مراسم شب شعر عاشورایی تحت عنوان "چله آه" بعد از ظهر امروز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی مشرق، مراسم "شب شعر عاشورایی" تحت عنوان چله آه بعد از ظهر امروز در فرهنگسرای ارسباران و با حضور چهره‌های بزرگ ادبی و هنری نظیر علیرضا قزوه، دکتر حیدری، دکتر نصر آبادی، رضا عبدالهی، سعید بیابانکی، رضا فیض، حسین اسرافیلی، دکتر عزیز مهدی و جمعی از شعرای جوان تهرانی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی شهرداری تهران روبروی حضار قرار گرفت و ضمن تشکر از هنرمندان و شعرا برای حضور در محفل "چله آه" گفت: این جلسه محفل نهایی جلسات ایام محرم تا اربعین حسینی  است که در مجموعه فرهنگسراهای شهرداری تهران برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: به گمان من هیچ هنری به اندازه شعر در خدمت تاریخ عاشورا نبوده و نیست. شعر وظیفه انتقال فرهنگ عاشورا و فرهنگ ایثار شهادت را در همه دوران بر عهده داشته و شاید به همین دلیل است که بزرگان ما همیشه برای بیان موضوعات عاشورایی به زبان شعر متوسل می‌شدند.

ناظمی در ادامه نسبت به تداوم برپایی چنین مراسمی ابراز امیدواری کرد و شعری نیز در وصف حضرت ابوالفضل(ع) را برای حضار خواند.

پس از ناظمی شعرای مختلف از سراسر کشور به روی صحنه آمده و هر کدام اشعار زیبایی را در وصف شهدای گرانقدر کربلا قرائت کردند.

محمد بختیاری، دکتر حیدری، مومنی، دکتر نصرآبادی، سید مهدی سیار، حسین اسرافیلی، رضا عبدالهی، حمیدرضا شکارسری، ناصر فیض، ابوالفضل عزیزی، دکتر عزیز مهدی(شاعر هندی)،) علیرضا قزوه و علی اصغر فردی از جملعه افرادی بودند که هر کدام به صورت جداگانه روبروی حاضرین قرار گرفته و به مقام سیدالشهدا عرض ارادت کردند.

دکتر عزیز مهدی استاد دانشگاه و شاعر هندی نیز در این محفل حاضر بود. وی در خصوص سفر به ایران و چگونگی فراگرفتن زبان فارسی اظهار داشت: من به شوق ادبیات فارسی زبان شما را فرا گرفتم.  مسلمانان هند به خصوص شیعیان این کشور به ایران و ایرانی به عنوان یک مرجع نگاه می‌کنند. آنها همواره به قم و مشهد چشم دوخته و آروزی سفر به به این شهرها و زیارت ائمه و اهل بیت را دارند.

وی ادامه داد: من هم این شوق در دلم بود و این توفیق نصیبم شد که به ایران سفر کنم و امروز مدرک دکترای زبان فارسی را داشته باشم.

مهدی سپس در تشریح مراسم اربعین در کشور خودش اظهار داشت: 20 درصد جمعیت هند مسلمان هستند و 10 درصد آنها شیعه. شهرهای کلنو و حیدر آباد جزو شهرهای اصلی شیعیان بوده و هر سال مراسم بزرگی در انها برگزار می شود. خود من اهل دهلی نو هستم و یکی از سنت های ما برگزاری آیین نمادین واقعه عاشورا در خیابان های اصلی دهلی و با همکاری دولت است که هر ساله پر شور تر از قبل برگزار می‌شود.

در ادامه برنامه از شعرای برجسته شعر آیینی تقدیر به عمل آمد و افرادی چون علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، دکتر ناظم، علی اصغر فردی برای اهدا لوح تقدیر شعرا به روی صحنه رفتند.

//تقدیر از اداره کنندگان کانون های ادبی در مناطق مختلف تهران

*نازنین مرادی مسئول خانه فرهنگ آیه(منطقه پنج)
*کوروس احمدی مسئول فرهنگسرای ابن سینما(منطقه 2)
*عباس اسلامی - شاعر روشن دل منطقه شرق تهران
*احمد علیخانی فعال حوزه شهر در مناطق جنوب و جنوب غرب

***تقدیر از هنرمندان و اساتید شعر در مناطق مختلف شهرداری

*ناصر فیض: فرهنگسرای اشراق
*حمیدرضا شکارسری: فرهنگسرای خاوران
*استاد رضا عبدالهی: فرهنگسرای اندیشه
*سعید بیابانکی: منطقه  پنج

اجرای زنده حسام الدین سراج و گروه نوازنده وی، پایان بخش برنامه "چله آه" در فرهنگسرای ارسباران بود. وی در انتهای برنامه چند قطعه از آلبوم عاشورایی "وداع" را با آلات موسیقی سنتی برای حضار اجرا کرد که بسیار مورد توجه و تقدیر قرار گرفت.


برای مشاهده گزارش تصویری مرتبط کلیک کنید


حاشیه های برنامه:

* تابلوی بزرگی با زمینه پوستر این مراسم در کنار استیج وجود داشت که هر شاعر پس از شعرخوانی به رسم یادبود آن را امضا می‌کرد.

* سعید بیابانکی که مجری برنامه هم بود در بخش اهدا لوح تقدیر به شاعران یکی از افراد حاضر در لیست انتخابی بود و مورد تقدیر خودش قرار گرفت.

* علی اصغر فردی چند دقیقه ای با زبان شیرین آذری و به سبک زنده یاد شهریار به مرثيه سرايي در رسای شهدای کربلا پرداخت که بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

* شاعر ترانه معروف "مرگ بر آمریکا" ی حامد زمانی کسی نبود جز محمدمهدی سیار که پس از خواندن شعر زیبا و تاثیرگزارش مورد تحسین علیرضا قزوه واقع شد.

*هنگام اذان مغرب، جوانی خوش صدا به روی سکو رفت و به صورت زنده اذان تلاوت کرد. وی از قاریان برجسته و بین المللی بود.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس