کد خبر 264230
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰

لیبی طی روزهای اخیر شاهد خونین ترین درگیری ها طی دو سال گذشته است که در این گزارش به چرایی آن اشاره شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دو سال از سقوط رژیم معمر قذافی در لیبی می گذرد، اما این کشور همچنان ناآرام است و مناطق مختلف آن شاهد درگیری های خونینی است که از سوی گروه های مسلح و شبه نظامی صورت می گیرد.

این گروه ها از سلاح های سنگین استفاده می کنند. در واقع استفاده مردم لیبی به ویژه گروه های افراطی اسلامی و شبه نظامی از سلاح های مختلف مهمترین علت هرج و مرج و ناامنی در لیبی به شمار می رود.

درگیری ها در شهر طرابلس پایتخت لیبی از پنجشنبه آغاز شد و روز جمعه به اوج خود رسید به طوری که شبه نظامیان مصراته با سلاح های سنگین به سوی مردم آتش گشودند. در جریان این درگیری بیش از 43 نفر کشته و بیش از 400 نفر زخمی شدند.

حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی و کشته شدن چند دیپلمات آمریکایی از جمله سفیر واشنگتن در لیبی و ربودن چند ساعته علی زیدان نخست وزیر لیبی توسط افراد مسلح این کشور طی دو سال گذشته بیانگر میزان هرج و مرج و ناامنی در لیبی است. افراد مسلح ناشناس در آخرین عملیات خود صبح روز گذشته "مصطفی نوح" رئیس اطلاعات لیبی را ربودند.

بنا بر اعلام الجزیره، نیروهای ارتش لیبی در پی ربوده شدن مصطفی نوح در خیابان های طرابلس مستقر شده اند. در همین راستا کنگره ملی لیبی شب گذشته در پی تظاهرات اهالی طرابلس در مقابل این کنگره، جلسه شبانه خود را لغو کرد. معترضان خواستار خروج شبه نظامیان از طرابلس و استعفای دولت کنونی و تشکیل دولت نجات ملی هستند. تظاهرات کنندگان اعلام کردند که عضویت نمایندگان طرابلس در کنگره ملی باید تا زمان اجرای خواست ساکنان این شهر لغو شود.

قرار بود در جلسه شبانه کنگره ملی لیبی علی زیدان نخست وزیر این کشور و وزیران کشور، دفاع، دادگستری و رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس دستگاه اطلاعات استیضاح شوند.

در همین حال شورای محلی مصراته اعلام کرد که ظرف 72 ساعت تشکیلات نظامی خود را از طرابلس خارج خواهد کرد. پایگاه خبری العهد لبنان نیز به نقل از وزارت دفاع لیبی اعلام کرد که تمام ساختمان های منطقه غرغور که جزء گردان های شهر مصراته به شمار می رفتند در اختیار ارتش لیبی قرار گرفته است. مصراته در 200 کیلومتری شرق پایتخت لیبی قرار دارد.

گردان های مصراته اعلام کرده اند که در راستای حفظ وحدت ملی و فرمانبرداری از دستور دولت لیبی و تحقیقات درباره درگیری های خونین طرابلس اقدام به تخلیه گردان های خود کرده اند. دولت لیبی نیز دستور داد که این ساختمان ها تحت قانون حفاظت عمومی از املاک و دارایی های رژیم معمر قذافی قرار بگیرند.

رویترز نیز به نقل از یک منبع نظامی بلندپایه آمریکا گزارش داد که ارتش این کشور طرحی را آماده کرده است که به موجب آن به 5 تا 7 هزار نیروی امنیتی لیبی آموزش داده شود. به موجب این طرح، نیروهای عملیات ویژه ای که می توانند ماموریت مبارزه با تروریسم را برعهده بگیرند، تحت آموزش قرار خواهند گرفت."ویلیام ماکریفن" فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا با تشریح جزئیات این طرح مخالفت و تنها اعلام کرد که مذاکره درباره این طرح جریان دارد.

اما پرسشی که به ذهن خطور می کند این است که سلاح های مختلف که در درگیری های لیبی مورد استفاده قرار می گیرد چگونه به دست گروه های مسلح و افراطی همچون گروه های سلفی و القاعده در لیبی می رسد؟ چرا لیبی پس از گذشته دو سال از سقوط رژیم معمر قذافی همچنان به ثبات نرسیده است.

لیبی که همزمان با قیام های عربی در سال 2011 شاهد اعتراضات مردمی و در نهایت انقلاب در این کشور بود بر خلاف دیگر کشورها همچون یمن، بحرین، مصر و تونس از سوی ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) مورد حمله نظامی قرار گرفت. اگرچه این حمله با ادعای حمایت از مردم لیبی در برابر حملات رژیم قذافی صورت گرفت، اما انگیزه اصلی کشورهای غربی در واقع سیطره بر نفت لیبی بود. طبیعی است با وجود چنین انگیزه ای سقوط رژیم دیکتاتوری قذافی کافی نیست و بی ثباتی در لیبی برای استفاده از نفت این کشور یک ضرورت است.

تحقق چنین هدفی اقتضا می کند که گروه های سلفی و القاعده در لیبی به ایجاد هرج و مرج ناامنی بپردازند و مورد حمایت تسلیحاتی قرار بگیرند. آموزش نظامی نیروهای ارتش لیبی توسط آمریکا نیز در راستای تحقق این هدف و ایجاد شبکه ای از نظامیان وابسته به غرب صورت می گیرد. شبکه ای که در صورت برقراری امنیت و ثبات در لیبی نیز منافع نفتی کشورهای غربی را محقق کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس