در کنار نکات مثبتي که در گزارش صد روزه رئيس جمهور محترم وجود داشت برخي نکات منفي نيز وجود داشت که شايسته نقد دلسوزانه و منصفانه است.

گروه سياسي مشرق - اگر به دنبال يک بحث ژورناليستي در نقد يا موافقت با اظهارات رياست محترم جمهوري در گزارش صد روزه هستيد بهتر است اين مطلب را دنبال نکنيد. چرا که در اين مطلب رويکردي متفاوت به نقد و بررسي يک جزء حاشيه‌اي اما بسيار مهم از بيانات رياست محترم جمهوري پرداخته شده است. در اين نقد آنچه هدف اصلي بررسي قرار گرفته است مساله «رگه‌هايي از ليبراليسم فرهنگي» و تحذيرهايي در باب خطرات اين تفکر است که البته با نگاهي ژورناليستي تنظيم نشده است و تلاش شده  اين مطلب نظري نسبتا سنگين با ساده‌ترين بيان ممکن (در حد توان نويسنده) براي خوانندگان بيان شود.

تعيين موضوع دقيق بحث

براي آنکه خوانندگان محترم دچار سردرگمي نشوند بايد خاطر نشان کرد که متن حاضر به بررسي همه بيانات رياست محترم جمهوري نمي‌پردازد؛ بلکه از ميان همه سخنان و گزارش کار صد روزه ايشان بر روي فراز کوتاه زير متمرکز خواهد شد:

"رئيس جمهور با بيان اين که دولت تلاش می‌کند تا جهت‌گیری‌های فرهنگی را مشخص کند، گفت: البته در برخی از موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت‌گیری‌ها را تعیین می‌کند اما نکته‌ای در میان قابل توجه است. ما به صاحبان فرهنگ اعتماد کنیم، صاحبان فرهنگ در این کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند. بعضی‌ها در برخی موارد خیلی به آنها بی‌اعتمادی نشان داد‌ه‌اند به نویسندگان و فیلم‌نویسان خود اعتماد کنیم ما در همین 100 روز خیلی از کتاب‌هایی که ممنوع شده بود و می‌شد آزاد شوند، آزادشان کردیم.

خیلی‌ از نویسنده‌ها ممنوع‌‌القلم شده بودند و ما آنها را به صریح‌القلم تبدیل کردیم تا بروند هر چه می‌خواهند بنویسند البته در چارچوب قانون و خود آنها اهل این کشور هستند و علاقه‌مند به این کشور هستند. رئیس جمهور افزود: خیلی از کتاب‌ها، خیلی از فیلم‌ها و مقررات دست‌وپا گیر را در حال کم کردن و روان‌سازی آن هستیم. هم در بخش اقتصاد کم و روان‌سازی می‌کنیم و هم در بخش فرهنگ کم و روان‌سازی می‌کنیم.

فضای امنیتی را از فرهنگ کنار می‌زنیم همانطور که گفتم این کار به صورت قدم به قدم صورت می‌‌گیرد. وی گفت: دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست. فیلم و هنر خوب را مردم می‌بینند. روحانی در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم انتظار ویژه از شما دارند، گفت: وقتی یک فیلم ساختند و مردم نرفتند ببینند، بی‌اعتنا شدند به آن فیلم‌ساز، خودش می‌داند که باید چکار کند."



بر اين اساس نقد و ارزيابي‌اي که قرار است به اختصار هر چه تمامتر صورت گيرد به عبارات بالا و نتايج و مباني آنها معطوف است و نه مابقي نکات مثبت و منفي موجود در بيانات ايشان.

1- تقديرها و نکات مثبت

پيش از ورود به بحث از ليبراليسم فرهنگي و تحذيراتي که در باب آن بايد ارائه شود لازم است بيان شود که نقد صرفا به معني بيان ضعف‌ها نيست، بلکه نقد به معني مشخص کردن عيار يک چيز است و از اين رو بايد نکات مثبت را در کنار نکات منفي ديد. از اين رو در اين متن نيز بايد نکات مثبت مرتبط با اين مبحث را در کنار نکات منفي آن ذکر کرد و به همين دليل لازم است ابتدا از چند نکته مثبت در بيانات رياست محترم جمهوري در مورد همين مبحث تشکر شود.

اول: بايد از ايشان تشکر کرد که با روی باز از انتقاد و نقد استقبال کردند و بيان داشتند: «حتماً مردم به ویژه صاحب‌نظران، اندیشمندان، اهل اندیشه و قلم می‌توانند به دولت با نقد، نصیحت و پیشنهادات خود کمک کنند.» استقبال دولت از نقد و بيان صريح آن توسط رياست محترم جمهوري امري مثبت و قابل تقدير است. اميد است که در عمل نيز مسوولان کشور خصوصا مسوولان دولتي نشان دهند که نقد پذير و داراي تحمل لازم در اين زمينه هستند.

دوم: توجه به اين که دولت تنها تصميم گيرنده در عرصه فرهنگي کشور نيست يکي ديگر از نکات مثبت در بيانات رئيس جمهور محترم است. اين تصور که دولت مطلق العنان است و مي‌تواند هر سياست فرهنگي دلخواهي را در پيش گيرد تفکري آسيب‌زا و چالش آفرين است که متاسفانه در گذشته شاهد مواردي از آن بوده‌ايم. اين که رياست محترم جمهوري به صراحت بيان دارند که در تعاملي با ديگر نهادهاي نظام قرار دارند و رسما بپذيرند که «البته در برخی از موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت‌گیری‌ها را تعیین می‌کند» شايسته تقدير است. هر چند که رياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز با شخص رئيس جمهور است اما همين ميزان از دقت نظر در تقسيم کارهاي صورت گرفته در عرصه فرهنگ در کشور قابل تقدير است.



سوم: اين که رياست محترم جمهوري از اعتماد به صاحبان فرهنگ و انديشه و قلم صحبت کردند و خاطر نشان ساختند که صاحبان انديشه و قلم را بزرگان اين کشور و فرهيختگان کشور مي‌دانند نيز مثبت و قابل تقدير است. هرچند در بيان ايشان اين طعنه و تلخي مندرج بود که گويي کشور تا کنون با فرهيختگان قهر بوده است و دولت ايشان قصد آشتي دارند؛ که اين امر صحيحي به نظر نمي‌رسد مگر آن که صاحبان انديشه و قلم را به يک قشر خاص محدود کنيم، اما در مجموع بايد اين اظهار ايشان را اظهار نظر مثبتي دانست.

چهارم: نکته مثبت ديگر سخنان رياست محترم جمهوري در اين فراز کوتاه تاکيد ايشان بر قانون و محور و فصل الخطاب قرار گرفتن آن است. اين نکته‌اي مثبت و قابل تقديراست. بي توجهي به قانون و رفتار سليقه‌اي و خودمحورانه از هر کس آسيب‌زاست و از مسوولان اجرايي و مديران فرهنگي کشور آسيب‌زاتر و خطرآفرين‌تر.


خطر ليبراليسم فرهنگي

در کنار نکات مثبت، سخنان رياست محترم جمهوري خالي از اشکالات متعدد نيز نبوده است. اما نقد اصلي اين مطلب کوتاه بر اظهارات رياست محترم جمهوري به آن بخش از سخنان ايشان باز مي‌گردد که بيان داشتند: «دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست. فیلم و هنر خوب را مردم می‌بینند. روحانی در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم انتظار ویژه از شما دارند، گفت: وقتی یک فیلم ساختند و مردم نرفتند ببینند، بی‌اعتنا شدند به آن فیلم‌ساز، خودش می‌داند که باید چکار کند.»

به نظر مي‌رسد که اين سخن رئيس جمهور محترم اشکالي اساسي و مبنايي دارد و نشان از بارقه‌هايي از آنچه «ليبراليسم فرهنگي» خوانده مي‌شود در آن موجود است. البته مشخص نيست که اين بخش از اظهارات رياست محترم جمهوري از توصيه‌هاي کدام يک از مشاوران ايشان است اما در هر صورت اين مشورت و اين نظر داراي اشکالاتي جدي است و در صورت اجرايي شدن نيز با بن‌بست‌ها و مشکلات اساسي مواجه مي‌شود.

منظور از ليبراليسم فرهنگي در اين متن آن درکي از فرهنگ است که بر اساس مباني ليبرال دموکراسي صورت مي‌گيرد و با اين مباني به عرصه فرهنگي جامعه نگاه مي‌کند. در اين تفکر هر فرد خودمختار فارغ از انديشه و عمل جمعي به تنهايي در پي لذت و منفعت خويش است و تعيين کننده نهايي نيز حاصل‌جمع اين افراد و به تعبيري نظر اکثريت آنهاست که به نوعي خود را در عمل اجتماعي بروز مي‌دهد. به عبارت ديگر اين تصور که افکار عمومي بهترين فيلتر است و هيچ فيلتري بهتر از افکار عمومي نيست تفکري ناقص و معيوب است. اين تفکر در واقع بر گرفته از يک مبناي ليبرالي ناقص است که درعمل نيز با خود دچار تعارض مي‌شود.

مبناي ليبرالي اين تفکر اين است که هر فردي خود به سعادت و رستگاري خويش آگاه‌تر است و از اين رو بايد از دخالت ديگران در تعيين سعادت و زندگي مطلوب وي خودداري نمود. اين شعار اگر چه در بادي امر براي برخي زيبا جلوه مي‌کند اما نگاهي دقيق‌تر و جدي‌تر به محتواي آن نشان مي‌دهد که اين شعار در هيچ جامعه‌اي قابل اجرا نيست و حتي کشورهاي ليبرالي مدعي اين امر نيز نمي‌توانند به اين شعار پايبند باشند.

اما در توضيح اين که چرا مدعيان ليبراليسم فرهنگي نمي‌توانند به اين شعار خويش پايبند باشند بايد خاطر نشان ساخت که ليبراليسم فرهنگي در واقع باعث از هم گسيخته شدن تار و پود جامعه از هم مي‌شود و از اين رو از سوي فيلسوفان و متفکران و حتي از سوي سياست‌گذاران در عمل نفي مي‌گردد. اگر بخواهیم به بیان ساده‌تری همین مطلب را بیان کنیم باید گفت که این استدلالی که در بیان رئیس جمهور محترم آمده است حاکی ازآن است که دولت نقش خویش را در حد توان کاهش دهد و با تاکید بر فیلتر بودن افکار عمومی کار را به انتخاب آزاد مردم و خواست و میل آنها واگذار کند. اما همین امر در عمل با مشکل جدی مواجه است.

به عنوان مثال با همين ملاک ساده مطرح شده بايد مواد مخدر نيز در اين جوامع آزاد باشد چرا که در مورد آن نيز بايد گفته شود که بهترين فيلتر افکار عمومي است و وقتي مردم نخريدند فروشندگان مواد مخدر خواهند فهميد که چه کنند و به تعبيري که رئيس جمهور محترم به کار برده‌اند وقتي مردم نرفتند بخرند و بي اعتنا شدند آن فروشنده مواد مخدر خودش مي‌داند که بايد چکار کند. شاید برای برخی از مخاطبان این مثال تعجب آور بیاید و مدعی شوند که چنین مثالی برای چنین بحثی درست نیست.



این در حالی است که این مثال واقعاً در جامعه‌ای که چنین مبانی لیبرالیستی‌ای در فرهنگ آن حاکم باشد رخ داده و می‌دهد به صورتی که همین الان در ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری که به همین معضل گرفتار است بحث بر سر این است که مصرف ماری‌جوانا را به فیلتر افکار عمومی واگذار کنند و دولت دیگر با مصرف این ماده مخدر مبارزه نکند. به تعبیر به کار رفته در عبارات رئیس جمهور، دولت آمریکا با همین مبنا که بهترین فیلتر افکار عمومی است منتظر است ببیند که مردم می‌خواهند مواد مخدر مصرف کنند یا خیر و اگر می‌خواهند آن وقت دیگر از نظر دولت اشکالی ندارد.

در همین ایامی که این گزارش نوشته می‌شود مجالس 10 ایالت از ایالات متحده آمریکا تصویب کرده‌اند که مصرف ماری جوانا به نحوی از انحاء (مثلا کسب مجوز از پزشک و ...) آزاد شود ولی دیوان عالی آمریکا 6 به 3 رای به ممنوعیت داده‌اند. این در حالی است که با منطق لیبرالیسم فرهنگی دولت باید زحمت را کم کند و بگذارد افکار عمومی خودش با کالا روبرو شود و اگر رغبت نشان نداد دیگر قاچاقچی نیز حساب کار خودش را خواهد کرد.

بنابراین نباید تصور کرد که مثال مواد مخدر برای این بحث خارج از موضوع است چرا که اگر افکار عمومی فیلتر خوبی باشد باید برای همه کالاهایی که در بازار عرضه می‌شوند با یک منطق رفتار شود و دلیل ندارد که فیلم یا کتاب یا هر اثر دیگری را دارای منطق جداگانه بدانیم. علاوه براین در عرصه کالاهای فرهنگی نیز در مورد مستهجن نگاری‌ها و تصاویر و فیلم‌های مستهجن نیز همین منطق غلط می‌تواند مطرح باشد.

حتي در مورد مواد غذايي نيز همين استدلال به خوبي خطا و ضعف خويش را به نمايش مي‌گذارد. فرض کنید که دولتی همین نظرات مطرح شده در بیان رئیس جمهور را در مورد مواد غذایی نیز بیان کند و بگوید بهترين فيلتر افکار عمومي است و به صراحت بيان دارد که دولت نظرش این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست و وقتی یک کالا را ساختند و مردم نرفتند بخرند، و به آن سازنده بی‌اعتنا شدند، خودش می‌داند که باید چکار کند.

مشخص است که اين منطق ناقص و معيوب و باطل است. با اين حساب بايد به همه توليد کنندگان و فروشندگان کالاهاي غير بهداشتي در عرصه مواد غذايي نيز اجازه داد تا با اين فيلتري که دولت تصور مي‌کند بهترين فيلتر است روبرو شوند و دولت زحمت را کم کند و در کار آنها دخالت نکند. اين در حالي است که همين مثال‌هاي ساده، اما پر معني نشان مي‌دهد که افکار عمومي بر خلاف نظر مطرح شده نه تنها بهترين فيلتر نيست بلکه يکي از ضعيف‌ترين فيلترها و يکي از پرمنفذترين فيلترهاست که از آن هر امر ناصوابي مي‌تواند نفوذ کند و هر موضوع مشکل‌داري مي‌تواند عبور کند. افکار عمومي اگر هم يک فيلتر باشد از نوع خوب آن نيست تا چه رسد به بهترين فيلتر‌ها.

خوب نبودن افکار عمومی به عنوان یک فیلتر در جای خود باید بحث تفصیلی شود اما به اختصار می‌توان چنین بیان داشت که افکار عمومی تحت تاثیر تبلیغات به یک فیلتر پر منفذ و ناکار‌آمد تبدیل می‌شود که توان مقابله با هیچ امر مضری را ندارد.

از این جهت شایسته است که به دولت محترم تذکر داده شود که از چنین رویکردهای ناصحیحی در عرصه فرهنگی خودداری نماید و زمینه‌های گرفتاری کشور به لیبرالیسم فرهنگی را فراهم نسازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اخی واقعیت اذیتتون کرد
  • زارعی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    از اینکه با احترام نقد فرمودید متشکرم
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    درود بر اشرافیت
  • علی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آقای روحانی در عرصه فرهنگ ساده انگاری کرد! من سوالی دارم که دوست دارم آقای روحانی جواب دهند آقای روحانی: اگر بنده فیلمی بسازم که مخالف شئونات دینی باشد ولی کارتل هایی از من حمایت کنند و به صورت نظام یافته به دیدن فیلم من بروند یا کتاب مرا بخرند و به کتابخانه ها و غیره هدیه کنند، با دیدگاه شما چطور می شود این فعالیت ضد فرهنگی را متوقف کرد؟؟؟؟؟؟؟؟ ب متاسفانه نظر شما این است که با اهرم فروش نرفتن بلیط فیلم و کتاب می خواهید نویسنده و فیلمساز ضد ارزش را تأدیب کنید!!!! اصلا حواستان نیست که جریاناتی هستند که می نویسند ولو آن که کسی نخواند می سازند ول آن که کسی نبیند چون پول دارند و می خواهند درعرصه فرهنگ ذائقه سازی کنند. مرادی مدرس حوزه و دانشگاه
  • احمدی نژادی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    1 0
    هر دم از این باغ گلی می رسد تازه تر از تازه تری می رسد رئیس دولت که مروج لیبرالیسم فرهنگی باشد دیگه از بقیه دولتی نباید انتظار دیگه ای داشت و فاتحه فرهنگ رو باید خوند ما هرچی کشیدیم از مسلمونای غرب زده می کشیم نمونه اش هم تو دوره ما زیاده......
  • محمد ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بسیار با نظر شما موافقم
  • بنده خدا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    متاسفم برای رئیس جمهور مان. متاسفم که به ایشان رای دادم. انگار در این دنیا زندگی نمی کند
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    کارتلی که مردم را به صورت سازمان یافته نظام میده مطمئن باشید مدیران رو خیلی زودتر میخره بگذاریم فاجعه ای مثل پروژه لاله و کمک کهکشانی به موسسه برادر رییس لااقل اگه قراره انجام بشه با بیتالمال زمان تحریم انجام نشه
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    باسلام بنده به مسوولین فرهنگی فعلی شک دارم
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آقای روحانی در عرصه فرهنگ ساده انگاری کرد!
  • Admin ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    درود بر شما که مثل سابق ترور شخصیتی نکردید و با احترام نقد کردید...
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    مشرق سوختي ها
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    روحانی فکر میکند که هنوز در حال سخنرانی انتخاباتی است و این باعث شده که امار های پوپولیستی بدهد
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    به فرهنگ که می رسه همه متخصص می شوند نسبت به بهداشت و درمان و بقیه ی چیزها هم همین حرف را می زنید مثلا ایا همه ی مردم می فهمند چه دارویی خوب و چه دارویی بد است پس بساط همه ی وزارت ها و نظارت ها را برچینید
  • مهدی 90085 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    دیشب در مورد فرق داس با کلید و انتصابهای چند هزار نفری چیزی گفته نشد بقول حداد توی مناظره فقط آبدارچی ها ماندند
  • بیسیمچی ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بنده هم به نوبه خود از نقد محترمانه شما متشکرم مشرق جان. البته جز این هم از شما انتظار نیست.مشرق مودب و صریح و صادق با نقدهای خود دولت راستگویان را یاری می دهد و از انحرافات مطلع می کند
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    میدونی چیه مشرق فهمیدم که تو هم نون خوره دولت و آقایون هستی! سایتی مثل جهان نیوز اکثر کامت های انتقادی شدید رو حتی به روحانی تایید میکنه ولی تو صحبت های اقا رو هم تایید نمیکنی! بد بخت تر از تو ندیدم
  • حميد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آقاي رييس جمهور با فهم و شعور مردم بازي نكنيد... تمامي دولتها در پايان عمر خود به تامين اجتماعي و بانك مركزي بدهكار بوده اند . بدهی دولت به بانک مرکزی در سال 68 که دولت هاشمی‌رفسنجانی روی کار آمد، 1218 میلیارد تومان بوده است که این رقم طی 8 سال فعالیت این دولت با رشد 280 درصدی در سال 76 به 4637 میلیارد تومان افزایش یافت.بدهی دولت به بانک مرکزی در دولت خاتمی نیز روند صعودی داشت و از 4637 میلیارد تومان در سال 76 با رشد 118 درصدی به 10125 میلیارد تومان در سال 84 افزایش یافت.بر اساس گزارش بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد از 10125 میلیارد تومان در سال 84 با 8 درصد کاهش به 9386 میلیارد تومان در سال 90 کاهش یافته است. جالب اينكه آقاي خاتمي 2 بار با اعمال سود ناشي از تفاوت نرخ ارز مبلغ بدهي را كاهش داده اما مجلس به آقاي احمدي نژاد اجازه اين كار را نداد اگر ميداد كه بدهي به صفر ميرسيد...
  • محمد ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    من هم با ایم متن موافقم ایشالا عاقبتمون بخیر باشه
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    دروغ پردازی و عوام فریبی بده
  • آدمیزاد ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    جالبه که همین طرفداران لیبرالیسم جای بحث که میشه تنها منطقشان دشنام و طعنه های کودکانه است(مثل ناشناس از انگلیس) .
  • آدمیزاد ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    فردریک بزرگ شاه کشور پروس سخنی دارد که : "هرگاه بخواهم یکی از استانهایم را تنبیه کنم آنرا بدست روشنفکران میسپارم" چون روشنفکرنماهایی که دم از لیبرالیسم میزنند برایشان مهم نیست که کارهای کشور سامان بگیرد ووضع مردم بهتر شود بلکه تنها میخواهند تا بتوانند تا نق بزنند و از این نق زدن پول و شهرت بدست بیاورند نمونه اش فیلمهایی است که اخیرا برای سیاهنمایی ایران عزیزمان میسازند و در غرب به آنها جایزه میدهند چون نمایی بدبینانه و زشت از همه چیز ملت وفرهنگمان نشان میدهد . وگرنه برای سازندگی و دانشپژوهی که در کشور ما که مانعی وجود ندارد. بدیگر سخن لیبرالیسم برای ایشان تنها آزادی دادن به لجبازی های کودکانهایی است که هر چه که شما بگویید آنها برعکسش را میخواهند.
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    نه اینکه دولت احمدی نژاد خیلی فرهنگی بود و به فرهنگ اهمیت داد
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    کدام بهتر است؟ خوب اجباری یا خوب اختیاری؟ یا حتی بد اختیاری!
  • محمد ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اينكه روحاني گفت بهترين فيلتر افكار عمومي هست، خلاف نظر خداست. قرآن مي‌فرمايد بهترين داور خداست. به همين خاطر در قيامت، خدا قضاوت مي‌كند نه افكار عمومي مردم!!! اين رو به آقاي روحاني كه در حوزه علميه درس خوانده بگوييد! شايد درس‌هاي طلبگي يادش رفته!
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    وقتی به جای اسلام، لیبرالیسم حاکم شود معلوم نیست که چه بلایی بر سر ارزشهایمان خواهد آمد....
  • ایمان ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آخی انگار شما رو اذیت کرد
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    البته در چارچوب قانون اینجاشو نخوندی عزیزجان؟! چرا انقد دنبال بهانه گرفتن و گیر دادنید شماها؟
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    فکر نمیکردم کسی پیدا بشه که هنوزم از احمدی نژاد و کارنامه اش دفاع بکنه! حمید جان! مردم داغون شدن با خرابکاریای این آقا شما چی داری میگی؟؟؟!!!
  • محمد ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اتفاقا به عقیده بنده زیباترین بخش صحبتهای ایشون همین جمله بود: "هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست" چرا فقط در شعار به مردم احترام بگذارند؟ این احترام و اعتماد عملی به مردم است. شما طوری صحبت میکنید که انگار مردم ما کافر و لذتجو و ... هستند. ملت ایران مردمی مسلمان فرهنگ دوست و اخلاقمدارند. این فرمایش رییس جمهور نشاندهنده اعتماد ایشان به مردم است. مگر مردم عده ای خدای ناکرده جاهل و محجورند که حتما باید دیگران برایشان همه تصمیمات را اتخاذ کنند؟ البته سطحی نگر نباشید؛ ایشان گفتند:"...بروند هر چه می‌خواهند بنویسند" ولی این آزادی را مشروط دانستند: "البته در چارچوب قانون" به داشتن چنین رییس جمهور فکوری افتخار میکنم. خداوند یارشان باشد.
  • محمد ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اتفاقا به عقیده بنده زیباترین بخش صحبتهای ایشون همین جمله بود: "هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست" چرا فقط در شعار به مردم احترام بگذارند؟ این احترام و اعتماد عملی به مردم است. شما طوری صحبت میکنید که انگار مردم ما کافر و لذتجو و ... هستند. ملت ایران مردمی مسلمان فرهنگ دوست و اخلاقمدارند. این فرمایش رییس جمهور نشاندهنده اعتماد ایشان به مردم است. مگر مردم عده ای خدای ناکرده جاهل و محجورند که حتما باید دیگران برایشان همه تصمیمات را اتخاذ کنند؟ البته سطحی نگر نباشید؛ ایشان گفتند:"...بروند هر چه می‌خواهند بنویسند" ولی این آزادی را مشروط دانستند: "البته در چارچوب قانون" به داشتن چنین رییس جمهور فکوری افتخار میکنم. خداوند یارشان باشد.
  • محمد ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اتفاقا به عقیده بنده زیباترین بخش صحبتهای ایشون همین جمله بود: "هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست" چرا فقط در شعار به مردم احترام بگذارند؟ این احترام و اعتماد عملی به مردم است. شما طوری صحبت میکنید که انگار مردم ما کافر و لذتجو و ... هستند. ملت ایران مردمی مسلمان فرهنگ دوست و اخلاقمدارند. این فرمایش رییس جمهور نشاندهنده اعتماد ایشان به مردم است. مگر مردم عده ای خدای ناکرده جاهل و محجورند که حتما باید دیگران برایشان همه تصمیمات را اتخاذ کنند؟ البته سطحی نگر نباشید؛ ایشان گفتند:"...بروند هر چه می‌خواهند بنویسند" ولی این آزادی را مشروط دانستند: "البته در چارچوب قانون" به داشتن چنین رییس جمهور فکوری افتخار میکنم. خداوند یارشان باشد.
  • بنده خدا ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بنظر میاد عرصه ی فرهنگ را به اهل فرهنگ ناب واصیل اسلامی ایرانی داد تا با فنون بروز افکار عمومی وآگاهی عمومی را بالا ببرند و از لحاظ فرهنگی مقلد و بازر گرم مد غربگری کاهش یابد نه اینکه عرصه را برای افکار التقاطی با هنرمندی جذاب و موافق هوی وهوس مورد حمایت شیاطین آماده کرد تا با فرهنگ مردم بازی کنند وهویت فرهنگی را از عموم سلب کنند ...
  • هشترود ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    قیاس شما در مورد کالای فرهنگی و مواد مخدر قیاس صحیح نیست.مواد مخدر اساسا خطر ناک است ولی فرهنگ و سینما و فیلم اساسا خطرناک نیستند.تریاک خوب و بد ندارد ولی فیلم خوب و بد دارد.این استدلال شما بی پایه می باشد.بی شک منظور روحانی از معیار افکار عمومی این است که متولیان امر به افکار عمومی و خواست مردم هم احترام بگدارند و یکی از معیارها افکار عمومی باشد.اصلا مگر بدون توجه به افکار عمومی می توان فیلم ساخت حتما نه.ولی اگر افکار عمومی یک ملت ملاک باشد یعنی همه در داوری یک فیلم حضور فعال داشته باشند فیلمی که از آن در می اید حتما جایزه اسکار را می برد.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    با سلام خدمت اقای رئیس جمهور:خوب شد شما امدی که 8سال کار های بی حساب و مضر دولت قبل را با صد روز تدبیر کردی!خوش به حال مردم.اما چند نکته:1کدام دولت در ایران بعد از 8سال بدون بدهی به بانک مرکزی و طرح نیمه تمام بوده که شما آن را چماق کرده ایدوبه مردم کوچه وبازار این امار ها را میدهید؟2ایا پولی که دولت از بانک مرکزی گرفته وبه صورت وام به افراد بدون خانه داده که خانه بسازند وان را در دولت شما باز پرداخت کنندبدهی دولت شده؟3 ایا شما توان ارزیابی فیلم های مستهجن ومطالب ضددین رابا فیلتر اذهان عمومی دارید؟و...
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خیلی روان و محکم و مودب و روشنگر نوشته بودید . کاش امثال این قلم باز مفصل تر در مورد این موضوع و موضوعات مهم دیگر و برای دفاع از اسلام وامام و راهبردهای رهبری زیاد و زیاد و زیاد و خوب خوب خوب بنویسد آفرین
  • مهدوی ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    روحانی راست میگه مثلا من برم فیلم سکس بسازم تو نظام اسلامی بذارم تو سینما و حق انتخاب با مردم باشه اگه مردم استقبال نکردند دیگه نمی سازم میرم گورم رو گم می کنم!!!!!
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    چه جالب!!! چه آدم خوبیه احمدی نژاد!!!! پس اینهمه مشکلات اقتصادی که پدرمونو درآورد کار کلاغه بوده!!! روت میشه این حرفا رو بزنی؟!!!؟؟؟
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خوب است جناب علی مطهری قدری پیرامون مطالب رئیس جمهور درمورد مسائل فرهنگی سخن فرسایی کنند
  • مجتبی ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام به تو ناشناس. معنی این حرفت رو میدونی یعنی چی؟ درود بر اشرافیت یعنی ظلم به زیر دستها درود بر اشرافیت یعنی خوردن حق مردم درود بر اشرافیت یعنی نفی عدالت درود بر اشرافیت یعنی خفه کردن صدای مخالف درود بر اشرافیت یعنی همراهی با استکبار درود بر اشرافیت یعنی خودتو عشقه درود بر اشرافیت یعنی جنگ با خدا درود بر اشرافیت یعنی ...
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    دقیقاً... موافقم
  • علی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    دمت گرم
  • آرمین ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    آره. به نظر منم حرفش خیلی زیبا بود
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    روحانی دوستت داریم
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    مودب باش
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    دوست عزیز! این حرفا رو واسه کی میگی؟! اینا فقط میخوان ساز مخالف بزنن. حرف روحانی کاملا منطقی بود
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    نمره دینی ات چند میشد معمولاً؟!!!!!
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    فردریک یه نامسامان بود. بریم از اون کافر تقلید کنیم؟؟؟؟؟ زنده باد روحانی
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    باسلام بنده به حضرتعالی شک دارم!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    داغونشون کرددددد!!!
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    مجری مناظرها انتخاباتی را اگر به 3 تقسیم می کردند، هر تکه اش سه برابر این سه نفر اِشراف، جامع نگری و نکته سنجی داشت.
  • رضا ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    برادر گرامی! مردم لذت جو نیستند اماعده ای میخواهند آنها رالذت جو وغرق درفسادکنند تابه اهدافشان برسند ،حالا ماباید بنشینیم ونگاه کنیم تاایران هم بشود مثل ترکیه وتایلند واروپا ؟؟؟؟
  • محمدصادق ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    آقای روحانی چون منتخب ملت است احترامش واجب است ولی به نظر من در مسایل فرهنگی تخصصی ندارند و در این مورد اختیارشان را به اطرافیان ..... نسبت به دین داده اند متاسفم
  • آدمیزاد ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خیلی با حال بود ،هه هه هه هه .. صرفا جهت خنده!
  • حامد ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    تمام زحمات دولت گذشته با بستن حسابهای بانکی در سال 91 و عدم ورود ارز به داخل کشور کاهش ارزش پول ملی به 300% به واسطه تحریم به باد رفت وتورم بالای 35% در 91و 92 ادامه حمایت از دولت گذشته را در افکار عمومی سخت کرده است این دولت نگاه به خارج درسر لوحه کار اوست اگر پرونده هسته ای درست شد موفق خواهد شد و گر نه از سال اخر دولت دهم ضعیف تر خواهد بود .
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    مگه بده ؟!
  • امین ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    دوستان باید توجه کنند که انصاف هم خوب چیزیه احمدی نژاد مشکل داشت ولی قرار نیست همه چی مقصرشو اون بدونیم پس تدبیر اقایون کجاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس