
به گزارش مشرق، سيدعبدالرضا موسوي در گفتوگو با ايسنا، درباره چگونگي فعاليت اقتصادي شرکتهاي هواپيمايي پس از افزايش 30 درصدي قيمت بليت هواپيما اظهار کرد: روند فعاليت شرکتهاي هواپيمايي رو به بهبود بود و اميدوار بوديم که شرکتها بتوانند بر بخشي از مشکلات اقتصاديشان فائق آيند.
وي با اشاره به اينکه افزايش قيمت بليت هواپيما تقريبا از آبان ماه شروع شد، اضافه کرد: در آذر ماه اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها، تاثير متفاوتي بر فعاليت شرکتهاي هواپيمايي داشت به طوري که اکنون با چند معزل جدي روبرو هستيم.
رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي با اشاره به اينکه اجراي اين قانون کاهش سفرهاي مردم را در پي داشت، خاطرنشان کرد: بسياري از پروازها باطل شد و از طرف ديگر افزايش قيمت سوخت نه تنها افزايش 30 درصدي قيمت بليت را پوشش داده بلکه از آن هم بيشتر شده است.
موسوي با تاکيد بر اينکه صورت حسابهاي رسمي نشان از افزايش نرخ سوخت دارد، گفت: مشکلي بين شرکتهاي هواپيمايي و شرکت پخش و پالايش وجود دارد چراکه آنها براساس مصوبههاي قانوني بايد با قيمت 400 تومان صورت حساب را اعلام کنند اين درحالي است که شرکتهاي هواپيمايي منبع درآمدي براي پرداخت بهاي سوخت ندارند.
به گفته او 60 درصد هزينههاي شرکتهاي هواپيمايي مربوط به انرژي است.
رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي با ابراز اميدواري از اينکه دولت و مجلس اين مشکل را حل کنند، تصريح کرد: پس از افزايش بهاي بليت هواپيما، ارتقاء سرويسدهي شرکتهاي هواپيمايي و کاهش تاخيرها، به شدت محسوس بود اما با تصميم دولت براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها شرکتهاي هواپيمايي تحت فشار اقتصادي قرار گرفتند.
وي با اشاره به افزايش نرخ ارز، اظهار کرد: نميتوانيم به طور رسمي ارز خارج کنيم و بايد از طريق صرافيها اقدام کنيم.
رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي با تاکيد بر اينکه مشکلات اقتصادي شرکتهاي هواپيمايي نميتواند بر ايمني پروازها تاثير گذار باشد، خاطرنشان کرد: اولين حرف ايمني و سلامت پروازها است.
موسوي با بيان اينکه ايمني در برگيرنده فاکتورهاي بسياري است، گفت: بايد بتوانيم دغدغههاي پرسنل را برطرف کنيم.
وي با اشاره به اينکه هيچ شرکتي نميتواند در ايمني قطعات هواپيما و مسائل فني کوتاهي کند، تصريح کرد: اطمينان 100 درصدي به مردم ميدهيم که در حوزه تامين مسائل فني و تکنيکي به هواپيماهاي داراي نقض فني اجازه پرواز داده نميشود.
رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي با بيان اينکه ميزان ريسک صفر است مگر اينکه اتفاقات ناخواستهاي پيش بيايد، اظهار کرد: مصوباتي که هر روز از سوي سازمانهاي هواپيمايي کشوري ابلاغ ميشود يا برخوردها در فرودگاهها بر ايمني پرواز تاثير بسيار جدي دارند.
وي گفت: در برخي فرودگاهها، مديران براساس سليقه شخصي در پرواز برخي شرکتها تاخير ايجاد ميکند و در نتيجه آرامش در پرواز به هم ميخورد.
موسوي با اشاره به اينکه ساير هزينههاي جانبي شرکتها در پي اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها افزايش يافته است، گفت: هزينه شرکتهايي که خدمه پرواز را به فرودگاه ميآورند نيز بالا رفته است.
رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي با اشاره به افزايش قيمت خدمات کترينگ، گفت: مردم بعد از سوانح هوايي دغدغه و نگراني پيدا ميکنند اما دليل سوانح را کارشناسان بررسي سانحه بايد اعلام کنند.
موسوي در پايان در پاسخ به اين سوال که بليتهاي نوروزي با قيمتهاي فعلي به فروش مي رسد؟ تصريح کرد: جواب اين سوال براي ما هم مشخص نيست زيرا از يک طرف با افزايش 30 درصدي قيمت بليت، حدود 9 الي 10 دلار به هر ساعت صندلي پرواز اضافه شد و با اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها و افزايش قيمت سوخت به ازاي هر ساعت صندلي پرواز حدود 13 دلار هزينه اضافه شد.