کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گذشته عروسک‌های ایرانی «دارا و سارا» را طی پیام‌ها و شعارهای نا امیدانه که ایران توانایی تولید عروسک و اسباب‌بازی با کیفیت را ندارد، به کشور چین سفارش می‌داد اما با درایت برخی از مسئولان مؤمن و متعهد کانون، اجازه این مهم که کارشناسان و تولیدکنندگان چینی بر نوع شکل، پوشش و ساختار این عروسک‌ها اظهارنظر داشته باشند، را ندادند به همین منظور عروسک‌ها در کشور چین ساخته و به ایران وارد شد.

گروه فرهنگی مشرق- کانون پرورش فکری کودکان در راستای منویات رهبر انقلاب برای مواجهه با تهاجم فرهنگی دشمن از ده سال گذشته اقدام به تولید عروسک های ملی با هدف رقابت با عروسک‌های مشابه غربی به نام "دارا و سارا" کرده است.

«تهاجم فرهنگى يك حقيقتى است كه وجود دارد؛ ميخواهند برروى ذهن ملّت ما و برروى رفتار ملّت ما - جوان، نوجوان، حتّى كودك - اثرگذارى كنند. اين بازيهاى اينترنتى از جمله‌ى همين است؛ اين اسباب‌بازى‌هايى كه وارد كشور ميشود از جمله‌ى همين است كه من چقدر سر قضيّه‌ى توليد اسباب‌بازى داخلىِ معنى‌دار و جذّاب حرص خوردم با بعضى از مسئولين اين كار كه اين كار را دنبال بكنند. (در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی 1392/9/19)»


اما این طرح با شکست روبرو شد و نتوانست آنچنان باید و شاید در این رقابت حضور داشته باشد و رهبر انقلاب در علل شکست این پروژه نکات قابل ملاحظه ایراد کردند:

«خب، دوستان ما آمدند در يكى از دستگاه‌هاى فعّال و مسئول، عروسكهاى خوبى درست كردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسيّت طرف مقابل را - يعنى مخالفين را، خارجى‌ها را - برانگيخت كه اينها آمدند در مقابل باربى و مانند اينها، اين [عروسكها] را درست كردند؛ ولى نگرفت. من به اينها گفتم كه اشكال كار شما اين است كه شما آمديد به فلان نام، يك پسرى را، يك دخترى را آورديد در بازار، اين عروسك شما را بچّه‌ى ما اصلاً نمى‌شناسد - ببينيد، پيوست فرهنگى كه ميگوييم اينها است - خب، يك عروسك است فقط، در حالى كه مرد عنكبوتى را بچّه‌ى ما ميشناسد، بتمن را بچّه‌ى ما ميشناسد. ده بيست فيلم درست كرده‌اند، اين فيلم را آنجا ديده، بعد كه ميبيند همان عروسكى كه در فيلم داشت كار ميكرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش ميگويد اين را براى من بخريد؛ عروسك را می‌شناسد؛ اين پيوست فرهنگى [است‌]. شما بايستى اين عروسك را كه ساختيد، در كنار ساخت عروسك، ده بيست فيلم كودك درست ميكرديد براى اينكه اين عروسك معرّفى بشود پيش بچّه‌ها؛ بعد كه معرّفى شد، آن‌وقت خودشان ميخرند، [ولى‌] وقتى معرّفى نشد، بازار ندارد و ورشكست ميشود؛ و ورشكست شد. يعنى يك چنين دقّتهايى را بايست كرد. به‌هرحال اين تهاجم فرهنگى به اين شكل يك واقعيّتى است. (رهبر انقلاب در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی 1392/9/19)»



حال این که  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گذشته عروسک‌های ایرانی «دارا و سارا» را طی پیام‌ها و شعارهای نا امیدانه که ایران توانایی تولید عروسک و اسباب‌بازی با کیفیت را ندارد، به کشور چین سفارش می‌داد اما با درایت برخی از مسئولان مؤمن و متعهد کانون، اجازه این مهم که کارشناسان و تولیدکنندگان چینی بر نوع شکل، پوشش و ساختار این عروسک‌ها اظهارنظر داشته باشند، را ندادند به همین منظور عروسک‌ها در کشور چین ساخته و به ایران وارد شد.

اما عروسک‌هایی که در این کشور ساخته شده است هیچ اشتراکی با فرهنگ اسلامی - ایرانی ندارد و با پوششی نا مناسب به دست کودکان می رسد. به عنوان مثال عروسک "سارا" دارای حجابی التقاطی است که در آن عروسک با پوشش چادر که موهایش هم پیداست دیده می شود و این پوشش یک زن مسلمان نیست.



 بعد از گذشت یکسال از انتشار خبرهایی مبنی بر تولید عروسک‌های «دارا و سارا» در کشور چین، نمونه‌هایی از این عروسک‌ها در ایران ساخته و روز گذشته به علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه شده است.

اکنون ما از مسولان امر درخواست داریم با توجه به این نکته مهم که تولید عروسک ملی از انحصار کشور چین بیرون آمده و به تولید کنندگان داخلی واگذار شده توجه بیشتری به مسئله فرهنگ اسلامی و ایرانی و به ویژه حجاب شود.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرقی ها خیلی بی.. هستند
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق این ها هیچ وقت درست نمیشوند خودت رو خسته نکن
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    1 0
    آخه کجای شرع گفته شده که دختر بچه زیر نه سال باید حجاب داشته باشه که این عروسکها که نمونه بچه های این سنین هستند داشته باشند. خدا رو شکر که شما مسئولیت ندارید وگرنه از طالبان بدتر بودید. بله اگر مساله آموزش حجاب باشه قضیه فرق میکنه. میشه یک یا چند عروسک باحجاب هم درست کرد ولی اینکه همه عروسک ها حجاب داشته باشند افراطه.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    بچه خردسال از عروسکی که موهاش پیدا باشه بیشتر خوشش میاد چون حجاب براش نامفهومه . این روشها جواب نمیده بیخودی وقت و سرمایه هدر ندید .
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    من 32 سالمه اما تا حالا این عروسکها رو از نزدیک ندیدم
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    1 0
    باربی الان داره باربی حامله تولید می کنه و باربی در عروسی و... پس برادر من عروسک نمونه یک بچه کوچیک نیست ... عروسک وسیله ایه برای اینه حین بازی کردن ...راه و روش زندگی یاد بگیری . هیچکی هم ایرادی نگرفته که چرا عروسکها همه محجبه نیستن . بلکه ایراد اینه که حجاب درست ندارن .شما عروسک بساز بی حجاب. بهتر از اینه که عروسک بسازی که حجاب نصفه داره و بچه این قضیه شل گرفتن احکام دین براش عادی بشه
  • علی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    واقعا اگر این مسئله که مسئله خیلی بزرگ است حل شود بسیاری از مشکلات جامعه هم هم میشود مثل اختلاسها و دزدیها و ... چون تو بچگی با اینها بازی نکردند جنایتکار شدند تحقیقات اینو نشون داده
  • علی اکبر ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ساخت این عروسک ها عالیه با نظر بقیه مخالفم که عروسک نقشی ندارد ؟ دشمنان ما با همین عروسک باربی توانستند جنگ آمریکا را در عراق به ملت آمریکا بقبولانند با تولید عروسک باربی که لباس نظامی پوشیده مطمئن باش همان دشمنی که عروسک را با بمب داخلش بر سر فرزندانمان در هشت سال دفاع مقدس آنها را از بین بردند امروز هم با همین عروسک قوای جنسی و روابط نامشروع و فرهنگ برهنگی را به فرزندان ما یاد می دهدو ما پس از سالیان به این امر پی می بریم خوبه نصایح مقام معظم رهبری را با دقت و با گوش و جان بشنوید
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    عروسك سازي ايران در واقع كارخانه توليد توپ پلاستيكي است
  • امید ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    بچه اینقدر که از عروسک الگو میگیره از مادرش و همسن هاش الگو نمیگیره اگه قراره عروسک ملی بیاد و دنبالش فیلم ها وقصه هاش ساخته بشه باید شاخص های فرهنگ اسلامی رو از اول داشته باشه بعد هم اگه بچه از بچگیش با پوشش صحیح اسلامی اشنا بشه بزرگتر که شد راحت تر قبولش میکنه یعنی خیلی سختر ازش جدا میشه کار فرهنگی متولی دلسوز میخواد
  • سما ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    با توجه به این دو نظر قبلی ناشناسان عزیز، پس بنظرتون اگر کلا بی حجاب باشند بهتره؟! چه اشکالی داره که بچه از سنی که هنوز واجب نیست، روسری و چادر رو بشناسه!؟ چرا همش نیمه ی خالی دیده میشه!؟ نظر درست آقا رو بخوانید، تا بدانید اشکال اصلی در 4 تار موی بیرون مانده نیست احتمالا ...
  • سعید شرف دوست ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    مشکل اصلی این است که ما جماعت ایرانی برای کار فرهنگی حاضر نیستیم هزینه کنیم در صورتی که همان غربی ها کالاهای فرهنگی رو با بهترین کیفیت و زیبایی و با کمترین قیمت روانه بازار ایران می کنند . خوب نتیجش می شود تغییر نگرش و فرهنگ نسل های جدید
  • حسین ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    32 سالته هنوز دنبال عروسک میگردی؟ خودتو ناراحت نکن چیز زیادی رو از دست ندادی
  • آقا حسین ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    خب راست میگه این چه عروسکیه؟ شما خواهر خودتون رو با چادر میفرستید بیرون که موهاش بیرون باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا من یه نظر خیلی بهتری دارم برنامه کودک پهلوانان ایرانی رو درست کنن خیلی با فکر و دقت بعد عروسک پهلونی که تو فیلم نقش قوی ترین فرد رو داره درست کنن ببین این پسر بچه ها چه سر دستی بشکنن.البته خود حضرت اقا به این اشاره کرده. و یک عروسک محجبه که در انیمیشن نقش یک خانوم محجبه مهربون رو داره درست کنند.
  • با انصاف باشیم ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    خوب است که قدری در پسروی تامل داشته باشیم این بچه های مظلوم چرا باید قربانی حداقل حقی که هم به لحاظ شرع و هم به لحاظ عرف بجاست، شوند
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    کاش عروسک هادی وهدی رامیساختند یا مدرسه موشها یاخونه مادربزرگه یاکلاه قرمزی وپسرخاله وفامیل دور .........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس