گزارش مذکور با اشاره به اینکه تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کرده بودند در ازای دریافت 100 میلیون دلار سوخوی 22 را آماده کنند، اضافه کرده که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن جنگنده‌های مذکور،جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 14 سال پیش، موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل می‌کند.

گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایش‌های هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخش‌های مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروش‌ترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار می‌آید. این نشریه در شماره ژانویه 2014 خود به بررسی وضعیت ناوگان سوخوی 22 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به نحوه دستیابی کشورمان به این جنگنده آمده است: حداقل 6 فروند از این هواپیماها فرود سختی را در هنگام نشستن در ایران تجربه کرده و آسیبهای شدیدی را در بخش بدنه و سازه متحمل شدند. در ابتدا فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران این هواپیماها را به عنوان "میهمان " شناخته و به تکنسین های خود دستور داد تا تنها آنها را در شرایط مناسبی حفظ کنند.

بنا بر اعلام این نشریه غربی، پس از چند سال، علائم نیروی هوایی ایران روی بدنه سوخو 22 حک شده و تمام هواپیماها شماره سریال استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کردند و استفاده از عبارت " M " به عنوان واژه میهمان پایان یافت.

«Combat aircraft» افزوده است که بعد از درخواستهای متعدد از طرف پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی ایران، در نهایت فرماندهی نیروی هوایی ارتش با تغییر در وضعیت عملیاتی هواپیماهای عراقی موافقت کرده و در 1993 نیروی هوایی ایران ارزیابی تکنیکی، عملیاتی و رزمی پرنده های مذکور را آغاز کرد.



این ماهنامه تخصصی با اشاره به اینکه تکنسین های سوخوی 24 نهاجا اولین تلاشها در این زمینه را به همراه کار بر روی دو فروند سوخوی آسیب دیده در پایگاه سوم شکاری همدان آغاز کردند، افزوده است که این تلاش های اولیه به دلیل عدم تخصص تکنسین های ایرانی بر روی سوخوی 22 و عدم وجود دستورالعمل های لازم ناموفق بود.


کابین سوخو 22
نویسنده گزارش مذکور با ادعای اینکه یک گروه از تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کردند که در ازای دریافت مبلغ 100 میلیون دلار سوخوی 22 را آماده کرده و متخصصین را برای تعمیر و نگهداری از این هواپیماها آموزش دهند، اضافه کرده است که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن سوخوهای 22 ، بخش جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند. متخصصین ایران کار را در سال 1994 میلادی آغاز کرده و 10 فروند سوخوی 22 را آماده کردند اما نتیجه، برای نهاجا اطمینان بخش نبود.

دومین تلاش برای عملیاتی کردن نهاجا؛ سپاه وارد می شود

در ادامه گزارش «Combat aircraft» آمده است: در سال 2007 میلادی ، نیروی هوایی ارتش ایران به پایگاه های ششم و هفتم شکاری اجازه آغاز تعمیر اساسی بومی ناوگان سوخوی 24 و اف 4 ائی را داد. در سال 2008 در حالی که یک فروند سوخوی 24 برای اورهال انتخاب شده بود یک فروند سوخوی 22 مدل UM4K نیز برای بازیابی انتخاب شد. این هواپیما یک رنگ استتار 4 تایی استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کرده و در پایگاه دوشان تپه در تهران موتور مدل AL-21F-3 این هواپیما نیز تحت تعمیر و بازبینی قرار گرفت.

"سپس نیروی هوایی ارتش تصمیم گرفت که قراردادی را با شرکتی که زیر مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلابی اسلامی است به امضاء برساند. این شرکت با تجربه ترین ارگان در ایران بحث تعمیر اساسی هواگردهای روسی به شمار می آید و کیفیت کار این شرکت با تعمیر اساسی 5 فروند سوخوی 25 مدل K و سه فروند سوخوی 25 مدل UBK در سالهای 2011 و 2012 مشخص شد. "



این ماهنامه تخصصی افزوده است: دو فروند سوخوی 22 مدل UM4K و دو فروند سوخوی 22 مدل M4K به تاسیسات شرکت مذکور در تهران منتقل شد. دو فروند دیگر از این هواپیماها نیز در می 2013 از شیراز به تهران منتقل شد چراکه رساندن  سوخوهای 22 به توان کامل عملیاتی و استفاده نهاجا از این پرنده ها به عنوان نیروی تهاجمی بسیار مهم بود.

این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تحول اساسی این جنگنده افزوده است: در حال حاضر نهاجا دوره های پروازی با سوخوی 22 را برای خلبان سوخوی 24 و جنگنده های اف 7 قرار داده است و جهاد خودکفایی نهاجا در حال کار برای ساخت سیمیلاتور سوخوی 22 با استفاده از کابین یک فروند از سوخو که به پایگاه دوشان تپه منتقل شده بودند. 3 فروند از این هواپیماها که یکی از آنها در همدان فرودی سخت را تجربه کرده بود برای آزمایش و بازبینی به این پایگاه منتقل شده بودند.

بنا بر تحلیل نویسنده این گزارش با توجه به اینکه اکثر سوخوهای 22 سفر کرده به ایران با مخازن سوخت مدل PTB-800 و پرتاب گرهای سلاح خود به کشور وارد شدند. در آینده نزدیک تمام این هواپیماها می توانند از کلیه سلاح های هواپیماهای سوخوی 24 نیز استفاده کنند.

وی تاکید کرده است که سوخوهای 22 به موشکهای هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی Kh-29 ، Kh-25 به همراه موشکهای هوا به هوای R-60MK برای دفاع از خود و انواع بمب های سقوط آزاد و راکت انداز مجهز خواهد شد.



«Combat aircraft» در پایان گزارش خود تاکید کرده است که تمام سری اول سوخوهای 22 تا پایان سال 2015 بازیابی می شوند و امکان شکل دادن دوباره اسکادران 71 را ایجاد می کنند. گروه دوم و سوم سوخوهای 22 نیز تا سال 2020 آماده خواهند شد. تحویل اولین سوخوی 22 برای ژانویه 2014 برنامه ریزی شده و دومین فروند آنها نیز در ماه مارس تحویل می شود. این هواپیماها نیز در اسکادران 72 خدمت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 206
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 18
  • جلال ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    38 17
    من نمدونم چرا ما نمخواییم باور کنیم زمان این جور هواپیما ها خیلی وقته تموم شده اگه اونا هم دارن میگن فانتوم ها یا سوخو 22 ایران تا 2020 بروز میشن دارن ما را مسخره میکنن این گزارش هدفی جز مسخره نیرو هوایی ایران نیست منظورشونم اینه که ایران اینقد عقب مونده هست که تا 2020 میخواد از این لگن ها استفاده کنه
    • بدبخت IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      2 3
      ایران ورشکست شده است
    • گرین IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      موشک ار60 ام کا می زنه.شاید جدیدتراشم بتونه
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    29 8
    نمایش و افتخار به همچنین جنگنده هایی که برای دهه 50 میلادی واقعا شرم آوره.
    • گرین IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      موشک ار60 ام کا می زنه.شاید جدیدتراشم بتونه
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    16 14
    یادمه یه نشریه آلمانی نوشته بود که امارات متحده عربی در عرض شش ساعت می تونه کل نیروی هوایی ایران رو نابود کنه! راست می گفت؟
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 2
    دم هر چي سرهنگ و نظامي هست گرم.
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 0
    اینا این مطالب رو از کج میدونن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    12 4
    سوخو 22 از رده خارجه که!!
  • chrik ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 30
    قابل توجه کسانی که اعتقاد دارن بدون دست دراز کردن پیش کدخدا نمیشه پیشرفت کرد. اگه مدیران صنعتی ما غیرت وهمت ومدیریت عزیزان نظامی روداشتن وبجای انداختن تقصیرهاگردن قبلی ها فکر صحیح وتوکل به خداوند دست بکار میشدن الان با اینهمه پتانسیل که داریم قویترین اقتصاد وصنعت رو داشتیم. خداحضرت آقاروحفظ کنه هرچی داریم ازدرایت ایشونه ونظر آقاامام زمان.
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    7 0
    چه اطلاعات دقیقی...
  • امیر ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    7 0
    دست شما درد نکنه
  • محمد ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 4
    100 میلیون دلار پول بیت المال برای پرتاب 4 تا میکرو ماهواره مثل تدبیر یا نوید 50 کیلویی کافیه این پول ها رو دست امثال روسها و اوکراینی ها ندید
  • حسن ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 1
    دست برادران نیروی هوایی ارتش وسپاه رو میبوسم اما اگر این گزارش صحت داشته باشد نشان دهنده ی اطلاع دقیق دشمن ازتوان نظامی ماست و این بسیار نگران کننده میباشد!
  • زهرا سادات ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 2
    لیس الانسان لماسعی. درودتان باد
  • عارف ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 2
    از این حرفا زیاد میزنن.شما باور نکن. اگر این طور بود پس چرا هنوز به ایران حمله نکردن؟
  • م ص ر ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 3
    این چند تا عکس آخری آدمو یاد انمیشن جیمبووووووو میندازه...
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 3
    نگران نباش ، در رفتن يك ترقه در مركز دبي كار امارات را براي هميشه يكسره ميكنه
  • بنفشه ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    10 3
    به عقلت رجوع کن ببین راست میگه! ارتش عراق سال 58 اولین ارتش عرب بود که 32 کشور بهش کمک میکردن و نیروی هوایی ما 8 سال بدون هیچ گونه جایگزینی جلوش ایستاد.
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 1
    ....... خورده گفته ، خود آلمان هم نمیتونه چنین غلطی رو بکنه آمریکا با این همه کله خری و قالتاق بازی مثل خر تو گل گیر کرده و فقط هارت و پورت میکنه
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 3
    امارات 6 قرن هم جون بكنه نيروي بسيج ابوموسي رو هم نميتونه نابود كنه
  • احمد ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 2
    سوخوی 35 رو بچسبید بابا این هواپیماها از رده خارجند اگه می تونید این تانک هوایی ( سوخوی 35 ) که تا به امروز هیچ جنگنده رو دستش بلند نشده رو خریداری کنید هواپیماهایی مثل میگ 29 و سوخوی 35 از پیشرفته ترین هواپیماهای جهانند نیروی هوایی کشور ما یه فکری به حال نوسازی ناوگان هوایی جهت مقابله با تهدیدهای دشمنان که هر روز دارند با سیستم های روز دنیا گام برمی دارند باشند
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 2
    منبع خبر اون نشریه رئیس پلیس دبی بوده !!!!!!!! خیلی موثقه جون شما !! ضمنا اوشون هنوز فرق فرغون و چرخ خیاطی رو نمیدونه چه برسه به اینکه بخواد بفهمه مثلا اف 14 با خلبان ایرانی مسلمان چه بلایی سر نیروی هوایی عراق اورده که همتایان غربیش تو کل جنگهاشون با عراق فقط تونستن یه هلیکوپتر نگون بخت شکار کنن ! چون تا متوجه میشدن حریفشون تامکته بدون معطلی فرار می کردن ، حالا این بیسواد فکر کرده اف 16 بلاک 60 خیلی سرتر از گربه های ایرانیه که بهینه سازی هم شدن !!!
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    6 2
    کل عرب ها با یک آرروغ ایران می ریزند تو دریا!
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    البته اگر هواپيماهايشان اگر بتوانند بلند شوند احتمالا تا بندر عباس ميتوانند بيايند
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    ناشناس مشکوک شبهه میندازی! امارات؟امارات؟
  • نیما ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    چه غلطا
  • از اصفهان ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 6
    کاملا. ایران 6 تا اف14 داره مال 35 سال پیش و چند تا میراژ از کار افتاده و 70 تا اف 5 داغون 45 سال پیش. اف 7 های چینیش هم به هیچ دردی نمی خورند چون هم اعدادشون کمه و هم بسیار بی ارزش اند. سوخو و میراژهای قدیمی که بعضا مال عراقند به دلیل نداشتن اطلاعات کافی خیلی نمی تونند مورد بهره برداری قرار بگیرند. اف 4 های قدیمی هم با وجود سعی در ارتقا جنگ الکترونیکشون در حد همون توانایی قبلی هستند و در حقیقت در جنگ با امثال اف16 به کار نخواهند اومد. این ها رو چون می دونستم گفتم. ولی قدرت ایران به تعداد هواپیماهای جنگیش نیست به قول ظریف عزیز به ملتشه. در مجموع نیروی هوایی
  • کیان ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    صدام هم می خواست یک هفته ای بیاد تهران. حساب کتاب دنیا روی ایران تطبیق نمی کنه. حساب ایران از همه چیز جداست. ایرانی غیر قابل پیش بینیه. چون اون چیزی که ایرانی داره توی سینه هاشونه و دیده نمیشه نه توی دستاشون که بشه محاسبه روی اون انجام داد.
  • از اصفهان ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    رفیق عزیز من چیزی نیست که اون ها در مورد توان نظامی ما ندونند. تمام خریدهای ریز و درشت صنایع نظامی ما از یه پیچ گرفته تا رادار رو در جریانند. تمام پنهان کاری مسئولین ما برای مردم بدبخته خودمونه. مردم نباید بدونند ما چقدر عقب افتاده ایم وگرنه دشمن همه چیز رو می دونه.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آخه این تشویقی بود که نوشتی. یکبار دیگه خودت جمله ات رو بخون.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    صدام هم همین فکر میکرد. ولی آخرش دید که نیروی هوایی ایران چه بلایی سرش آورد.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    جواب حرفت نباشه غلط کرده !
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    یک کشوری مثل امارات نوکر بی اختیار آمریکاست اگر نفر اول هم باشه بدون اجازه اربابش آب نمی تونه بخوره، اما ما هر چی بسازیم که می سازیم از هواپیمای پیشرفته تا بروز کردن هواپیماهای قدیمی رو متخصصان خودمون انجام می دهند اینه که ارزش داره اما امارات بجز در جهت منافع اربابش تکون نمی تونه بخوره. اینو به اربابت بگو یانکی!!!!! مرگ بر آمریکا.
  • ایرانی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر امارات یا اربابشان امریکا توان نابودی نیروی هوایی ایران را داشتند تا کنون این کار را کرده بودند فقط هارت و پورت می کنند .
  • حجت ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آره. راست می گفت. همونجور که صدام و رجوی راست گفتند!!
  • حجت ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اینکه سوخوهای ما چرخ دارن و بنزین مصرف می کنن کجاش سریه؟
  • ممد ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    حتي اونهايي كه بويي از انسانيت نبردن؟!!!
  • حسین ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    یادمه یه رهبر عربی میگفت که عراق در عرض 3 روز میتونه کل ایران رو تصرف کنه! راست میگفت؟
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    مورچه چيه كه كله پاچه داشته باشه!! عزيزم چهارمين ارتش قدرتمند جهان در جريان دو نبرد بيست و دو روزه و 8 روزه يك دهات در نواره غزه را نتوانست به اشغال خود درآورد. در جريان نبرد سي و سه روزه مقاومت اسلامي و كودك كشان اسرائيلي، نبردناوهاي اسرائيلي، كماندوهاي تيپ نخبه گولاني و 20 لشكر اين ارتش و نيز هلي برد و چرخ بال هاي اين ارتش ضاهرا قدرتمند نتوانست از پس 2000 رزمنده چريكي بربيايد، اون وقت امارات عربي متحده به جمعيت آن به اندازه استان هرمزگان ما نمي شود مي تواند نيروي هوايي ما را از بين ببرد اون هم در عرض 6 ساعت!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 1
    دم هر چه سپاهي گرم
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    با تغيير سيستم راهبري و الكترونيك هواپيما مي توان آن را دوباره عملياتي و به روز كرد
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اطاعت مي شود
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    در ايران هيچ چيز محرمانه نيست. در جريان نبرد سي و سه روز رزمندگان مقاومت اسلامي با اسرائيل 60 ماهواره تمامي لبنان و خصوصا جنوب آن را زير نظر گرفته بودند. ولي آيا توانستند يك پايگاه پرتاب موشك (اون هم موشك هايي كه از به تعداد زياد از طرف دولت دوست و برادر سوريه به آن ها مي رسيد) را نابود كنند. اين مطالبي كه به اين شكل منتشر مي شود ويترين پيش رفت هايي نظامي ما مي باشد. به قول دكتر سعدالله زارعي دليل اصلي عدم حمله به سوريه از سوي آمريكا اين بود كه تمامي توان موشكي ايران و حزب الله لبنان به حالت آماده باش در آمده بود و منتظر شليك به پايگاه هاي اسرائيلي و پايگاه هاي آمريكا (در قيرقيزستان، افغانستان، تركيه، قطر، بحرين و...) بود. حسين جان نگران نباش
  • محمد ک ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    برای پیشرفت کشور عزیزمون این خرج ها چیزی نیست بلکه باید بیشتر از این ها خرج کرد عزیز جان بیخودی جو درست نکن
  • آریوبرزن کهگیلویه ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    با این نیرو هوایی دموده که ما داریم و جنگنده های اف22 و تایفون اماراتی...توبگو ده ساعت
  • محراب ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اگه مي تونستند غلطي بكنند تا حالا كرده بودند. امثال شما هم زياد به اين چيزها فكر نكنيد،‌سر گيجه مي گيريد.
  • حامد ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    صدام هم می خواست یک هفته ای تهران رو بگیره............. ناشناس عزیز اگه جنگ فقط به تجهیزاته چرا آمریکا تو 12 سال اخیر از پس القاعده بر نیومده؟ چرااسرائیل از پس حزب الله و حماس بر نیومده؟ چرا کره ی جنوبی با اون همه تجهیزات نظامی پیشرفته اش در برابر کره ی شمالی نیاز به حمایت آمریکا داره؟
  • رضا ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    دوست عزیز عراق یادته ؟چه اتفاقی برای هواپیماهاش افتاد؟فقط خریدن هواپیما مهم نیست بلکه کار با هواپیما وایمان داشتن به کاری که انجام میدی هم لازمه. که ایرانیا توی جنگ اینو نشون دادن
  • albert ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    اورهال پراید....
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    امارات حتی با خلبان های خارجی هم نمیتونه این کارو بکنه
  • اصغری ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    یه گردان از ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران به تمام ارتش های عرب جنوب خلیج فارس حریفه.زنده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • خليل ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    امارات متحده خيلي بزرگتر از اندازه خودش غلط كرده .اف 14 ارتقا يافته و ميگ 29 و جنگنده هاي ديگر ايران با خلبان هاي ماهر و موشك هاي فونيكس جواب دندانشكن به اعراب مخالف ايران مي باشد.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    عراق با اون ابهتش که تمام دنیا رو پشتش بودن نتونست در 8سال نیروی هوایی نصفه نیمه ایران نابود کنه امارات که عددی نیست این حرفها رو از ترسش زده
  • مهدی حبیب زاده ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    منم یادمه یکی گفت: زپلشک!
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    اگه اینجوریه که شما میگی و بدون نیروی هوایی میشه اینقدر خوب جنگید بهتره کلا نیروی هوایی رو منحل کنن فقط روی نیروی زمینی مثل حزب اله متمرکز بشیم.
  • عماد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    آبـادي ميخــانه ز ويــرانــي ماست جــمعيت كــفر از پــريــشاني ماست اســــلام به ذات خود ندارد عيبي هر عيب که هست از مسلـمانــي ماست
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    سود آنها در مونتاژ هست...
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اخبار پیشرفت های 2020 ایران رو دارن می دن برای فروش سلاح به مشتریان عرب
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    مرگ بر اسراییل
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    انسان ها در هرشغلی که باشند گروهی ازانان نرمال نیستن ویاتحت فرمان نفس اماره قرارمیگیرند پ
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    من میگم با چینیا تو پروژه جی-31 شریک بشیم :)
  • اصلاح طلب ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    بنده یقین دارم F-16 های عراق و افغانستان به آنها داده بشه ما از تمام همسایگان خود نیز ضعیف تر خواهیم شد
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 1
    متأسفانه روسیه یکی به نعل ویکی به پاشنه میزنه اس300هارا نداد سوخو 35میده امریکاباایران روراست بودکه پیشرفته ترین هواپیمای جنگنده اون زمان که هنوز حرفی برا گفتن داره رو به ما داد متأسفانه زمان به نفع مانیست درگیرشدن یعنی تبدیل کشور به افغانستان و نابودی سرزمین وذهب شیعه اللهم عجل الولیک الفرج امروزتربیت نیروهای فنی واگاه به علم فیزیک وکلاعلم تولیدفن باید دردستورکارباشد
  • سامان ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 0
    بچه جون اون چیزی که مهمه اونا ندارن ایمانه
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    نترس از ان کس که هیاهوی دارد بترس از ان کس که سر به زیر دارد زمان جنگ هم میخواستند یک هفته ای ایران را بگیرند.هشت سال گذشت و یک وجب هم نگرفتند.
  • ناشناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آرزو بر جوانان عیب نیست.اما دود از کند بلند میشه.امارات چن سالشه که این غلطا را می کنه.حیف نیست بگی ایران بعد اسم امارات بیاری کفر
  • حسین ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    تقریبا تمام قسمت های ارتش ایران پیشرفت عمده داشته غیر از نیرو هوایی که فقط هواپیماهای 40 50 سال پیشو اورهال میکنه! البته چند تا پروژه مثل قاهر و شفق هم بود که معلوم نیست چی شد!!! ما با این فرغون و امثال اینا نمیتونیم جلو نیرو هوایی دشمنانمون که متاسفانه کم هم نیستن مقاومت کنیم. درضمن آقایونی که بحث جنگ ایرانو عراقو پیش میکشن یادشون باشه اون موقع ایران f5 و f14 داشت که جزء بهترین هواپیماهای اون زمان بودن و f14 هم فقط در اختیار ایران و آمریکا بود. و من الله توفیق.
  • حجت ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    چشم. می دم نصف مشرقو تعطیل کنند با پولش برند جنگنده روسی بخرند. اولم از مسوول این صفحه شروع می کنیم!! خوبه؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ايني كه ما خودمون داريم اين كارارو ميكنيم از نظر اونا خيلي اهميت داره
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    بودجه تولید انبوه به نیروی هوایی ندادن تمام پروژه های شفق قاهر صاعقه و..تحقیقاتی هستن...که چند تابیشتر تولید نشده
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    یکی از علل شکست های ما در سال های اخیر در تاریخ ماندن هست بابا الآن 30 سال از جنگ گذشته
  • سعید ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    این حرفا برای مسخره کردن ماست برادر مشرق .......
  • ایران دوست ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    این شخصی که با نام از اصفهان نظر داده عرض کنم شما حتی شهامت اینکه خودت را معرفی کنی نداری چطور با عنوان از اصفهان نظر شخصی خودت را به حساب یک شهر منظور می کنی و اما در مورد آنچه گفتی ما عقب مانده ایم من شک ندارم که شخص شما عقب مانده هستید نه یک ملت با 7034 سال تمدن
  • حجت ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    ژاپنی ها و آمریکایی ها و روس ها که بیشتر تو تاریخ موندن چون هنوز که هنوزه دارند یاد و خاطره کشته های جنگ جهانیو زنده نگه می دارند. اگه به امثال شما بود باید هر 10 سال به 10 سال کلا آثار باستانیو خراب می کردند و کتابارو می سوزوندن که تو تاریخ نمونیم. بدبخت فرانسوی ها که موزه لوور دارن و هنوز از تو تاریخ در نیامدن.
  • ایران دوست ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    من از شما خواهش می کنم بدونه مطالعه مطلب ننویسد
  • معین ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    بچه ها تعجبم چرا از قدیمی بودن جنگنده هامون میترسین و احساس عقب موندگی میکنین مثلا ما 8سال جنگ را با کمتر از این ها پیروز شدیم . حیف است ما دسترسی به سیره شهدا داریم و از همین شهدا یاد گرفتیم که شرط پیروزی ایمان است بهتره خدا هم در نظر بگیرم ""اگر امریکا به قول شما داره این جنگنده هارو مسخره میکنه یخ روز برسه از یک سربند یا زهرا بچه بسیجی ما بترسه""
  • حسین ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    دقیقا دم هر چي سرهنگ و نظامي هست گرم.
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آنهایی که می گویند سوخو 22 از رده خارج است مثل این است که بگویند سی 130 از رده خارج است. یا بگویند ژ3 و کلاشینکف از رده خارجند. ما کشور متجاوزی نیستیم. ما اینها را برای بازدارندگی میخواهیم و همین ها برای این هدف کافی است.
  • asad ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    معلومه که وقتشون تموم شده .ولی اورهال کردن یه چیزه دیگس.جاهای دیگه کاربرد خودش رو داره.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    خواب دیده خیر باشه اگر جراعت این کار داشت حتما دریغ نمی کرد عربستان سهله آمریکاش هیچ غلطی نمی تونه کنه
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آره والله درسته این غریت شما سرهنگ هاست که بی اعدا دارید خدمت می کنید
  • رضا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    مرحبا..و صد آفرین به ایران
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    کدام حرفها مسخره است اورهال این هواپیماها یا توانمندی اورهال آنها در این ایام تحریم یا خلبان هایی که در داخل آموزش می بینن یا ...
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    چرا اصلاح طلب رو مساوی خودکم بین میدونی؟
  • سورنا ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آخه عزیز من بازدارندگی یعنی باید در سطحی از قدرت باشی که دشمن جرات حمله کردن بهت نداشته باشه سوخو 22 کجاش بازدارنده است؟ در مقابل کدوم جنگنده امروز تو منطقه میتونه بایسته؟ بابا زمان دفاع مقدس عراق چند تا از این سوخو 22 ها را خرید طبق آماری که خود عراقی ها هم تایید کردند 23 فروند این جنگنده ها توسط اف 14 و 15 فروند دیگه توسط اف 4 های ایران منهدم شد. حالا ببین در برابر جنگنده های مدرن امروزی چقدر میتونه موفق عمل کنه؟ البته عوامل بازدارندگی ما فقط جنگنده نیست کلی مسائل دیگر از قدرت شهادت طلبی گرفته تا موقعیت ژئوپلیتیک تا هیدروپلیتیک ایران تا قدرت موشکی بسیار پیشرفته تا نیروهای چریکی که در خارج از مرزها مثل حزب الله لبنان تربیت کرده و .... باعث بازدارندگی شده است.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 1
    نشريه آلماني غلط كرده با تو
  • حزب الله ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    اینها رو ولش کن ار قاهر 313 چه خبر؟
  • حالا ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ذهنامون رو به چی مشغول کردن.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    لیس للانسان الا ما سعی
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 1
    میدونید چرا رو نیروی هوایی سرمایه گزاری نمیشه؟ جواب ساده هستش : چون جنگ بعدی الکترونیکی است و بس.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    توی چنتا از کلیپ های مربوط به پدافند و نیروی هوایی تصاویری از جنگنده های اف16 و سوخو30 دیدم که تصویر برداری و محیط زمینه اش ایرانی به نظر میومد
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آیا جنگنده‌های «سوخو 22» ایران مدرن هستند ؟
  • خلبان ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    با توجه به خريد هاي تسليحاتي كشور هاي عربي كه مجهز به جنگنده هاي بسيار پيشرفته يورو فايتر و اف 18 شده اند و تجربه جنگ هاي هوايي دوران دفاع مقدس نشان دهنده ان است كه با وجود ان كه نيروي هواي ايران در سال هاي اغازين جنگ تحميلي به واسطه در اختيار داشتن تسليحات مدرن و نيروي انساني كار ازموده داري برتري مطلق بر نيروي هوايي عراق بود ولي با گذشت زمان و تجهيز ارتش عراق به هواپيماهاي مدرن ميراژ و ميگ 29 عملا قدرت عملياتي نيروي هوايي ما تحت تاثير قرار گرفت، بگونه اي كه در سال هاي پاياني جنگ تحميلي وبمباران خارك و شهر هاو مناطق راهبردي كشور توسط جنگنده هاي ميراژ عراقي حتي پيش رفته ترين شكاري هاي ايران (f 14)در مقابل ان ها بعضا ناتوان بودند ساقط شدن دو فروند اف 4 كشور توسط جنگنده هاي اف 15 عربستان در خلال جنگ نفت كش ها و انهدام ناوشكن سهند توسط نيروي هوايي امريكا تنها به خاطر عدم وجود برتري هوايي قابل توجه ايران در خليج فارس ان هم به خاطر محدوديت كميت جنگنده ها ي موجود در شرايط تحريم ان زمان بود. عدم امكان نيروي هوايي كشور در سال هاي پاياني براي نفوذ گسترده به خاك عراق و اجراي عمليات هايي موفق مانند كمان 99 و اچ 3 كه در سال هاي ابتدايي جنگ عملياتي شده بودند، گواه بر اين ادعاست كه قدرت نيروي هوايي براي فراهم ساختن برتري هوايي علاوه بر وجود فرماندهي مناسب در صحنه براي استفاده بهينه از تركيبات موجود و نيروي كار ازموده كه خود نيازمند لجستيك مناسب و گسترش پرواز هاي تمريني براي افزايش مهارت خلبانان است نيازمند عامل زير ساخت ها و كميت و كيفيت تكنولوژيك شكاري ها و بمب افكن ها نيز هست در حال حاضر با توجه به قدرت موشكي كشور براي انهدام اهداف زميني دشمن تا برد حداكثر 2000 كيلومتر ،نيازمندي كشور به جنگنده هاي بمب افكن مدرن تا حدودي رفع شده است ولي نياز به جنگنده هاي شكاري پيشرفته در مقياس زياد، مجهز به سيستم هاي راداري ارايه فازي ،شبيه ساز كامپيوتري و بدنه رادار گريز ، با توجه به قدرت هوايي دشمن درجه ي اول ايران و تجربه جنگ هاي عراق بسيار زياد احساس مي شود تا در شرايط نبرد احتمالي به جاي تكيه بر سامانه هاي پدافند هوايي بتوان در صد ها كيلومتر دور تر از مرز هاي جغرافيايي كشور به مقابله با جنگنده هاي متخاصم رفت . مي توان با سرمايه گذاري لازم در اين حوزه و مهندسي معكوس زير سيستم هاي جنگنده هاي شكاري در اختيار ارتش مانند ميگ 29 و اف 14 و ميراژو حتي rq170 و موشك هاي از قبيل فونيكس و استفاده از علوم داخلي ،توسعه جنگنده هايي مانند قاهر 313 و شفق ،شكاري هاي مناسبي را براي جمهوري اسلامي ايران توسعه داد
  • رضا ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    مشرق جون، جون به جونت کنن هی میخوای زورچپونی بگی .توی خبرت هم اینو یه جوری چپوندی البته از زبون خارجیها!!. متاسفم برای این رویه تفرقه انگیزتون.شما همونهایی هستید که...... ولی تورو خدا این رفتارهای تفرقه انگیز رو که هی میخواهید رو کنار بگذارید. ارتشی سپاهی یک لشگر الهی( نه دو لشگر الهی ). بازم سانسور کن برادر. الحق مرٌ
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    از نظر كميت و كيفيت و فني بله.امارات قادر هست. اما دليل حمله نكردن نه به توانايي فني نيروي هوايي بلكه به توانايي نيروهاي ديگر ايران بر ميگردد.
  • خلبان واقعی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    توانایی سوپر کروز جنگنده های جدید بزرگترین خطر برای نیروی هوایی و حتی پدافندی ماست که می توانند از موشک های سام ما هم فرار کنن ما باید موتورهای توریوفن بالای 70تن تراست داشته باشیم ...
  • f ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    لیس للانسان الا ما سعی وان سعیه سوف یری
  • موساد ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    فقط یک اسکادران F-35 اسراییل برای بمباران 2000 نقطه در ایران و رهگیری و انهدام تمام جنگنده های نیروی هوایی ایران کافیه البته شما فعلا در برابر 150 فروند F-15 های سعودی که 2 فروند فانتوم شما رو 30 سال پیش زدن مشکل دارید چه رسد به اسراییل بزرگ امیدوارم صادقانه منتشر کنید شما اصلا می دونید خاصیت سوپر کروز F-35 چیه؟؟
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    تنها احمقها به جنگ با امرکیا فکر میکنند ولی احمقتر از انها کسانی بودند که فکر میکردند تاب مقاومت با امریکا دارند ولی در تحریم له شدند بدون جنگ
  • محمد رضا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    اقا جلال ما در کشوری زندگ می کنیم که از لحاظ منابع مالی و وضعیت اقتصادی چندان مناسب نیست. ما در تحریم هستیم. در نتیجه نمی توانیم هواپیما های نو بخریم و یا به صورت گسترده هواپیما بسازیم... در نتیجه مجبوریم با بهینه سازی و بازسازی قدرت دفاعی خود را بالا نگه داریم.
  • سعید ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    چرا اسم امارات میاد جوش میارید. بجای تعصب بیجا یکم فکر کنید. جنگنده هاشون 2 نسل از جنگنده های ما بالاتره اونوقت چه انتظاری دارید. هر انتقادی رو با عصبیت پاسخ ندید. برای پیشرفت باید وضع موجود رو بدون پیش داوری بررسی کرد. ایران پاینده باد.
  • احمد ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 1
    لگن تویی که همه چی رو از ظاهر می بینی... لگن تویی که خاصیتی نداری فقط غررررر میزنی لگن غرغرو
  • سورنا ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    میگن به پشه رو بدی باند فرودگاه میخواد برای نشستن اسرائیل بزرگ!!! زپلشک
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اون نشريه آلماني غلط كرد با تو ساده لوح...
  • مهدي ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    لگن احمد آقا لگن شماييد كه به ديگرون توهين مي كنيد. لگن رو زير پاي بچه مي گزارند. حالا فهميدي لگن چيه؟؟؟
  • عباس ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    احمد و مهدی این شمایید که دارید توهین می کنید.
  • شمبلیله ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    یا حضرت عباس آمریکا اف 22 میسازه روسیه سوخو 50 و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم انالیه راجعون
  • مهدي ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    خبرگزاري تابناك چرا پيغام من را سانسور كردي؟؟؟ (در خط اول گفتم.... پدر شماست...)
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    یکی از دلایلی که ما را بسمت ساخت موشک کرد این بود که تکنولوژی ساخت و پروازهای عملیاتی جنگنده خیلی سخته بنابر این بخاطر حفظ حریم هوایی و افزایش قدرت بازدارندگی ابتدا تو زمینه موشک فعال شدیم و دستاوردهای خیلی خوبی داشتیم به موازات اون بدنبال ساخت جنگنده رفتیم گرچه از صنایع موشکی خودمان عقب هستیم اما اورهال جنگندهای پیشرفته غربی و روسی و همچنین رفع نقص تا 70 درصد جنگنده های آسیب دیده در جنگ نشان داد پیشرفت خیلی خوبی کرده ایم ساخت صاعقه و آذرخش نتیجه کسب دانش و توانایی ایران در ترمیم جنگنده های پیشرفته غربی و روسی است خیلی دور نیست که جنگنده های ساخت ایران موازنه را بنفع ما در منطقه بهم بزند البته بیشتر از گذشته انشا ء الله
  • مهدي ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    خبرگزاري تابناك اين نظر آخريه رو كه دادم بزار كه بازديد كننده هاي اين سايت حال كنند. با اين نظر خبرگزاري تابناك موفق تر از قبل ميشه
  • آشنا ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    جلال عزيز توصيه ميكنم اخبار مربوط به تمرينات هوايي پرچم سرخ رو كه توي آمريكا برگزار ميشه دنبال كن. اونجا يكي از فرماندهان نيروي هوايي آمريكا گفته بود ميگ 21 هاي هندوستان كه مجهز به سيستم جنگ الكترونيك شدن واسه رادارهاي مكانيكي اف 15 هاي ما غير قابل كشف هستن! جديد يا قديم بودن خود جنگنده مهم نيست. ارتقاي زيرسامانه ها و بهبود عملكرد جنگنده مهمه و غربيها هم اينو خوب ميدونن.
  • مهدي ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ببخشيد اينگار توهم زدم منظورم خبرگزاري مشرق بود،نه تابناك
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اصلا درست نیست کاملا در چرخه پروازی هست
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    جناب ... این تجهیزات وامکانات که در ایران هست چه غربی ،چه شرقی آن تجهیزات نیست بلکه کلاس آنها تغییرکرده یعنی ۳به ۴و۴به۵شده و تمام آنها یک پرنده بومی هست وقادر به دفاع هستن وبرای هر پرنده ماموریتی تعریف شده وقادر به انجام کاری مشخص هست
  • سلمانی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اثر گذار خداوند است (و ما رمیت اذ رمیت) دوست من ... و اعدوا لهم ما استطعتم .. هم یک وظیفه است عزیز! او همانی است که فلاخن داود (ع) را سلاح هسته ای کرد جانم! عیب نداره خب بسمل الله! بیفتیم دنبال پیشرفت سی سال بعد بشینیم سر گذر، آمریکایی ها رو مسخره کنیم!
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    واز همه آنها احمق تر شما هستید....چین و روسیه همین الآن بزرگترین قدرت های اتمی و رقیب امریکا انگلیس و فرانسه هستن
  • دکتر نصیر ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اونها اگر 10% توان ایران رو می دونستن ریسک نمی کردن RQ-170 چند میلیون دلاریشون رو بفرستن روی ایران لطفا چرند نگین
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    سال 2020 یعنی 6 سال دیگه افتخار ما باید اورهال سوخو 22!! باشه!! در زمانی که پهپادهای بدون سرنشین نسل 6 با سرعت های بالای 6 ماخ همه کاره آسمان میشه؟ فاتحه ایران صلوات......
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    قرص
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    يعني تصويربرداريش ايراني حرف ميزد؟
  • خواجه نصیر الدین ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    99% پست های اینجا توسط یه مشت عوام هست که اکثرآ مغرضانه و سیاسی نظر می دن ایران باید به شدت روی ساخت موتور جت کار کنه چون قطعا روسیه و چین به صورت تاکتیکی و موقعت بیشتر به خاطر منافع انرژی و سوریه با ایران خوب شدن و قطعا مثل امریکا خرشان که از پل گذشت ایران رو تنها می گذارن بخصوص اگر اسراییل یا ...به ایران حمله کنن پس بهتره یک بار هم که شده شکم آسایی دلالی خرید و..را کنار گذاشته و علم واقعی رو تولید کنیم
  • مرتضی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اینجا ایـــــرانه....سرزمین کوروش... تا حالا کسی نتونسته بهش تجاوز کنه و نمی تواند....اگر آمریکا و اسرائیل احساس قدرت می کنند.کاری از دستشون بر نمیاد..چون نیاز به سلاح نیست...جوانانی باغیرت داره ...... زنده باد ایـــــــــــــــــران
  • نصیر ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    دموکراسی واقعی!!!!!!!!! هر نظری رو منتشر کردن سایت های اسراییلی یاهو حتی گوگل نظرات مخالف رو سانسور و پاک می کنن تشکر
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    موساد کوچولو... اینها تنها بخشی از حقیقت است... وقتی هواپیماهای شما ایران را بمباران کردند در وقت برگشت جایی به نام اسرائیل برای فرودشان وجود نخواهد داشت... باشید تا روز واقعه...
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ترکیه که یکی از اعضای ناتو هست و ارتش قدرتمندی داره و در بعضی از رده بندی ها ارتشش جزو 5 ارتش قدرتمند جهانه هنوزم از اف-4 استفاده میکنه در صورتی که تعداد بسیار زیادی اف-16 در اختیار داره.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    رفیق زیادی جوگیر نشو .
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اسرائیلو F35؟ عربستان و زدن هواپیماهای فانتوم ما؟ خلبانای عربستان نمی تونن مستقیم پرواز کنند می مالند به یه طیاره دیگه. اونوقت جرات می کنند هواپیمای مارو بزنند؟ خوبی؟
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    بی خیال موساد جوجه!شما اول برو اگه تونستی حساب حماس وحزب اله رو برس بعدبیا سراغ ما
  • مجید ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ما نیازنداریم که هواپیماهای جنگی مدرن تولید ویا خریداری کنیم.غربیها باترساندن عربها ازما هواپیماهای پیشرفته خودشون رو به آونهامیفروشند تااقتصادشون بچرخه.خلبانی اوه هواپیماها با خودغربیهاست.همین چند هزارموشک که داریم اعم ازشناخته شده وناشناخته برای ترساندن متجاوزین وعربها کافیه
  • فقط ایران ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    سلام بر او اونایی که می دوننو اونایی که اصلاً نمی دونن نظامیگیری یعنی چی. به اونایی که فقط اون نشریه نامعنبر المانی رو مطالعه میکنن و حتی یه بار هم به موسسات مطالعاتی آمریکا و سازمان سیا سر نزدن. یادتون باشه خرید بیش از نیمی از تجهیزات نظامی کل دنیا و هزار هزینه دیگه که کشور های حاشیه از جمله امارات انجام می دن فقط و فقط از ترس ایرانه. امریکا می تونست به سوریه حمله میکرد.
  • علی دادا ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    نکته دار عزیزان گل گفتی ناشناس پرچم همه سرهنگ ها بالاست
  • سید محمد ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ناشناس عزیز اول تربیت داشته باش.دوم در جبه حق بودن هزینه هم داره این طور نیست که همه چیز گل و سمبل باشه.مطمئن باش کارشناسان امریکایی از تو بهتر میفهمن که حمله کردن به ایران مساوی است با جمع شدن بساط آنه و اسرائییل از خاور میانه.
  • ناشناس ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آنچه شرم آوره نظرغیرمنطقی شماست ،ناشناس 16:41و 14:56 خیلی خوب جواب امثال تورا دادندحتی محمدرضا هم حرف منطقی زده گفته ما تحریم هستیم حتی اوناکه تحریم نیستند ولی عاقل هستند به جای خرید هواپیمای نو هواپیماهای موجود خودشون را ارتقاء می دهند منطق تو مثل منطق این شیخ نشین های خلیج فارسه که مرتب هواپیما می خرند وپولشونو هدر می دهند،دهه پنجاه میلادی چیه؟ چرا حرف بیخود می زنی؟ مهم اینه که سیستمهای اونا را به روز کنیم که داره این کار انجام میشه ، چرااینقدر سطحی نگر وغیرمنطقی اظهارنظر می کنی؟
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ?wath
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    عزیزان من غرب با گسترش طرح ایران حراسی قصد استیلای بر دنیا خصوصا نمایش مظلونمای از چهره زشت اسراءیل قاصب را داشته و در ضمن فروش سلاح به کشور های دون پایه وکوچولوهای حاشیه خلیج همیشه فارس رادارد. والسلام زنده باد اسلام وایران وشهیدان
  • صادق ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    پروژه بعدی چیه؟ بروز کردن اف86 شصت سال پیش.اخرش چی؟
  • محمدرضا ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    از این حرفی که می زنم خوشحال نیستم، اما واقعیت اینه که تجهیزات نیروی هوایی ایران خیلی فرسوده است. اما این را هم نباید فراموش کنیم که فرضا که امارات بیاد و نیروی هوایی ما رو بزنه؟ بعدش چکار می کنه؟ کجا فرار می کنه؟
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    یا علی ما منتظریم ببینیم چه غلطی می خوان کنند این غربی ها فقط بلد هستن بین امت اسلام اختلاف انگیزی کنند وگرنه خودشون هم می دونند این حرف ها تماما کشکه
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    پهپاد نسل 6 !!!!؟ 6 ماخ سرعت !!!؟ رویا پردازی هم حدی داره ! البته در حال تحقیق هستن ولی اینکه به این زودیها نتیجه بده خودشون هم شک دارن !
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    این اسباب بازی ها را ول کنید کی کلاهک اتمی میسازید این را بگو.
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    شما فقط از نسلشون خبر داری !؟ حالا کی گفته چون عددش بالاتره نتیجتا توانایی بالاتری هم نسبت به رقبا داره !؟ البته این ارتقاء نسل نسبت به همنوع خودش باعث افزایش کارایی شده ولی نه نسبت به جنگنده های سنگینتر و با رادار بهتر قدیمی مثل f-14 ! همینقدر بدونید که رادار APG-77 اف 22 نمونه دیجیتالی و مدرن رادار AWG-9 اف 14 می باشد که هنوز هم همتا ندارد !
  • محسن ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    حاج خانم! پوکوندی آیه رو که....
  • محسن ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    کشورهای غربی نیز از صفر شروع کردند به ساخت تمام صنایع مدرنی که امروزه آوازه اش رو میشنویم و میبینیم... اینقد سخت نگیر باو، همش که نمیشه منفی ببینیم... تو هم که همش منفی نگاه میکنی، بابا حسن ظن هم خوب چیزیه...
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    نه فقط تو میدونی بدون پس سوز بیشتر از سرعت صوت پرواز کردن یعنی چی !!! راستی برنامه این غولی که اینهمه ازش دم زدی فعلا در حال کنسل شدنه و معلوم نیست با 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری که کشورهای مفلوکی مثل ترکیه به امید دریافت همه اون رویاهایی که شما نوشتید ، کردن ، کجا رفته و خرج کجای اقتصاد پکیده ایالات متحده شده که نتیجه چندین سال ساخت 100 پیش نمونه این شده که تازه سال 2015 اولین نمونه تولیدی رو به سپاه تفنگداران و سال 2016 به نیروی هوایی و سال 2019 به نیروی دریایی ( در مدلهای مختلف ) تحویل بشه ! دیگه اینکه کی به اون نقطه زیر پونز نقشه برسه الله اعلم !! همه اینا رو تو ویکیپدیا نوشته ببم !
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    در جواب ناشناس00:41 ایران هم در عوض در عرض 10دقیقه کل امارات را با خاک یکسان میکنه البته 10دقیقه هم زیاده اونوقت جنگنده هاشون مجبورند در خاک ما بشینند
  • محسن ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    قدرت نظامی یک کشور که همش به این هواپیماها نیست، ایران پیشرفت سپر ضدهوایی خودشو رو در دست کار داره... نیروی زمینی و...
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اونا ماکته برادر ! کار فریبرز شماس
  • عماد ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه هنوز قدرت ایران رو ندیدی عزیز من فعلا خوش باش
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    سوخو 33 و 34 باید داشته باشیم .
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    فونیکس ...خوابی یابیدار
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ایاسرزمین کورش همین اندازه بود
  • ارش کمان گیر ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اسراییل اگه جرات داشت تا به حال ب ایران حمله کرده بود .. موساد بچه کش
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آقای خواجه مطمئنی روی خرت پشت رو ننشستی ؟
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    وقتی چیزی نمی دونی چرا حرف می زنی ؟ در زمان جنگ تنها هواپیمائی که ما نتوانستیم ان را بزنیم و همه را همه می زد هواپیماهای زمان جنگ جهانی دوم بود که با بلامینا تمام خط را زیر اتش می گرفت .
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    عجب شیر تو شیری شده :) اصلا لگن منم صلوات بفرستین
  • علیرضا ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ماشالله چقد کارشناس تحصیل کرده و متخصص خبره داریم تو دنیای مجازی :D درود بر خودکارشناس پنداریتون و دیگر هیچ :| :D
  • شناس ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    بحث از جنگ شد و اینکه یک وجب رو هم نگرفتن. 100% درسته اما جون چند نفرو گرفتن؟ چند نفر یتیم و بیوه شدن؟ جنگ به ما تحمیل شد و در آخر که به صلح رسید، عراق باید تمام خسارت ایران رو میداد؟ این قانون سازمان ملله. 1 پاپاسی هم نداد. در عرصه بین المللی جنگ رو باختیم دوستان
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    يه عده اي اگر ما کايت هوايي فقط داشته باشيم ميگن همين کافيه براي جنگ يا ايمان کافيه که ما داريم ... آدم نميدونه به اين ابلهان بي درد چي بگه ! ما بايد هزينه و زمان و تلاش بيشتري براي نيرو هوايي قوي با تجيهزات به روز و پيشرفته بگذاريم و خودمون روگول نزنيم چون واقعيت رو که نميشه گول زد و اون لحظه جنگ مثلا با آمريکا و اسرائيل فرا ميرسه ميبينيم چقدر کمبود داريم حالا نميگيم مثل شوروي بودجه کيثري براي تسليحات نظامي کنار بگذاريم نه با همين بودجه ها و امکانات ميشه بهترين ها رو ساخت فقط خودمون رو گول نزنيم واقعيت ها رو نميشه گول زد با اين مش مندلي ها حالمون ذاره
  • دخو ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    زمانیکه آرتش ایران کلا داغون شده بود صدام صبح دستور حمله به ایران رو صادر کرد و میخواست نهارش رو تو ظهر تو تهرون بخوره! مطمئن باش اگه یک در صد فکر میکردند که میتونن همچه کاری بکنند تا حالا کرده بودند!
  • بی نام و نشان ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سو-22 سپاه استفاده میکنه اگر اشتباه نکنم بدرد زدن هدفهای تروریستی می خوره. استراتیجی ایران دفاعه، قرار نیست با اینها که برین 1000 دورتر پایگاه های امراکا رو بزنیم که.
  • مهدي ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    از لگنيت چه خبر احمد آقا؟؟؟ ديديش بگو بچه مهدكودكي ها سلامش رسوندند.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ببند
  • من اوزوم ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ما شیریم و دیگران خرووووس من اوزوم هستم از تبریز ایرانو خیلی دوس دارم
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ارزش نداره هزینه کنند قدرت و سرعت و چیزهای دیگر آن با جنگندهای امروزی قابل مقایسه نیست
  • ناشناس ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ایران هم یک موشک فشفه ای به سمت دوبی رها می کند همه امیرانشان کمتر از شش دقیقه فرار می کنند!!!!!!!!!!!!!!!
  • قهرمانی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ایرانیها خطرناکند ، چون به آنچه که می گویند اعتقاد دارند.(کیسینجر)
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    عربستان زمان جنگ 2 جنگنده فانتوم ایران رو زده...بله درسته برید حداقل تاریخ رو بخونید بعد شعار بدید
  • ناصر ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    عربستان 2 فروند جنگنده فانتوم ایران رو با خلبان های امریکایی در زمان جنگ زد این رو همه دنیا می دونه تازه یکی از فانتوم ها صدمه دیده خودشو به پایگاه رسوند تازه بگذریم که آواکس های سعودی که تحت کامل امریکا بودن تماما ایگل ها رو پشتیبانی می کردن لعنت خدا بر امریکا که به این دیکتاتور های تروریست کمک میکنه
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اف-22 سوپرکروز میتونه بپره نه اف-35 فعلا هم که اف-22 نمیدن به اسرائیل!!!
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اینجا سرزمین امام زمان و امام خمینی و امام خامنه ای هست فقط مشکل اینه ما به حرفهای اینا گوش نمیدیم کار خودمون رو میکنیم یه نمونه اش کرسی آزاد اندیشی
  • اهوازیان ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    جناب آقا یا خانم قهرمانی میشود بفرمایید در طول تاریخ کدام وعده و قرارداد غربیها با ما کاملا اجرا شد.این کسینجر فراماسون صهیونیست عامل کودتا در شیلی و کشورهای دیگه بهتر میدونه که آمریکاییها با دوستانی که به آنها اعتماد کردند چه کردند.بعد میگوییند منافع آمریکا ایجاب میکنه که ما اینطور عمل کنیم
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    مشرق کجا گفته که این هواپیما قراره بره تو خط مقدم استفاده بشه؟
  • محمد22 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اين كه احساسي مي شي خوبه ولي منطقي هم باش قرآن هم گفته در مقابل دشمن خودتون رو آماده كنيد حالا چون سرزمينه كوروشه مصون شد؟ بي خيال داداش ما هم به گذشته افتخار مي كنيم ولي براي دشمن بايد برنامه داشت كه برادران نظامي از سپاه و ارتش دارن درسته سوخو 22 با اف 22 نمي تونه بجنگه ولي جنگ كه همش اف 22 نيست سوريه هم درگير جنگه ولي اف 22 ها اون طرفا نيستن حتي اف 16 اسرائيلي هم جز يكي دوبار نيومدن سوريه به جنگ به صورت جامع نگاه كنيم هر كاري رو كه به ماسپردن درست انجام بديم همه چي درست ميشه
  • محمد22 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    نساختيم يه چند تايي خريديم توي بازار آزاد از اين زير دريايي هاي غرق شده هم چند تا در آورديم!!! رو نمي كنيم!!!!
  • محمد22 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    شرم آور اينه كه كسي تلاش هاي بسيار زياد و شبانه روزي مدافعان وطن رو نبينه ما در حال كسب تجربه هستيم خيلي از كشور ها پيشرفته توانايي اورهال همينا رو ندارن قرار نيست ما به اينا متوقف بشيم اين جنگنده ها بهترين فرصت براي كسب تجربه براي مهندسان جوان هستش كه دارن سخت كار مي كنن البته حالا حالا ها وقت دارن چون با اين قدرت موشكي ايران بعيده كشوري بخواد به ايران حمله كنه
  • عباس ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    چرا بعضی ها نمی تونن افق دیدشون رو کمی باز کنن . اگه بخواید واقع بینانه نگاه کنید سوخوی22تا2020به درد هدف پرنده هم برای ایران نمیخوره. یه نگاهی به کشورهای اطراف کنید سوخوی بهنیه سازی شده شاید به درد کشورهای افریقایی یا امریکایی لاتین بخوره اما دردی از ما دوا نمی کنی تا 2020دشمنان ما جنگنده های نسل پنجمشون صد درصد عملیاتی شده ودنبال ساخت نسل شش هستند پس نسل سوم به درد ما نمیخوره . مگه چقدر یک پلت فرم جای ارتقا داره.هر کاریش کنی اخرش هم نسل چهار نمیشه چون یه حدی هم میشه ارتقا داد . این هواپیماها 8سال جنگیدن اگه 2020 عملیاتی بشن یعنی میخوان تا2040بمونن واقعا خنده اوره مثل یه جوک میمونه.تا 2020 حتما کشور ما یا هواپیما خریده(تولید تحت امتیاز مثل ان140)یا هواپیمایی طراحی کرده که حداقلش از سوخوی22 پیشرفته تره. (سوخوی22 به درد مقابله با اشرار هم نمی خوره چون ماپهپاد هایی با فناوری مناسب مسلح به موشک داریم)
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ببین گلم به غیر از مسئله نظلامی که هیچ وقت به ما نمیخورن یه بحث جغرافیای هم هست سد های ایران بر روی رودخانه کارون زده وحجم ابی که پشت سد ذخیره شده رو بخواد تخلیه کن و اون حجم اب وارد خلیج فارس شه کل امارات متحده میره زیر اب حمله که هیچ الان امارات متحد عربی به ایران داره باج میده که ایران این کار رو نکنه
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    آقایان نگرانی شما قابل تحسین است اما راه حل ارائه بکنید. راه حلی که من برای دانشگاهها بارها ارائه کرده ام و اخیرا موسسه رویان به آن روی آورده این است: باید یک NGO خیلی قوی تشکیل بشود و کمک های سنگین مالی و وقفیات فراوانی را برای تقویت مالی نیروی هوایی هدایت بکنیم. پایگاه های هوایی را درآمد زا بکنیم و هر کس در هر شغلی که هست باید نیروی هوایی را پشتیبانی بکند چنین عزم ملی اگر راه بیافتد ما شاهد شکوفایی و سربلندی و بیمه شدن کشور از تهاجم وحوش خواهیم بود
  • علی ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    دوره جنگندها تموم شده
  • رضا ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اینکه امارات هواپیماهای جدید میخرد خیلی خوب است. در اول هر جنگی آنها را به ایران خواهیم آورد.
  • ناشناس ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    جناب متخصص اگه سیستمهای اونو ارتقاء بدهند قابل مقایسه میشه ،همان کاری که هند با جنگنده میگ 21 که بسیار قدیمی تر از سوخوی 22 هم هست انجام داده واونو به یک جنگنده امروزی ومجهز تبدیل کرده است.
  • تزاحال ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    فقط برای دفاع توان هجومی نیروی هوایی شما بسیار پایینه
  • رضا ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    در بعضی موارد ما انتخاب های خوبی داریم از قبیل mig29 و تا حدودی همون f14 قدیمی که با ترکیب موشک هاوک میتونه کارایی خوبی داشته باشه ایندوتا برای دفاع هوایی خوبن البته اگه بهینه سازی بشن!برای عملیات ضربتی و تهاجمی هم su24 ,su25 رو داریم که بازم بدک نیستن.ولی بهرحال داشتن su27یا نمونه جدیدترش su35-7 میتونه تا سالها نیازهارو در زمینه دفاع هوایی براورده کنه و برای عملیات ضربتی هم بهترین انتخاب ممکن su34 هستش که در دریا هم عالی عمل میکنه
  • عباس ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    مشکل ما اینه هر کی 2 تا مطلب ی جا خونده میشه ممیزی!!!!!!
  • مهدي ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    يك عدد لگن فرسوده توسط احمد آقا به قيمت بسيار بالا(كه كسي نتواند بخرد)فروخته مي شود. جهت اطلاعات بيشتر به مشرق نيوز مراجعه فرماييد.
  • قدرت ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    دوستان همه میدونیم که قدرت برتر منطقه ایرانه واگر جنگی در منطقه باشه ایران با قدرت نظامی که داره تمام منطقه رو با خاک یکسان میکنه درود بر کورش بزرگ درود بر ایران و ایرانی
  • حسین ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    وقتی متوجه منظور طرف نشدی بیخودی حرص نخور برادر،احتمال اینکه فشار خونت بره بالا زیاد میشه! اول بفهم بعد نظر بده. لطفا
  • شمبلیله ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    شما یک کیس کامپیوتر داری که مال 10سال پیش نمیتونه بیای و تک تک وسیله هاشو عوض کنی چون هم هزینه بر هم کارایی خودشو کرده در نتیجه مجبوری یک سیستم جدید و بروز بخری تازه این جنگنده فکر نکنم تو هیچ کشوری استفاده بشه این جنگنده بیشتر سیاه لشکر تا هنرور
  • حمید ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 0
    آقا من اصلا میگم جنگنده های اسپیت فایر جنگ جهانی دوم رو هم میشه با موشکهای قادر وناصر و مملی مصلح کرد و یه اسکادران قدرتمند تشکیل داد. خدا... اون نیرو هواییه فول امریکاییمون کجاست که امون صدامو بریده بود صداماین ک از دست خلبانای ما موهاشو میکند
  • حسین ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    امریکا هیچ غلتی نمی تونه بکنه چه جنگنده هایی ما داریم خدایاشکرت که دشمنان ما را از احمق ها قرار دادی
  • محمد ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    ایران تسخیر ناشدنی است
  • حامد از اصفهان ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    سلام خدمت همه دوستای گلم من کل مطالبی که شما نوشته بودین رو خوندم.شاید بعضی رو تخصص شاید بعضی رو اطلاعاتی که بدست آوردن مطالبشونو رو وارد این سایت کردن. اما من میخوام چکیده ای از قدرت ایران براتون بگم که این امری تخصصی نیست بلکه تجربه و تاریخ ایران عزیز ماست. قدرت ایران به جوانان غیرت دار و مسلمانش هست.همین و بس وقتی جوان ایرانی به خاطر ناموسش غیرت میکشه امریکا اسرائیل و هرکشوری چه برسه به امارت که اندازه شاهین شهر اصفهان هم نیست بخواد غلطی بکنه.((حادثه طبس یادتون نره که امریکا دربرابر باد نتونست کاری بکنه با اون ارتش پیشرفتش)) امریکا برای یه سری ادم غرب زده امریکاست.درسته تو زمینه های پیشرفت داشته ولی ماهم نباید توانای های خودمونو ناچیز بگیرم .باید هوادار متخصصین خودمون باشیم وحمایت کنیم تا اینکه بشینم و بگیم واااای امریکا فلان جنگنده داره. این غیرت جوان ایرانی هست که تو این شرایط تحریم کشور رو سرپا نگه داشته فراموش نکنید زنده باد جوان ایرانی. زنده باد ارتش قدرتمند جمهوری اسلامی ایران.
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ايران يك شليك انبوه موشك هاى بالستيك كوتاه برد ميكنه تمام امارات از بين ميره
  • شاپرک ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    پیروز واقعی میدان نبرد همین سوخو 22 ها هستند فکرش رو بکنید دشمن برای نابود کردن هواپیماهای دوزاری ما باید موشک های چند میلیون دلاریشو حروم کنه از نظر اقتصادی حتی اگر شکست هم بخوریم پیروزیم
  • اصغر دبیری ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام لطفا متن انگلیسی یا آدرس آن را برای من ایمیل نمایید.
  • محسن ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    شمارو به جون اون کسی که میپرستین قبل از هرچیزی املاتونو اصلاح کنین...
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    شما تشریف بیاورید از خجالتتون در می اییم. شاید بهترش را برایتان تدارک دیدیم. تشریف بیاورید با خانواده ( هم بزرگتر ها هم بچه مچه های محل) منتظریم.
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    همین دیروز تروریست های وهابی تو سوریه با دوش پرتاب تاو یه سوخو 22 رو شکار کردن و فیلم کتک زدن و اسیر کردن خلبان بیچاره اش رو هم منتشر کردن... ولی خبر خوب اینه که با جنگنده های سوخو 27 فلانکر داریم و به زودی اگر خدا بخواد قراره سوخو 30 هم خریداری کنیم
  • saeed ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    انشالا کشور ماهم جز سازنده جنگنده های برتر میشه Step by Step
  • نیما ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    سلام دوستان ما کلی هزینه پای اسلحه می کنیم در صورتی که می خوایم صلح طلبم باشیم اون دوستی که می گه سوخو 22 لگنه یه زمانی یه جنگنده شاخ بوده ولی به مرور زمان کارایشو از دست داده مثل f 14 دها کشورمون ماهرچقدر هزینه پای اسلحه کنیم وجنگی نداشته باشیم تبدیل بهمین سوخو22 میشه چرا مثل دانمارک سوییس هلند نروژ عمان کشور ارامی نباشیم که هیچ دشمنی واسه خودمون بوجود نیاریم به جای هزینه اسلحه رو علم ودانشمون هزینه کنیم که انقد اقتصاده مون عقب افتاده نباشه
  • نیما ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    سلام دوستان ما کلی هزینه پای اسلحه می کنیم در صورتی که می خوایم صلح طلبم باشیم اون دوستی که می گه سوخو 22 لگنه یه زمانی یه جنگنده شاخ بوده ولی به مرور زمان کارایشو از دست داده مثل f 14 دها کشورمون ماهرچقدر هزینه پای اسلحه کنیم وجنگی نداشته باشیم تبدیل بهمین سوخو22 میشه چرا مثل دانمارک سوییس هلند نروژ عمان کشور ارامی نباشیم که هیچ دشمنی واسه خودمون بوجود نیاریم به جای هزینه اسلحه رو علم ودانشمون هزینه کنیم که انقد اقتصاده مون عقب افتاده نباشه
  • مهندس فرهمند ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امسال انشالله قاهر آسمانی می شود.
  • مهندس فرهمند ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    اف35 بعد از عبور از دیوار پدافند ایران اولین هدف را بمباران می کند و توسط پدافند شناسائی می شود احتمال سرنگون شدنش بالاتر از هفتاد درصد است چگونه 1999 هدف بعدی را می زند؟لطفا توضیح بدهید موسادجان ضمنا من هم می دانم سوپر کروز چیه
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    0 0
    از جنگی بترس که فکر می کنی در اون جنگ پیروزی
  • کورو‌ش کبير 2023 ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 0
    4 تا هواپیمای آشغال روسی. یکی شون امروز تو کازرون سقوط کرد. نقص فنی. 25 آذر ماه 1402. واقعا هواپیماهای روسی در مقابل مدل غربی حرفی واسه گفتن ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس