«وینسنت ونا» با اشاره به شنود تلفنی مکالمات هیئت آفریقای جنوبی در جریان نشست سال 2009 گروه 20، گفت جاسوسی از سران قاره سیاه از آفریقای جنوبی شروع شده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، استاد دانشگاه بین‌المللی پرتوریا با اشاره به شنود تلفنی مکالمات هیئت آفریقای جنوبی در جریان نشست گروه 20 سال 2009 در لندن و شناسایی و مجازات نشدن عاملان آن توسط دولت انگلیس گفت: شنود مکالمات رهبران قاره سیاه از آفریقای جنوبی شروع شد و آمریکا هم با رمز «چای شیرین» (Sweet Tea) به شنود مکالمات مقامات کشورهای شمال آفریقا مشغول است.
 
«وینسنت ونا» رئیس شاخه حزب کنگره ملی آفریقا در دانشگاه پرتوریا  گفت: هدف از این شنودها در جریان نشست گروه 20 سال 2009 در لندن، یافتن اطلاعات با ارزش از مقامات آفریقای جنوبی و ترکیه‌ای بود.
 
این مقام حزب حاکم آفریقای جنوبی گفت: سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در سال 2009 مکالمات تلفنی شرکت‌کنندگان در اجلاس جی 20 که در لندن برگزار شده بود را شنود و ارتباطات اینترنتی آن‌ها را کنترل کردند.
 
وی با اشاره به مقالات روزنامه گاردین در این باره تصریح کرد: مسئولان روزنامه گاردین در این باره اعتراف کرده‌اند اسناد محرمانه‌ای را دیده‌اند که در آنها به جزئیات نظارت مخفیانه دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس بر مقامات حاضر در اجلاس سران و نشست وزرای دارایی گروه بیست در سال 2009، اشاره شده که نظارت دقیق‌تر بر مقامات آفریقای جنوبی و ترکیه، هدف اصلی شنود مکالمات و پیام‌های اینترنتی آنها بوده است.  
 
روزنامه گاردین در این‌باره می‌نویسد: بر اساس سندهای موجود، اجازه لازم برای این کار نیز در سطوح بالا و از سوی دولت «گردون براون» نخست وزیر سابق انگلیس صادر شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به مکان ها و ارکان مختلف شبکه شنود آمریکا در قاره آفریقا گفت: مراکز آژانس امنیت ملی آمریکا در ایالت جورجیا، بر رهگیری اطلاعات دریافتی از اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا تمرکز دارد.
 
مهندس ونا گفت: این تاسیسات با کد رمز «چای شیرین» (Sweet Tea) تا حد زیادی توسعه یافته و بالغ بر 4000 اپراتور رهگیری، تحلیل‌گر و کارشناس مختلف در آن‏جا فعالیت می کنند.
 
این کارشناس با اشاره به مراکز شنود آمریکا در برخی کشورهای مهم و اقتصادی آفریقایی گفت: بنابر اظهارات یک منبع آگاه اطلاعاتی، آژانس امنیت ملی دستگاه‌های استراق سمع را بر روی حداقل ده‏ها لینک مخابراتی خارج از کشور نصب کرده است که هر یک از آن‏ها می‌توانند جریان اطلاعات را با نرخ داده بالا استراق‌سمع نمایند.
 
«جیمز کلاپر» رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا نیز اخیرا با حضور در جلسه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به شنود مکالمات حاضران در اجلاس های بین المللی از جمله در اوتاوای کانادا در سال 2010 و لندن 2009 گفت: آگاهی از مقاصد رهبران و مقامات جهان، اصل پایه در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات ما بوده و در صدر عملیات کنترل و نظارت بر کشورهای خارجی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس