روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی احتمال داد اعضای دموکرات کنگره با جمهوری‌خواهان برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران که نقض توافق ژنو است، همراه شوند.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


هم‌حزبی‌های اوباما در کنگره پای توافق ژنو نمی‌مانند

«حتی متحدان حزبی اوباما در کنگره نیز پای توافق ژنو نمی‌مانند».
کیهان نوشت: روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی احتمال داد اعضای دموکرات کنگره با جمهوری‌خواهان برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران که نقض توافق ژنو است، همراه شوند. بر اساس این گزارش مشاوران دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند این نگرانی وجود دارد که «استنی هویر» از رهبران دمکرات مجلس نمایندگان ممکن است با «اریک کانتور» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان این مجلس در ارتباط با قطعنامه یا لایحه‌ای هم‌نظر شود که یا از توافق موقت کنونی با ایران انتقاد می‌کند و یا خواستار دور تازه تحریم‌ها یا تعیین محدودیت‌های شدیدی در زمینه توافق نهایی با تهران همچون مخالفت با تداوم غنی‌سازی اورانیوم می‌شود.

واشنگتن‌پست افزود: نمایندگان دمکرات سنا در حال بررسی این موضع هستند که لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به رای بگذارند. دولت آمریکا بیم دارد که قانون تحریم‌ها راه استدلالی در اختیار ایران قرار دهد و منجر به سوءظن شرکای بین‌المللی ایالات متحده شود، در این خصوص که واشنگتن از روی سوءنیت مذاکره می‌کند.


روایت نوام چامسکی از سابقه بدعهدی اوباما با ایران

نوام چامسکی منتقد و تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: اوباما پیش از این در مذاکرات هسته‌ای یک ‌بار علیه ایران بدعهدی کرده است.
به گزارش کیهان، چامسکی در تحلیلی نوشت: آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند.
وی می‌نویسد: «10 سال قبل ایران پیشنهاد حل اختلافات خود با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌اش در کنار همه دیگر موضوعات را مطرح کرد. دولت بوش با عصبانیت این پیشنهاد را رد کرد و دیپلمات سوئیسی حامل این پیشنهاد را مواخذه کرد.»
چامسکی به پیشنهاد ترکیه و برزیل در سال 2010 اشاره کرد که طی آن ایران اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به خارج از کشور برای نگهداری منتقل می‌کرد و در عوض غرب موظف به تهیه سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی پزشکی ایران می‌شد. آمریکا این پیشنهاد را تضعیف کرد. «رئیس‌جمهور اوباما شدیدا از برزیل و ترکیه به خاطر رفتار خارج از چارچوب سیاست‌های غرب انتقاد کرد. و بلافاصله تحریم‌های سخت‌تری اعمال کرد. برزیل که تحریک و رنجیده شده بود نامه‌ای از اوباما منتشر کرد که در آن وی پیشنهاد این هماهنگی را کرده است، احتمالا با این تصور که ایران آن را رد خواهد کرد. این حادثه خیلی زود محو شد.»
این دانشگاهی برجسته همچنین یادآور شد: دولت اوباما با حفظ گزینه نظامی بر روی میز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را نقض کرده است.
چامسکی نوشت: «آمریکا تنها کشوری است که با حفظ تهدید به استفاده از زور علیه ایران به طور مستقیم معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (و منشور سازمان ملل) را نقض کرده است. آمریکا همچنین می‌توانست تاکید کند که موکل اسرائیلی‌اش از این نقض شدید قوانین بین‌المللی خودداری کند، که این یکی از موارد است.»


انتقاد جنتي از كساني كه قرآن مي‌خوانند ولي ولايت را قبول ندارند

آيت‌الله احمدجنتي دبير شوراي نگهبان در بيست‌وهفتمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم و اذان كاركنان نيروي هوافضاي سپاه كه در حسينيه حضرت سيد‌الشهداء اين نيرو برگزار شد، از كساني انتقاد كرد كه قرآن مي‌خوانند ولي ولايت را قبول ندارند.

بر اساس گزارش کیهان، او گفت: ما قبل از انقلاب و حتي امروز عده‌اي را داريم كه دل‌شان خوش است كه قرآن بخوانند شب جمعه دعاي كميل و روز جمعه دعاي ندبه بخوانند و نافله مغرب و عشاء را به جا آورند اما به خير و شر مردم كاري ندارند. برايشان مهم نيست در مملكت چه مي‌گذرد. وضعيت دوست و دشمن در چه حاليست. كاري به اين كارها ندارند. فقط مي‌خواهند قرآن بخوانند. جنتي با بيان اينكه هرگاه مشكلي براي مردم پيش آمد بايد بچه‌هاي قرآني در صحنه حضور داشته باشند و مشكل را حل كنند اظهار داشت: انتخابات مي‌شود ما بايد احساس وظيفه كنيم نگوييم كاري نداريم و فقط مي‌خواهيم قرآن بخوانيم چرا بايد برويم سر صندوق؟ اگر نرويم و در انتخابات شركت نكنيم سرنوشت مملكت چه مي‌شود؟! چه كساني مي‌خواهند سركار بيايند و مي‌خواهند چگونه خدمت كنند؟ اصلا مي‌خواهند خدمت كنند يا خيانت؟ از اين رو ما بايد در صحنه‌ها حضور داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه كشور اسلامي مدير مي‌خواهد گفت: كشور كه بدون مدير نمي‌شود بايد ببينيم مدير بايد چه شرايطي داشته باشد و ديگران درباره مدير چه مسئوليتي دارند؟ افرادي فقط مي‌خواهند قرآن بخوانند و ولايت را قبول ندارند.

آنها فرزندان قرآن نيستند و قرآن آنها را نيز قبول ندارد.وي با بيان اينكه بايد با بصيرت وارد صحنه شد و حتي با نيروهاي جاهل بحث كرد گفت: بايد از ولايت فقيه دفاع كنيم اگر امثال شما درصحنه فعال نباشيد ميدان دست ديگران مي‌افتد كه نه شما و نه قرآن را قبول دارند و آنگاه شما داد مي‌زنيد كه اينها چه مي‌كنند چرا جلوي بي‌حجابي را نمي‌گيرند چرا سياسي كار مي‌كنند. آن زمان كه بايد كاري مي‌كرديد نكرديد الان داد و قال مي‌كنيد. جنتي در پايان به خاطره‌اي از مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري فرموده بودند وقتي سفر آمريكا رفته بودم دوستان گفتند اينجا كه آمديد مي‌توانيد دست خود را به پزشكان نشان دهيد آنها معاينه كردند و گفتند نمي‌شود كاري كرد چرا كه در قسمت سردوش شما صدهزار رشته عصبي موجود است كه اينها پاره‌شده و كاري نمي‌شود كرد؛ اين را گفتم تا به خلقت خدا پي ببريم.

توصيه تدبير و اميدي واشنگتن پست

روزنامه ایران نوشت: خبر ديگر اين كه «اندرو جي. باسه ويج» تحليلگر روزنامه واشنگتن پست و استاد تاريخ و روابط بين‌الملل در دانشگاه بوستون، رويکرد جديدي را به دولت امريكا براي حل مشکلات خاورميانه پيشنهاد كرده است. به گزارش ايرنا اين تحليلگر در آخرين مقاله خود در واشنگتن پست نوشته: انتظار نداشته باشيم عمو سام بيايد و همه مشکلات خاورميانه را حل کند؛ حل مشکلات منطقه را به دست رئيس‌جمهوري در منطقه بسپاريم که کارش را با اميد و تدبير آغاز و ثابت کرده است که حتي در شکست هم مي‌توان به دنبال دستاوردهاي عظيم بود. «باسه ويج» تصريح مي‌کند: «اوباما به کمک ايران مي‌تواند جنگ فرسايشي امريكا را در خاورميانه خاتمه دهد.»


کراکر چه پیامی گرفت؟

روزنامه وطن امروز نوشت: زمانی که در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت از تحریم‌ها به میان آمد و عملکرد دولت گذشته در برخورد با پرونده هسته‌ای و مساله مقاومت در این زمینه زیر سوال رفت، عمده‌ترین بحثی که برخی از نامزدهای انتخاباتی مطرح کردند، تلاش آنها برای برداشته شدن تحریم‌ها و همچنین تاثیر آنها بر زندگی مردم و اقتصاد کشور بود تا آن زمان صحبت زیادی در این باره به میان نیامده بود و هنوز هم سیاست عمومی در این زمینه این بود که تحریم هیچ‌گاه نتوانسته و نمی‌تواند تاثیری بر اقتصاد کشور داشته باشد. با این حال برگزاری انتخابات و مناظره‌های قبل از آن و پیروز شدن نامزدی که بیشترین انتقاد را به نحوه عملکرد تیم هسته‌ای دولت قبل وارد کرده بود، دولتمردان آمریکایی را به این نتیحه رساند که «بله! تحریم‌ها اثرگذار بوده‌اند.» اوباما بر همین اساس در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود در حین انجام شدن مذاکرات ژنو بارها تاکید کرد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشانده است اما این دستاورد بزرگ تحلیلی اوباما از کجا آمده بود و چه کسانی به او ثابت کرده بودند که تحریم‌ها در این باره اثرگذار بوده است؟

زيباكلام: تركان حرف بيهوده گفته!

تهران امروز نوشت: صادق زيباكلام درباره اظهارات اخير تركان مشاور رئيس‌جمهور كه گفته بود شرط مناظره راستگويي احمدي‌نژاد است،‌گفت: با تمام احترامي كه براي مهندس تركان قايلم،‌ به نظر من اين حرف بيهوده‌اي است. ما متاسفانه دستگاه دروغ‌سنج و راستي‌سنج نداريم كه به روحاني و احمدي‌نژاد وصل كنيم تا هر يك از آنها حين مناظره دروغ گفت، چراغ آن دستگاه روشن شود!


ظریف حاشیه‌ساز

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، این روزها کمتر رسانه‌ای یافت می‌شود که در روز حداقل یک تیتر درمورد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نداشته باشد. به عبارت دیگر ظریف این ایام به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده و توجه به اینکه این اتفاق از چه جهت در حال رخداد است کمی مهم به نظر می‌رسد. نگاهی گذرا به اظهارات وزیر امور خارجه در سه ماه گذشته به وضوح پاسخ این پرسش را خواهد داد. آقای ظریف حاشیه‌سازترین وزیر کابینه شده است.


اظهارات زيان‌بار دولتي‌ها

روزنامه تهران امروز به اظهارات زیان بار دولتی ها اشاره کرد و نوشت: حسين شريعتمداري در سرمقاله روز گذشته كيهان نوشته است:اظهارات وزير محترم امور خارجه(در دانشگاه تهران)، اگرچه بعدها سعي در اصلاح آن داشت، يك خطاي پر آسيب بوده است كه انتظار مي‌رود از تكرار آن جلوگيري شود. همانگونه كه اظهارنظر آقاي دكتر روحاني رئيس‌جمهور محترم كشورمان درباره «خالي بودن خزانه»، زيان‌بار و غيرقابل توجيه بوده و هست. ايشان هم در جلسه راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي ورزش و جوانان تلاش كرد خطاي ياد شده را جبران كند ولي...گفتني است كه در ادبيات گفتماني و مخصوصا در عرصه ديپلماتيك، وقتي سخني گفته يا مطلبي نوشته مي‌شود، آنچه مخاطب از آن برداشت مي‌كند، ملاك است و نه منظور ديگري كه احتمالاگوينده يا نويسنده در نظر داشته است و دقيقا از همين روي اظهارنظر آقاي ظريف كه ادعاي مالكيت امارات بر جزيره ابوموسي را قابل گفت‌وگو دانسته بود نيز نسنجيده و از يك ديپلمات انتظار نمي‌رفت. و بالاخره؛ اگر حريف اين پيام را دريافت كند كه خزانه كشور خالي است! و سيستم دفاعي نظام با پرتاب يك بمب منهدم مي‌شود! و... چه انتظاري مي‌توان داشت كه مارش پيروزي نزند و تيم مذاكره‌كننده كشورمان را دست خالي تصور نكند و...!

دستور جالب يک وزير براي تندرستي کارمندان

خراسان نوشت: بر اساس دستور يکي از وزراي اقتصادي کابينه، تعدادي از مسئولان اين دستگاه دولتي موظف شده اند در مدتي کوتاه اقدام به تهيه طرحي براي افزايش ميزان ورزش کارمندان اين وزارتخانه کنند. در اين بخشنامه تاکيد شده است که بنا به ضرورت افزايش نشاط و شادابي کارمندان، بايد ميزان اعتبار مورد نياز و نوع برنامه هاي ورزشي پيشنهادي ظرف 3 ماه پس از زمان ابلاغ بخشنامه، تحويل يکي از معاونت هاي اين وزارتخانه شود.


روحانی به خاطر فشار تحریم‌ها روی کار آمد

موسسه آمریکایی زاگبی چند روز پیش نتایج نظرسنجی میدانی خود از شهروندان ایرانی- حد فاصل 4 شهریور تا 4 مهر- را منتشر کرد.

به گزارش این موسسه تحقیقاتی، 96 درصد ایرانی‌ها معتقدند ادامه برنامه هسته‌ای به تحریم‌ها می‌ارزید. این نظرسنجی، مشابه نتایج چند هفته پیش موسسه آمریکایی دیگر (گالوپ) است که اعلام می‌کرد 85 درصد شهروندان ایرانی گفته‌اند تحریم‌ها بر زندگی و معیشت آنها اثر گذاشته اما در عین حال 68 درصد معتقدند ایران با وجود تحریم‌ها باید به برنامه هسته‌ای ادامه دهد؛ این رقم سال گذشته 63 درصد بوده است. لابد با مشاهده انواعی از همین نظرسنجی‌هاست که باراک اوباما با وجود بیان این مطلب که «ما در توافق ژنو حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت نشناخته‌ایم»، می‌گوید «این ایده که ایران با تحریم‌های بیشتر و تهدیدهای نظامی، آشفته‌تر و در نهایت تسلیم می‌شود، برداشت درستی از مردم یا حکومت ایران نیست.  فکر می‌کنم حتی میانه‌روها یا اصلاح‌طلبان ایران نیز به راحتی تسلیم نمی‌شوند و خواسته آمریکا و اسرائیل را نمی‌پذیرند.»

بر اساس گزارش کیهان، او در اظهارات خود در موسسه صهیونیستی سابان البته در تناقض با همین اظهارات ادعا می‌کند «روحانی به خاطر فشار تحریم‌ها روی کار آمد ولی ما به او اعتماد نداریم... در برابر اقدامات ایران،‌تحریم‌های اصلی سر جای خود باقی می‌ماند. ما فقط کمی شیر آب را باز کردیم.»! با همه این حرف‌ها که آمیخته با گستاخی و تکبر آمریکایی است، اوباما از لزوم حفظ کرامت ایرانی‌ها در توافق سخن می‌گوید! این همان رویکرد فریبکارانه‌ای است که زمانی نیویورک تایمز نوشت مبنی بر اینکه باید فریب را چاشنی سیاست شکست خورده پتک کرد؛ دستکش مخملین روی دست چدنی!...


 روزی که احمدی‌نژاد دعوت به مناظره روحانی را بی‌پاسخ گذاشت

 شرق نوشت: این عادت احمدی‌نژاد است. از وقتی به ریاست دولت رسید بیشتر تمایل داشت دعوت‌کننده به مناظره باشد تا دعوت‌شونده. سابقه‌اش هم بی‌پاسخ گذاشتن تمامی دعوت‌ها از او به مناظره در این مدت است. اگرچه می‌گویند از هر دست بدهی از همان دست هم پس می‌گیری. دیگران هم همه دعوت‌های او به مناظره را بی‌پاسخ گذاشتند. از «بوش» و «اوباما» گرفته تا این آخری «حسن روحانی». این روزها خبر دعوت «روحانی» به مناظره از سوی «احمدی‌نژاد» همه را به واکنش وادار کرده؛ عده‌ای مخالف و برخی موافقند. اگرچه مخالفت‌ها بیش از موافقت‌هاست. آنها که مخالفند معتقدند کسی‌که حاضر به شرکت در دادگاه قانونی برای پاسخگویی به شکایات از خود نیست و از سویی خودش یک‌بار هم سال 88 دعوت رییس‌جمهوری فعلی و بسیاری دیگر را بی‌پاسخ گذاشته چه جایگاهی در مناظره و چه حرفی برای گفتن دارد؟ احمدی‌نژاد درحالی رییس‌جمهوری حاضر را به هماوردی می‌طلبد که در پنجم خرداد 88 دعوت روحانی به مناظره را پس زده بود.


 چاره‌اي جز نفتي شدن اقتصاد نيست
 
آرمان روابط عمومی نوشت: درآمد نفتي كشور در 8سال گذشته به نحوي بود كه مي‌شد به راحتي اين دوران را دوران طلايي اقتصاد ايران لقب داد اما متاسفانه شرايط كشور و مديریت وقت به گونه‌اي شد كه در بيشتر قسمت‌ها شاهد افزايش مشكلات براي مردم بوديم! اين وضعيت نامطلوب براي كشور چاره‌اي باقي نگذاشته بود جز تكيه بيشتر اقتصاد به نفت. افرادي كه اين روزها به عنوان منتقد سياست‌هاي دولت از وابستگي شديد بودجه سال93 به نفت انتقاد مي‌كنند عموما افرادي هستند كه نقشي موثر در رسيدن اقتصاد كشور به اين وضع اسفناك ايفا كرده‌اند. در سال‌هاي طلايي گذشته اين افراد بودجه 850ميليارد دلاري در اختيار داشتند اما اين مبلغ به جاي آنكه صرف زيرساخت‌ها شود، متاسفانه به واردات اختصاص يافت. نفتي نشدن اقتصاد و توسعه كشور لازم و ملزوم يكديگرند و طبيعي است وقتي درباره يكي اين مساله اتفاق نيفتد، درباره ديگري نيز اتفاق نخواهد افتاد.

چرا نمایندگان در باره دریافت کارت هدیه از مرتضوی جواب نمی دهند؟

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت:  مردم این روزها در مطبوعات، رسانه‌های مجازی، محافل و مجالس، تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها، ادارات، صف‌ها و هر جا که همدیگر را می‌بینند درباره اینکه چرا عده‌ای از نمایندگان مجلس (به روایتی 37 نفر و به روایتی 150 نفر) از رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی کارت‌های هدیه گرفتند و خود را وام‌دار او کردند سخن می‌گویند و از اینکه افرادی در سنگر نظارت بر عوامل اجرائی، مرتکب کاری شدند که موجب خروج مجریان از مسیر حق می‌شود ابراز نگرانی می‌کنند. توجیهاتی از قبیل اینکه نمایندگان این پول‌ها را برای کمک به نیازمندان دریافت کرده‌اند نیز برای مردم قانع کننده نیست، زیرا معتقدند افرادی که بر مسند قانون‌گذاری و نظارت تکیه می‌زنند باید تمام اقداماتشان به ویژه دریافت‌ها و پرداخت هایشان شفاف و بدون شائبه باشد.

لغو خوشنامي شرکت مشهور نفتي 6 ماه پس از تصويب

خراسان نوشت: بر اساس اعلام يک نهاد مسئول، در حالي که يکي از شرکتهاي فعال در زمينه صادرات محصولات نفتي با نامه خردادماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول تسهيلات خوشنامي شده بود، محموله هاي اخير صادراتي اين شرکت با مشکلات مختلفي همراه بوده اند که بر اساس بررسي هاي آذرماه دستگاههاي نظارتي خروج محموله هاي بعدي اين شرکت تنها با توديع ضمانت نامه بانکي به ميزان 3 برابر ارزش محموله بر اساس قيمت بين المللي نفت گاز امکانپذير خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    ظزرسَ
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    دیشب صدای تیشه از بیستون نیامد / شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس