رئیس‌جمهور با اشاره به فضای بین تهران و واشنگتن گفت: ‌فضای بین ایران و آمریکا فضای تاریکی است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پایان جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور بیش از 55 هیات خارجی در مراسم تحلیف که 11 هیات آن در سطح سران و بقیه از وزرا و یا ریاست مجلس بوده‌اند، اظهارداشت: تماس و مذاکره با آنها اولین قدم در دیپلماسی خارجی دولت بود که در فضای بین‌المللی بسیار موثر بود.

وی با با بیان اینکه قدم دوم دولت در تعامل سازنده با جهان حضور در اجلاس همکاری‌های شانگ‌های بود، افزود: تماس و مذاکره با سران حاضر در اجلاس شانگ‌های داشتیم و همچنین با برخی وزرای خارجه که به جای سران شرکت کرده بودند مذاکره داشتیم به ویژه دو ملاقات با رئیس جمهور چین و روسیه داشتیم که بسیار قابل اهمیت بوده است.

روحانی با بیان اینکه مذاکراتمان با رئیس جمهور چین و روسیه در بحث‌های مختلف روابط دو جانبه ، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت، یادآرو شد: ارتباط با دو رئیس جمهور چین و روسیه توسط نمایندگان رئیس جمهور ایران و آن دو کشور ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که قدم سوم دولت در موضوع تعامل سازنده با جهان، حضور رئیس جمهور و هیات همراه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود، و این حرکت در چند بخش انجام شد، ادامه داد: در حوزه‌ی دیپلماسی رسمی ملاقات‌هایی در این زمینه وجود داشت.

وی گفت: از جمله 18 ملاقات دو جانبه در این سفر انجام گرفت با مقامات یا روسای سازمان‌های بین‌المللی و در حوزه‌ی دیپلماسی عمومی، سخنرانی‌ها، حضور در جلسات مسئولین رسانه‌ها و رهبران اسلامی در آمریکا و صاحب‌نظران بود. و همچنین در جلسه‌ای که از طرف جامعه‌ی آسیایی و شورای روابط خارجی آمریکا برگزار شد شرکت کردیم که 300 نفر از صاحب‌نظران در این جلسه شرکت کرده بودند

وی در زمینه مساله هسته ای اظهار داشت: در این زمینه من فکر می‌کنم قدم مهمی برداشته شد و آن اینکه اولین اجلاس وزرای خارجه 1+5 در نیویورک تشکیل شد؛ در اجلاس 1+5 تقریبا همه 6 کشور به حقوق هسته‌ای ایران در صحبت‌هایی که داشتند به نحوی اذعان کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنابراین ما یک قدم به پیش گذاشتیم. قدم بعد این بود که اجلاس بعدی بیشتر بر روی ریز مسائل بحث خواهد شد تا اولین مرحله در این زمینه چگونه تحقق یابد به توافق رسیدند که این اجلاس در ژنو خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله بعد این بود که جلوی جنگ جدید در منطقه را بگیریم مسئله جان مسلمان‌ها، خون مسلمان‌ها، زندگی مسلمان‌ها، امنیت و ثبات منطقه برای ما بسیار مهم است و در این زمینه کوشش فراوانی در تمام ملاقات‌های دوجانبه یا سخنرانی‌ها مسئله امنیت و ثبات منطقه و به بحث سوریه اشاره شد و در مذاکرات دوجانبه بحث سوریه مطرح شد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: بنده فکر می‌کنم هیئت در این زمینه موفق بود به دلیل اینکه لااقل در مذاکرات با من همه اذعان داشتند جنگ جدید به مصلحت منطقه نیست. همه آنهایی که با آنها صحبت کردم از مقامات ارشد اروپایی به یک بیانی اعتراف داشتند که در مسئله سوریه ما راه‌حل نظامی نداریم و همه آنها قبول داشتند که در نهایت در زمینه سوریه باید با آرای عمومی مردم تکیه کنیم و هیچ مقام و دولت خارجی حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: قدم موثری در این زمینه برداشته شد حتی آمریکایی‌ها در ملاقات با وزیر خارجه ما به این نکته اعتراف کردند که ما حق نداریم نسبت به آینده و حکومت سوریه هیچگونه تصمیمی بگیریم و این امر در اختیار مردم سوریه است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نکته بعد این بود که ما می‌خواستیم فضایی که اسرائیلی‌ها همواره در آمریکا به وجود می آورند و با دروغ‌پراکنی‌هایشان در سال‌های گذشته چه قبل از سفر من، چه حین سفر من و چه بعد از آن به وجود آوردند و چه بعد از آنکه نتانیاهو می‌خواست به آمریکا برود ما می‌خواستیم این فضا را تا حدی برای اسرائیل سخت کنیم و افکار عمومی آمریکا را به بسیاری از مطالبی که مطرح می‌شود و واقعیت ندارد جلب کنیم.

وی گفت:‌ در روزهای اول که رفته بودیم در هر مصاحبه‌ای بحث نابودی اسرائیل و یا مسئله هولوکاست مورد سوال بود اما شما دیدید در مصاحبه آخر که همه خبرنگاران بودند هیچ کس از این سوال‌‌ها نکرد. بنابراین بسیاری از مسائلی در این زمینه‌ها که در ذهن مردم بود پاک شد و این کار را برای اسرائیلی‌ها سخت کرد.

حجت‌‌الاسلام روحانی یادآور شد: البته می‌دانید که اسرائیل لابی بسیار قوی در آمریکا دارد در کنگره دارای نفوذ است کار زیادی کردند و اتفاقا این ما هستیم که باید جای خالی یک لابی قوی ایرانی را در آینده پر کنیم.

وی گفت: باید کاری کنیم در بخش‌های مختلف عده‌ای تلاش کنند تا افکار و مواضع ایران نظرات ملت ایران را به گوش مردم آمریکا برساند و من فکر می‌کنم خود ایرانی‌هایی که در آنجا حضور دارند آنها باید اولین قدم را بردارند و در جلسه ایرانیان این موضوع را مطرح کردم که همه ایرانیان در آمریکا صدا و سیمای ما هستند و باید واقعیت‌های ایران را منعکس کند و در این راستا باید تلاش گسترده‌ای صورت گیرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: مسئله دیگر تروریسم و خطر افراط‌گری بود. من فکر می‌کنم این سخن اعتدال که در ایران مورد استقبال قرار گرفت در سازمان ملل کشورها این اعتدال را مورد استقبال قرار دادند و به هر کس می‌گفتیم افراط‌گری و تروریسم یک خطر است کاملا می‌پذیرفتند.

وی ادامه داد: بحث wave که من در سخنرانی مطرح کردم جهانی که باید با افراطی‌گری و خشونت مبارزه کند مورد استقبال بود؛ من فکر می‌کنم نگاه ایران مورد استقبال بود و حتی دبیرکل سازمان ملل بر این نکته در مذاکره خصوصی با من تاکید می‌کرد دنیا فهمیده که افراطی‌گری اساسا برای ثبات جهان و تروریسم برای امنیت جهان یک خطر بزرگ است و دنیا قبول دارد در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم و با افراط مبارزه کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این نکته‌ای که بیان ما بیان صلح و اعتدال و همبستگی جهان همزیستی مسالمت‌آمیز است چیزی بود که در این سفر دنبال می‌کردیم. یکی از نکات هم مسئله کاهش تنش یا جلوگیری از افزایش تنش بین ایران و آمریکا بود. قبلاً هم در سیاست‌های این دولت اعلام کرده بودم که ما خواهان افزایش تنش با هیچ کشوری از جمله آمریکا نیستیم و اگر زمینه هم باشد می‌خواهیم این تنش را کاهش دهیم؛ مقامات آمریکایی در این سفر اصرار داشتند و دنبال می‌کردند که بین دو رئیس‌جمهور ملاقاتی صورت گیرد و قبل از اینکه من از ایران حرکت کنم و چند روز قبل از سفر اولین پیام را آنها فرستادند که مربوط به روز جمعه می‌شود که سفر من در روز دوشنبه شکل گرفت.

روحانی گفت:‌پیام بعدی آنها نیز در همان روز جمعه شکل گرفت  و در روز شنبه و یکشنبه نیز در مجموع 5 پیام فرستادند و ما پاسخی به این پیام‌ها نداده بودیم و من به دوستان وزارت خارجه گفتم وقتی که وارد نیویورک شدم تصمیم می‌گیرم و شبی که وارد شدیم پیام و صحبت‌های بعدی مطرح شد و در نهایت این ملاقات صورت نگرفت به دلیل اینکه نسبت به همه ابعاد و زوایا فرصت توافق بر روی جزئیات نبود.

وی ادامه داد: صحبت این بود که مثلا یک ملاقات کوتاه چند دقیقه‌ای بین من و رئیس‌جمهور آمریکا در راهروهای مجمع عمومی یا یکی از جلساتی که ما شرکت داریم صورت گیرد که بنده با این هم خیلی موافق نبودم و در مجموع عملی نشد. البته این بحث دو طرف ادامه داشت و بعد در روز سه‌شنبه یک جوی در رسانه‌های آمریکا شروع شد مبنی بر اینکه ایران در این سفر آمریکا را تحقیر کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: یا بعضی از رسانه‌ها با این تعبیر که روحانی دست رد به سینه آمریکا زد و کاخ سفید در این سفر تحقیر شد من از این روند رسانه‌ها که شاید مقداری هم طبیعی بود و مقداری هم مخالفین و اسرائیلی ها دامن می‌زدند خیلی خوشحال نبودم و در مصاحبه‌ها گفتم اساسا بحث تحقیر در میان نیست و درخواست یک ملاقات بوده ما با ملاقات مخالفتی نداشتیم اما زمینه‌ها و مقدمات و شرایط لازم فراهم نشد چرا که ملاقات مهمی بود و در این 35 سال برای اولین بار دو رئیس‌جمهور می‌خواستند پای میز مذاکره بنشینند و این کار آسانی نبود.

حجت‌‌الاسلام روحانی گفت:‌ به هر حال این جو وجود داشت که یک مقدار فضا را گل‌آلود کرده بود و معمولا از این فضا دیگران ماهی می‌گیرند و به نفع ما نخواهد بود و من می‌خواهم اگر این مسئله به صورتی اگر ترمیم شود از نظر من بلامانع بود.

وی یادآور شد: البته ملاقات دو وزیر خارجه در حاشیه 1+5 صورت گرفته بود و مقداری مسئله را تخفیف داده بود تا اینکه دو طرف با یکدیگر در تماس بودند بحث این بود که من در روز جمعه که وقتی می‌خواهم بیایم آقای اوباما تماسی بگیرد و کوتاه با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشیم که در نهایت در لحظه حرکت با این مسئله مواجه شدیم و آنها زنگ زدند به موبایل سفیر ما و در لحظاتی بود که می‌خواستم از هتل خارج شوم و چند دقیقه‌ای با یکدیگر تلفنی صحبت کردیم.

وی تاکید کرد: به نظر من در مسئله ایران و آمریکا که ما مسائل بسیار فراوانی داریم و در این تلفن به آقای اوباما گفتم 35 سال گذشته بین ایران و آمریکا فضای بسیار تاریکی وجود دارد و مردم ما در موارد مختلف با اعمال آمریکا مخالف بودند و مسئله ایران و آمریکا مسئله ای نیست که در کوتاه مدت قابل حل باشد و او هم درجواب گفت که من هم گفته‌ام این یک شبه حل نمی‌شود و نیاز به زمان داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: عمده بحث ما درباره مسئله هسته‌ای بود و تاکید من بر اینکه مسئله‌ هسته‌ای باید در یک زمان کوتاهی حل و فصل شود او هم می‌گفت که من قبول دارم بحث‌های حاشیه‌ای نیز در این تلفن مطرح شد.

وی تاکید کرد: او در این تلفن هم گفت که هم شما در سخنرانی تاکید کردید که دنبال سلاح هسته‌ای نیستید و هم مقام معظم رهبری گفتند تولید سلاح از لحاظ شرعی حرام است بنابراین راه باز است تا به نتیجه برسد اما مردم ما باید بدانند مسائل سیاست خارجه پیش رو یک راه هموار نیست. بلکه راه دشواری پیش رو داریم و نمی‌شود مشکلات هشت یا ده ساله را طی ده روز حل و فصل کرد.

رئیس‌جمهور افزود: به هر حال دنیای سیاست فراز و نشیب زیادی دنیای سیاست دارد.

رئیس‌جمهور گفت: اوباما در این تلفن به من گفت که ما در داخل مشکلات فراوانی داریم و شما هم در داخل ایران مشکلات فراوانی دارید بنابراین ما باید فکر کنیم چگونه از این مشکلات عبور کنیم. شما می‌بینید که مقامات آمریکایی هر کدام  با یک لحن حرف می‌زنند. یک روز فشار می‌آید یک جور صحبت می‌کنند و روز دیگر که فشار نیست جور دیگری به نظر بنده اینها مهم نیست آنچه مهم است ما حس می‌کنیم آنهایی که فکر می‌کردند با تحریم ملت ایران سر فرود می‌آورد و بالاتر از آن با فشار تحریم مردم از نظام جدا می‌شوند با این انتخابات شکوهمند مأیوس شدند. مردم از نظام جدا نمی‌شوند.

وی افزود: نشاط سیاسی مردم از بین نمی‌رود و احساس کردند که تحریم راه‌حل درستی نیست و بنده این موضوع را به رئیس اتحادیه اروپا که به دیدارم آمد و خانم اشتون نیز در آن جلسه بود گفتم که به نظر من شما به این رسیده‌اید که تحریم راه ‌حل درستی نیست و او با سکوتش در برابر این حرف قبول داشت. من گفتم بحث شما چیست؟ واقعا اعتماد می‌خواهید و ما هم اعتماد می‌خواهیم این راه حل دارد.

رئیس‌جمهور گفت: ما اعتماد می‌خواهیم که شما حق هسته‌ای مردم را اعتراف و احترام می‌کنید و شما اعتماد می خواهید که ما بمب نسازیم و ما از الان گفته‌ایم که دنبال بمب نیستیم و اصلا با میزان اخلاقی و دینی و مذهبی ما سازگار نیست. ما قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم. از این رو تنها راه میز مذاکره است و بس.

وی افزود: رئیس اتحادیه در پایان این ملاقات گفت حرف شما را قبول داریم راه حل مذاکره است و بنده فکر می‌کنم این اولین قدم برای بازگشت از راه اشتباهی است که دیگران برداشته بودند البته این به معنای این نیست که یک جمله در مذاکره گفتیم همه چیز حل شود یا همه مسائل ما با غرب با یک تلفن حل می شود و یا با دو جلسه مذاکره حل بشود. اما بنده به ملت شریف ایران عرض می‌کنم استواری آنها، استقامت، نشاط ، هوشیاری، بیداری و خلق حماسه سیاسی آنها اتحاد دولت و ملت به معنی نظام و ملت کار خود را کرده و فضا را عوض کرده است.

وی ادامه داد:‌دنیا آمادگی جدیدی دارد و من فکر می‌کنم در این فضا ما بتوانیم به اهدافی که مدنظر ماست برسیم البته ممکن است در یک یا دو ماه به نتیجه نرسد اما من علامت‌های لازم را برای حرکت به سمت نتیجه می‌بینم روشن است.

رئیس‌‌جمهور افزود: لحن مذاکراتی که اروپایی‌ها در مذاکره با من داشتند کاملا با گذشته تفاوت کرده است. لحن آقای دبیرکل با گذشته کاملا فرق کرده است لحن رئیس‌جمهور آمریکا نیز تغییر یافته است . از همان نامه اولی که آقای اوباما بعد از انتخابات برای من نوشت  و انتخابات را به من تبریک گفت و مسائل دیگری که در نامه مطرح کرده بود در همان نامه لحن عوض شده بود و این تلفن کاملا مشهود است که لحن تغییر یافته است.

وی گفت: اما یادمان باشد این اولین قدم است. در میان مردم انتظار قدم آخر را ایجاد نکنیم. رسانه‌ها حواسشان باشد فکر نکنند که با یک سفر و یک ملاقات 35 سال مشکلات یا 10 سال مشکلات هسته‌ای حل شده است و فکر کنند همه مسائل پایان یافته است.

در حد زمان خود به اعتقاد من سفر موفق بوده است و راه جمهوری اسلامی ایران موفق بوده البته آنچه موفق بوده کار مردم، اراده و حضور آنها و تدبیر مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: بنده نیز به عنوان یک خدمتگزار نظام و یک خادم ملت ایران پیام ملت را فقط منتقل کرده‌ام و کار دیگری نکرده‌ام امیدوارم ما بتوانیم این راه و این مسیر را ادامه دهیم و مردم ما شاهد پیروزی‌هایی از حرکت، مقاومت و ایستادگی خود باشند و ما هم بتوانیم در این راستا خدمت لازم را به مردم بکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آقای نتانیاهو به عنوان آخرین سخنران سازمان ملل مواضع ضدایرانی داشت مواضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل آنها چیست، گفت: اینکه یک رژیم تجاوزگر در منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران با لحن درشت صحبت کند ما اصلا نباید ناراحت شویم توقعی غیر از این از اسرائیل نداریم. به هر حال اسرائیلی‌ها وقتی می‌بینند که شمشیرشان کند شده و منطق در جهان حاکم می‌شود و ندای صلح ملت ایران که همیشه به دنبال صلح بوده و دنبال تجاوز و جنگ نبوده بهتر به گوش جهانیان می‌رساند حتما ناراحت و عصبانی می‌شوند و اسرائیلی‌ها از روز اول انتخابات با لحن بسیار تندی نسبت به مردم و منی که خادم ملت و نماینده مردم هستم اتخاذ می‌کند.

وی افزود: خیلی طبیعی است و ما غیر از این نباید از اسرائیل انتظار داشته باشیم و اینگونه جملات نشان می‌دهد که راه ما دقیق و درست است و با استقامت بیشتری باید این راه را ادامه دهیم.

حجت‌‌الاسلام روحانی در پاسخ به این سوال که سنای آمریکا دیشب تصمیم گرفت تشدید تحریم ها علیه ایران را تا مذاکرات ژنو به تعویق بیندازند، ارزیابی شما از این موضوع چیست، گفت:‌ شما می‌دانید که در آمریکا دو نظر وجود دارد نظر کنگره این است که تحریم‌ها تشدید شود و در مجلس نمایندگان مصوبه‌ای در این زمینه بوده و سنا هم بنا بوده مصوبه‌ای در همین زمینه بگذراند و طرحم این بوده که آراء بالای دوسوم باشد که دولت نتواند وتو کند. این راه راه خطاست.

وی افزود: ظاهر امر این است که دولت آمریکا با این راه مخالف است. دلیل این مخالفت این است که آمریکا در 1+5 حضور فعال دارد. من فکر می‌کنم مذاکرات ژنو اگر با موفقیت توأم باشد حتماً جلوی بسیاری از کارهای تندروی افرادی که دنبال افراط، تندروی و خشونت و جنگ هستند گرفته می‌شود همه تلاش بر این است که از اول هم گفته‌ایم بازی برد-باخت نمی‌خواهیم که ایران ببرد و دیگران ببازند. بلکه دنبال بازی برد-برد هستیم.

رئیس‌جمهور گفت:‌وقتی تحریم برداشته می‌شود برد هر دو است. وقتی اعتماد دو طرف ایجاد می‌شود برد هر دو است. من امیدوارم اجلاس آینده ژنو موفق باشد و سنا و کنگره دچار خطای گذشته نشوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست مشترک دولت و مجلس و بهترین دستاورد آن نیز یادآور شد: چه دستاوردی بالاتر از این. وقتی ما در خدمت نمایندگان مجلس می‌نشینیم و با آنها صحبت می‌کنیم و نظرات آنها را می‌شنویم و البته دیشب اولین نشست مشترک بود و ادامه خواهد یافت و قبلا هم گفته‌ام که مسائل کشور با اتحاد و هماهنگی قوا به وجود می‌آید و حتما دولت به تنهایی قادر نیست همه مشکلات را حل کند. دولت به حمایت مجلس نیازمند است و به حمایت قاطع مقام معظم رهبری و حمایت مردم است و دولت نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

وی افزود: وزرا را مجلس به آنها رای اعتماد داده و در مهلت مقرر سه وزیر باقیمانده به مجلس معرفی می‌شوند و انشاءالله به آنها نیز رای خواهند داد و دولت به صورت کامل کار خود را آغاز خواهد کرد و از جلسه دیشب بسیار راضی هستم و آغاز بسیار خوبی برای هماهنگی و همکاری بیشتر بین مجلس و دولت تدبیر و امید بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از افتخارات این دولت این است که انتقادپذیر است و هر کس با هر لحنی البته ما دل‌مان می‌خواهد لحن کاملا مودبان و اخلاقی و اعتراض کاملا در چارچوب قواعد بازی باشد. هیچ اشکالی ندارد به هر حال دولت از این به بعد قدم‌های بلندتری برخواهد داشت. برخی ممکن است مخالف باشند و اعتراض کنند. این حق آنهاست.

وی گفت: بنده به دو دستگاه مهم نظرسنجی گفته‌ام که نظرسنجی دقیق کنند و نظر مردم را بگیرند و با این حرکتی که دولت در آن گام گذاشته چقدر مخالف و موافق هستند. حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشد آن یک درصد حق دارند حرف بزنند نقد کنند اما همه یادمان باشد که در نقد صحبت و انتقاد ما حتما منافع ملی را مدنظر قرار دهیم و نقد ما سازنده و اخلاقی باشد. همه ما باید اینگونه باشیم و ممکن است دولت هم نقدی داشته باشد که باید همین گونه باشد.

روحانی تصریح کرد: حمایت مردم در نظر آنها مجلس و بویژه حمایت مقام معظم رهبری سرمایه‌های اصلی ماست و اگر اینها نباشد دولت یا نمی‌تواند به اهداف برسد یا بسیار سخت به اهدافش می‌رسد. ما نیازمند هستیم به هر حال انتقاد هم آزاد است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در باره اینکه در مذاکرات چه مسائلی مطرح می‌شود توافق نیویورک این بود که ایران طرحش را در ژنو روی میز بگذارد وایران طرح دقیقی را برای این مرحله آماده کرده و روی میز خواهد گذاشت و با طرف خارجی 1+5 وارد گفت‌گو می‌شود. ما امیدواریم یا به طور کلی در این طرح بتوانیم به موافقت کامل برسیم یا لااقل در کلیات این طرح به موافقت برسیم. تواق ما بسیار تاثیرگذار می‌تواند برای قدم‌های مهم باشد البته می‌دانید قدم اول مقداری سخت برداشته می‌شود. اما اگر بتوانیم این قدم را در این اجلاس یا اجلاس بعدی برداریم قدم‌های بعد آسان می‌شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره پروازهای مستقیم به آمریکا نیز یادآور شد: قبل از این تحریم‌ها نیز ایران در سال‌های پیش دنبال این کارها بود طرف آمریکایی موافقت نکرده بود و این بار هم حتما با مشکلات زیادی مواجه هستیم. ما در آمریکا در جلسه ایرانیان وقتی در خدمت مردم عزیزمان بودیم یک جلسه بسیار پرشور بود معتقدم که همه ایرانیان خارج از کشور باید به راحتی به کشور خود بیایند و برگردند.از این نیامدن هم ما ضرر می‌کنیم هم آنها. به ویژه نسل جدید آنها.

وی گفت: حق طبیعی ایرانیان است که وطن و شهر و مولد خود را ببینند و زیبایی‌های شهر خود را ببینند. در این رابطه که تلفنی با آقای اوباما صحبت کردم و این رابطه دو ملت می‌تواند آغازی برای راه طولانی باشد که پیش رو داریم. از طرف ما به مسئولان گفتم که شروع کنند. که می‌خواهیم به ایرانی‌های خارج از کشور و مقیم آمریکا بگوییم که دولت ایران در این زمینه حساس است و برای تسهیل راه آنها اولین قدم را برداشته است.البته تحقق این امریک روزه نیست و ماه‌ها طول می‌کشد و امیدوارم تا آن ماه‌ها این مسائل تحریمی حل و فصل شود.

رئیس‌جمهور در باره حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت گفت: صحبتی کردیم البته بعد از اینکه آقای شهردار انتخاب شد فرصت نشد همدیگر را ببینیم اگر ضرورتی داشته باشد مشکلی نخواهد بود.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی نیروهای خودسر در فرودگاه مهرآباد حضور داشتند گفت: اصل اینکه ما باگروه‌های خودسر مقابله کنیم تردیدی نیست اما دولت دلش نمی‌خواهد در این زمینه شبهه‌ای داشته باشد برای اینکه عده‌ای در برابر رئیس‌جمهور کاری کردند به هر حال گروه‌های خودسر خیلی جاهای دیگر خود را نشان می‌دهند و بداخلاقی‌های خود را نشان می‌دهند بنده اولا خواهش می‌کنم این بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود و نیازی نباشد دولت و دستگاه قضایی و اطلاعاتی برخورد کند.

وی گفت: وقتی دولت خود می‌گوید نقد کنند بیاید نقد کنند من همانطور که با دوستانم دست تکان دادم با آنها در آن روز همین کار را کردم و در لبخند و دست تکان دادن عدالت را رعایت کردم و آنها هموطن و عزیز ما هستند. و اگر در شیوه اشتباهی شده باید آنها را نصیحت کنیم. بنده هر چه شکایت از رسانه و مردم در دولت گذشته بوده به بخش حقوقی گفته‌اند که همه را پس بگیرد و دولت قصد ندارد شکایتی را مطرح کند. اما دولت تصمیم دارد با کمک دیگران تندروی را به انزوا بکشاند. و مردم باید این کار را انجام دهند.

رئیس‌جمهور درباره هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما 4 کمیته تشکیل دادیم و اصلاحاتی که نیاز هست. درمرحله اول اجرای یارانه‌ها اصلاحاتی نیاز است که الان کمیته‌های کاری در دولت تشکیل شده و هنوز نتایج آن نیامده است در لایحه بودجه سال 93 بتوانیم بخشی از آنها را ظاهر کنیم. تصمیم دولت این است که تا زمانی که مرحله اول کامل اصلاح نشده وارد فاز دوم نشود.

روحانی گفت: هدفمندی اهداف داشت که نباید یادمان برود و می‌خواست جلوی شدت مصرف انرژی را بگیرد و آن را متعادل کند. و علامت‌های لازم به بخش تولید که کم کم در حال فراموشی است و باید آنها بازگردد.

رئیس‌جمهور درباره تکلیف معاونت‌های باقیمانده در ریاست جمهوری مثل بین‌المللی چه خواهد شد، گفت: دولت این معاونت را منحل نکرده اما نمی‌خواهد آن را فعال کند و معاونت اجتماعی را نمی‌خواهد فعال کند اما هنوز منحل نشده است. و هر مقدار که ضرورت است از آن استفاده می‌شود.

وی در باره بحث هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه سخن زیاد است اما آنچه مردم می‌توانند  مطمئن باشند اصل این فناوری قابل گفت‌ؤگو نیست و اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت وگو نیست اما ویژگی‌ها و گفت‌ؤگوها مسائلی است که باید وارد بحث شد. اصول ما این است که در برابر آژانس درهای سایت‌های هسته‌ای را زباز گذاشته‌ایم و می‌تواند نظارت کنند و ما چیزی برای پنهان کردن در بخش هسته‌ای نداریم وقتی حساب ما پاک است و بالاترین مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب ما فرموده ما دنبال سلاح نیستیم از این بالاتر نیست. ایشان نه تنها به عنوان مرجع تقلید بلکه به عنوان رهبر انقلاب اسلامی این سخن را می‌گویند یعنی ابروی نظام و آبروی کشور در دست آن است و این بهترین اعتماد را برای ما ایجاد می‌کند.

روحانی در پایان گفت:‌ما نسبت به ریزه‌کاری‌ها وارد بحث می‌شویم اما اصول هسته‌ای ما به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس