به گزارش مشرق، وزارت علوم همچنان یکی از وزارتخانههای حاشیهساز دولت یازدهم است. این مطلب با دريافت كارت زرد مجلس از سوي فرجیدانا بهطور واضح قابل فهم است. انتصاب افراد منتسب به فتنه در پستهای کلیدی این وزارتخانه برخلاف وعده وزیر به نمایندگان و بازگرداندن افراد مسالهدار به محیط دانشگاهها از جمله مسائل مهمی است که پای فرجیدانا را برای پاسخگویی به مجلس باز کرده و وی را در معرض استیضاح قرار داده است. در میان اقدامات حاشیهساز وزارت علوم، حضور هیاتی 3 نفره در دانشگاههاست که به مثلث عزل معروف و منجر به اعتراض بسیاری از نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس شده است.
براساس آنچه تاکنون از خروجی اقدامات این هیات مشاهده شده است به نظر میرسد این هیات تنها بهانهای برای جابهجایی گسترده در دانشگاهها باشد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع با قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفتوگو کردیم. جعفری با اشاره به اعزام هیات ارزیابی 3 نفره وزارت علوم به دانشگاهها اظهار داشت: به نظر میرسد با 2 ديد متفاوت به اعزام چنین هیاتی به دانشگاهها میتوان نگاه کرد.
وی افزود: در صورتی که این هیات به منظور ارزیابی میدانی و واقعی در محیطهای دانشگاهی برای بهبود شرایط و امکانات حضور یافته باشد قابل تقدیر است اما متاسفانه تلقی بخشی از فضای عمومی جامعه اینگونه نیست. عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دیگری که برخی دارند این است که این هیات با ظاهری قانونی و موجه در دانشگاهها حضور مییابد اما در عمل خروجی چیز دیگری میشود.
نماینده مردم بجنورد با اشاره به برخی رفتارهای حاشیهساز این هیات تصریح کرد: گاهی مشاهده شده که هیات ارزیابی برای تحقیق از یک رئیس واحد برای سوالکردن رفته که منجر به تنش شده است.
وی ادامه داد: به هر حال تاکنون در بخشی از فضای عمومی جامعه این تلقی ایجاد شده که که این هیات میخواهد افکار عمومی را مدیریت کند و به اصطلاح عنوان میشود که آمدیم و بررسی کردیم اما در عمل اتفاق دیگری افتاده است. جعفری با مضر دانستن این نگاه تاکید کرد: در صورتی که این هیات 3نفره تنها برای ظاهر حضور پیدا کرده اما در عمل ارزیابی واقعی صورت نگیرد ضررهای زیادی در پی دارد و به لحاظ اخلاقی درست نیست.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به حساسیت بیشتر این اقدامات در شهرهای کوچک خاطرنشان کرد: اگر اقدامات این هیات به همین شکل ادامه پیدا کند نوع رابطه میان مسؤولان مربوط خصوصا در شهرهای کوچک تبدیل به کینه میشود و این مشکلات فراوانی را حادث میکند.
این نماینده مجلس با اشاره با عزلهای صورت گرفته بعد از حضور هیات 3 نفره در دانشگاه تصریح کرد: آقای فرجیدانا گفته بود که در بعضی جاها رئیس دانشگاه تثبیت شده ولی آنچه که تاکنون ما مشاهده کردهایم حضور این هیات عموما منجر به عزل شده است.
جعفری با اشاره به لزوم آرامش در فضای دانشگاهها که هم رهبر انقلاب و هم رئیسجمهور بر آن تاکید کردهاند، خاطرنشان کرد: تاکنون علائم مثبتی نسبت به اقدامات هیات ارزیابی وزارت علوم در افکار عمومی ایجاد نشده است و در عمل برخی از جامعه دانشگاهی را دچار دغدغه کرده است که این خود با اصل ایجاد آرامش در دانشگاهها در تعارض است. وی گفت: حتی اگر این هیات نیت خیر برای ارزیابی واقعی هم داشته است اما متاسفانه تاکنون و در عمل باعث ایجاد نگرانیهایی شده است که این امر خود میتواند زمینهساز تشنج در محیطهای دانشگاهی باشد. عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از ترکیب هیات 3 نفره در برخی دانشگاهها گفت: متاسفانه حتی گاهی مشاهده شده در انتخاب خود اعضای هیات ارزیابی دقت لازم صورت نگرفته و خود این انتخاب میتواند عامل تنش باشد.
وی با اشاره به لزوم جهتگیری مدیریت در کشور براساس حکمت و نه معادلات قدرت اظهار داشت: مدیریت مبتنی بر حکمت یعنی اینکه اگر انسان مختصر عقلی هم داشته باشد میفهمد که برای نزدیک کردن دانشگاهها به اهداف عالیه لازم است حاشیهها کم شود پس باید افراد حاشیهساز هم در راس امور حضور نداشته باشند. جعفری با بیان تفاوت موجود میان روحیه نخبگان جامعه و افراد سیاسی جامعه، تاکید کرد: نخبگان به لحاظ روحی لطیف هستند و بر همین اساس لازم است اقدامات در دانشگاهها بهصورتی باشد تا آن آرامشی که در دانشگاهها رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند، ایجاد شود.
براساس آنچه تاکنون از خروجی اقدامات این هیات مشاهده شده است به نظر میرسد این هیات تنها بهانهای برای جابهجایی گسترده در دانشگاهها باشد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع با قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفتوگو کردیم. جعفری با اشاره به اعزام هیات ارزیابی 3 نفره وزارت علوم به دانشگاهها اظهار داشت: به نظر میرسد با 2 ديد متفاوت به اعزام چنین هیاتی به دانشگاهها میتوان نگاه کرد.
وی افزود: در صورتی که این هیات به منظور ارزیابی میدانی و واقعی در محیطهای دانشگاهی برای بهبود شرایط و امکانات حضور یافته باشد قابل تقدیر است اما متاسفانه تلقی بخشی از فضای عمومی جامعه اینگونه نیست. عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دیگری که برخی دارند این است که این هیات با ظاهری قانونی و موجه در دانشگاهها حضور مییابد اما در عمل خروجی چیز دیگری میشود.
نماینده مردم بجنورد با اشاره به برخی رفتارهای حاشیهساز این هیات تصریح کرد: گاهی مشاهده شده که هیات ارزیابی برای تحقیق از یک رئیس واحد برای سوالکردن رفته که منجر به تنش شده است.
وی ادامه داد: به هر حال تاکنون در بخشی از فضای عمومی جامعه این تلقی ایجاد شده که که این هیات میخواهد افکار عمومی را مدیریت کند و به اصطلاح عنوان میشود که آمدیم و بررسی کردیم اما در عمل اتفاق دیگری افتاده است. جعفری با مضر دانستن این نگاه تاکید کرد: در صورتی که این هیات 3نفره تنها برای ظاهر حضور پیدا کرده اما در عمل ارزیابی واقعی صورت نگیرد ضررهای زیادی در پی دارد و به لحاظ اخلاقی درست نیست.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به حساسیت بیشتر این اقدامات در شهرهای کوچک خاطرنشان کرد: اگر اقدامات این هیات به همین شکل ادامه پیدا کند نوع رابطه میان مسؤولان مربوط خصوصا در شهرهای کوچک تبدیل به کینه میشود و این مشکلات فراوانی را حادث میکند.
این نماینده مجلس با اشاره با عزلهای صورت گرفته بعد از حضور هیات 3 نفره در دانشگاه تصریح کرد: آقای فرجیدانا گفته بود که در بعضی جاها رئیس دانشگاه تثبیت شده ولی آنچه که تاکنون ما مشاهده کردهایم حضور این هیات عموما منجر به عزل شده است.
جعفری با اشاره به لزوم آرامش در فضای دانشگاهها که هم رهبر انقلاب و هم رئیسجمهور بر آن تاکید کردهاند، خاطرنشان کرد: تاکنون علائم مثبتی نسبت به اقدامات هیات ارزیابی وزارت علوم در افکار عمومی ایجاد نشده است و در عمل برخی از جامعه دانشگاهی را دچار دغدغه کرده است که این خود با اصل ایجاد آرامش در دانشگاهها در تعارض است. وی گفت: حتی اگر این هیات نیت خیر برای ارزیابی واقعی هم داشته است اما متاسفانه تاکنون و در عمل باعث ایجاد نگرانیهایی شده است که این امر خود میتواند زمینهساز تشنج در محیطهای دانشگاهی باشد. عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از ترکیب هیات 3 نفره در برخی دانشگاهها گفت: متاسفانه حتی گاهی مشاهده شده در انتخاب خود اعضای هیات ارزیابی دقت لازم صورت نگرفته و خود این انتخاب میتواند عامل تنش باشد.
وی با اشاره به لزوم جهتگیری مدیریت در کشور براساس حکمت و نه معادلات قدرت اظهار داشت: مدیریت مبتنی بر حکمت یعنی اینکه اگر انسان مختصر عقلی هم داشته باشد میفهمد که برای نزدیک کردن دانشگاهها به اهداف عالیه لازم است حاشیهها کم شود پس باید افراد حاشیهساز هم در راس امور حضور نداشته باشند. جعفری با بیان تفاوت موجود میان روحیه نخبگان جامعه و افراد سیاسی جامعه، تاکید کرد: نخبگان به لحاظ روحی لطیف هستند و بر همین اساس لازم است اقدامات در دانشگاهها بهصورتی باشد تا آن آرامشی که در دانشگاهها رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند، ایجاد شود.
وطن امروز