روز گذشته بازرسان آژانس بينالمللي انرژي اتمي به منظور بازديد از مجتمع آب سنگين اراك وارد تهران شدند و همزمان سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام كرد؛ اطلاعات مربوط به نسل جديد سانتريفيوژهاي ايران در راستاي همكاريهاي ميان سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس بينالمللي انرژي اتمي در اختيار آژانس قرار داده شد.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***
برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


ماندلاي بد؛ ماندلاي خوب!

به گزارش روزنامه وطن امروز، از عجایب دنیای سیاست، یکی هم اینکه ملکه بریتانیا و ولیعهد دلبندش «شاهزاده چارلز» پس از مرگ رهبر بزرگ مبارزه آفریقا با نژادپرستی و استعمار، به شیوه خاص خودشان نسبت به نلسون ماندلا ادای احترام کردند. یعنی نسبت به همان زندانی آزادیخواهی که در زمان صدارت مارگارت تاچر، دربار و دولت بریتانیا تروریست خطابش می‌کردند. خوشبختانه تاچر در سال میلادی جاری زودتر از ماندلا نقاب در خاک کشید اگرنه بعید نبود سیاست فریبکارانه معروف انگلیسي «عفریته آهنین» را هم به وسوسه بیندازد که به سیاق اربابان سلطنتی‌اش به «اسطوره قاره سیاه» ادای احترام کند.

آن‌وقت لابد رسانه‌های زنجیره‌ای سلطه چون سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و اسکای به‌صورت مسلسل‌وار پیام تسلیت دراماتیک تاچر به مناسبت درگذشت رهبر سابق آفریقای جنوبی را پوشش می‌دادند، درست همان‌طور که پیام تسلیت اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار را بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت ماندلا، هر نیم‌ساعت یک‌بار پخش کردند، انگار نه انگار که اوباما میراث‌دار حکومتی صهیونیست و نژادپرست است که رژیم آپارتاید در دهه 1950، «اصول مقدس تبعیض‌نژادی» خود را از آن به ارث برد و حزب محافظه‌کار انگلستان چه در زمان ادوارد هيث و چه دوران تاچر، بزرگ‌ترین حامی آپارتاید بود و سیاهان معترض را مشتی کمونیست و تبهکار می‌خواند.


اولين گام ايران براي اجراي توافقنامه ژنو

روزنامه تهران امروز نوشت: روز گذشته بازرسان آژانس بينالمللي انرژي اتمي به منظور بازديد از مجتمع آب سنگين اراك وارد تهران شدند و همزمان سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام كرد؛ اطلاعات مربوط به نسل جديد سانتريفيوژهاي ايران در راستاي همكاريهاي ميان سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس بينالمللي انرژي اتمي در اختيار آژانس قرار داده شد. به گزارش خبرگزاري مهر، سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: سازمان انرژي اتمي، اطلاعات لازم در زمينه تحقيقات جاري صورت گرفته مربوط به فعاليتهاي صلحآميز كشورمان را در چارچوب موافقتنامه پادمان، به هنگام، به اطلاع آژانس رسانده است. كمالوندي در همين زمينه افزود: توليد نسل جديد سانتريفيوژ در راستاي رويكرد سازمان مبني بر ارتقاي كيفيت ماشينهاي غنيسازي و افزايش ميزان توليد با استفاده حداكثري از زيرساختهاي تاسيسات موجود صورت گرفته است. وي افزود، نسل جديد سانتريفيوژ با ظرفيت بالاتر نسبت به ماشينهاي نسل اول و دوم توليد شده و آزمونهاي اوليه را پشت سر گذاشته است.

بهروز كمالوندي گفت: در راستاي راهبرد كشور در تامين مطمئن سوخت راكتورهاي اتمي كشور براي توليد برق به ميزان 20 هزار مگاوات در بلند مدت، تحقيقات، توسعه و به كارگيري فنآوريهاي نوين ادامه خواهد يافت.ايران در حالي اين همكاري را در راستاي اجراي توافقنامه هستهاي ژنو و توافق اخيرش با آژانس برداشته است كه از سوي ديگر خبرها نشان از تحرك دوباره براي تصويب تحريمهاي جديد عليه ايران در مجلس سناي آمريكا دارد.اين درحالي است كه گرچه ظاهرا وزارت خارجه آمريكا تلاش ميكند كنگره را براي تصويب نكردن تحريمها عليه ايران متقاعد كند اما از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرده است معماري، ساختار بنيادين تحريم‎ها در حوزه‎هاي نفتي و بانكي پابرجا مي‎ماند.

راديو فرانسه گزارش داده است: «همزمان با تلاشهاي باراك اوباما، رئيسجمهوري ايالات متحده آمريكا، براي جلوگيري از تصويب دور تازه تحريمها عليه ايران، مجلس سناي آمريكا در صدد است تا تحريمهاي بيشتري را عليه برنامه هستهاي ايران به تصويب برساند.» بنا براين گزارش نمايندگان سنا براين باور هستند كه فشارهاي بيشتر، تنها عامل موثر براي كشاندن تهران بر سر ميز مذاكره است، اما دولت آمريكا ميگويد فشارهاي بيشتر بر ايران ممكن است بر توافق هستهاي ژنو تاثيرات منفي بگذارد.يكي از نمايندگان سنا كه در تهيه طرح تحريمهاي تازه عليه ايران بسيار فعال است به خبرگزاري فرانسه گفته است: «فشار بيشتر عليه ايران همانند چماقي است تا مبادا مرتكب تقلبي در توافق موقت هستهاي شود.»


اپوزیسیون ضربه مغزی شده و بیهوش است

یکی از فعالان سابق اپوزیسیون می‌گوید اپوزیسیون جمهوری اسلامی در کما فرو رفته و صرفا زندگی نباتی دارد.
بر اساس گزارش روزنامه کیهان، اسماعیل نوری علا در وب‌سایت گروهک چند نفره موسوم به «جنبش سکولار دموکراسی» نوشت: اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب (برانداز) به اغمای رخوتناک افتاده است. به نظر من که اپوزیسیون که خود را نیز جزو آن می‌دانم، در حال حاضر در گرداب بیهوشی فرو افتاده و نوعی زندگی گیاهی را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه دولت آمریکا به اپوزیسیون وابسته نظیر سازمان مجاهدین (منافقین) و کومله و دموکرات دفاتری برای فعالیت در واشنگتن داده، می‌نویسد: اپوزیسیون بیمار است و سوال این است که این بیمار فرو رفته در کما را چگونه می‌توان به هوش آورد و فعال کرد؟ پزشکان معمولا روند بیرون آمدن از «کما» را وابسته به شرایط مختلفی می‌دانند. اگر کما ناشی از کمبودهایی در تغذیه سیستم باشد (مثلا افتادن سریع قند خون) می‌توان با جبران کمبودها شخص فرو رفته در کما را بیرون کشید. اما اگر کما ناشی از لطمه‌های مغزی، چه به علت ادامه بلندمدت کمبودها و چه به دلیل ضربه‌هایی از خارج باشد، بیرون آمدن مریض از کما مشکل‌تر است و تبدیل به گیاه شدن بیمار و یا پایان زندگی او هر لحظه می‌تواند محتمل‌تر شود.


خشن با ملت ظریف با دشمنان؟!

به گزارش وطن امروز، از اتفاقات نیک هفته اخیر ورود دیرهنگام سرتیم هیات مذاکره‌کننده کشورمان به بخش کوچکی از مسیر پاسخگویی به نقدهای مطرح شده درباره توافقنامه ژنو در دانشگاه تهران بود. متاسفانه با بررسی پاسخ‌های بیان شده در برابر پرسش‌های دانشجویان توسط دکتر ظریف، آنچه آشکار شد مظلومیت شدید «علم روابط بین‌الملل» بود و معذوریت «منافع ملی»! رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه تهران در جواب نگرانی بحق بخشی از نخبگان جامعه درباره انتشار اطلاعات توانمندی‌های هسته‌ای و شناسایی مراکز نظامی کشورمان به‌واسطه پذیرش شروط غرب در بازرسی‌های روزانه بدون محدودیت از اماکن دلخواه، چنین گفت: «غربی‌ها از 4 تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ ‌آیا واقعا به‌خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟»


کری: توافقنامه، امنیت اسرائیل را بیشتر کرد

به گزارش وطن امروز، به نظر می‌رسد در گام‌های بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در قالب طرح جامع، مقامات رژیم صهیونیستی مواضع متفاوتی نسبت به آنچه در قبال توافق گام نخست اتخاذ کردند، می‌گیرند. این موضوع از گزارش رسانه‌های غربی از سفر کری به سرزمین‌های اشغالی و نتیجه دیدارهای او با مقامات صهیونیست استنباط می‌شود. در این‌باره شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که برنامه هسته‌ای ایران موضوع اصلی حدود 9 ساعت گفت‌وگو بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای پنجشنبه و جمعه بود. کری برای اولین بار پس از توافق ایران و گروه 1+5 در تاریخ 24 نوامبر در ژنو با نتانیاهو دیدار کرد و سعی کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را متقاعد کند که از توافق «گام اول» فراتر برود و روی یک توافق جامع که به همه نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ می‌دهد، کار کند.

سی‌ان‌ان گزارش داد که اختلافات بین آمریکا و اسرائيل در زمینه رویکرد در برابر برنامه هسته‌ای ایران که زمانی در حد گمانه‌زنی بود به اختلافی علنی بین این دو متحد تبدیل شده است. کری روز جمعه پس از ترک اراضی اشغالی گفت که نخست‌وزیر اسرائيل این حق را دارد که نظرش را درباره نگرانی‌هایش پیرامون امنیت اسرائيل مطرح کند ولی افزود که نتانیاهو «در زمینه گام‌های بعدی و کاری که باید بکنیم بسیار سازنده عمل کرده است». کری گفت: او می‌داند که ما اکنون مشغول مذاکرات واقعی هستیم.


 پالیزدار در مجمع تشخیص مشغول به کار شد

شنیده شد که عباس پالیزدار در دفتر غلامعلی رجایی مشاور‌ هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده است. روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: عباس پالیزدار که چند سال پیش به دلیل برخی افشاگری‌های فاقد اعتبار و نیز سوء استفاده از موقعیت خود برای انتشار برخی اسناد حکومتی، محاکمه شده بود، در دفتر غلامعلی رجایی مشاور‌هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده است. وی در خرداد سال ۸۸ در نامه‌ای از ‌هاشمی‌رفسنجانی و خانواده‌اش عذرخواهی کرده بود.


هیجان پوپولیستی و مقایسه ظریف با مصدق

کیهان نوشت: عضو گروهک ملی- مذهبی از تشبیه دکتر ظریف وزیر امور خارجه به محمد مصدق ابراز تعجب کرد.
«مرتضی-ک» که با افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی نظیر حزب مشارکت در ارتباط بود، چند ماه پس از فتنه 88 از کشور گریخت و به فرانسه رفت. وی ضمن تحلیلی در وب‌سایت روزنت خاطرنشان می‌کند: ظریف که بی‌گمان یکی از دیپلمات‌های برجسته جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، از سوی برخی شهروندانی که چیزهایی از دکتر محمد مصدق شنیده و خوانده بودند، «مصدق زمانه» و «مصدق جدید» توصیف شد. تا این جای کار هم شاید همه چیز «طبیعی» پیش رفته بود. این دست اغراق‌ها و ستایش‌ها، در تاریخ ما کم‌سابقه نبوده است. قصه از آن‌جا تأسف‌بار و قابل تأمل ‌شد که برخی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی نیز در موج این اغراق‌گویی و تمجید، اسیر شدند و به جای تلاش برای ارزیابی واقع‌بینانه توافق، و تحلیل دقیق و علمی و بی‌طرفانه در دام مصدق‌سازی پوپولیستی افتادند.
وی می‌افزاید: برخی روشنفکران که باید دغدغه بیان حقیقت و پیگیری آن را داشته باشند، در ورطه رویکردهای پوپولیستی افتادند. این گروه از روشنفکران از یاد بردند که محمد جواد ظریف، فقط یک مجری و کارگزار خوب و مسلط و کاربلد در حکومت برای تعقیب چشم‌انداز ترسیم شده است.


 مناظره پرشور شعارها

شرق نوشت: ساعت هفت صبح، هوا کمی سرد شده و خبرنگاران در پاستور، منتظر «ون‌های» سفیدرنگ بودند تا برای حضور در مراسم سخنرانی رییس‌جمهوری به دانشگاه «شهیدبهشتی» بروند. حیاط دانشگاه شهیدبهشتی هم کم‌کم پر از دانشجویانی شده بود که از دانشگاه‌های مختلف آمده بودند تا شنونده صحبت‌های روحانی به مناسبت روز دانشجو باشند. کوه‌های پوشیده از برف روبه‌روی سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهیدبهشتی، نظاره‌گر جمعیتی بود که هر لحظه به آن افزوده می‌شد. دانشجویانی که روبان‌های بنفش و سبز به دست داشتند، سعی می‌کردند جایی برای نشستن پیدا کنند. سالن کم‌کم از دانشجوها و خبرنگاران پرشده بود، اما هنوز عده‌ای سعی می‌کردند هرطور شده وارد سالن شوند آن هم سالنی که بیش از ظرفیتش میزبان دانشجویان شده بود. یکی از کلیپ‌های انتخاباتی روحانی پخش شد و دانشجویان همزمان با پخش تصاویر سرود «یار دبستانی» را خواندند. ساعت 8:50 بود که روحانی به جمع دانشجویان آمد، صدای دست‌زدن دانشجویان قطع نمی‌شد، رییس‌جمهوری برای دانشجویان دست تکان داد و در ردیف اول نشست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 0
    روحانی لایحه بودجه 195هزار میلیارد تومانی 93 را تقدیم مجلس کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس