کد خبر 2767
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰

وي گفت: براي اولين بار اينجا مي گويم که خانه سينما يک حزب سياسي است که 15-10 نفر آن را مي چرخانند و چهار هزار عضو آن هم هيچ نقشي ندارند و هنوز هم شمقدري نتوانسته کاري بکند. اگر بگوييم جريان برانداز در جايي هنوز دست نخورده همين جاست.

به گزارش مشرق به نقل از برنا، ابوالقاسم طالبي، کارگردان تلويزيون و سينما، عصر ديروز در يازدهمين نشست سالانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل، درباره سابقه خود گفت: ابوالقاسم طالبي هستم و در ايران تا به حال جايزه نبرده ام، گفته اند اگر مي خواهي جايزه ببري، به فيلم‌هايت کاري نداريم، ولي بايد خودت عوض شوي و هر چه جايزه گرفتم مربوط به بخش هاي جنبي بوده است.
وي ادامه داد: اولين فيلم من در جشنواره چهاردهم ساخته شد و نقدهاي زيادي به آن فيلم کردند و مثلا روزنامه سلام 30 روز و هر روز يک صفحه عليه من مطلب نوشت و من به اين ترتيب معروف شدم.
طالبي درباره فيلم بعدي خود آقاي رييس جمهور گفت: اين فيلم تنها فيلم توقيفي دوران مهاجراني و همه جور بلايي براي ساخت آن سر من آوردند و خدا رحمت کند. سيف الله داد را که به من گفت "جناح راست مي خواسته، عليه رييس جمهور فيلم بسازد و تو هم اين کار را کردي"، فارغ از اينکه جناح راست اصلا نمي داند فيلم يعني چه و ما را عمله جات طرب مي دانستند. تازه فهميده اند که مي شود، از هنر هم استفاده کرد.
اين کارگردان سينما ادامه داد: زمان جنگ آمريکا و افغانستان رهبري توصيه کردند که فيلمي در اين باره ساخته شود و من هم عروس افغان را ساختم و به آن هم اجازه پخش ندادند، چون مي گفتند اين فيلم زيادي افغانها را مظلوم نشان مي دهد و حتي چندي پيش که ضرغامي تصميم گرفت آن را در تلويزيون پخش کند، از بخت من با اخراج افغان ها از ايران هم‌زمان شد و پخش آن فعلا منتفي است. بعد آمريکا به عراق حمله کرد و من فيلمي درباره آن ساختم که آن هم پخش نشد و بعد آمريکا به جاي ديگري حمله نکرد و من دست هاي خالي را ساختم چون زمان بحث گسست نسل ها مطرح شده بود و اين فيلم را بيشتر در جواب فيلمي ساختم که در آن دختري پدرش را محاکمه مي کرد که چرا جنگيدي و اگر پاي من را بايد قطع کنند چرا تو بايد اجازه دهي؟ اين فيلم را ساختم چون عده اي فکر مي کردند، اگر نشان دهند که نسل جديد با آرمان هاي نسل قديم بيگانه شده به نفع آنهاست.
طالبي درباره برنامه فعلي خود گفت: قرار است فيلمي درباره حوادث پس از انتخابات بسازم که احتمالا ديگر مرا نمي بينيد، چون شهيد مي شوم پس هر کس مي خواهد همين الان عکس يادگاري بگيرد.
اين کارگردان سينما مشکل سينما و تلويزيون را بازيگر سالاري دانست و گفت: اين پديده بلاي جان سينماي ما شده و الان طوري است که يک دختر 24 يا 25 ساله براي چند روز بازي در اين يک فيلم 60 ميليون مي گيرد و مسئله مهم اين است که عده اي هم با آنهاعکس يادگاري مي گيرند، شما که نمايندگان جامعه متفکر هستيد، طوري واکنش نشان دهيد که حضور کنار اين بازيگرها براي شما ارزش نشود. اينها معمولا آدم هاي خوبي هستند. ولي بسياري از آنها از نظر سطح سواد و تحليل در سطح پاييني هستند. ولي الان حتي سياسي ها هم با آنها عکس مي گيرند. به اين نکته توجه کنيد که کسي که خودش کاري نکرده براي بالابردن خود از عکس گرفتن کنار اينها استفاده مي کند. بايد به اين مسئله واکنش نشان دهيد. البته در همه دنيا عادي است که مثلا نيکول کيدمن مي آيد و عده اي براي او غش مي کنند و جيغ مي کشند. ولي شما نگذاريد که سياستمدارها با عکس گرفتن کنار اينها سوء استفاده کنند. اين کار را در دانشگاه ها مذموم کنيد.
وي خاطرنشان کرد: اينکه درباره عکس گفتم منظورم به عکس آقاي مشايي و خانم تهراني نبود، چون اگر من در اين مملکت به پستي برسم آن وقت عکس هايي از من هست که شايد نزديک تر از اين هم نشسته باشم و اين نوع مچ گيري توسط کساني که يک عمر عليه آن شعار دادند غلط است.
طالبي در پاسخ به سؤالي درباره سينما و عدالت گفت: ما ژانري به نام عدالت در سينما نداريم، ولي ژانري وجود دارد که در آن قهرمان ها مي آيند و حق خود را مي گيرند و عدالت را اجرا مي کنند مثل قيصر پيش از انقلاب و آژانس شيشه اي پس از انقلاب. اما اگر به مفهوم کلي عدالت نگاه کنيم با اجازه شما مي گويم که به کجا چنين شتابان چنين رويکردي را در مفهوم هم دنبال مي کرد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره قضاوت پيرامون عملکرد فرهنگي دولت گفت: من نمي توانم انگيزه خواني کنم که توجه دولت دهم به فرهنگ ژست است يا واقعيت؛ چون تازه يک سال است که شروع کرده و نيمي از آن هم در بحران بوده است. از نظر عده اي اين دولت هر چه مي کند ژست است و عده اي ديگر هم همه کارهاي اين دولت را درست مي دانند که هر دوي اينها غلط است.
طالبي ادامه داد: البته دولت خيلي کار فرهنگي جدي نکرده و آنچه شده بيشتر کارهاي سخت افزاري در اين حوزه بوده، فرهنگ به مديرش بستگي دارد، هر چند تا به حال کار ويژه اي نشده، ولي اميدواريم وضع بهتري به وجود آيد. من يک سري انتقادها را مي خواستم اينجا بگويم و به آنها هم گفتم که مي گويم ولي گفتند کمي صبر کن هر چند قبلا در مصاحبه با وطن امروز درباره کارهايي که پناهي، قبادي، ميلاني و ... در بخش جشنواره ها انجام دادند تذکر دادم چون اينها روندشان اين است که عده اي را بزرگ مي کنند، روي او تبليغات انجام مي دهند و بعد او را مقابل ملت و ارزش هاي آن قرار مي دهند.
کارگردان به کجا چنين شتابان درباره عملکرد شمقدري در گفت: شمقدري تازه 7-6 ماه است که آمده بايد اجازه دهيم کار کند بايد ببينيم چه مي شود آقاي صفار هرندي آدم بزرگي است ولي از نظر سينمايي خراب کرد و چندين بار اين مطلب را به خود او گفتم حالا با رفتن آقاي جعفري جلوه اميدواريم آقاي شمقدري بهتر عمل کنند. جلوه حدود 100 نفر را وارد سينماي ايران کرد که بيشتر آنها هم فيلم اولي بودند زماني که جعفر پناهي را دستگير کردند 80 نفر از همين ها نامه نوشتند و خواستار آزادي او شدند اين يعني جرياني وارد سينماي کشور شد که بعدها از آن استفاده سوء کردند. به نظرم يکي دو سال است که سينماي ما به سمت ولايي شدن مي شود و اين خوب است البته معلوم نيست که عمق کاري شمقدري هم چقدر باشد.
طالبي درباره وجود فيلم هاي ضعيف در سينماي ايران گفت: اينکه فيلم هاي ضعيف داريم به دليل آن است که وقتي يک فيلم موفق مي شود، بقيه از روي آن کپي برداري مي کنند، مثلا مدل مثلث عشقي از دختر لر تا فيلم هاي امروز جواب مي دهد. تهيه کننده ها دنبال اين نيستند که درباره مضامين ارزشي فيلم بسازند پس از روي مدل فيلم هاي پرفروش فيلم ها ساخته مي شود. ممکن است، يک اتفاقي مثل اخراجي ها بيفتند که خانواده ها و بچه هاي ارزشي هم براي ديدن آن به سينما مي روند. اما وقتي درباره بقيه فيلم ها مخاطبان ثابتي وجود دارد، تهيه کننده هم موقع ساخت فيلم به همان ها توجه مي کند.
وي درباره نوري زاد هم گفت: نوري زاد فيلم 40 سرباز را به مؤسسه شهيد آويني آورد. مديران اين مؤسسه از عده اي دعوت کردند که فيلم را ببنند و نظر دهند، به جز من همه گفتند اين فيلم به درد نمي خورد اما من چون او بچه حزب اللهي بود و در کيهان مي نوشت ، فکر کردم که نسبت به فيلم او نگاه سياسي شده و از او دفاع کردم اما من فکر نمي کردم او در 52 سالگي و بعد از ساخت دو فيلم فرو بريزد. لذا اگر علاقمند هستيد فيلم هاي ارزشي بسازيد، فقط به شرط اينکه محکم هستيد و با چند حرف و تقدير نمي لرزيد، وارد اين عرصه شويد.
کارگردان فيلم نغمه درباره فيلم هاي فارسي1 گفت: به هر حال بايد توجه کرد که جنگ هست و ما درگير آن هستيم و فارسي 1 هم يکي از سلاح هاي آن است و فارسي 2 هم به زودي مي آيد و تعداد شبکه هاي اين‌چنيني افزايش پيدا مي کند. البته ما هم کار مي کنيم، ولي گاهي کارهاي ما در زمينه کارهاي آنهاست و واقعا مملکت را خدا نگه داشته است.
طالبي درباره ارتباط بخش هنرمندان با سفارت هاي خارجي گفت: سفارتخانه هاي فرهنگي در بخش سينمايي ما هژموني قوي دارند و گاهي مي بينيد و گاهي مثلا هنرمند ما راحت‌تر از وزارت خارجه به کشورهاي ديگر و بخش بين الملل فارابي هم از اين کار حمايت مي کند و 23 سال است که اينها هست و شمقدري مي گفت که نمي تواند همه اينها را جابه جا کند.
وي درباره فيلم طلا و مس هم گفت: من با وجود احترامي که به آقاي پناهيان قائلم، ولي نظر او را درباره فيلم طلا و مس قبول ندارم. چون به نظرم در سينماي بي در و پيکر ايران فيلم خوبي بود و اين گونه فيلم ها غنيمت است.
اين کارگردان سينما درباره خانه سينما هم گفت: براي اولين بار اينجا مي گويم که خانه سينما يک حزب سياسي است که 15-10 نفر آن را مي چرخانند و چهار هزار عضو آن هم هيچ نقشي ندارند و هنوز هم شمقدري نتوانسته کاري بکند. اگر بگوييم جريان برانداز در جايي هنوز دست نخورده همين جاست.
طالبي درباره ماهواره و تأثير آن برخانواده ها هم گفت: به صراحت مي گويم که ماهواره سم مهلکي است؛ من 17 سال پيش که مسوول ماهواره بودم، قانون منع استفاده از آن را مصوب کردم. آن زمان، زمان آقاي هاشمي بود و اجازه اجراي اين قانون را ندادند. من آن موقع نمي دانستم چرا يک آيت الله بايد از ماهواره دفاع کند؛ ولي امروز مي فهمم چون ديدم چه نتايجي برايشان داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس