موبایل‌های هر 3 مجری از حوالی ظهر تا پس از برگزاری گفت‌وگو، از آنان گرفته شده بود ضمن اینکه هیچ ارتباطی با محیط بیرونی نداشته‌اند، برخی درخواست‌های آنان برای برقراری ارتباط نیز با مخالفت مواجه شده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید



توافق ژنو شکننده است آمریکا حق ایران را نخواهد پذیرفت


«توافق هسته‌ای ژنو یک توافق تاریخی اما بی‌ثبات و شکننده است. هیچ کس توهم ندارد که این پایان بحران است.»

بر اساس گزارش کیهان، روزنامه فرانسوی لیبراسیون در تحلیلی به قلم مارک سمو و زان پیرپرن نوشت: توافق 6 ماهه ژنو، شکننده است. در ازای کاستن از تحریم‌ها، تهران باید غنی‌سازی اورانیوم را به میزانی که برای استفاده نظامی کاربرد دارد، متوقف کند؛ یک توافق تاریخی اما بی‌ثبات. موضوع، فقط یک قرارداد موقتی است. نکته بارز این توافق توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به میزان بیش از 5 درصد برای جمهوری اسلامی، در ازای تعلیق یا امکان تجدیدنظر بخشی از تحریم‌های نفس‌گیر اقتصاد ایران است.

لیبراسیون می‌افزاید: باراک اوباما با گفتن این‌که «برای اولین بار در طول حدود ده سال، ما پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم.» ابراز رضایت کرده است.


رسانه ملي يا روابط‌ عمومي سعدآباد؟!

حسین قدیانی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: گزارش موسوم به 100 روزه را که دیدم، بی‌اختیار دلم برای تمام دولت‌های قبل، برای آن همه گفت‌وگوی اغلب جذاب با رؤسای جمهوري قبل تنگ شد. عاقبت، ما نظام مقدس جمهوری اسلامی را یکی هم با آزادی بیان می‌شناسیم و اینکه نویسنده یکلاقبایی چون من، خطاب به رئیس محترم و مقتدر قوه قضائیه، به تندی قلم بزند و خیلی هم اتفاق خاصی رخ ندهد. فی‌الحال بیم از آن است که قلم و قلمزن و خبر و خبرنگار را جمله با هم ببرند قرنطینه، سوپر امنیتی کنند فضا را! والله نه سوال را از گیت بازرسی رد می‌کنند، نه عقاید سوال‌کننده را. بازرسی بدنی شنیده بودیم اما آنچه در گزارش 100 روزه دیدیم، واقعا بکر بود و بی‌مثال! آن جمهوری اسلامی که ما می‌شناسیم، خبرنگار، هیچ شأنی کم از رئیس رؤسا ندارد؛ نه فقط بله قربانگو نیست، بلکه ضبط صوت هم نیست. آدم است برای خود! گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور را که دیدم، بی‌اختیار دلم سوخت برای مقام و منزلت جامعه خبری. مع‌الاسف، من فقط یک بار در جمهوری اسلامی - البته دولتش، نه همه‌اش!- از جولان فضای امنیتی به تنگ آمدم و احساس خفگی کردم؛ آن هم ابتدا تا انتهای گزارش 100روزه بود. واقعا چه خبر است؟! چه اتفاقی افتاده؟! مگر ما همان جماعتی نبودیم که از بالکن حسینیه جماران بالا می‌رفتیم و روی پای امام می‌نشستیم؟! مگر ما همان جماعتی نبودیم که از رهبر عزیز انقلاب سوال می‌پرسیدیم و ایشان هم در برگه‌ای کوچک، تک‌تک سوالات ما را می‌نوشتند و به ما جواب می‌دادند و ایضا جرأت نقد؟! حال چه شده که حتی شهیدی‌فر دوست داشتنی مستقل از خود صدا و سیما، نه که نمی‌تواند از رئیس‌جمهور، فقط و فقط یک سوال مستقل و درست و حسابی بپرسد، بلکه باید مدام سر تکان دهد، کاش به نشانه احترام، می‌ترسم به نشانه تعظیم! چشم! حق با شماست! شما چقدر گلی! شما چقدر خوبی! اینجا هوا چقدر مطبوع است! یک امضا به ما می‌دهی جناب پرزیدنت؟!


 حمایت سپاه از دیپلماسی هسته‌ای

شرق نوشت: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توافقنامه اخیر هسته‌ای ایران و 1+5 (توافقنامه ژنو)، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و با تاکید بر اینکه این تیم، همانند تیم مذاکره‌کننده سابق، مورد اعتماد نظام و مردم بوده و تاکنون تلاش‌های قابل‌توجهی انجام داده است، گفت: «همه باید به تیم مذاکره‌کننده کشورمان و دستگاه سیاست‌خارجی کمک کنند تا در برهه فعلی با پشتوانه یک انسجام و اتحاد ملی، در مذاکرات و رایزنی‌های مختلف حاضر شده و حقوق اساسی ملت ایران را در زمینه هسته‌ای استیفا کنند و مقابل باج‌خواهی و زیاده‌خواهی‌های مستکبران بایستند.»

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در ادامه با اشاره به اینکه «نقاط مثبت و منفی و برخی ابهامات در توافقنامه ژنو وجود دارد که می‌تواند در راستای کمک به دولت، مورد بحث و تامل کارشناسان و متخصصان در حوزه‌های مختلف فنی و حقوقی باشد»، افزود: «دولت محترم و به‌خصوص دستگاه سیاست‌خارجی باید توجه داشته باشد که حد فاصل گام اول تا گام نهایی، برای دستیابی به اهداف نهایی می‌تواند فرصت‌ساز بوده یا خدای‌ناخواسته بر اثر غفلت و عدم ‌تیزبینی لازم، به زیان و آسیب برای کشورمان تبدیل شود.»

پشت صحنه مصاحبه تلویزیونی روحانی چه بود؟

موبایل‌های هر 3 مجری از حوالی ظهر تا پس از برگزاری گفت‌وگو، از آنان گرفته شده بود ضمن اینکه هیچ ارتباطی با محیط بیرونی نداشته‌اند، برخی درخواست‌های آنان برای برقراری ارتباط نیز با مخالفت مواجه شده است. همین موضوع باعث انتقاد یکی از این مجریان شد. در طول برگزاری مصاحبه نیز محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی تابلویی در دست داشت و برخی نکات و آمار و ارقام را به رئیس‌جمهور یادآوری می‌کرد. برخی شنیده‌ها درباره هماهنگ کردن سوالات مجریان توسط حسام‌الدین آشنا نیز حکایت دارد. از دیگر نکات قابل توجه درباره این گفت‌وگوی تلویزیونی، عدم استفاده از کادر تصویربرداری سازمان صدا و سیما بوده و دفتر رئیس‌جمهور به صورت یکجانبه تصویربرداری را برعهده گرفته است. اما درباره این اقدامات عجیب دفتر رئیس‌جمهور یک منبع آگاه به «وطن‌امروز» گفت: این یک مورد عجیب است. ما تا به حال چنین رفتاری از هیچیک از مقامات حکومتی و دفاتر آنها ندیده بودیم. وی افزود: آقای دکتر روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی در همین صدا و سیما توصیه‌های ویژه‌ای درباره احترام به افکار عمومی و آزادی عقاید و باز بودن فضای نقد و گفت‌وگو مطرح کردند که فیلم همه آنها موجود است. ولی متاسفانه دفتر ایشان به گونه‌ای رفتار کرده که گویا طی 30 سال اخیر هیچ اتفاق خاصی در کشور برای افزایش سطح آگاهی مردم و آزادی بیان نیفتاده است.


ظریف در مورد جزایر 3 گانه رایزنی نکرده است

آرمان روابط عمومی نوشت: در بعضي سايت‌هاي اصولگراي داخلي مطرح شده است وزير خارجه كشورمان در سفر خود به كويت و در گفت‌وگو با «شيخ صباح الاحمد الصباح» به مساله جزاير سه‌گانه اشاره كرده‌اند و گفته‌اند تهران آماده گفت‌وگو درباره يكي از اين جزاير به نام «ابوموسي» است. مسلما در صحبت‌هاي ايشان بدفهمي رخ داده و مي‌توان گفت اين گفته شايعه است. جزاير سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب‌كوچك و ابوموسي متعلق به ايران است. اين جزاير در گذشته كه خالي از سكنه بوده است 80سال در اشغال بريتانيا بود و پس از عقب‌نشيني بريتانيا، ارتش ايران اين جزاير را پس گرفت. اين جزاير به تاريخ ايران پيوند خورده و متعلق به ايران است و اصلا نيازي به گفت‌وگو درباره آنها با هيچ كشوري نيست.


اژه‌ای: آب به آسیاب دشمن بریزید، برخورد می‌کنیم

یکی دیگر از خبرنگاران گفت که برادر یکی از سران فتنه در یکی از روزنامه‌‌ها اظهار داشته که از حق خود در مورد نظام گذشته است. آیا سران فتنه می‌توانند چنین حقی داشته باشند که اژه‌ای، گفت: انصافاً در سال 88 و بعد از ماجرای انتخابات برخی از جریان‌‌ها مرتکب جرائمی شدند و ظلم بزرگی را به ملت و کشور کردند.

بر اساس گزارش کیهان، اژه‌ای با اشاره به اینکه در جریان فتنه اموال مردم تخریب شد، مساجد به آتش کشیده شد و حضور پرشور مردم در انتخابات به کام همه تلخ شد، گفت: نظام نهایت ارفاق را به برخی از متهمین کرده و همین ارفاق‌‌ها سبب شده تا برخی چنین ادعاهایی داشته باشند.

وی افزود: ما گاهی فکر می‌کنیم که برخورد قاطع و جدی با این موضوع نداشته‌ایم و شاید کوتاهی کرده‌ایم. دادستان کل کشور تأکید کرد: بدون شک اگر عوامل فتنه بخواهند فضا را متشنج کنند و با اظهارات خلاف واقع آب به آسیاب دشمن بریزند مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند.


بيانيه عجيب اعضاي شوراي يک شهر عليه نماينده مجلس!

خراسان نوشت: تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر يکي از مناطق غرب کشور در اقدامي عجيب با انتشار بيانيه اي نسبت به برخي اقدامات نماينده شهر خود در مجلس اعتراض کرده و ضمن انتساب اقداماتي مانند اخراج برخي کارمندان ادارات اين شهر توسط اين نماينده، از اينکه نماينده مذکور در تلاش است اجراي پروژه ها و فعاليت‌هاي اقتصادي در منطقه را به نام خود جلوه دهد، انتقاد کرده اند.


جنگ مقامات رژيم صهيونيستي بر سر پرونده هسته‌اي ايران

تهران امروز نوشت: رژيم صهيونيستي يكي از مخالفان پرسروصداي توافق ژنو، اكنون در شرايطي قرار گرفته است كه اختلاف‌نظرها بر سر مسئله حق غني‌سازي و كاهش تحريم‌هاي ايران،به يك چالش داخلي در ميان سران اين رژيم تبديل شده است. روز گذشته بنيامين نتانياهو در واكنش به ايهود اولمرت كه مخالف سياست‌هاي وي در قبال ايران بوده گفته است: «همانگونه كه ما در هفته‌هاي گذشته هشدار داده بوديم نظام تحريم‌هاي موثري كه عليه ايران در دو سال اخير برقرار شده بود با توافق ژنو به سرعت رو به فروپاشي گذاشته است.»نخست‌وزير رژيم صهيونيستي همچنين گفته است: «زحماتي كه سال‌ها براي برقراري تحريم‌ها كشيده شد، دارد به باد مي‌رود.»بر همين اساس نتانياهو خواسته است تصميمات ملموسي جهت تقويت تحريم‌ها بر عليه ايران گرفته شود،اين در حالي است كه از سوي ديگر برخي نمايندگان مجلس سناي آمريكا دور جديدي از كشمكش‌ها را بر سر تحريم‌هاي ايران با دولت آمريكا آغاز كرده‌اند.دولت آمريكا تصويب تحريم‌هاي جديد را برخلاف توافقنامه ژنو مي‌داند و مي‌گويد اين كار توپ را در دور بعدي مذاكرات به زمين آمريكا خواهد فرستاد،اما برخي سناتورها معتقدند تحريم‌هاي جديد دولت آمريكا را تقويت مي‌كند.

به گفته منابع خبري اختلافات دروني صهيونيست‌ها بر سر مسئله هسته‌اي ايران از جايي شروع شد كه ايهود اولمرت نخست‌وزير پيشين به نتانياهو انتقادات شديدي را وارد كرد.بر اين اساس ايهود اولمرت، نخست‌وزير فعلي را به هوچي‌گري در قبال پرونده هسته‌اي ايران متهم كرده و گفته بود چنين رفتاري وضعيت خطرناكي را براي اسرائيل فراهم كرده است و اسرائيل با چنين رفتاري در واقع به آمريكا اعلان جنگ داده است.اولمرت كه در سخنراني خود فرياد مي‌زده، گفته است: «نتانياهو با سياست‌هاي خود در مورد ايران، اسرائيل را به ورطه‌اي هولناك سوق داده و اين كشور را منزوي كرده است.» اولمرت همچنين ازهدر رفتن دو ميليارد و هشتصد ميليون دلار از سرمايه‌هاي رژيم صهيونيستي به خاطر سياست‌هاي بيهوده نتانياهو صحبت كرده است. نتانياهو در واكنش به صحبت‌هاي اولمرت گفته است: «زماني كه پاي منافع اسرائيل در ميان و سخن از موجوديت و بقاي كشور يهود باشد، هرگز سكوت نخواهم كرد.»

واقعیت‌های اقتصادی توافق ژنو

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: می‌توان تحلیل واقع‌بینانه‌تری نیز از میزان اثربخشی کاهش تحریم‌ها پس از توافق ژنو به دست آورد؛ لغو یا کاهش آن بخشی از تحریم‌ها مانند انتقال پول به داخل، بیمه خطوط کشتیرانی، صادرات محصولات پتروشیمی و... که به افزایش درآمد ارزی کشور و سهولت دسترسی دولت به این درآمدها منجر می‌شود، قطعا به کاهش فشارها و تسهیل مدیریت کمک خواهد کرد. این، فقط شرط لازم است و شرط کافی برای بهره‌برداری از توافق ژنو، در پیش گرفتن روش‌ها با بدنه کارشناسی کشور، اعتماد به بخش خصوصی واقعی و سالم، گسترش ارتباطات تجاری و روابط اقتصادی با فعالان بخش خصوصی دیگر کشورها و... است... مردم باید بدانند بسیاری از قیمت‌ها اکنون در اقتصاد ایران قابل بازگشت نیست و اساسا چنین بازگشتی صحیح نخواهد بود چراکه به جای دلار ‌هزارتومانی، بنزین صدتومانی و... که موجب افزایش بی‌رویه مصرف بودند، دولت باید با جلب اعتماد افکارعمومی تصویر واقعی آینده اقتصاد کشور را به نمایش بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    جمش کنید این ...را
  • مجتبی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عالی ست...مرحبا به مشرق
  • حسين ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    لطفاً با اين كلمات ""جزاير سه گانه ايراني ، امارات متحده عربي ، ارتقاء ديپلماسي خارجي ، توافق ،ووو جمله بسازيد.!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس