سبک حجاب چهارم، که حجابی سفید رنگ بوده و تمام موها، گوش‌ها و گردن را می‌پوشاند، به صورت میانگین بیشترین خواهان را دارد، در حالی که پوشش ناکامل مانند شماره شش تنها میان لبنانی‌های نسبتا لیبرال پذیرفته شد.

گروه جنگ نرم مشرق- در گزارش پایگاه آتلانتیک از تحقیقی که مرکز مطالعات جمعیتی دانشگاه میشیگان به تازگی انجام داده آمده است: پوشش سر در منظر عموم، یکی از نشانه‌های مهم هویت اسلامی در اکثر کشورهای مسلمان جهان است اما تفاوت زیادی میان این طیف گسترده زنان وجود دارد که برخی از این انواع پوشش کاملا اجباری هستند.

گزارش جدید مرکز تحقیقات پیو (مرکز مطالعات جمعیتی دانشگاه میشیگان) مبتنی بر ارزیابی هدایت شده توسط این دانشگاه بین سال‌های 2011 تا 2013 در هفت کشوری که دارای اکثریت مسلمان بودند، نشان داد که تفاوت فکری پوشش زنان در این مناطق تا چه حد گسترده است.

محققان در هر کشور در حالی که تصاویر زیر را نشان می‌داند از پاسخ دهندگان پرسیدند که «کدام یک از این زنان پوشش بهتری برای حضور در منظر عموم را دارند؟»:

در گزارش اصلی، مولفین مطالعه توضیح می‌دهند که سبک شماره یک، رسم افغانستان؛ سبک حجاب شماره دو در میان کشورهای محافظه کار و بنیادگرای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی رایج است؛ سبک حجاب شماره 3 به شکل زیادی توسط  شیعیان ایران، عراق و لبنان مورد استفاده است؛ سبک شماره 4 و 5 بیشنر برای زنان مسلمان مدرن در عراق و ترکیه مناسب بوده و سبک شماره شش برای زنان سکولار در این نواحی مقتضی است.

سبک چهارم، که حجابی سفید رنگ بوده و تمام موها، گوش‌ها و گردن را می‌پوشاند، به صورت میانگین بیشترین خواهان را در این مناطق دارد، در حالی که پوشش ناکامل مانند شماره شش تنها میان لبنانی‌های نسبتا لیبرال پذیرفته شد.

مولفین این گزارش همچنین از شرکت‌کنندگان پرسیدند آیا زنان می‌توانند خودشان یکی را انتخاب کنند؟ و اکثر مردم در دو کشور تونس و ترکیه گفتند که بله می‌توانند خودشان انتخاب کنند.

توسعه اقتصادی یک کشور ارتباط کمی با میزان رجحان حجاب دارد. در عربستان سعودی که کشور ثروتمندی است،زنان نقاب سیاه می‌زنند و در تونس حجاب محافظه‌کارانه تقریبا مورد پذریش اکثریت است هرچند که کشوری با ارزش‌های لیبرال است.

و در حالی که همه پاسخ دهندگان به سوالات کشور خودشان را از لحاظ اخلاقی بسیار بالاتر از ایالات متحده می‌دانستند، تونسیان دوست داشتند که همسایه آمریکاییان باشند.

حداقل این تحقیق نشان داد که روی حجاب، ارزش‌های دیگری نیز غیر از ارزش‌های محافظه‌کارانه اسلامی موثر است.

دانلود سند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 109
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حسن ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 1
    متاسفانه اگه تو ایرانم بپرسن مثل لبنان نمودارش میشه شایدم بدتر
  • yaser ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    په ایران کوو؟
  • مجتبی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    4 و 5 و 6 که لا اکراح فی الدینه.... خوبن ... مخصوصا شماره4 که معتدله....
  • سینا ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    ببین دارن چجوری دقیق روی ملت مسلمان مطالعه میکنن اونوقت بعضی مسئولین ما به دنبال خوانندگی زنان هستن با همین مطالعات دقیق هستش که این همه توی جهان تونستن فرهنگ شون رو جا بندازن کاش ما هم مرکزهایی داشتیم که توش با این دقت به مسائل فرهنگی رسیدگی میشد
  • میترا1 ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    در حالی که پوشش ناکامل مانند شماره شش تنها میان لبنانی‌های نسبتا لیبرال پذیرفته شد. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ا ایرانوحساب نکرده !!!! تو یه کشور مثل فرانسه و ..... زنان باغیرت مسلمان حاضرند از خیلی مزایای اجتماعی چشم پوشی کنند تا بتونن حجابشون حفظ کنند و یه عده هم تو ایران ......
  • محمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    البته نقش عرف رو نباید نادیده گرفت. تمام حجابهای فوق خوب بود، ولی عرف و مولفه های فرهنگی کسور افغانستان، پوشش نوع 1 و 2 را برتر میکند و عرف ایران پوشش 3 را و عرف چند فرهنگی لبنان پوشش 4 رو. در کل چادر مشکی جلب توجهش کمتر است و برای شهر بهتر است. در محیطهای کوچکتر و خانوادگی نیز پوشش 4 و 5 خوب است.
  • محمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    البته نقش عرف رو نباید نادیده گرفت. تمام حجابهای فوق خوب بود، ولی عرف و مولفه های فرهنگی کشور افغانستان، پوشش نوع 1 و 2 را برتر میکند و عرف ایران پوشش 3 را و عرف چند فرهنگی لبنان پوشش 4 رو. در کل چادر مشکی جلب توجهش کمتر است و برای شهر بهتر است. در محیطهای کوچکتر و خانوادگی نیز پوشش 4 و 5 خوب است.
  • میترا1 ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اول :درست نوشتن ایات قران کریم را یاد بگیر درثانی معنیشو خوب بفهم بعد لطفا نظر بذار ! دوم:اعتدال و معتدل را توتفسیر میکنی یا خداوند رحمان که تو را افریده ؟!
  • سینا ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اکراح غلطه اکراه درسته معنی اکراه با اجبار یکی نیست یعنی هیچ کراهتی در دین نیست شماره 3 عالیه
  • سینا ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    ندیده غیب میگی!!
  • هادی ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    این مقایسه احمقانست هر کشوری فرهگ خاصی داره و باید با شرایط اونجا لباس پوشید که جلب توجه نکنه تصل حجاب یعنی جلب توجه نکردن مثلا اگر به صورت شماره 4 تو عربستان لباس پوشید باعث جلب توجه میشه و یا برعکس مثل 1 تو ایران به نظر من نباید جلب توجه کرد حالا هر شماره ای میخوتد باشه
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    شماره هفت باشه !
  • میترا1 ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اقا سینا اشتباه میکنی ! اتفاقا وزرامون توی فیس بوک دارن به مسائل فرهنگییمون رسیدگی میکنند !!!!
  • سلام ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    خوب است در این باره کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر از امیرحسین ترکاشوند که از اینترنت قابل دریافت است نیز خوانده شود البته نقدهایی که به این تحقیق شده را هم باید خواند. البته نویسنده در باره زمان کنونی نظر نمی دهد و فقط زمان پیامبر را توضیح داده است.
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    من به عنوان یک زن محجبه با یک حجاب پوشیده در عین حال زیبا در حالی که واقعاانسان را برای انجام اعمال روزانه محدود نکند موافقم . زن مسلمان قرن ۲۱ نباید مورد تمسخر اغیار قرار بگیره . خیلی خوبه اگه اعتدال سر مشق همه ی امور مسلمین قرار بگیره .
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    امر دیگه ای نیست؟!
  • سینا ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    این "جلب توجه" که شما میگید هم قابل برنامه ریزی هست اگه دقت کرده باشید این برنامه های ماهواره ای و انیمیشن های دخترونه و عروسک های دخترونه و کتاب های کلاس زبان و... خیلی روی ایرانی ها تاثیر گذاشته اگه مثلا 20 سال پیش یه دختری بود که لباس تنگ میپوشید و موهاش تا نصف بیرون بود این خیلی جلب توجه میکرد ولی الان اینطور نیست متاسفانه به نظرم همه این ها برنامه ریزی شده است که هم اجناس شون رو از لوازم آرایش گرفته تا لباس و دکوراسیون خونه و ... بتونه تبلیغ کنه و به فروش برسونه و هم فرهنگ و خانواده ایرانی رو بتونه آسیب بزنه و کشور اسلامی رو سرزنش کنه که دیدید اسلام یعنی این! به نظرم سیاست همه دستگاه های فرهنگی تو مراکزی خاص سیاست سازی شده و توسط مجلس شون به عنوان سیاست های کلی و یا اسناد کلی شون تصویب و عملیاتی شده باشه چون خیلی هماهنگ دارن کار میکنن انگار از یه جا دستور میگیرن
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    موافقم باید خیلی مواظب عرف بود چون عامل نفوذ فرهنگی از همین جاست چون شرع راه نفوذ رو بسته
  • سینا ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    به نظرم روی ایران حسابی کار کردن یه جایی میخوندم بالاترین میزان واردات لوازم آرایش رو داریم، به نظر شما این اتفاقی؟ ممالک اسلامی با سقوط نمیکنن ولی با فحشا مثل قضیه اندلس سقوط میکنن این ها هم از این راه قدیمی ولی کارآمد ترکیبیِ اقتصادی فرهنگی سیاسی به جنگ با اسلام اومدن با پنبه سر میبرن
  • ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    جالبه ... چادر، مدلی که زنهایچادری ایران، سر می کنن و شما هی دادشو می زنید ، یک پنجم بی حجابی طرفدار داره .
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 1
    ما فقط و فقط حجاب مد نظرمون چادره ن کمتر درست عین بی بی دوعالم فاطمه ی زهرا هرکی جز این بخواد باید در لقمه اش اشکال رو پیدا کنه آدم و هوا هم وقتی لقمه ای را ک خدا منع کرده بود خوردند، لخت لخت شدند پس لقمه ی حرام است ک بد حجابی و بی حجابی می آورد
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم کاملا با نظر شما مخالفم شما هم اعتدال رو از سیاسیون زمان یاد گرفتی؟ اعتدال را دین تعیین میکنه نه ماها پسر جان
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    عرف که نباید حجاب تعیین کنه عرف جامعه ی اسلامی حضرت زهراست عرف جامعه اسلامی زینب علیه السلام هست عرف ما اینها هستند، نه جا و مکان
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    امریکایی ها اگر میدانستند این طور که شما میگی میشه حتما آمار ایران رو هم منتشر می کردند.
  • راحیل ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    من پوشش شماره 4 رو میپسندم. چون حجاب خودم اینجوریه. هم پوشیده هم زیبا بدون استفاده از رنگ تیره البته با احترام به همه خانمها
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    4 مناسبه
  • علی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    به نظرم تو بالای تهران اکثریت 5 رو انتخاب می کنن. چرا که اکثر مردم کشور مومنند اما بعضی ها...
  • كارشناس ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    سايت مشرق تيتر خودش را تصحيح كند تيتر برسش و تحقيق اين بوده است ......محققان در هر کشور در حالی که تصاویر زیر را نشان می‌داند از پاسخ دهندگان پرسیدند که «کدام یک از این زنان پوشش بهتری برای حضور در منظر عموم را دارند؟ كدام بوشش براى منظر عموم بهتر است يعني نمايشش مناسبتر است و اين فرق مي كند با تيتر مشرق كه حجاب مورد علاقه مسلمانان كدام است اين وقتي است كه امار مي كرفتند كه زنان مسلمانان با حجاب جند درصد از كدام نوع حجاب را دارند --------------------------------- ضمنا سؤال اين مؤسسه تحقيقي صحيح نبوده جه اينكه كزينه هاي بسيار متعددي از حجاب وجود دارد كه ضمن اينكه بوشيده تر از كزينه 4 است و منظرش جذابتر است همنطور جادر و حجاب بلند بوشاننده اندام منحصر به رنك سياه نيست و حتى مدلهاي با نقاب بسياري هست كه زنان را جذابتر از بي حجابها مي كند
  • ammar ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    عزيز جان حجاب كه فقط پوشاندن سر نيست.. اين كه ميگي شماره 4 معتدله...آيا شما اينطور حجاب رو توي خيابان ديدي... نميگم حجاب بديه اما معمولا اينطور حجاب با لباسهاي چسبانتر پوشيده ميشه...
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اين تحقيق قابل استناد نيست . تصويري كه به عنوان نماد حجاب زنان شيعه (3) انتخاب شده است نماد پوشش چادر دختران ايراني نيست . يك خانم مسن و نحوه پوشش سنتي . مثلا ميتوانستند از يك تصوير جذابتر با چادر ايراني استفاده كنند . كاري كه در تصوير 4 و 5و6 انجام داده اند . به نظرم به نحوي به نتيجه پژوهش جهت داده اند .
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اگه آقایون حجاب را فرمایشی نکنن فرهنگ اسلامی میتونه مردم را هدایت کنه ولی با این وضع تنفر از اجبار نوع پوشش روز به روز بیشتر میشه.
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    به عنوان كسي كه كارهاي پژوهشي انجام ميدم بايد بگم كه خيلي مهمه كه اين سوالها رو از كي بپرسن به اصطلاح جامعه آماري گزارش كيا باشن.مثلا اگر اين پژوهش در ايران هم انجام ميشد بايد به اين نكات توجه ميشد مثلا بيشتر مصاحبه شونده ها تهراني باشن يا شهرستاني ؟مربوط به شهرهاي مذهبي باشه يا نه؟از مناطق شمالي تهران بپرسن يا مناطق شرق و جنوب تهران و....هزار نكته ديگه كه براي صحت نتايج بايد به اونا توجه كرد حالا در اين پژوهش هم بايد اول شرايط پژوهشي كار را ديد بعد تعميم بديم كه آيا واقعا ميشه بگيم حجاب مورد علاقه اكثر زنان مسلمان مثلا فلان مورده؟
  • حجت ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    شما در انتخاب دینت آزادی نه در اصول و فروعش. حتی در بحث اصول یا باید همشو بپذیری یا هیچ کدومشو
  • بنده خدا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    3= لبنان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • omid ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    آقای ناشناس با کدوم مدرک میگی بد حجاب ها لقمه شون مشکل داره؟ شمایی که دم از ولایت میزنی برو ببین رهبر که بچه حضرت زهراست در مورد حجاب چه نظری داره بعد بیا اینجا این حرفا رو بزن
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اگه حجاب در ایران آزاد بود شاید ده بیست دزصد درتهران وکمتر از سی چهل درصددرکل کشور رعایت میشد واین نشان دهنده اینکه کار فرهنگی درست وقوی درجا انداختن این موضوع دربین جوانان صورت. نگرفته وفقط سعی شده با برخورد وقوه قهریه این موضوع رفع بشه درحالی نتیجه عکس داده وعملا فرهنگ غربی در جامعه ایرانی استیلا پیداکرده ورنگ وبوی سیاسی هم گرفته
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    چادر لبنانی از همه ی اینها قشنگ تره
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    دقت بفرمایید آماری از ایران نیست
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    حجاب زنهای سومالی حجاب واقعی بود. همان جلبابی که دقیقا مطابق قرآن پوشش سر و گردن را داشت و در عین حال بی نهایت با وقار بود.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    حالا چرا بدتر!
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    لبنان 6 دقت کن
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    بگذارید زنها خودشان در مورد نحوه ی پوششان تصمیم بگیرند اخه به مردها چه ربطی داره زنها چی می پوشند.
  • مصطفایی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    مشکل بیکاری و اقتصاد رو ول کردید و چسبیدید به حجاب؟ 10ساله این حرفا زده میشه؟ بهتر شده؟ این دغدغه ها رو بنویسید
  • پاسخ به ناشناس اول ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    ناشناس بی پروا! در این باره که آدم و حوا (یا به قول خودت هوا) حجابشان عبارت از ستر عورتین بود و با برگ انجیر محقق میشد چه نظری داری؟
  • محمد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    مشکل ما الان حجابه؟
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    +100000000
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    چه ربطي به هم داره؟!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    مشكل شما نيست، چون مردي. بله يك از مشكلات جامعه ما، پوشش خانمهاست. حرفيه؟!
  • ایرانی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    حجاب قرآنی همون حجابیه که موی سر،گردن و اندام زن رو بپوشونه وچسبون نباشه حالا چه مقنعه باشه چه چادر چه مانتو چه چارقد..... متاسفانه چادرهای رنگی و گل دار که باعث کاهش شهوت هم میشه الان اززندگی مردم ماخارج شده وتقریبا منقرض شده ، البته بازهم چادر همراه با روسری یا چارقدی که اندام رو بپوشونه از همه ی حجابهای دیگه بهتره ،هم آراستگی رو حفظ میکنه وهم حجاب کامل رو
  • علی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اون اصلا چادر ایرانی نیست عکس یک خانم عربه که چادرعربی سرش کرده وباحجاب چادر-روسری ایرانی تفاوت داره
  • محسن ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    خوب بعععععله دیگه میترا خانم! از یک مرکز فرهنگی(ضدفرهنگی) بسیار معتبر به نام فیسبوک! سبحان الله! آدمی دردشو به کی بگه! دیگه همینه دیگه! ها! ایی اصلاح طلب که میگن یعنی ایشون بیده!
  • M R ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اگه توی ایران نظر سنجی بشه جنگ داخلی میشه بین اشرافیت... و جمهوریت خدا پرست
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    نه قبول ندارم
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    حجاب فرمان خداست برای همه ادیان
  • اسمال ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    ایران رو جزو کشورهای غربی حساب کردند
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • محمد22 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    ببين تعارف نكن برو 7 و 8 و 9 دين براي همين موقعه كه ما براي خودمون تصميم نگيريم دستور دين واضخ ،روشن و جامعه اين جور حرف زدن مال سكولا هاست كه به لائيك گرايش دارن و اين نوع تفكر رو در كشور گسترش دادن با شعار ...... مثل آقاي ..... كه از جبهه ي ..... و از طرفي طرفدار هم زياد داره!!!!!!چ جاي خالي رو با عبارت صحيح پر كنيد؟ 5( نمره)
  • ولایت دوست ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    به نظرمن زیباترین حجاب را زنان مسلمان مالزی دارندمقنعه ودامن بلند.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    با اعتدال.....اعتدال.....اعتدال..... کاری به روحانی ندارم...
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    مجتبی جون این که می گن لا اکراح فی الدینه یعنی در قبول دین اجباری نیست اگه قبول کردی باید رعایت کنی همانند مسولیتی به که بهت می دن می تونی قبول نکنی وقتی قبول کردی باید رو الگو انجام بدی الگو ما هم برا حجاب مادرمون فاطمه(ص) هست
  • مهدی ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    بنظر میرسه نسبت به چادر بی انصافی کردن :برای بقیه از چهره جوان وخوب استفاده کردن ولی در مورد 3این قضیه رعایت نشده .اگه یه تصویر با حالت خوب از زن چادری میذاشتن حتما نتیجه چیز دیگه ای بود.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    عزيز جان حجاب كه فقط پوشاندن سر نيست.. اين كه ميگي شماره 4 معتدله...آيا شما اينطور حجاب رو توي خيابان ديدي... نميگم حجاب بديه اما معمولا اينطور حجاب با لباسهاي چسبانتر پوشيده ميشه..
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    اقا محسن ! اون بنده خدا میترا 1 طعنه زده نگرفتی !
  • sana ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    بسم الله بنده مدتی هست از پوشیه یا همون روبنده استفاده میکنم.زمانی که شروع به استفاده از پوشیه کردم همون احساس آرامشی که موقع پوشیدن چادر بهم دست داد باز هم بهم دست داد. خانم های چادری یه نکته رو دقت کنید، چطوری هست که برخی دخترامون تا آخرش میرن و خودشون رو طوری درست می کنن که تمام وجودشون رو میخوان به همه ی مردها نشون بدن، اما ما چادری ها از اون طرف قضیه تا آخرش نمیریم و طوری خودمون رو نمی پوشونیم که احدی با چشمای ناپاک نتونه نگاهی به ما بکنه....نصف زیبایی زن چهره اش هست.دنیا ناپاک شده خواهرم. والسلام
  • مهدی ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    شماره چهار معتدله؟! دسته چهارمی ها می خواهند خودشان را گول بزنند، فکر می کنند حجاب دارند، اما از بی حجابی بیشتر جلب توجّه می کنند! سفید یک دست... چسبان... خیالش را بکن...
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    تو ایران باید 1 اجرا بشه!
  • سیدمهدی موسوی ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    بحث پوشش و حجاب با مد فرق داره اسلام عملا" از زنان خواسته دنبال پوشش بعنوان حفاظت باشند و نحوه راه رفتن و پوشش اشان و حتی نحوه صحبت اشان طوری نباشد که جذاب و جلب کننده نامحرم باشد عملا" چیزی بنام مد که صرفا" به منظور نمایش خود و پوشش خود جهت جلب نظر اطرافیان می باشد بصورت غربی در اسلام راه ندارد اسلام با مد پوشی در خانه و بین محرمان مشکلی ندارد ولی با مد پوشی و جلب نظر زنان در جامعه بین نامحرمان شدیدا" مخالف هست چرا که اساسا" زن افریده ای حساس و گرانبها می باشد شما وقتی سکه ای طلا همراه داشته باشید یا جواهر گران قیمت دائما" به آن حساس هستید و نگران و کاملا" محافظ آن می باشید و هر کجایی و در برابر هر فردی آن را به نمایش نمی گذارید که مبادا آن را به یغما ببرند ولی اگر یک آجر همراه خود داشته باشید !! چندان نسبت به آن حساس نیستید به عبارت بهتر و با عرض پوزش از یکایک مخاطبان توجه اسلام در کم و کیف حساسیت و اسب پذیری زن و مرد به مثابه این هست که زن مانند جواهر می باشد ولی آقایان مانند آجر می باشند !!!
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    6 دیگه حجاب نیست
  • سینا ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    حجاب همیشه "مساله" ماست مسئولین فرهنگی اصلا وظیفه شون اینه که همیشه مواظب حجاب و عفت زنان باشن تا نفوذ فرهنگی کشور رو به فساد نکشونه مثل نظامی ها که مواظب هستن دشمن وارد خاک و آب و هوای ما نشه این جا هم همینطوره باید همیشه مواظب بود که فرهنگی فاسد تهاجم نکنه فرهنگ وآداب و رسوم ما رو فاسد و ناکارآمد و متلاشی نکنه یکی از شاخص ها هم میتونه میزان حجاب خانوم های یک کشور باشه که شما از اون پی میبرید به میزان آلودگی اون جامعه البته در کنار صد ها شاخص دیگه این رصد اعتبار بالایی پیدا میکنه مثل میزان ازدواج و طلاق زاد و ولد میزان آسیب های اخلاقی( ضرب وشتم و تجاوزات جنسی و...) رضایت از زندگی و... در کنار هم با هم میتونه یه آمار مفیدی از وضعیت فرهنگی ما بده و وضعیت برامون روشن شه
  • سین ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    هر کدوم سر جای خودش باید بررسی بشه چون مثلا بعد چند وقت مساله اقتصادی درست میشه بعد میزنیم تو سر خودمون میگیم مشکل حجاب رو ول کردید چسبیدید به اقتصاد!
  • سین ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    اتفاقا خیلی ربط داره مرد ها چه بخوان چه نخوان با دیدن خانم ها تحریک میشن و اگه اختیار رو به خانم ها بذاریم مرد ها اذیت میشن و این آزادی مرد ها رو میگیره و اختلال ایجاد میکنه تو زندگی مرد ها و در جامعه اون وقت خیانت ها و ... افزایش پیدا میکنه چون همه مرد ها بالاخره ایمان و تقوای قوی ای که ندارن که مراقبت کنن در ضمن از اون موقعی که این بد حجابی ها افزایش پیدا کرده وضعیت خیانت هم افزایش پیدا کرده البته در نسبت با کشور های اروپایی این جا وضعیتش خوبه در کشور هم نمیشه سر هر کوچه پلیس گذاشت که مواظب باشه به زنان ما توهین نشه و زنان هم از خودگذشتگی نشون بدن سعی کنن حجاب شون رو رعایت کنن تا جامعه به فساد نیفته زنان باید برای شوهرانشون زیبا بشن نه هر مرد دیگه ای تو خیابون از ما گفتن بود خواه پند گیر خواه ملال
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    اصلا هم اینجوری نیست شما از کجا این همه مطمئنی؟
  • زادهوش ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    احکام شرعی مشخصند و پیدایی اندام جز وجه و کفین مجاز نیست.
  • زادهوش ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    پس اگه یه جایی رفتیم که لخت بودن ما هم برهنه بگردیم که جلب توجه نکنه هان؟
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    نه خوشم خوب فعالی مشرق... سایت قوی هستی....خوب رصد میکنی....
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    پنجمی از همه معقول تر است. اولی و دومی مسخره است. سومی اراده می خواهد. چهارمی هم سخت است.
  • هادی ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    عجب جاهایی بلدین شما ;D حجاب باید جوری باشه که به جامعه لطمه نزنه نه شوری شور نه بی نمکی این وظیفه من شما نیست که به جامعه گیر بدیم وظیفه ارشاده ارشاد زور نه ارشاد با برنامه اول باید از بازیگرها شرو شه نه تک تک مردم
  • مسلم بهرماني ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    عكس شماره 4
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    وجدانا و انصافا پوشش هاي 1 و 2 وحشتناك و ترس آفرين است. و انسانيت انسان را زير سوال مي برد. اين حجاب طالباني است كه اسلام تحجر بلاد عربي سعي بر رواج آن دارند. حجاب شيعه ايراني شماره 3 است. بگذاريد ارزشهاي خودمان را حفظ كنيم.
  • حسن ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    آخه مگه اون موقع چادر بود خب باید هم ستر عورتین می کردند بعد به تهران فقط نگاه نکنید ...
  • ایران ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    شماره 6 رو نباید حجاب دونست.اصلا.برای ایرانی ها به نظر من 3 و4 بهترین حالته.
  • میثم ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    شماره یک "باید" نیست.ولی از شماره 4 یا 5 خط قرمزه.
  • کرمان زمین ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    به نکته خوبی اشاره کردی.
  • میثم ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    همه مسائل مهم هستند نه فقط اقتصاد یا فقط حجاب.
  • میثم ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    اتفاقا به هر دو مربوط میشه.اگر حجاب زن درست باشه به نفع خود زن میشه.چون اگر مردی تحت تاثیر بی حجابی زن قرار نگیره اونوقت آمار مستئل مختلفی از جمله خیانت و آزار کمتر میشه.
  • کارمانیا ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    کار فرهنگی و امنیتی هر دولازمه.کار امنیتی هم واقعا به درستی انجام نشده و فقط اسمش هستشو و ماشینش!همین باعث میشه یه عده همیشه بگن گشت ارشاد اعث بدتر شدن اوضاع شده.درحالی که میشه گفت گشت ارشاد وجود چندانی نداره و فقط بهانه داده دست یه عده که سریع بگن که گشت ارشاد باعثش شده.هر دو مورد فرهنگی و امنیتی لازمه.
  • میثم ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    حرف درستی نزدی
  • میثم ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    منم همین حرفو قبول دارم.
  • امیر ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    آفرین کاملا موافقم
  • امیر ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    نه عزیزم مشکل شکم هست خوبه ؟ حجاب مشکل ما نیست بلکه سنگر ماست .
  • سامي ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    فقط123
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    نیست که الان تو دنیا هر کی خراب و خلاف باشه پیشرفت میکنه....
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    انصافا بی حجاب ها و ... ها خیلی با کلاس و خوش تیپ هستند تازه همه ماشین ها هم براشون ترمز میکنند
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    دنیا در حال پیشرفته .ما ایرانی ها هم هر روز داریم پس رفت میکنیم....
  • مجید ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    تو افغانستان زنها ازاد هستند که بی حجاب هم بیرون بیان ولی 99%درصد زنها حجاب دارند و بیشترشون چادر بقرا را با میل خودشون سر میکنند
  • امید ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    من هم کاملا موافقم، نکته ظریف و در عین حال موثریه، ضمن اینکه طرح سئوال در انتخاب گزینه خیلی موثره بطوریکه باید در نظر گرفت پاسخگوی سئوال نظر سنجی چه طیفی از مخاطبین هستند ؛ آیا مذکر است یا مونث؟ مجرد است یا متأهل؟ در کدام طیف سنی است؟ آیا برای جامعه نظر می دهد یا خانواده خود؟ و ... آیا ... ضمن اینکه این نکته جالب و در خور تأمله که چرا تصاویر متعلق به یک نفر نیست؟ چرا تفاوت سنی افراد به نمایش گذاشته شده محسوس است؟ آیا این نشانه جهت گیری و تلاش برای هدایت پاسخ ها نیست> چرا حالات چهره افراد این اندازه متفاوت است(در تصاویر شاد بودن افراد با حجاب اونها رابطه عکس داره، مخصوصا در مورد3، اخمو تند و طلبکار، با تصاویر 1و 2 بعلت ندیدن صورت به نسبت سایر تصاویر نمیشه رابطه برقرار کرد، آیا همین نکته ها باعث تحریف پاسخ نمی شود؟ مثلا گزینه 4 چهره ای جوان، زیبا و مأخوذ به حیا گرفته؟!!!! آیا بیننده حالات چهره و نشانگان شادی و حیا را انتخاب می کند یا لباس او را؟ تصور کنید صورت افراد نشان داده نمی شد در آنصورت انتخاب دشوار تر ، سنجیده تر و متفاوت می بود، هدف مهم تر اینه که با اعلام نتایج نظر سنجی، اونهایی که در مرحله حل مسأله هویت هستند (این قشر نوجوانان هستند که بعد از سن بلوغ در جستجوی یافتن پاسخ سئوال بزرگ "من کی هستم" میگردند) رو به سمت گزینه 4 راهنمایی میکنند. دلیلش هم میشه اعتدال!!! توجه کنید شما هر کاری انجام بدید یا هر راهی رو انتخاب کنید مغز شما بصورت ناخودآگاه دلایل ظاهرا قانع کننده ای براتون پیدا میکنه( در روانشناسی به این فرآیند میگن " توجیه خود".) به خوبی و بدون تردید میشه فهمید که نظر سنجی کاملا هدفمند و جهت گیری شده است و از نظر فنی و روانشناسی طرح سئوال عادلانه نیست. بهترین را برای انتخاب افکار عمومی نیست، بهترین راه آموزه های دینی و قرآن و ... است خداوند در 16 ق می فرماید: وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ و همانا ما آدمى را آفريده‏ايم و آنچه را نفس او وسوسه مى‏كند مى‏دانيم، و ما به او از رگ گردن نزديكتريم- به احاطه علمى-. مسلمانان به هوش باشید و بدونید چه شیاطینی در کمینند.
  • سین ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    4 سخته؟!
  • محمد ب نیشابور ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    دعوا نکنید اونی که حجاب رو بخاد بکشیش حجابش مشکل دار نمیشه اونی هم که به حجاب کم اکتفا میکنه مقصر خودشه بعد نره پیش پلیس شکایت
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    واسه بی غیرتا اصلا مشکل نیست!!!
  • افسانه ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    البته اگر این عکسا ملاک بوده که یه شیطنت توی نوع عکسا دیده میشه،چهره وسن زن چادری رو با بقیه یه مقایسه کنین
  • پرهام ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    اسمال جان با چیزی که شما گفتی حساب کردم که خب ما الآن باید در امریکای شمالی قرار داشته باشیم! دور از شوخی وضعیت حجاب در ایران اصلا خوب نیست
  • پرهام ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    حال ندارم جوبتو بدم! بچه ها اگه کسی حالشو داشت جوابشو بده!
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    بعدش برای بدست آوردن اون احساس می‌خواهی چکار کنی؟
  • جلال ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    4و 5 برای افراد 20تا 30-35 اختیاری میتونن 3 را هم انتخاب کنن 3 برای 45 به بالا اقایون نظر شخصی منه its my idea
  • لیلی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    اتفاقا این بی حجابی عقب ماندگی محضه می دونی چرا چون از فرهنگ 4000 ساله ی مصر یا بهتره بگم انسان های غار نشین نشات می گیره بعدم پیشرفت یک مملکت که ربطی به بی حجابی نداره یعنی یه چیزی گفتی واسه خودت
  • کیمیا ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    حجاب مسلما مسئله خیلی مهمیه. ولی نمیتونیم اونو به عنوان تنها ملاک برای خوب یا بد بودن در نظر بگیریم. بعضیا چادری و با حجاب هستن ولی اصلا آدمای خوبی نیستن. ولی بعضیا (نمیگم خیلی افتضاج) ولی حجابشون کامل کامل هم نیست ولی واقعا انسانن!!! به نظر من انسانیت نه به دین مربوطه و نه به حجاب. گرچه این دو دو تا مسئله خیلی مهم هستند.
  • آرش لطفی ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    بسم خدا ای عزیزان دقت کنید وبدانید که حجاب در ایران ودیگر بلادهای اسلامی با توجه به قرآن کریم اینست که زن مسلمان دارای شرایط ذیل باشد 1پوشش کامل بجزگردی صورت وتا مچ دست 2انگشت نما نباشد 3 که بهترین آن جلباب که همان چادر است ودر آخر مهمترین فایده حجاب درامان ماندن از ازار و اذیت افراد هوسران است به گفته قران کریم. ملاک را بایددر امان ماندن از آزار افراد هوسران قرار داد شاید در ایران شماره1و2و5و6 دارای این ملاک نباشد .
  • آرش لطفی ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    بسم خدا ای عزیزان دقت کنید وبدانید که حجاب در ایران ودیگر بلادهای اسلامی با توجه به قرآن کریم اینست که زن مسلمان دارای شرایط ذیل باشد 1پوشش کامل بجزگردی صورت وتا مچ دست 2انگشت نما نباشد 3 که بهترین آن جلباب که همان چادر است ودر آخر مهمترین فایده حجاب درامان ماندن از ازار و اذیت افراد هوسران است به گفته قران کریم. ملاک را بایددر امان ماندن از آزار افراد هوسران قرار داد شاید در ایران شماره1و2و5و6 دارای این ملاک نباشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس