معاهده جدیدی که اکنون بسته شده است به همان اندازه مسخره است که ایران از ساخت سلاح هسته‌ای به عنوان نوک پیکان اسلحه سیاست خارجی‌اش دست برخواهد داشت.

گروه جنگ نرم مشرق- در تاریخ روابط بین‌الملل جهان در قرن بیستم وقایع بسیاری اتفاق افتاده است که بسیاری از آن‌ها را می‌‌توان از نقطه نظرات متفاوت مورد بررسی قرار داد. در میان این نظرات گاهی از یک واقعه تاریخی برای سوء استفاده، برچسب زدن، و یا حتی عملیات روانی استفاده می‌‌شود.

آخرین باری که از یک واقعه تاریخی برای ایجاد عملیات روانی و سواستفاده از استعاره‌های تاریخی برای برچسب زدن به یک کشور استفاده شد دیروز بود. پایگاه تحلیلی «موسسه سیاست‌های جهان»، در مقاله‌ای استراتژی تکراری وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی را که در مهر ماه سال جاری صادر کرده بود، منتشر کرد.

این پایگاه تحلیلی در مقاله‌ای که به قلم جیمز کارافانو بود، توافق‌نامه روز یک‌شنبه ایران با گروه 1+5 را مساوی با تکرار معاهده مونیخ 1938 دانست.

معاهده مونیخ  1938:

قرارداد مونیخ توافق بین آلمان نازی، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا در سال ۱۹۳۸ بر سر الحاق نواحی آلمانی نشین سودت چکسلواکی به آلمان نازی می‌باشد. این قرارداد در بامداد ۳۰ سپتامبر ۱۹۳۸ در شهر مونیخ آلمان بدون حضور نماینده چکسلواکی تصویب شد.

در پی امضای این قرارداد، چکسلواکی که از لحاظ نظامی هم پیمان فرانسه و انگلیس بود از سوی این کشورها تحت فشار قرار گرفت تا تسلیم فشار هیتلر شده و نواحی سودت را به آلمان تسلیم کند ، در مقابل هیتلر ضمانت داد که هیچ خواسته ارضی دیگری نداشته باشد. قرارداد را در ظاهر موسولینی برای ایجاد صلح پیشنهاد کرده بود، اما اسناد و مدارک نشان می‌دهد که مفاد قرارداد را آلمانی‌ها قبلاً مشخص کرده و به موسولینی منتقل کرده بودند.

نخست وزیر بریتانیا نویل چمبرلین امید داشت که سیاست تسلیم و مسالمت جویی در برابر هیتلر جواب داده و از شروع جنگی دوباره در اروپا جلوگیری شود. فرانسه نیز به خاطر ضعف اقتصادی و نظامی مایل به درگیری با آلمان بر سر منافع متحدانش نبود و به گونه‌ای چکسلواکی را در برابر آلمان تنها گذاشت. سیاست‌های فرانسه و دیگر کشورهای غربی در برابر چکسلواکی و بعدها لهستان مایه انتقاد مردم این کشورها شد که عموماً از این اتفاقات به عنوان خیانت غرب نام می‌برند.

در ۱۰ اکتبر ۱۹۳۸، ارتش آلمان وارد چکسلواکی شده و نواحی سودت را اشغال کرد. در پی این اقدام، کشورهای لهستان و مجارستان نیز بخشهای دیگری از چکسلواکی را تسخیر کردند. پس از مدتی، آلمان به نواحی سودت اکتفا نکرده و ابتدا تمام جمهوری چک و سپس اسلواکی را تحت اداره دولت‌های دست نشانده آلمان درآورد. اقدامات زیاده‌طلبانه هیتلر باعث بی‌آبرویی سیاست بریتانیا و نخست وزیر چمبرلین شد. اشغال نواحی سودت، چکسلواکی را از استحکامات نظامی کوهستانی‌اش در این نواحی محروم کرد و باعث شد نتواند بعدها در برابر آلمان مقاومتی از خود نشان دهد. چکسلواکی ۷۰% از تولید آهن و فولاد، ۷۰% از تولید برق و ۳٫۵ میلیون نفر از جمعیتش را در پی این قرارداد از دست داد.

از سوی دیگر تسخیر چکسلواکی، بانک‌ها، معادن و صنایع حساس این کشور از جمله کارخانجات اسلحه‌سازی گروه صنعتی اسکودا را در اختیار آلمان قرارداد و باعث دشوارتر شدن مقابله انگلیس و فرانسه با آلمان شد. (منبع)

جیمز کارافانو که اقدام به شبیه‌سازی این دو معاهده و توافق‌نامه کرده است با الهام از زیاده‌خواهی هیتلر و ربط دادن آن به زیاده‌خواهی ایران از سویی، و کوتاه آمدن اشتباه غرب در برابر هیتلر و ربط دادن آن به کوتاه آمدن کنونی غرب در برابر ایران به دنبال پیش‌بینی جنگ‌افروزی ایران و آغاز جنگ جهانی چهارم است (جنگ جهانی سوم، همان جنگ سرد بود که در اثر آن شوروی سابق دچار فروپاشی شد).

جیمز کارافانو

خلاصه متن مقاله پروفسور کارافانو:

«پروفسور جیمز کارافانو توافق ایران هسته‌ای را با توافق‌نامه مونیخ 1938 مقایسه می‌کند:

وی می نویسد: آنچه در ژنو روی داده است در واقع، بازنویسی بزرگ‌ترین تراژدی دیپلماتیک قرن بیستم است.

توافق مونیخ روی این نکته مسخره آرمیده است که هیتلر نمی‌توانست سیری‌پذیر باشد. معاهده جدیدی که اکنون بسته شده است به همان اندازه مسخره است که ایران از ساخت سلاح هسته‌ای به عنوان نوک پیکان اسلحه سیاست خارجی‌اش دست برخواهد داشت.

این گزارش می افزاید : بخش غم‌بار این مذاکرات مفتضحانه این است که هر کسی می‌پذیرد که چرا ایران به پای میز مذاکره آمده است. تحریم‌ها کارساز شدند؛ آنها دیگر پولی برای خرج کردن ندازند، و تهران تصمیم گرفته است که آسان‌ترین راه برای پول درآوردن که همان با غرب به عقب برگشتن است را انتخاب کند.

در این توافق‌نامه،‌ میان واقع‌گرایان و آرمان‌گرایان مرزی وجود دارد. واقع‌گرایان می‌دانند که تحریم‌ها برای یک هدف، خوب بودند: برای تضعیف رژیم ایران تا دچار فروپاشی یا اضمحلال شود. و امید داشتند که قبل از دست‌یابی ایران به بمب هسته‌‌ای این اتفاق بی‌افتد. تغییر رژیم در ایران تنها یک اقدام واقع‌گرایانه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران بود.

آرمان‌گرایان، اما تحریم‌ها را کلیدی جادویی برای استدلال پذیر کردن ایران می‌دانند. تهران به دنبال هم‌ساز کردن غرب با خود است. ایرانی ها فهمیده‌اند که سود هم‌کاری با غرب بیشتر از منزوی شدن است.

مرز میان این دو تفکر، درباره دو نگاه متفاوت به آینده‌ای صلح‌آمیز نیست. در مورد این معمای سیاست خارجی روی‌کرد واقع‌گرا مبتنی بر یک آگاهی کامل از کسی است که طرف مقابل معامله است.

ارزیابی آرمان‌گرایان توهمی است. آن‌ها فکر می‌کنند باید ایران را در جای خود فریز کنند در حالی که ممکن است این فریز شدن به آب شدن یخ در طول زمان منجر شود. یعنی ممکن است ایران دوباره فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. هیچ چیزی در این توافق‌نامه جلوی ایران را برای رسیدن به موشک‌های دوربرد نمی‌گیرد. هیچ چیز نمی‌تواند ایران را از ادامه اسلحه‌سازی هسته‌‌ای‌اش بازدارد.

 این مقاله تاکید می کند: مذاکره کنندگان همان چیزی را در پای میز مذاکره رها کردند که ایرانی ها از آن بسیار می‌ترسیدند یعنی همان خالی شدن حساب بانکی‌شان.

بریتانیا فکر می‌کند که توافق با ایران خوب بوده است اما این بریتانیا همان کشوری است که فکر می‌کرد معاهده مونیخ باعث می‌شود همه مردم شب‌ها را راحت بخوابند.

روس‌ها هم این توافق را تمجید کردند. اما این دولتی است که فکر می‌کرد توافق مولوتف ریبن تروپ حلال تمام مشکلات است.

کاخ سفید ما هم این توافق را دوست دارد. اما کاخ سفید ما هم‌چنین فکر میکند که سیاست‌هایش در عراق، لیبی، مصرف و سوریه بسیار خوب بوده است.»

امضای پیمان عدم تجاوز مولوتف - ریبن تروپ

 کارافانو در این متن، با استفاده از تقابل همیشگی واقع‌گرایان و آرمان‌گرایان در طول تاریخ علمی روابط بین‌الملل، این نکته را مطرح می‌سازد که جهان غرب در حال تکرار اشتباهی است که در تاریخ خودش سابقه هم دارد. به نظر وی غرب در حال دادن امتیازی به ایران است که شبیه آن را به هیتلر داده بود و در نتیجه آن هیتلر سیری‌ناپذیر اقدام به افروختن جنگ جهانی دوم کرد و ایران هم پا جای پای هیتلر خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میترا1 ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    مشرق جون گاف دادی ! این اقا داره به زبان طعنه میگه کاخ سفید فکر میکنه سیاستهاش در لیبی و سوریه و عراق درست بوده !!!! چرا تازگیها نعل وارونه میزنی ؟ یا از توافق جدید بهت زده ای یا ذوق زده ؟ کدوم یکیش ؟
  • لیلا ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    به این قسمت دقت کردین : هیچ چیزی در این توافق‌نامه جلوی ایران را برای رسیدن به موشک‌های دوربرد نمی‌گیرد. پروژه ی بعدیشون نابودی موشکامونه بعدش چیزای دیگه ! حالا این وسط کی سیری ناپذیره ما یا اونا که با گرفتن این همه امتیاز بازم راضی نشدن !؟
  • کیا ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    به نظز می زسد غرب وحشی به خواسته اصلی خود رسیده و با نشان دادن دم خروس می خواهند فریب طرف را فریب خود تلقی کنند تا حریف از توهم خویش بیرون نیایید تا به هدف خود برسند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سهیل بشردوست ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    در توافق طبعاً دو طرف بهم امتیاز می دهند، اما پیروزی اصلی برای ایران این هست که طرف مقابل به این نتیجه رسیده که بهترین راه تعامل به ایرانیانه
  • عليرضا ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    تو چند سالته كه براي آينده نظامي مملكت پيش بيني مي كني !؟ فرماندهي كل قوا و نيروهاي مسلح ربطي به سه قوه ندارد و تحت اختيار رهبر است .
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    غربیها همان خیاط حقه باز هستند که لباس برهنگی را بر ما پوشانده اند و مرتب هم می گویند چه کرده اد و لباس فوق العاده ای به ما داده اند!! تا نفهمیم برهنه ایم.
  • ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    این یک اصل است که غرب اصلا قابل اعتماد نیست و سیری ناپذیر است
  • مرگ بر امريكا ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بله ولي اون طرفم ميتونه بگه پيروزي از آن ما بود كه ايرانو وادار كرديم پاي ميز مذاكره بنشينه وانقدر امتياز بده
  • بوالفضول ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    جناب سهيل بشردوست اگر فقط براي يكبار . اين معاهده ننگين ايران فروشانه چاي : را خوانده بودي مي ديدي كه اگر اين موضوع تعامل با ايران است. پس معاهده هاي استعماري : تركمن چاي و گلستان : جزو پيروزيهاي ايران حساب مي شود !!! ههههههههههههههههه
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    علیرضا شما خودت چند سالته که بدیهیات سیاست رو هم نمیتونی درک کنی؟ آقایان برای کل برنامه هسته ای ایران ۷ میلیارد دلار گرفتن برای ۷ میلیارد دلار بعدی چی رو میدن؟
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    فکر نمیکنم.
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    تا کور شود هر انکه نتواند دید! برنده اصلی ایرانه. هدف اسرائیل نابودی ایرانه با هر راهی که باشد. در سوریه ببینید چه می کند.حتی به کودکان بی گناه هم رحم نمی کند.روزانه چند بی گناه در سوریه کشته می شوند؟ مردم سوری زندگی نمی کنند بلکه انهایی هم که زنده ابند مردگی می کنند. انها در ایران هم به هر قیمتی می خواهند حکومت را ازبین ببرن حتی به بهای کشتار همه مردم ایران. پس بهتر بود بهانه را از دست آنها برای تحریم ایران بگیریم و بدانیم که خدا با ماست.
  • ذوالفقار سید 110 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    چرا تا یکی حرف حق میزنه فوری بهش برچسب میچسبانید ؟ جواب منو بده !!!!!
  • اسجیآ ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    فک کنم چند تن از برادرها و خواهران گرامی بد جوری ترمز بریدن، چون با سرعت 290 کیلومتر در ساعت از رهبر سبقت گرفته اند. برین اون تصادفی که مشرق فیلمشو گذاشته ببینید ، عاقبت سبقت گرفتن از ولی همون فیلمه !
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اشتباه مثبت زدم
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    نظز شما بزای خودتان محتزم است
  • محمد ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    1 0
    هيتلر يك اريايي بود ..هر چي بود مرد بود و به واسطه حمايت مردم آلمان براي انتقام جويي رفت.در ضمن به مردم خود ظلم نميكرد و نمكشت. در تاريخ هيتلر رو بدنام كردند اسرائيلي ها و انگليسي ها.. همين كه در اون زمان دشمن درجه يك اين كثافت ها بود من بهش احترام ميزارم... رضاخان ابله هم به جاي متحد شدن با هيتلر با انگليس متحد شد. حق داشت از انگليس و اسرائيل و آمريكا نفرت داشته باشه..اين همين حسي هست كه ما داريم
  • امیر ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    هرچند این توافق ایده آل نیست اما همین بس که غربی ها با لفاظی های خود در سایه این توافق دست به یک جنگ رسانه ای زده اند و این کار آن ها پیام بدی دارد و آن اینکه احتمالا غرب در عمل به تعهداتش طبق موافقتنامه ژنو کوتاهی می کند و بالطبع ایران هم متقابلا عکس العمل مناسب را نشان خواهد داد و این یعنی بازگشت به عقب برای غرب و حداقل چیزی که عاید ایران می شود شکافی جدی در بین 6 کشور می افتد، به نظر می رسد گام بعدی یا خیلی طولانی شود و یا عملا به بن بست منجر شود و در خوشبینانه ترین حالت حد اقل 3 سال زمان خواهد برد تا مسائل به نحو نسبتا منصفانه حل و فصل شود.
  • ammar ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اين بنده خدا كه كلا از مرحلة پرته.... جوري متن رو نوشته كه انگار ايران انباري از سلاحهاي اتمي داره.. يا تاسيساتي غير از تاسيسات اتمي كه به آژانس بين المللي اتمي معرفي كرده داره ودر آنجا مشغول به ساخت بمب اتمه... اين افراد در راستاي ايران هراسي حركت ميكنند وبا اين مقاله ها به شعور مردم اهانت ميكنند البته متأسفانه در غرب مردم تحت تأثير پروپاگانداي رسانه اي ضد ايران هستند.
  • لیلا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    به سن نیست به شناخته من غربیا رو خوب می شناسم ماجرای سعدآبادم خوب یادمه قدم به قدم خواسته هاشونو بیشتر کردن من نگفتم تحت نظر رهبر نیست من از زیاده خواهی غربیا حرف زدم ! نمی دونم چطوریه که هر جا به نفع جناحتونه همه میشین پیرو ولایت فقیه اونوقت موقع انتخابات 4 سال پیش که آقایون میگفتن تقلب شده بحث پیروی از ولایت فقیه رو یادتون می رفت !
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    ذوالفقار! داریم درس پس میدیم خدمت شما
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اسم این گروه احمقانه رو از کجا اوردین؟! گروه جنگ نرم!!! بهتره اسمشو بذارین توهمات احمدی نژادی...
  • Majid ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اعلام برائت می کنم از جماعتی که مملکت اسلامی رو به شکمشون فروختن، جالبیش اینجاست که در توافق نامه اصلا مبلغی که قرار است از ارز بلوکه شده آزاد بشه ذکر نشده! این 8 میلیارد دلار اصلا نیست در توافق نامه! یعنی مبلغی که میتواند آزاد شود حتی میتواند 100 دلار باشد! خدا رو چه دیدی، شاید 100 هزار تومن! این 8 میلیارد دلار فقط یک بحث رسانه ایی هست!
  • حامد ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    خداییش خیلی وقتها جالبتر از خود خبر نظر بینندگان و کل کل کردنشونه. من اینقدر که از نظرات خبرها لذت میبرم از خود خبر لذت نمیبرم. این نشان رشد سیاسی جامعه ماست که در سایه این نظام بدست اومده.
  • ali ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اون فرماندهان نظامیش را وقتی سرپیچی میکرد شکنجه میکرد مردم که جای خود دارند تاریخ را تحریف نکن رضاخان به سمت آلمان نازی رفت و وقتی آلمان شکست خورد انگلیسی ها برکنارش کردن و به یک جزیره تبعیدش کردند
  • ali ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    عالی نوشتی آفرین
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    مطمئن هستین این مقاله در کیهان منتشر نشده؟ آخه کپی برابر اثل مقالات آفای ح ش هستش!
  • متین ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    این رو هم اضافه میکردی که الحاق سودت به المان عین دموکراسی بود چرا که سودت یه منطقه ی المانی نشین بود و وقتی سودت به المان ملحق شد مردم منطقه جشن گرفتن ضمنا هیتلر در یکی از سخنرانی هاش کار متفقین در چک اسلواکی رو به کار انگلیسی ها در فلسطین تشبیه کرده بود و گفته بود اجازه نمیده این کار رو تو اروپا تکرار کنن (از نظر ساختن یه کشور جعلی) مشرق اینهمه تایپ کردم منتشر کن
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    ناشناس 08:37 کاملا مشخصه خیلی بچه ای که که داری اینجوری مغلطه میکنی.کل برنامه ی هسته ای رو دادیم 7 میلیارد گرفتیم؟؟ کجا اینو نوشته؟؟ کل برنامه ی هسته ای مون تعطیل شد؟ بسته دیگه.فقط خودتونو با این حرفا بی منطقتر از قبل نشون میدید.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بسته دیگه شما با این حرفهاتون قراردادهای ترکمنچای و گلستان رو هم دارید از خفتبار بودن میندازید. چند وقت دیگه همه میگن قرارداد ترکمنچای زیادم بد نبوده اگه مثل توافق هسته ای بوده.
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    چرا تاریخ رو تحریف میکنید؟؟؟ رضاخان با انگلستان متحد شد؟؟؟؟؟ پس چرا کشورو اشغال کردن و از پادشاهی خلعش کردن؟؟؟ ما عادت کردیم هر چی هر جا میشنویم بهش استناد میکنیم.
  • محمد ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آقا من موندم چرا رقتیم توافق نامه با اینا امضا کردیم آخرش که جنگه پس نه خودمون رو گول بزنیم نه اون احمق هارو .
  • علی ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    جناب ناشناس! د ه سال پیش هم بهانه رااز غرب گرفتیم اما یک بهانه ی دیگر جور کردند وشدیم محور شرارت و7قطعنامه ی شورای حکام علیه ماصادرشد! باید باآگاه کردن مردم جهان،کاری کنیم بهانه های آنها رنگ ببازد نباید ازحقوق خودمان کوتاه بیاییم چون این کارنتیجه ی عکس میدهد ودشمن راجری ترمیکند
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بسوزید بسوزید.آی حال میکنم داره اونجاتون میسوزه
  • lion2007 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آسیاب به نوبت بذارید مارو پشت میز بنشونند بعد بلدن چه جوری هویجاشونوجای الماس قالب کنن
  • lion2007 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    این خوشبینانه ترین نظره ولی باید برید نظرات افرادتاثیر گذارشونوببینید چی میخوان ازما... واقعا فکرمی کنید به ما خیلی لطف شده... ببینید جان کزی چه جوری همتایان خودشو واشتونو بغل میکنه...انگارذنیارو بهش دادن عین مارپیتون
  • lion2007 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    خوب داره میگه مگه نمی شنوید پس چه جوری بگن...
  • erfan ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    غرب وحشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما استاد تاریخی؟ ادب هم خوب چیزیه والا
  • صادق ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    این ها بازی خودشونه که غربی ها درمیارن
  • احد شهبازی ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    انشاالله تا مقام معظم رهبری حفظ الله را داریم. هیچ تهدیدی بر اراده پولادین این امت شهید پرور اثر نداره.اگه بر سر قولشان ماندند خوب فبها واگر به وعده خود وفا نکردند جوانان دانشمند و ولایی هستند.پس جای هیچ نگرانی نیست.
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آب را بریزید آنجایی که می سوزه
  • محسن ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    میترا 1 تحصیلات بنده در زمینه روابط بین الملل هست هیچ گافی در تحلیل مشرق نیوز دیده نمیشه خوب بخون و خوب نتیجه گیری کن
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جوانهای ماازترس تورم وبیکاری جرات ازدواج ندارند این بحث هاچندتاشغل بوجودمیاورندبهتراست دراینگونه بحث ها گوش بفرمان رهبرعزیزباشیم
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    صد در صد اخرش جنگه من در ساعت اول اولین دور مذاکرات با حضور ظریف به بابام گفتم که شک نکن آخرش جنگه متاسفانه شک کرد :)
  • ذوالفقار سید 110 ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    ناشناس پس قبول کردی که برچسب میزنین الانم به من که حرف حق زدم برچسب زدی تقوا چیز خوبیه
  • سيد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    هركي ميخواد باخون دادن از غرب امتياز بگيره بره سوريه عراق و ...شهيد بشه به ايران كاري نداشته باشه شهادت ك شهادته
  • سعید ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    ببخشید خانم میترا 1 کجاش گاف بود؟
  • سعید ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    آفرین بانو لیلا...براستی که همیشه جوابت در کمال متانت همراه بیا مستندات و منزقی میی باشد.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    از عنوان رضاخان یا رضاشاه استفاده نکنید چون نه شاه بود نه خان بگید رضاپهلوی
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    ای قربون دهنت
  • محسن ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خیلی شک داری به متن، برو اصل انگلیسیشو بخون، بعد بیا باهم صحبت کنیم.
  • سیاوش ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 0
    وقتی دو طرف از بنیان با هم در تضاد هستن گفتگو بی فایده است . دنیا همیشه قانون جنگل بوده هست و خواهد بود تنها راه ما جنگه و گرنه به هیچ جا نمیرسیم. تو ایران پتانسیل هایی مخفیه که اگه رها بشه میتونیم تاریخو به سود خودمون تغییر بدیم. ما باید دوباره ایران رو به همون وسعت اصلیش برگردونیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس