با پایان یافتن رقابت‌های جام جهانی در قاره‌های مختلف و مشخص شدن چهره‌ 32 تیم‌ صعود کننده به جام جهانی 2014 مشرق با توجه به سیدبندی احتمالی که بر اساس آخرین رنکینگ تیمها صورت می پذیرد به بررسی گروه های احتمالی ایران و معرفی 32 تیم حاضر پرداخته است.

سرویس ورزشی مشرق - روز 25 خرداد 1390 (15 ژوئن 2011) سوت آغاز ماراتن رسیدن به مرحله نهایی بیستمین دوره جام جهانی که سال 2014 در برزیل انجام می گیرد در سراسر جهان با بازی تیمهای مونتسرات و بلیز در منطقه اقیانوسیه به صدا درآمد و 30 آبان 1392 (20 نوامبر 2013) با بازی تیم های اروگوئه و اردن این ماراتن 2 سال و نیمه به پایان رسید و 32 تیم نهایی حاضر در جام جهانی 2014 برزیل مشخص شدند و حالا باید به انتظار قرعه کشی بنشینند تا حریفان خود را در برزیل بشناسند.
مراسم قرعه کشی مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2014 برزیل در کاستا دو ساوپ ایالت باهیا، حدود 90 کیلومتری شمال سالوادور در تاریخ 15 آذر 1392 مصادف با روز 6 دسامبر 2013 انجام خواهد شد.


4 ستاره جام جهانی برزیل
در این دوره با نگاهی به تیمهای صعودکننده از هر منطقه می بینیم جای تیم بزرگی خالی نیست و اگر بخواهیم از تیم هایی که شایستگی حضور در این مرحله داشتند اما به دلیل سهمیه بندی و شکست از تیمهای بزرگ موفق به صعود نشدند نام ببریم می توان به سوئد، دانمارک، جمهوری چک از منطقه اروپا و پاراگوئه از آمریکای جنوبی و مصر از آفریقا و عربستان و ازبکستان از آسیا اشاره کرد.

اسامی 32 تیم حاضر در جام جهانی به صورت زیر است:

میزبان: برزیل

آسیا: ژاپن، استرالیا، ایران و کره‌جنوبی

اروپا: هلند، ایتالیا، بلژیک، سوییس، آلمان، اسپانیا، روسیه، انگلستان، بوسنی و هرزگوین، پرتغال، فرانسه، یونان و کرواسی

آمریکای شمالی و حوزه دریای کاراییب (کونکاکاف): آمریکا، کاستاریکا، هندوراس و مکزیک

آمریکای جنوبی: آرژانتین، کلمبیا، شیلی، اکوادور و اروگوئه

آفریقا: نیجریه، ساحل عاج، کامرون، غنا و الجزایر

سیدبندی فیفا

**برای سیدبندی از آخرین رنکینگ فیفا در ماه اکتبر استفاده شده است؛ با این استدلال که فرم فعلی تیم ها، اهمیت بیشتری از سابقه آنها دارد. رنکینگ جدید تیمها 28 نوامبر (7آذر) اعلام خواهد شد اما تغییری در این سیدبندی صورت نخواهد گرفت.

بر همین اساس رسانه‌های مختلف جهان از جمله روزنامه ایندیپندنت با اعتقاد بر اینکه سیدبندی جام جهانی 2014 نیز بر مبنای الگوی سال 2010 انجام خواهد شد، گلدان‌های بعدی جام جهانی را براساس مناطق بدین ترتیب دسته بندی کرده است:

گلدان یک (هفت تیم برتر و میزبان): برزیل، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، کلمبیا، بلژیک، سوئیس و اروگوئه 

گلدان 2 (آسیا، آمریکای شمالی/مرکزی و حوزه کارائیب واقیانوسیه): مکزیک، ایران، آمریکا، کاستاریکا، هندوراس، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا

گلدان 3 (آفریقا و آمریکای جنوبی): نیجریه، غنا، کامرون، ساحل عاج، الجزایر، شیلی، اکوادور و فرانسه (آخرین تیم راه یافته از پلی‌آف اروپا که ضعیف‌ترین برتری را کسب کرده)

گلدان 4 (اروپا): هلند، ایتالیا، انگلستان، روسیه، بوسنی‌وهرزگوین، پرتغال، کرواسی و یونان

*** بر اساس قوانین دو تیم از آمریکای جنوبی و بیش از دو تیم اروپایی در یک گروه قرار نمی‌گیرند.



آسان‌ترین و سخت‌ترین قرعه برای ایران

با فرض گرفتن این سیدبندی آسان‌ترین گروه و سخت‌ترین گروه برای ایران کدام است؟

آسان ترین گروه: سوئیس -- ایران -- الجزایر -- بوسنی‌وهرزگوین یا یونان

دشوارترین گروه: برزیل یا اسپانیا -- ایران -- ساحل عاج یا فرانسه -- هلند

البته در هر گلدان گزینه‌های دشوار دیگری نیز حضور دارند:

گلدان یک: قرار گرفتن هر یک از تیم‌های برزیل، اسپانیا، اروگوئه، آرژانتین و آلمان به عنوان سرگروه کار را سخت خواهد کرد.

گلدان 2: ایتالیا، انگلستان یا پرتغال

گلدان 3: غنا، کامرون و نیجریه و شیلی

تیم‌هایی که با آنها روبه‌رو نمی‌شویم:

آمریکا، هندوراس، کاستاریکا، مکزیک - کره جنوبی - ژاپن و استرالیا تیم‌هایی هستند که ایران با آنها همگروه نخواهد شد.

گروه مرگ جام جهانی 2014

گروه مرگ: برزیل (آلمان، اسپانیا یا آرژانتین) --- ساحل عاج (نیجریه یا فرانسه) --- هلند(ایتالیا یا انگلیس یا پرتغال) --- آمریکا (ژاپن یا مکزیک) می‌تواند اصلی‌ترین گزینه گروه مرگ جام جهانی 2014 باشد.

گروه آسان: سوئیس --- الجزایر --- بوسنی یا یونان --- ایران (هندوراس یا کاستاریکا)



سرویس ورزشی مشرق در گزارشی به معرفی مختصر و آماری 32 تیم حاضر در جام جهانی 2014 برزیل پرداخته است و این امکان را برای خوانندگان فراهم ساخته که به مقایسه عملکرد و قدرت تیمهای هر منطقه بپردازند:

** توضیح این نکته ضروری است که ستاره هر تیم براساس عملکرد این بازیکن در رقابتهای انتخابی انتخاب شده است.

آسیا - 4 تیم

*ژاپن

سرمربی: آلبرتو زاکه‌رونی

ستاره: کیسوکه هوندا

رنکینگ در فیفا: 44

حضور در جام جهانی: 4 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: حضور در دور دوم

نحوه صعود: ژاپنی‌ها خودشان را به یکی از تیم‌های همیشه حاضر در جام جهانی تبدیل کرده‌اند. آنها که اولین بار در جام جهانی 1998 توانستند به جام جهانی صعود کنند، پس از آن همیشه پای ثابت این تورنمنت بوده‌اند، غیر از برزیل میزبان، ژاپنی‌ها اولین تیمی بودند که به جام جهانی 2014 صعود کردند. آنها خیلی راحت توانستند صدرنشین گروه B انتخابی جام جهانی در قاره آسیا شوند. بازیکنان با استعداد و باتجربه زیادی در تیم ملی ژاپن وجود دارد. شینجی کاگاوا که در منچستریونایتد بازی می‌کند در کنار استعداد درخشان آنها یعنی کیسوکه هوندا نفرات اصلی سامورایی‌ها برای جام جهانی 2014 هستند.

*ایران

سرمربی: کارلوس کی‌روش

ستاره: اشکان دژاگه

رنکینگ در فیفا: 49

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2006)

بهترین عنوان: مرحله گروهی

نحوه صعود: دیلی میرر در گزارشی از نحوه صعود ایران این گونه نوشت: ایران به طور شگفت‌انگیزی توانست صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی در قاره آسیا شود. آنها در بازی آخر خود موفق شدند کره‌جنوبی را در اولسان در یک روز بزرگ از پیش رو بردارند. با وجود صدرنشینی در گروه خود، بعید به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش دستیار الکس فرگوسن در منچستریونایتد بتواند ایران را برای اولین بار به دور دوم جام جهانی 2014 برساند. جواد نکونام کاپیتان ایران تجربه زیادی در تیم ملی دارد. در کنار او اشکان دژاگه که در فولام بازی می‌کند توانایی رقابت در سطح بالای فوتبال جهان را دارد. او در لیگ انگلیس بازی در کنار بزرگان فوتبال جهان را تجربه کرده است.

*کره‌جنوبی

سرمربی: هونگ میونگ بو

ستاره: کی‌سونگ یئونگ

رنکینگ در فیفا: 56

حضور در جام جهانی: 8 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: چهارمی

نحوه صعود: کره‌ای‌ها شانس آوردند که توانستند حضور در جام جهانی 2014 را کسب کنند. شکست در بازی پایانی برابر ایران نزدیک بود خیلی برای آنها گران تمام شود. آنها توانستند با تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان در رده دوم قرار بگیرند و به جام جهانی صعود کنند. این هشتمین صعود پیاپی کره‌ای‌ها به جام جهانی است. آنها دو بار پیش از این از مرحله گروهی جام جهانی صعود کرده اند.

*استرالیا

سرمربی: در حال حاضر ندارد

ستاره: تیم کاهیل

رنکینگ در فیفا: 57

حضور در جام جهانی: 4 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: حضور در دور دوم

نحوه صعود: استرالیا توانست با برتری برابر عمان به عنوان تیم دوم گروه B توانست پس از ژاپن به جام جهانی 2014 صعود کند. آنها در حال حاضر بدون سرمربی هستند. دو شکست 6 بر صفر برابر برزیل و فرانسه باعث شد سرمربی آنها از کار برکنار شود. با این حال بعید به نظر می‌رسد استرالیا بتواند خودش را برای حضور در جام جهانی 2014 آماده کند.




اروپا - 13 تیم

*بلژیک

مربی: مارک ویلموتس

ستاره: ادن هازارد

رنکینگ در فیفا: 5

حضور در جام جهانی: 11 دوره (آخرین بار 2002)

بهترین مقام: چهارمی 1986

نحوه صعود: ورود نسل جدیدی از بازیکنان با استعداد به فوتبال بلژیک باعث شده است این تیم که اغلب نمی‌توانست به جام جهانی صعود کند، این بار خیلی بی‌دردسر مسافر برزیل شود. مارک ویلموتس موفق شد تیمش را به صدر جدول گروه A انتخابی جام جهانی 2014 برساند و بالاتر از کرواسی به جام جهانی 2014 صعود کند.

آخرین باری که بلژیک توانسته بود به جام جهانی صعود کند به 12 سال قبل برمی‌گردد. پس از آن فوتبال پیر بلژیک نتوانست حضور در جام جهانی را تجربه کند. بهترین مقام بلژیکی‌ها به جام جهانی 1986 مکزیک برمی‌گردد که توانستند به مقام چهارمی برسند.

*ایتالیا

مربی: چزاره پراندلی

ستاره: کلودیو مارکیزیو

رنکینگ در فیفا: 8

حضور در جام جهانی: 17 دوره (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (4 دوره)

نحوه صعود: ایتالیایی‌ها هیچ‌وقت در انتخابی جام جهانی 2014 خطر صعود نکردن را حس نکردند. آنها توانستند بدون باخت بلیت برزیل را اوکی کنند. آنها از همان ابتدا در صدر جدول گروه خود قرار گرفتند و تا پایان جایگاه خود را حفظ کردند. لاجوردی‌پوشان امیدوارند نمایش ضعیف خود در جام جهانی 2010 را با عملکرد خوب خود در برزیل جبران کند.

ایتالیای جام جهانی 2014 ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه است. آنها نایب قهرمان یورو 2012 هستند، به همین خاطر یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شوند.

*آلمان

مربی: یوآخیم لو

ستاره: مسوت اوزیل

رنکینگ در فیفا: 2

حضوردر جام جهانی: 17 دوره (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (3 بار)

نحوه صعود: آنها تا قبل از بازی با سوئد در آلمان و با تساوی چهار بر چهار به پایان رسید، همه بازی‌هایشان را بردند. در آن بازی آلمانی‌ها در ابتدا با چهار گل از حریف خود پیش افتادند اما در ادامه چهار بار دروازه خود را بازشده دیدند تا این دیدار با تساوی چهار بر چهار به پایان برسد. البته شاگردان یوآخیم لو در بازی برگشت موفق شدند حریفشان را با نتیجه 5 بر 3 شکست دهند.

آلمان در تمام دوران جام جهانی حضور داشته است، غیر از سال 1930 و 1950 که در دومی از حضور در مسابقات منع شده بود.

*هلند

سرمربی: لوئیس فان‌خال

ستاره: روبین فان‌پرسی

رنکینگ در فیفا: 8

حضور در جام جهانی: 9 بار (آخرین بار 2010)

بهترین: دومی (3 بار)

نحوه صعود: هلندی‌ها پس از یک تورنمنت تاسف‌بار در یورو 2012 که هر سه بازی خودشان را در گروه D با شکست پشت سر گذاشتند توانستند با شایستگی به جام جهانی صعود کنند. آنها این صعود را باید بیش از هرکس مدیون روبین فان‌پرسی باشند که توانست با 11 گل زده آقای گل رقابت‌های انتخابی جام جهانی باشد. به نظر می‌رسد هلندی‌ها از عملکرد بدشان در یورو 2012 درس گرفتند تا بتوانند در جام جهانی 2014 عملکرد مطلوبی از خود داشته باشند. آنها نایب قهرمان دوره قبل در آفریقای جنوبی هستند.

*سوئیس

مربی: اوتمار هیتسفلد

ستاره: ژردان شقیری

رنکینگ در فیفا: 7

حضور در جام جهانی: 9 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: یک چهارم نهایی (3 بار)

نحوه صعود: سوئیسی‌ها رقابت‌های انتخابی جام جهانی را مقتدرانه شروع کردند و توانستند به عنوان صدرنشین مسافر برزیل شوند. جدی‌ترین رقیب آنها ایسلند و نروژ بودند که برابر سوئیس حرفی برای گفتن نداشتند. شاگردان اوتمار هینسفلد توانستند از یکی از ضعیف ترین گروه‌های انتخابی جام‌جهانی نهایت استفاده را بکنند و خیلی راحت راهی برزیل شوند. البته نباید از استعداد‌های تازه فوتبال سوئیس از جمله ژردان شقیری و والنتین استوکر به سادگی گذشت.

*روسیه

سرمربی: فابیو کاپلو

ستاره: آلن ژاگوئف

رنکینگ در فیفا: 19

حضور در جام جهانی: 9 بار (آخرین بار 2002)

بهترین عنوان: چهارمی

نحوه صعود: روسیه با وجود همگروه شدن با تیم یاران کریستیانو رونالدو توانست به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی شود. آنها البته خیلی هم برای صعود به دردسر نیفتادند. فابیو کاپلو سرمربی روسیه نقش عمده‌ای در صعود این تیم به جام جهانی داشت. کاپلو در جام جهانی 2010 نیز انگلیسی‌ها را خیلی راحت به جام جهانی برد اما در آن مسابقات خیلی بد با انگلیس بازی‌ها را به پایان برد. باید دید آیا تاریخ برای کاپلو تکرار خواهد شد یا خیر.

*بوسنی و هرزگوین

سرمربی: سافت سوسیچ

ستاره: ادین ژکو

رنکینگ در فیفا: 16

حضور در جام جهانی: بدون حضور

بهترین عنوان: شرکت نداشته است

نحوه صعود: بوسنی و یونان برای صعود به جام جهاین 2014 ماراتن سختی را در گروه G به پایان بردند اما در نهایت این تیم بوسنی بود که توانست با پیروزی در بازی آخر خود مسافر برزیل شود تا بوسنی اولین حضورش را در جام جهانی تجربه کند. جشن و پایکوبی زیادی در این کشور برای صعود به جام جهانی شکل گرفت. باید منتظر ماند و دید ادین ژکو و یارانش در جام جهانی 2014 چه سرنوشتی خواهند داشت.

*انگلیس

مربی: روی هاجسون

ستاره: وین رونی

رنکینگ در فیفا: 10

حضور در جام جهانی: 13 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (1966)

نحوه صعود: انگلیسی‌ها برای صعود به جام جهانی 2014 خیلی به دردسر افتادند. توقف برابر مونته‌نگرو باعث شد انگلیسی‌ها در یک مقطع خطر نرسیدن به جام جهانی را حس کنند اما در نهایت پیروزی برابر لهستان اطمینان خاطر داد که انگلیس در جام جهانی حضور خواهد داشت. باید منتظر بود و دید شاگردان روی هاجسون باز هم یک ناکامی دیگر را برای فوتبال انگلیس در جام جهانی به وجود خواهند آورد و یا این تیم طلسم‌شکنی می‌کند و می‌تواند تورنمنت موفقی را در برزیل پشت سر بگذارد.

*اسپانیا

سرمربی: ویسنته دل‌بوسکه

ستاره: آندرس اینیستا

رنکینگ در فیفا: 1

حضور در جام جهانی: 13 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (2010)

نحوه صعود: مدافع عنوان قهرمانی در گروه سختی در انتخابی جام جهانی قرار گرفت. همگروه شدن با فرانسه کار اسپانیایی‌ها را سخت کرده بود. اسپانیا قهرمان 2010 و فرانسه قهرمان 1998 رقابت سختی برای صعود داشتند اما در نهایت شاگردان ویسنته دل‌بوسکه موفق شدند به جام جهانی صعود کنند. آنها می‌خواهند به اولین تیم اروپایی تبدیل شوند که توانسته در قاره آمریکا به قهرمانی در جام جهانی برسد.

*پرتغال

مربی: پائولو بنتو

ستاره: کریستیانو رونالدو

رنکینگ در فیفا: 14

حضور در جام جهانی: 5 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: سومی (1966)

نحوه صعود: پرتغالی ها برای صعود مستقیم به جام جهانی 2014 تنها یک امتیاز از روسیه کمتر آوردند و مجبور شدند در پلی آف به مصاف سوئد بروند. در مرحله پلی آف که همه نگاه ها معطوف به جدال رونالدو و زلاتان ایبراهیموویچ بود پرتغال با درخشش رونالدو موفق شد 4-2 در مجموع پیروز شده و به جام جهانی برسد. رونالدو با زدن هر 4 گل پرتغال نشان داد که می تواند یک تنه پرتغال را موفق کند.

*فرانسه

مربی: دیدیه دشان

ستاره: فرانک ریبری

رنکینگ در فیفا: 21

حضور در جام جهانی: 13 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (1998)

نحوه صعود: فرانسوی ها برای صعود به جام جهانی 2014 خیلی شانس آوردند چرا که اگر ایتالیا در دیدار برابر دانمارک گل تساوی را دقیقه 90 به ثمر نمی رساند این دانمارک بود که بع عنوان یکی از بهترین تیمهای دوم به جای فرانسه در مرحله پلی آف حضور می یافت. به هر نحو فرانسه پس از اسپانیا در مکان دوم قرار گرفت و در مرحله حذفی با اوکراین مصاف کرد و درحالی که در بازی رفت 2-0 شکست خورد در دیدار برگشت با نتیجه جالب 3-0 به برتری رسید تا برای سیزدهمین بار در جام جهانی حاضر باشد، البته برخی تصاویر دیدار برگشت این تیم برابر اوکراین نشان می دهد که یکی از گلهای خروس ها آفساید بوده و می توان گفت مانند جام جهانی 2010 که تیری هانری با خطای هند اشکار موجب گل صعود فرانسه به ایرلند شد این بار هم به لطف داور صعود کردند!

فرانک ریبری ستاره بی چون و چرای فرانسه یکی از امیدهای کسب توپ طلای 2013 جهان به شمار می رود و خروس ها به هنرنمایی او به همراه نصری و بنزما امید زیادی دارند.

*یونان

مربی: فرناندو سانتوس

ستاره: کنستانتینیوس میتروگلو

رنکینگ در فیفا: 13

حضور در جام جهانی: 2 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مرحله گروهی

نحوه صعود: یونان که در گروه نسبتا آسانی قرار داشت تنها به خاطر تفاضل گل کمتر بعد از بوسنی درمکان دوم قرار گرفت و در مرحله پلی آف هم با خوش شانسی به رومانی خورد تا با برتری 4-2 در مجموع دوبازی مسافر برزیل شود. میتروگلو با زدن 3 گل در این دو دیدار نقش بسزایی در صعود یونانی ها داشت.

*کرواسی

سرمربی: نیکو کواچ

ستاره: ماریو ماندژوکیچ

رنکینگ در فیفا: 18

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2006)

بهترین عنوان: سومی (1998)

نحوه صعود: تیم فوتبال کرواسی در مرحله گروهی بعد از بلژیک به عنوان تیم دوم به پلی آف رسید و با آسان ترین قرعه ممکن به مصاف ایسلند رفت و در دو بازی رفت و برگشت 2-0 این تیم را از پیش رو برداشت و راهی جام جهانی شد. ماریو ماندژوکیچ مهاجم گلزن بایرن مونیخ به همراه داریو سرنای باتجربه از امید های کروات ها در جام جهانی به شمار می روند.




آمریکای جنوبی - 6 تیم

*برزیل

سرمربی: لوئیس فلیپه اسکولاری

ستاره: نیمار

رنکینگ در فیفا: 11

حضور در جام جهانی: 19 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان : قهرمانی (5 بار)

نحوه صعود: میزبان جام جهانی 2014 شش سال قبل وقتی مشخص شد که میزبانی این رویداد را برعهده دارد، صعودش به این بازی‌ها قطعی شد. فشار زیادی روی برزیل میزبان برای قهرمانی در جام جهانی وجود دارد. هر چیزی کمتر از قهرمانی برای برزیلی‌ها در این جام شکست (بخوانید فاجعه) محسوب می‌شود. آنها یک بار وقتی سال 1950 میزبان جام جهانی بودند در خانه به اروگوئه باختند و قهرمانی را از دست دادند. برزیلی‌ها امیدوارند بتوانند مقابل چشم هواداران خودی، ششمین قهرمانی را جشن بگیرند.

*آرژانتین

سرمربی: آلخاندرو سابه‌یا

ستاره: لیونل مسی

رنکینگ در فیفا: 3

حضور در جام جهانی: 15 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (2 بار)

نحوه صعود: آرژانتین پس از برزیل میزبان توانست در دور انتخابی جام جهانی خیلی راحت جواز صعود به جام جهانی را به دست بیاورد. گل‌های لیونل مسی باعث شد آنها خیلی راحت یازدهمین حضورشان در جام جهانی را تجربه کنند. مسی در جام جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی علی رغم اینکه گل به ثمر نرساند اما عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت. آیا بهترین بازیکن فوتبال جهان می‌تواند به 28 سال ناکامی آرژانتین در رسیدن به قهرمانی در جام جهانی پایان دهد؟ جواب این سوال را تابستان آینده در برزیل خواهیم یافت.

*کلمبیا

سرمربی: ژوزه پکرمن

ستاره: رادامل فالکائو

رنکینگ در فیفا: 4

حضور در جام جهانی: 4 بار (آخرین بار 1998)

بهترین عنوان: حضور در دور دوم

نحوه صعود: کلمبیا را از زمانی که کاشته دیوید بکام به فرید موندراگون آنها را از جام جهانی 1998 کنار زد، در این مسابقات ندیده بودیم. اما آنها توانستند در دور انتخابی جام جهانی 2014 پس از آرژانتین در رده دوم قرار بگیرند و به جام جهانی برزیل صعود کنند. این بار همه نگاه‌ها در تیم ملی کلمبیا به جای موهای کارلوس والدراما، به پاهای فالکائو دوخته شده است.

*شیلی

سرمربی: خورخه سامپائولی

ستاره: آلکسیس سانچس

رنکینگ در فیفا: 12

حضور در جام جهانی: 8 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: سومی 1962

نحوه صعود: شیلی نباید از اینکه بازی آخرش با کلمبیا در حالی که سه بر صفر جلو بود، به 3 بر 3 رسید ناراحت باشد زیرا هر دو تیم توانستند به جام جهانی 2014 صعود کنند. البته شیلی در بازی بعدی با پیروزی برابر اکوادور توانست مسافر برزیل شود.

*اکوادور

سرمربی: رینالدو روئدا

ستاره: ادیسون مندز

رنکینگ در فیفا: 22

حضور در جام جهانی: 2 بار (آخرین بار 2006)

بهترین عنوان: صعود به دور دوم

نحوه صعود: پیروزی یک بر صفر برابر اروگوئه در بازی ماقبل پایانی مهر صعودی بود بر حضور اکوادور در جام جهانی 2014. اکوادوری‌ها توانستند با تفاضل گل بهتر نسبت به اروگوئه به جام جهانی صعود کنند تا یاران لوئیس سوارس مسیر خود برای حضور در جام جهانی 2014 را در دیدار پلی‌آف جست‌وجو کنند.

*اروگوئه

سرمربی: اسکار تابارس

ستاره: لوئیز سوارس

رنکینگ در فیفا: 6

حضور در جام جهانی: 11 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (2 بار)

نحوه صعود: تیم ملی اروگوئه که یکی از تیمهای معمولا حاضر در جام جهانی است و در آخرین حضور خود در دوره پیش به مقام چهارم دست یافته در مرحله گروهی خوب عمل نکرد و در مکان پنجم ایستاد تا به مصاف تیم پنجم آسیا برود ولی در این مرحله با شکست 5-0 اردن در دو بازی رفت و برگشت به راحتی مسافر برزیل شد. ادینسون کاوانی و لوئیز سوارس دو ستاره این تیم به شمار می روند.




آمریکای شمالی و حوزه دریای کارائیب (کونکاکاف) - 4 تیم

*آمریکا

سرمربی: یورگن کلینزمن

ستاره: یوزی التیدوره

رنکینگ در فیفا: 13

حضور در جام جهانی: 9 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: نیمه نهایی

نحوه صعود: آمریکایی‌ها پس از شروع بد در انتخابی جام جهانی 2014، خیلی زود خود را پیدا کردند و توانستند با پیروزی با ارزش برابر مکزیک هفتمین حضور پیاپی خود در جام جهانی را تجربه کنند. آمریکایی‌ها در ترکیب خود بازیکنان باتجربه زیادی دارند. آنها در جام جهانی 2014 به چیزهای بزرگی فکر می‌کنند.

*کاستاریکا

سرمربی: خورخه لوئیز پینتو

ستاره: برایان لوئیز

رنکینگ در فیفا: 31

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2006)

بهترین عنوان: حضور در دور دوم

نحوه صعود: کاستاریکایی‌ها با وجود اینکه برابر جامائیکا در انتخابی جام‌جهانی به دردسر افتادند، توانستند پس از آمریکا صعودشان را به جام جهانی قطعی کنند. برایان لوئیز مهاجم این تیم که در فولام بازی می‌کند، توانایی رقابت در سطح بالای جام جهانی را دارد. حضور در دور دوم جام جهانی 2014 مانند جام جهانی 1990، هدف کاستاریکایی‌ها خواهد بود.

*هندوراس

سرمربی: لوئیس فرناندو سوارس

ستاره: ویلسون پالاسیوس

رنکینگ در فیفا: 34

حضور در جام جهانی: 2 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مرحله گروهی

نحوه صعود: هندوراس پس از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی تغییر و تحولات زیادی در خود دیده است. آنها برای حضوری موفق در جام جهانی 2014 آماده هستند. هندوراس با تساوی 2 بر 2 برابر جامائیکا در انتخابی جام جهانی مسافر برزیل شد.

*مکزیک

سرمربی: میگوئل هررا

ستاره: خاویر هرناندز(چیچاریتو)

رنکینگ در فیفا: 24

حضور در جام جهانی: 14 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: حضور در یک چهارم نهایی

نحوه صعود: آزتک‌ها در یکی از دوره هایی که عملکرد بسیار ضعیفی در مرحله مقدماتی داشتند با قرار گرفتن در مکان چهارم منطقه کونکاکاف به مرحله پلی آف و به مصاف نیوزیلند رفتند و در مجموع با برتری 9-3 به جام جهانی راه یافتند.




آفریقا - 5 تیم

*نیجریه

سرمربی: استفان کشی

ستاره: امانوئل امنیکه و اوبی میکل

رنکینگ در فیفا: 33

حضور در جام جهانی: 4 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: صعود به مرحله دوم

نحوه صعود: نیجریه با صعود به جمع 10 تیم مرحله پلی آف منطقه آفریقا با پیروزی 4-1 در مجموع دو دیدار رفت و برگشت مقابل اتیوپی به عنوان یکی از 5 نماینده آفریقا به جام جهانی رسید.

*ساحل عاج

سرمربی: صبری لاموچی

ستاره: دیدیه دروگبا

رنکینگ در فیفا: 17

حضور در جام جهانی: 2 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مرحله گروهی

نحوه صعود: ساحل عاج با صعود به جمع 10 تیم مرحله پلی آف منطقه آفریقا با پیروزی 4-2 در مجموع دو دیدار رفت و برگشت مقابل سنگال به عنوان یکی از 5 نماینده آفریقا به جام جهانی رسید. ساحل عاج امیدوار است بتواند از مرحله گروهی صعود کند.

*کامرون

سرمربی: ولکر فینک

ستاره: ساموئل اتوئو

رنکینگ در فیفا: 59

حضور در جام جهانی: 6 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: حضور در یک چهارم نهایی

نحوه صعود: کامرون با صعود به جمع 10 تیم مرحله پلی آف منطقه آفریقا با پیروزی 4-1 در مجموع دو دیدار رفت و برگشت مقابل تونس به عنوان یکی از 5 نماینده آفریقا به جام جهانی رسید. ساموئل اتوئو ستاره مشهور کامرون را بار دیگر در جام جهانی که شاید آخرین جام جهانی وی باشد خواهیم دید البته اگر اتوئو نخواهد مثل روژه میلا تا 42 سالگی بازی کند!

*غنا

سرمربی: جیمز آپیاه

ستاره: آساموا جیان

رنکینگ در فیفا: 23

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: حضور در مرحله یک چهارم نهایی

نحوه صعود: غنا با صعود به جمع 10 تیم مرحله پلی آف منطقه آفریقا با پیروزی 7-3 در مجموع دو دیدار رفت و برگشت مقابل مصر به عنوان یکی از 5 نماینده آفریقا به جام جهانی رسید. این تیم حضور کمی در جام های جهانی داشته اما همیشه به عنوان یک تیم قدرتمند در آنجا ظاهر شده است و باید این دوره هم منتظر نمایش خوب آنها باشیم.

*الجزایر

سرمربی: وحید حلیلودزیچ

ستاره: مجید بوداگرا

رنکینگ در فیفا: 32

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مرحله گروهی

نحوه صعود: الجزایر با صعود به جمع 10 تیم مرحله پلی آف منطقه آفریقا توانست با نتیجه 3-3 و قانون گل زده در خانه بورکینافاسو صعود کند و می توان این تیم را ضعیف ترین تیم قاره سیاه نامید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیش و هشت ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    ما که شانسی برای صعود به مراحل بالاتر نداریم! پس خدا کنه در گروه اسپانیا و برزیل و پرتغال قرار بگیریم که حداقل دلمون خوش بشه و یه کم تجربه کسب کنیم!
  • مهدی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    نوشته شما از اساس اشتباه است چون فیفا براساس رده بندی گلدان اول را نمی چیند گلدان یک (سر گروه ها): برزیل - آرژانتین - اسپانیا - ایتالیا - آلمان - انگلیس - هلند و "احتمالا" اروگوئه (از اروپا نمی تواند باشد چون گلدان دوم ناقص می ماند) گلدان 2 (تیم های اروپائی): فرانسه - سوئیس - بوسنی - پرتغال - کرواسی - روسیه - بلژیک - یونان گلدان 3 (آفریقا و مابقی آمریکای جنوبی): نیجریه - ساحل عاج - غنا - کامرون - الجزایر - شیلی - اکوادور و کلمبیا گلدان 4 (آسیا و آمریکای شمالی): ایران - ژاپن - کره جنوبی - استرالیا - مکزیک - آمریکا - هندوراس و کاستاریکا در ضمن هنگام قرعه کشی اگر دو تیم آمریکای جنوبی با هم همگروه بشوند گوی مجددا برداشته می شود. اگه این دسته بندی رو باور ندارید پس منتظر باشید!!
  • ldghn ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    خیلی ممنون و متشکریم
  • اکبر ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    وقتی والیبالمون ایتالیا رو می بره یعنی فوتبالمون هم می تونه تیم های بزرگ رو از پیش رو برداره فقط یه کم مردانگی می خواد و تمرین زیاد
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    امیدوارم توی سختترین گروه بیوفتیم. اینطوری خیلی برای فوتبالمون خوبه. وگرنه اگه توی یه گروه آسون بیوفتیم و بریم بالا بعد توی مرحله‌ی پلی-آف شیش هیچ از برزیل بخوریم، خیلی ضایس
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    پرتغال چند بار قهرمان جهان شده؟!! تعجب مي‌كنيم بعضيا ايتاليا، هلند و آلمان رو نام نمي‌برن، ولي از پرتغال و آرژانتين نام مي‌برن؟! هميشه هم در ساليان اخير، ايتاليا و آلمان و هلند در نيمه‌نهايي و فينال بودند، نه پرتغال!!!!!!!!!
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    ببین تو تو وقتی از فوتبال سر در نمیاری حرف نزن خجالتم خوب چیزیه من خودم 10 سال در این فوتبال هستم و اینطوری نمیگیم اونوقت تو که اصلا یه عکس با شورت ورزشی که داری گلدون آب میدی نداری چجوری این حرف رو میزنی خجالت بکشید
  • محمد ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    ببینید من اصلانی دروازبانه تیم جوانان فولاد ویژن ماهان تهران هستم میخوام جواب یکی از این نظرات رو بدم به اسم ناشناس که عنوان کرده امیدوارم توی سختترین گروه بیوفتیم. اینطوری خیلی برای فوتبالمون خوبه. وگرنه اگه توی یه گروه آسون بیوفتیم و بریم بالا بعد توی مرحله‌ی پلی-آف شیش هیچ از برزیل بخوریم، خیلی ضایس ببینید ما 10سال داریم در پایه بازی میکنی نمیتونیم اینطوری فکر کنیم یا حتی نظر بدیم اونوقن این آقا یا خانوم که از فوتبال سر در نمی آورد چجوری نظر میده در ضمن اگر اینطور باشه باید مردم الجزایر که تیم ملیشون ضعیف ترین تیم شناخته شده هم اینطوری نظر بدن پس مقصر خود مردمی هستن که از فوتبال سر رشته ندارن و فقط نظرات الکی میدن و انتقادات الکی برای اینکه اسمی در کنن چون ایشون یه عکس با لباس فوتبال در کنار گلدون نداره
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    ببین ما حتی میتونستیم از گروه 4 جهان در سال 2006 آلمان که تیم های پرتغال مکزیک آنگولا بودن صعود کنیم ولی بی تجربه گی باعث حذف ما از گردون رقابت ها شد
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    برای سیدبندی از رنکینگ فیفا استفاده میشه قابل توجه عزیزان غیر فوتبالی که رنکینگ فیفا رو بی اهمیت جلوه میدادن.
  • عشق فوتبال ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    گزارش بسیار جامع و خوبی بود. بسیار ممنون از سرویس ورزشی مشرق که جام جهانی رو در همه مراحل بسیار خوب پوشش داد و البته به ابهامات بسیار خوب و مستند جواب میده.
  • جواد ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    تیم امسال خیلی بهتره جام جهانی اون سال هست اون سال یک سری ادمای پر مدعا رو بردن باختیم این دفعه اگر ببازیم لا اقل بازیکناش بچه های خوبیین
  • شیش و هشت ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    یه جوری میگی فوتبال فوتبال انگار آپولو هوا میکنین! شمایی که 10 سال تو فوتبالی در این 10 سال یکی از افتخارات فوتبالیستها را بگو! یکی بگو جایزه بگیر!!
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    والیبال داره نتیجه 20 سال زحمت و برنامه ریزی صحیح رو می بینه. فوتبال ایران اما یه فوتبال بیماره که با کمک شانس و البته اتکا به بازیکنان دورگه به جام جهانی رفت.
  • هادی ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای اصلانی دروازبان تیم...... جنابعالی هنوز به هیچ جا نرسیدی در قبال مردم اینطور موضع میگیری اگه خدای نکرده به جایی برسی حتما خدارو هم از یاد میبری،جای دست انداختن دیگران اون هم بدون اینکه بدونی نویسنده این نظرات کی و چی هستن(چون مثل شما اهل منم منم نیستن) برو یکم سوادتو زیاد کن بلکه توی 2خط نظر دادن 20 تا سوتی ندی (شیش/اونوقن/بیوفتن/ضایس!!!!!)
  • فرهاد ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    همش تصقير فيفاس
  • حسن ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    وقتی ستاره ی نیجریه امانوئل آمونیکه است حتما ستاره ی برزیل هم روماریو و ستاره ی کلمبیا والدراما است. امانوئل آمونیکه،دانیل آموکاشی،سامسون سیاسیا،رشیدی یکینی،پیتر رفاهی تو نیجریه ی۹۴بودن. الان ستاره های نیجریه جان اوبی میکل و ویکتور موسی هستن. 
  • خنک ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    کاکرو رو بردن
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    اوووف!! اطلاعاتت در حد لالیگاست. بزن زنگو!
  • سعید ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    همچین میگی ده سال توو فوتبالم نظر نمیدم انگار اورانیوم غنی کردی؟ شما اگه مغز فوتبالی داشتین این اوضاع فوتبال بیمار ما نبود.. والاااااا.. اعتماد به نفست توو حلقم.
  • مسلم ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    ممنون از مشرق نیوز
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    جان من فوتبال رو با والیبال مقایسه نکنید!!! از فوتبال مهمتر هم داریم باز جام جهنی شد همه کار رو نذارید کنار
  • محمد ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    بابا اطلاعاتو نگاه.فقط امونیکرو میشناسم
  • کوروش ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اطلاعات درسته .لطفا اونایی که نمیدونن نظر الکی ندن.سایت فیفا همه چیزو نوشته .درضمن ایران اصلا برام مهم نیست .چون فوتبال ما برای ما ارزشی قائل نیست.حیف چشمات نیست بزاری بازی اینارو نگاه کنی.همه میدونن تو فوتبال ما چه خبره.پس زیاد واسه ایران حرص نخورین داداشای گلم.
  • پویان از اسپانیا ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    آفرین ایران
  • مهدی ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    فرمایش شما صحیح است
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    "ایکپه با" موندا از قلم نیوفته
  • دکترشعیب نظری ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با عرض سلام و ارادت خدمت تمامی دوستان به نظر بنده هیچ تیمی حتی ما در جام جهانی حریف ساده ای نخواهیم بود. ضمنا به همان اندازه که صعود از سخت ترین گروه احتمالی دشواربه نظر می رسد از آسان ترین پیش بینی هم به همان اندازه دشوار خواهد بود. اگر زیبا و حرفه ای بازی کنیم و شکست بخوریم بهتر از انجام یک بازی ضعیف و متوسط و کسب یک تساوی است. سپاسگزارم
  • الیور از شاغالو ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    من نظری ندارم بچه ها بازیکن خوبییییین
  • مرتضي ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    ماانشاالله صعود ميكنيم.آدم بايد اميدوارباشه مگه كسي فكرش رو ميكرد كه ازلبنان ببازيم يا تو سه تا بازي پشت سرهم درحالي كه سه تاش رو ميهمان بوديم برنده شيم.تازه غم گل زياد خوردن رو نخوريد سيد جلال مثل شير تو دفاع وايساده.
  • پارسان ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    به اميد خدا از گروه صعود مى كنيم.اون مسى را هم لوله مى كنىم
  • مسلم ازکوار ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به نظرم اگه جباری وآندو،نکونام و خسروحیدری آماده باشن،ازگروه صعودمیکنیم.
  • علی ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ایران در جام جهانی حتی 1 امتیاز همنمیاورد ودر بازی مقابل ارزانتین 8تای مقابل بوسنی 6 تای ودرمقابلنیجریه هم 4تای می شویم
  • عرفان ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    شما چرا آپدیت نیستد گروه بندی جام جهانی خیلی وفته مشخص شده سایتو بروز کنین.ممنون.
  • ارمین ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    احتمال زیاد ما با یک تیم امریکای جنوبی به احتمال زیاد ارژانتین یا برزیل یک تیم افریقا به احتمال زیاد نیجریه یا کامرون یا غنا و شاید ساحل عاج و یک تیم اروپایی کرواسی یا یونان یا بوسنی قرار میگیریم حالا بزن لایک رو
  • ارمین ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    احتمال زیاد ما با یک تیم امریکای جنوبی به احتمال زیاد ارژانتین یا برزیل یک تیم افریقا به احتمال زیاد نیجریه یا کامرون یا غنا و شاید ساحل عاج و یک تیم اروپایی کرواسی یا یونان یا بوسنی قرار میگیریم حالا بزن لایک رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس