جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت روحانی از صبح امروز در صحن علنی مجلس آغاز شد.

به گزارش مشرق به نقل از خانه ملت، رضا فرجی دانا از سوی رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است. در جلسه رای اعتماد محسن علیمردانی، مهرداد بائوج لاهوتی، محمدرضا خانمحمدی خرمی و علی اکبر آقایی مغانجوقی در موافقت و جواد هروی و زهره طبیب زاده نوری در مخالفت با وی مطالبی را مطرح کردند که مهمترین اظهارات آنها در جدولی منتشر شده است.

 

نماینده

موافق یا مخالف

مهمترین اظهارات

محسن علیمردانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

موافق

  • رضا فرجی دانا بهترین گزینه تصدی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. فرجی دانا می تواند ارتباط محکمی بین دانشگاه و دانشجویان برای ارتقاء کشور ایجاد کند.
     
  • رضا فرجی در مقام عمل و نظر و همچنین شایستگی و تخصص در طول سالیان دراز خود را به اثبات رسانده و بهترین گزینه برای تصدی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
     
  • رضا فرجی دانا به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، متخصص برجسته رشته برق، دانش آموخته دانشگاه های معتبر ایران و جهان، دارای تجربه مدیریتی موفق در بزرگترین دانشگاه و نماد آموزش عالی و همچنین دانشمند شناخته شده است.
     
  • رضا فرجی دانا گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های مذکور می تواند دغدغه های رهبری، دولت، مجلس و ملت را در زمینه مدیریت آموزش عالی رفع کند.
     
  • رضا فرجی دانا سطوح مختلف مدیریتی از مدیریت گروه تا دانشکده و دانشگاه را در کارنامه خود دارد.
     
  • رضا فرجی دانا با تار و پود دانشگاه و مسائل دانشگاهیان به طور عمیق آشناست.
     
  • لازمه رسیدن به تحولات مثبت در سیستم آموزشی کشور، داشتن وزیری کارآمد در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است.
     
  • رضا فرجی دانا در جامعه علمی کشور به عنوان یک گزینه بسیار مناسب برای تصدی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، از این رو دادن رای از سوی نمایندگان به این گزینه پیشنهادی یعنی کمک به بهبود شرایط دانشگاه در کشور.

جواد هروی

مخالف

  • ‌اشتغال ناشی از حرکت ترمز بریده دانشگاه ها را امروز چه کسی پاسخگو است هر روز آمارهای رشد علمی را می دهیم غافل از اینکه اصلا از رشد معنادار دانشجویان غافل هستیم به همین جهت است که امروز باید تمنای مرد رویین تن را برای تصدی وزارت علوم کنیم.
     
  • آنچه امروز موجب شد تا سومین نفر پیشنهادی برای وزارت علوم در دولت یازدهم به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه هر چه بیشتر از زمان دیگر نسبت به تولید علم و توسعه علمی آن هم به صورت جهش پرشتاب است.
     
  • سکان آموزش عالی را باید به دست با کفایت ترین، مدبرترین، با تجربه ترین و عالم ترین شخصیت غیر سیاسی بدهید چرا که چندین سال است اسلامی کردن دانشگاه ها مطرح شده اما واقعا آیا دانشگاه ها اسلامی تر شده یا غیر اسلامی تر پاسخ روشن است چون وزرای علوم دغدغه علمی و توسعه آن را نداشتنداینگونه مباحث مطرح شده است.
     
  • رقابت کمی میان دانشگاه های ما چند سالی است که کیفیت را به مرز فنا و نابودی برده و واژه استاد و معلم چندان سنگ تیپا خورده ای گشته که هر سرگشته وادی مادیات در این آستان قرار گرفته و جای تأسف دارد که امروز هر خرمهره ای را به نام گوهر در بازار علم ما می فروشند و سردمداران علوم در خواب خرگوشی فرو رفته اند.
     
  • وزیر علوم باید حساس ترین شخص علمی و با کفایت ترین، با درایت ترین و با دیانت ترین باشد و کارنامه ای در این راستا داشته باشد.
     
  • آیا رضا فرجی دانا قدرت به دست گرفتن سکان وزارت علوم در این دریای پر تلاطم را دارد آیا آشنایی او با آموزش عالی و بحث آموزش و پژوهش به نحوی است که بتواند از پس این منصب و جایگاه برآید.
     
  • آیا فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه استنباطی دقیق از دانشگاه های کشور دارد 2500 دانشگاه در این کشور وجود دارد و هدایت آنها با سابقه ریاست دانشگاه تهران تفاوت فاحشی دارد.
     
  • آیا فرجی دانا توانایی تحول در علوم انسانی و ارتقاء آن را دارد با توجه به اینکه رشته وی غیر انسانی است و با چه پیشینه ای این مقصود وجایگاه را می خواهد در کشور پیاده کند.
     
  • متأسفانه آموزش عالی کشور، آموزش محور است سکان این وزارتخانه را باید کسی به دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه اینکه بیگانه تا بتواند این نگاه را به پژوهش محوری هدایت کند.
     
  • فرجی دانا حتی تألیف یک کتاب هم در کارنامه خود ندارد و تمام مقالات وی کار گروهی یا مقالات دانشجویان است و از سوی دیگر سؤالاتی که در نکات اساسی از وی شده سکوت اختیارکرده است.
     
  • برنامه های فرجی دانا کلیشه ای است. در برنامه فرجی دانا برای تصدی وزارت علوم برنامه ای در مورد ادغام و انتزاعات در آموزش عالی و اجرایی شدن ماده 17 قانون برنامه پنجم پنجساله توسعه که اشاره به شرکت های دانش بنیان دارد دیده نمی شود.

مهرداد بائوج لاهوتی

 

موافق

  • برخی از مخالفان به جای آنکه به عملکرد و برنامه های فرجی دانا اعتراض کنند به مشکلات وزارتخانه علوم پرداختند در حالی که در حال حاضر زمان آن نیست که مشکلات گذشته را از وزیر پیشنهادی علوم توقع داشته باشیم تا پاسخ دهد.
     
  • برخی مخالفان به بحث شرکت های دانش بنیان اشاره کردند در حالی که فرجی دانا  در برنامه های خود اهداف زیادی را در راستای اسناد بالادستی و منطبق با قانون برنامه پنجم توسعه است پس بنابراین نمی توان ادعا داشت که برنامه های وزیر پیشنهادی علوم غیر کارشناسی است.
     
  • تعهد، تخصص و تجربه جزء شاخصه های اصلی فرجی داناست. ایشان فردی ولایتمدار و دارای خانواده ای مذهبی است که در شهر قم نیز متولد شدند و از مؤسسین سپاه استان فارس بودند در بحث تخصص نیز تحصیلات وی بسیار شاخص است.
     
  • فرجی دانا جزء دانشمندان برجسته این کشور است و سلسله مراتب کاری بسیاری را دنبال کردند از جمله آنکه وی ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران را به عهده داشتند و علاوه بر آن رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بودند و در مقطعی نیز ریاست کل دانشگاه تهران را بر عهده داشتند.
     
  • در زمان مدیریت فرجی دانا به عنوان ریاست دانشگاه تهران رشد علمی زیادی به وجود آمد و هیچگونه التهابی نیز در دانشگاه تهران و در زمان مدیریت وی به وجود نیامد.

محمدرضا خانمحمدی خرمی

 

موافق

  • فرجی دانا فردی متدین، عالمی بزرگ، استاد تمام رشته مهندسی برق در دانشگاه تهران و از چهره های شاخص و برجسته رشته برق و شخصی اخلاقی، دینی، مدیریتی محسوب می شود.
     
  • برخی از ابزارهای جدی و ایجاد زمینه توجه به ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی و استفاده از رهنمودهای رهبری و فصل الخطاب دانستن قانون و توجه به رشد معنوی و اخلاقی است که در برنامه های فرجی دانا وجود دارد.
     
  • برخی گفته اند فرجی دانا در رشته علوم انسانی تخصصی ندارد، اما اگر فردی به عنوان وزیر با گرایش انسانی هم انتخاب کنیم، در آن صورت خلاء هایی در جایگاه های دیگر می بینیم. امروز علم به ما می گوید که در نگاه مدیریت های کلان استراتژیک 20 درصد تخصص فردی مهم است و 80 درصد را باید در جهت ایجاد بستر مناسب و استفاده از استعدادهای مدیریتی برتر بکار گرفت.
     
  • برخی گفتند فرجی دانا کتاب ندارد، بنده به عنوان فردی که دو دوره عضو هیئت ممیزه یک دانشگاه معتبر دولتی هستم، می‌گویم در واقع یکی از فعالیت‌های یک استاد می‌تواند کتاب باشد، به ویژه در رشته فنی و مهندسی و علوم پایه، فرجی دانا در رشته بسیار سختی دارای 50 مقاله علمی معتبر بوده و چندین طرح پژوهشی ایجاد کرده، از این رو اگر فرجی دانا یک سوم این مقالات را هم داشت شایسته استاد تمامی بود.
     
  • فرجی دانا کسی است که تمام سطوح مدیریتی را در دانشگاه طی کرده و مسئولیت یک دانشگاه بزرگ صنعتی را برعهده داشت و امروز به مسند وزارت معرفی شده، لذا ما سابقه و تجربه بیشتر وزیر را نیاز داریم.
     
  • ما امروز نباید وزیر پیشنهادی را مورد سوال قرار دهیم، کسی که شاید ده روز نیست که برای این مسند معرفی شده است.
     
  • مسئله مهم امروز دانشگاه های کشور حرمت نهادن به موضوع مالکیت فکری است، اگر ما توجه به این امر نداشته باشیم، بحث خروج نخبگان از کشور شدت خواهد گرفت که این موضوع جزو برنامه های وزیر پیشنهادی علوم است.
     
  • رعایت کرامت اجتماعی و انسانی دانشگاهیان، اعتقاد به آموزش و پژوهش به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری و کاربردی در کشور، توجه به تحصیل ایثارگران، ارتقاء وضع رفاهی دانشجویان، تاکید بر عاملیت بی دریغ دانشگاه در توسعه پایدار در برنامه های فرجی دانا به خوبی وجود دارد و به آن اشاره شده است.
     
  • کمیسیون آموزش و تبلیغات مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری کامل موافق است.

علی‌اکبر آقایی مغانجوقی

موافق

  • اگرچه علی‌رغم موافقت‌های حوزه علوم و دستاوردهای مهم قطعاً این بخش دارای چالش‌هایی نیز است که فرجی دانا با توانمندی‌های بالا، تعهد، تجربه و سابقه بالا با کسب رتبه ممتاز می‌تواند این مهم را به سرانجام مطلوب برساند، از طرف دیگر فرجی‌دانا با مدرک دکترا به‌عنوان هیات علمی دانشگاه تهران، استاد تمام رشته برق دانشگاه تهران و در مسئولیت‌های اجرایی دارای تجارب و سوابق بسیاری است.
     
  • فرجی‌دانا در فاصله تعطیلات دانشگاه‌ها در سال 59 به نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته و تا بازگشایی دانشگاه به مسئولیت‌هایی در این نهاد پرداخته‌ است. از طرف دیگر با بازگشایی دانشگاه‌ها وی به ادامه تحصیل و اشتغال در وزارت علوم پرداخت.
     
  • اگرچه توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحقق اجرای کرسی‌های آزاداندیشی، همگرایی و همراهی پژوهش‌های کشور، تمرکززدایی از مدیریت آموزش عالی کشور و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به‌عنوان مهمترین اهداف و برنامه‌های فرجی‌دانا است. از طرف دیگر امروز یکسان بودن اهداف دولت و مجلس و پشتیبانی از تکمیل کابینه دولت یازدهم می‌تواند نقطه عطفی در درک مقابل از نیازها و مسائل کشور و اهداف نظام ایران باشد.
     
  • رأی مثبت بالای نمایندگان به فرجی‌دانا قطعاً نشانه این مهم است، اگر چه مخالفان وزیر پیشنهادی اظهارنظرهای بسیاری کرده‌اند، ولی انصاف در رأی دادن را به نمایندگان مجلس واگذار می‌کند.
     
  • از طرف دیگر شاهدیم یکی از سوالات مخالفان از فرجی‌دانا این بود که آیا می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چند نفر است؟ حال باید بگویم که به فرض وزیر پیشنهادی این موضوع را بداند یا نداند، آیا با دانستن قطعاً نمایندگان به این وزیر رأی می‌دهند؟ آیا این موضوع از ویژگی‌های یک وزیر است؟ اما باید در واقعیت بگوییم که وزیر پیشنهادی دانش‌آموخته کجاست و تحصیلات وی در چه مقطعی است و آیا جزو هیات علمی دانشگاهی بوده است؟
  • فرجی‌دانا در برنامه‌هایش 21 بار به منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده است. وی اعتقاد بالایی به امام خمینی(ره) و جایگاه رهبر معظم انقلاب دارد و دلیل مبین این موضوع خدمت فرجی‌دانا در ابتدای انقلاب در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
     
  • هم‌اکنون کمیسیون آموزش و تحقیقات به‌عنوان کمیسیون تخصصی، افراد و نمایندگان شاخص مانند ابوترابی‌فرد و مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی از فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دفاع می‌کنند.

زهره طبیب زاده نوری

مخالف

  • در برنامه‌هایی که فرجی‌دانا بخش راهکارهای اجرایی و راهبردها ادغام شده و وزن عمده را راهبردها اشغال کرده است. انتظار نمایندگان بیان راهکارهای عملی در چارچوب مقدورات از طرف وزیر پیشنهادی است. از ده‌ها اقدام مثبت عملی موجود در اسناد بالادستی منظور فرجی دانا نه امکانات مالی و نه زمان 4 ساله وزارت هیچ وزیری اجازه پرداختن به کلیه امور ایده‌آل را نمی‌دهد، لذا بایستی در هر سال مالی مدیر اجرایی با زمان‌بندی مشخص درصدی از مقاصد قابل تحقق خود را با اولویت پیشنهاد و نهایتاً در بازه زمانی 4 ساله انجام آن را متعهد شود.
     
  • متاسفانه برنامه پیشنهادی فرجی دانا به صورت شعاری با عبارت کلی و بدون در نظر گرفتن منابع مشخص مالی است که در تمام آن موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و اولویت نوشته شده و هیچ مسیر مشخص زمان‌بندی‌شده‌ای برای دسترسی به اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.
     
  •  در شرایط هجمه و تحریم‌های سنگین و ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، وزیر علوم با عنوان سکاندار کشتی علم و فناوری کشور باید برنامه خود را برای تقویت ساخت درونی قدرت به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بیان کند. به جرأت می‌توان ادعا کرد که به این نیاز پرداخته نشده است.
     
  •  در برنامه فرجی دانا حتی گاهی به صورت متناقض شعار داده شده که مثلا از طرفی به لزوم پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی تاکید کرده و از طرف دیگر به افزایش بدون حد و مرز استقلال و اختیار دانشگاه‌ها پرداخته‌اید.
  • برنامه های فرجی دانا نشان از عدم اشراف وزیر پیشنهادی به امکانات و منابع موجود کشور و در اختیار وزارت علوم است.
     
  • طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بر دو محور عمده یعنی پیشرفت علمی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در حوزه علوم انسانی تاکید وافر کرده‌اند. در بُعد اول برنامه‌های فرجی دانا را مطالب ذکر شده فوق فاقد اولویت‌بندی، غیرواقع‌بینانه و کاملا ایده‌آلیستی است، اما در بُعد دوم درخصوص اسلامی شدن دانشگاه‌ها در ارتباط با این دو مبحث قاعدتاً در 3 محور موضوعات اول تا سوم بایستی به آنها می‌پرداخت. از 25 راهبرد موجود در برنامه‌های وزیر تنها دو محور یعنی حمایت از کانون‌های نظریه‌پرداز و تدوین متون انسانی با استفاده از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه‌ها می‌تواند اجرایی شود که در این زمینه هم تنها به دو تیتر اکتفا کرده که مابقی بازی با الفاظ است.
     
  • خواهشمندم آقای دکتر رابطه فکری خود را با مقوله‌های دانشگاه تک‌جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس‌ها در حد مقدورات، اجرای اردوهای مختلط مرسوم در دوران اصلاحات، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار بیان کند. در جریان انتخابات اخیر بارها در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفاً کارکرد انتخاباتی داشت. آقای دکتر، اگر منظور فرجی دانا از استاد و دانشجوی ستاره‌دار افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌های دانشجویی در سال 88 و کوی دانشگاه سال 76 هستند که مبادرت به حرمت‌شکنی و شعارهای ضدانقلاب کرده‌اند، بفرمایید تا مجلس در این مقوله مواضع صریح او را بداند ولی اگر افرادی به ناحق ستاره‌دار شده‌اند به نظر بنده باید مسئولان تضییع کننده حقوق این دانشجویان و اساتید محاکمه شوند.
     
  • آقای دکتر در اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان چه حرفی دارید آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه را مؤلفه ای از بحث اسلامی شدن دانشگاه می دانید نحوه برخورد شما با اساتیدی که علناً در کلاس ها علیه انقلاب و نظام صحبت می کنند چیست نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیأت علمی چیست.
     
  • نحوه برخورد شما با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که تئاترهای اجرا شده در آن در سال های گذشته و فضای آن کمترین شباهتی به فضای دانشگاه یک کشور دین مدار ندارد چیست؟ برای اطلاع از شیفتگان به غرب تحقیقی که در مدارس تک جنسیتی کشور انگلستان انجام شده است را گوشزد می کنم که راندمان علمی این مدارس بسیار بالاتر از مدارس مختلط است آیا بسیاری از مسئولان موجود در نظام که فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) که تک جنسیتی است نمی باشند؟ آیا دانشجویان این دانشگاه با افت تحصیلی مواجه هستند یا به خاطر عدم ارتباط با جنس مخالف دچار سرخوردگی یا افسردگی شدند نباید شعار داد آقای دکتر با توجه به سوابق شما در این موارد توضیحات لازم را بفرمایید. باید به نمایندگان گفت که رأی به فرجی دانا رأی به این طیف فکری است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس