ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    هیچ دقت کردید در عکسهایی که توی این خبر منتشر شده چند نفر آدم بیکار هستند؟ خوب حقوق این بیکارها رو هم ما باید بدیم دیگه .همینه که ماشین هر روز گرون میشه :-)
  • مسعود ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    مشرق جون! اين سؤال كه مدتهاست در ذهن همه ملت وجود دارد جوابش پيداكن!!!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    ما هم مراتب تکدر مان را از این واقعه اعلام می کنیم
  • مهدی 90085 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    راست میگه آقای احمدی نژاد آن مرد موفق کجا .............
  • aida ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    درود بر دکتر روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس