کد خبر 266733
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وضعیت هوای تهران بسیار خطرناک است و بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیل کامل تمام ادارات و مدارس بود. چرا استانداری این مصوبه را تغییر داد؟

به گزارش مشرق به نقل از فارس، کاظم ندافی امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت گفت: آلودگی هوای چند روز اخیر تهران بر اساس اطلاعاتی که از ایستگاه‌های سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده‌ایم بسیار زیاد است و ما از دیروز ظهر تا این لحظه سه بار به استاندار تهران نامه‌ داده‌ایم و خواهان اعمال ماده 7 جلوگیری از آلودگی هوا شدیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: به دنبال نامه ما کمیته اضطرار آلودگی هوا دیروز ساعت 4 و نیم بعد از ظهر برگزار شد که ما پیشنهاد به تعطیل همه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی و همه اداره‌ها و سازمان‌های دولتی شهر تهران شدیم که در جلسه دیروز تصویب شد اما متأسفانه شب گذشته شاهد بودیم که از رسانه‌ها اعلام شد که فقط مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان تعطیل هستند.

ندافی تصریح کرد: ما دوباره هشدار می‌دهیم که کیفیت هوای تهران بسیار خطرناک است و باید تمام فعالیت‌ها کاهش پیدا کند و برای اینکه از فعالیت روزمره مردم کاسته شود باید تمام سازمان‌ها و اداره‌های دولتی تعطیل شود.

وی به آلاینده‌ها و ذرات معلق اشاره داشت و گفت: ذرات معلق که PN2.5 است برای مردم مشکلات تنفسی و عوارض قلبی ایجاد می‌کند؛ همچنین در افراد سالخورده یا مبتلا به بیماری‌‌های تنفسی، قلبی عروقی و همچنین خردسالان نیز شرایط نامساعدی را فراهم کرده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد:‌ از فعالیت در فضای بیرون از منزل خودداری کنند و همچنین از استانداری خواست به مصوبات کارگروه آلودگی شهر تهران عمل کند و همان مصوبات را به اجرا بگذارد.

ندافی ادامه داد: طرح زوج و فرد کردن خودروها می‌تواند منبع آلودگی را به دو سوم تقلیل دهد و آلودگی را کنترل کند.

وی به فعالیت‌های دیگری که در کاهش آلاینده‌‌ها مؤثر است اشاره داشت و گفت: کاهش فعالیت مردم، تعطیل مدارس، تعطیل اداره‌ها همه به تصویب رسیده و راهکارهای آنی و فوری برای حل مشکل است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت راه حل اصلی را برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: مجری این برنامه سازمان محیط زیست است.

ندافی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر چرایی نپذیرفتن مصوبات دیروز توسط استاندار تهران گفت: در جلسه دیروز استاندار و معاون عمرانی استاندار حاضر نبودند و جلسه به مدیریت مدیرکل محیط زیست استان تهران برگزار شد و قرار بود مصوبات به اطلاع استاندار برسد و تأیید نهایی کسب شود.

وی دوباره تأکید کرد: ما مصوبه دیروز را لازم‌الاجرا می‌دانیم تا شرایط به حالت عادی برگردد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: البته شرایط جوی نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد و طبق نظر کارشناسان هواشناسی این وضعیت تا روز شنبه وجود دارد و از روز یکشنبه با برطرف شدن پایداری هوا از شدت آلودگی کاسته خواهد شد.

ندافی تأکید کرد: وقتی آلودگی به شرایط بحرانی می‌رسد معلوم است که ما طبق برنامه کاری انجام نداده‌ایم و درست است که تعطیلی راه‌حل نیست اما در بعضی موارد اینچنینی چاره‌ای جز تعطیلی نداریم.

وی به 70 هزار خودروی مشخص در تهران اشاره داشت و گفت: این تعداد خودرو معادل 2 میلیون و 100 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند که باید از چرخه خارج شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اصلاح کیفیت سوخت و دریافت یورو 4 و تولید خودرو با استاندار یورو 4 را از جمله مواردی دانست که می‌تواند در آینده در کاهش آلودگی مؤثر باشد.

ندافی به مسئله آلودگی هوا اهواز اشاره داشت و تصریح کرد: همان طور که به اطلاع رسانه‌ها رساندیم از روز 11 آبان به دنبال بارندگی و رعد و برق تا این زمان 20 هزار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی استان خوزستان شده است که 7 درصد از این میزان بستری شده‌اند و 11 نفر نیز در ICU بستری شده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این مسئله تلفات جانی نداشته است و بیشتر مراجعه‌کنندگان در نواحی شهری بوده‌اند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: قرار است جمعه آینده گروهی از متخصصان برجسته وزارت بهداشت برای بررسی و گردآوری گزارشی جامع به استان خوزستان بروند.

ندافی تصریح کرد: متأسفانه در مرحله پیشگیری ما نتوانستیم اطلاعات کاملی راجع‌ به میزان آلودگی بدهیم و اطلاعاتی در این زمینه نیست و ما نمی‌دانیم دلیل اصلی چه بوده که محیط زیست نیز تجهیزاتی به استان خوزستان ارسال کرده تا نمونه‌برداری تکمیلی انجام شود و علت محیطی اعلام شود.

وی افزود: بر اساس بررسی که بنده در مرکز استان خوزستان و در کنار نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس در هفته گذشته به خوزستان داشتیم خوشبختانه همه مسئولان از وضعیت مراکز بهداشتی رضایت کامل داشتند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به بحث پیشگیری و سنجش آلاینده‌ها و اطلاع به موقع به مردم اشاره داشت و گفت: این موضوعات از جمله ضعف‌هایی بود که توسط محیط زیست اعمال شد و امیدواریم در آینده برطرف شود.

ندافی به تشریح بیماریهای حاصل از این رویداد پرداخت و گفت: بر اساس افزایش و تشدید رطوبت هوا بیماری تنفسی به وجود آمد که هر بار بارندگی داشته باشیم ما انتظار افزایش مراجعه مردم این استان را خواهیم داشت.

وی به مردم استان خوزستان توصیه کرد: در این مواقع و در هنگام بارندگی در خانه بمانند و اگر داخل اتومبیل هستند شیشه اتومبیل را ببندند و سعی کنند در معرض هوای آزاد قرار نگیرند تا اثرات این رطوبت کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس