متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
حدود سه سال و نیم از تشکیل مجمع عالی واردات کشور و کمیسیون تخصصی لوازم
خانگی آن می گذرد.
در این دوره کوتاه شرکتهای لوازم خانگی عضو این مجمع در
نتیجه سازماندهی و هماهنگی های صورت گرفته توانستهاند با یافتن جایگاه
قانونی خود نقش موثری در سرنوشت بازار و تحریک صنعت ایفای نمایند به نحوی
که با موقعیت شناسی در تامین تقاضای مشتریان، آرامش بازار را حتی در سخت
ترین شرایط تحریم فراهم آورده و در کنار آن گامهای اولیه لازم در رشد و
توسعه تولید لوازم خانگی را نیز در داخل کشور بردارند. از جمله موارد تجلی
نتایج این سازماندهی ها و هماهنگی های درون صنفی می توان به تامین کالاهای
برندهای بین المللی در شرایط تحریم اشاره نمود به نحوی که شرایط تحریم در
بازار لوازم خانگی تاثیر قابل توجهی نداشته و گاهاً در گزارش های خبرگزاری
های داخلی مبنی بر بی اثر بودن تحریم ها به عنوان نمونه به وفور لوازم
خانگی استناد شده است.
این درحالی است که علاوه بر تامین کالا در سطح عرضه، کمترین میزان افزایش قیمت در طی یکسال اخیر در بازار لوازم خانگی وارداتی اتفاق افتاد.
جدول وضعیت افزایش قیمت از انتهای تابستان 1391 تا انتهای تابستان 1392
نوع محصول | میانگین قیمت محصولات در تابستان91 (ریال) | میانگین قیمت محصولات در تابستان92 (ریال) | درصد رشد |
ماشین ظرفشویی | 16,150,000 | 26,340,000 | 63 |
مایکرویو | 5,250,000 | 8,670,000 | 65 |
یخچال معمولی | 15,310,000 | 26,000,000 | 70 |
یخچال ساید بای ساید | 33,350,000 | 58,260,000 | 75 |
جارو برقی | 3,210,000 | 5,150,000 | 60 |
ماشین لباسشویی | 14,260,000 | 23,340,000 | 64 |
سبد محصول | 85,710,000 | 141,960,000 | 66 |
در جدول بالا با استناد به سایت 124 مرجع رسمی اعلام قیمت سازمان حمایت، میانگین قیمت های لوازم خانگی وارداتی و درصد رشد در هر کدام از گروه های کالایی طی یکسال گذشته آورده شده است که مقایسه میزان رشد با موارد مشابه در صنایع داخلی موید این ادعا است که در همین بازه زمانی که قیمت ارز سه برابر شده و قیمت های داخلی در صنایع مختلف گاهاً بیش از سه برابر افزایش یافت، قیمت لوازم خانگی وارداتی همپای آنها افزایش پیدا نکرده است.
از جمله اقدامات اجرایی در کمیسیون برای تحقق این امر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- انعقاد تفاهم نامه قیمت گذاری با سازمان حمایت در شهریور ماه 91
- رعایت موازین قیمت گذاری توسط شرکتها از طریق مکانیزم خود کنترلی با محوریت مجمع واردات
- شفاف سازی قیمت ها در بازار از طریق ثبت و به روز آوری قیمت در سامانه اعلام قیمت وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.124.ir) تحت نظر سازمان حمایت.
از سوی دیگر توجه به این نکته بسیار ضروری است که تجربیات سالهای گذشته صنایع مختلف در کشور ما و همچنین تجربه جهانی بیانگر آن است که تنها شرکتهایی می توانند در بازار پر رقابت وپیچیده امروز به بقا خود ادامه دهند که همگام با رشد و توسعه جهانی، محصولات خود را بِروز کرده و کیفیت و نواوری و خدمات پس از فروش آنها در شرایط برابر توسط مصرف کنندگان مورد ارزیابی و انتخاب قرار گیرد. اما از آنجا که بِروز رسانی مستمر کالاها با توجه به هزینه های بالای تحقیق و توسعه، تنها با فروش کالا در مقیاس جهانی میسر است باید بدنبال یک میان بر منطقی و در دسترس بود.
یکی از راهکارهای امتحان شده در همه جهان توسعه محصولات تولید داخل با همکاری برندهای بین المللی است. بر پایه این باور باید اذعان کنیم صنعت لوازم خانگی کشور نیز از این موضوع قابل استثناء نبوده و جهت رشد و توسعه خود باید در مسیری گام بردارد که تولیدات شرکتهای داخلی انتخاب اول مشتریان در هنگام خرید باشد و پیامهایی که از سطح نمایندگی ها در حال مخابره شدن است نشانگر آن است که مسیری که وارد کنندگان فعلی در پیش گرفته اند با حمایت دولت محترم و فراهم سازی فضای مناسب کسب و کار، ثبات قوانین و مقررات و امنیت اقتصادی نیز همین رویکرد است.
از این منظر اولین گام ها در تولید برندهای مطرح بین المللی در داخل کشور با سرمایه گذاری نمایندگی های برندهای مطرح بازار برداشته شده است. خطوط تولید برندهای خارجی در داخل در برخی شرکتها تنها در مدت کوتاه یکسال راه اندازی گردیده تا تهدیدهای ناشی از عدم امکان تامین کالا در شرایط تحریم را به فرصتی برای توسعه صنعت لوازم خانگی بدل کرد.
تداوم موثر مسیر پیش رو می علاوه بر اینکه مسیر انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا را هموارت خواهد ساخت ،میتواند وارد کنندگان را به تولید کنندگانی مطرح در منطقه تبدیل کند که محصولات آنها تحت عنوان برندهای بین المللی و بر اساس آخرین تغییرات و تکنولوژی تولید میشود و حضور در بازار منطقه را نیز بیش از پیش در دسترس تر خواهد کرد.