کد خبر 252970
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵

بازار لوازم خانگي اين روزها حال خوشي ندارد چرا كه بواسطه خبر‌هاي متفاوت موجب سردرگمي مردم شده و حتي خريد‌ها به‌شدت كاهش يافته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه ایران، برخي از نشريات خبر دادند كه قيمت لوازم خانگي كاهش پيدا مي‌كند و وعده افت قيمت‌ها را در ماه جاري دادند. اما با بررسي شرايط و گشتي در بازار بي‌رونق لوازم خانگي خلاف اين موضوع ديده مي‌شود.

زماني كه قيمت ارز حول و حوش 3هزار تومان است و قيمت مواد اوليه توليد كاهش نيافته است خبر‌ها مبني بر كاهش قيمت لوازم خانگي و البته ساير صنايع صحت ندارد.

از سويي در اين بازار برخي از وارد‌كنندگان لوازم خانگي طي هفته‌هاي اخير به علت نوسان نرخ ارز و نگراني از كاهش آن، كالا‌هاي خود را با محدوديت عرضه مي‌كنند و اين امر موجب كمبود كالا در بازار شده است. مسأله ديگر عدم ثبت سفارش جديد لوازم خانگي است.

گروهي ازوارد‌كنندگان به علت افزايش 2برابري تعرفه گمرك كه طي هفته گذشته تصويب شد واردات را متوقف كردند.

برخي از فروشندگان بازار بزرگ امين حضور اذعان داشتند كه اين روزها برخي از شركت‌ها و برند‌هاي بنام با آن‌كه كالا در انبارهاي خود دارند اما عرضه نمي‌كنند تا متضرر نشوند.

به عنوان مثال لباسشويي اين روزها در بازار كمياب شده است و برند‌هاي وارداتي حاضر نيستند براي تامين كالا در بازار كاري انجام دهند. فروشندگان خاطر نشان كردند: وارد‌كنندگان تعرفه گمرك، نوسان نرخ ارز و گران كردن كالاها در ماه‌هاي آينده را علت كاهش عرضه در بازار اعلام كردند.

همچنين يكي از برند‌هاي كره‌اي طي هفته اخير برخي از محصولات خود را گران كرد.

 طحان‌پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي نيز درباره وضعيت بازار و تأييد خبر عدم عرضه كالا از سوي برند‌هاي خارجي گفت: برخي از عرضه‌كنندگان لوازم خانگي وارداتي طي روزهاي اخير كالاي خود را به بهانه‌هاي مختلف وارد بازار نمي‌كنند و اين امر را به علت افزايش تعرفه گمرك و نوسان نرخ ارز مي‌دانند. وي افزود: عوارض گمركي لوازم خانگي طي يك هفته اخير دو برابر شد و به حدود 40درصد رسيد لذا چنين اتفاقي ناخواسته افزايش قيمت را به همراه خواهد داشت.

 وي درباره واردات كالاهاي لوكس نيز گفت: در حال حاضر ممنوعيت‌هاي واردات كالاهاي اولويت دهم لوازم خانگي برداشته و ثبت سفارش‌ها آغاز شده است. از اين‌رو ثبت سفارش‌ها كه در گذشته 130درصد بود اكنون با 30 درصد انجام مي‌شود و اين امر تصميم بسيار مهمي بود كه دولت يازدهم اتخاذ كرد.

رئيس اتحاديه لوازم خانگي ادامه داد: درست كه دولت واردات اولويت دهم را آزاد كرده است اما اميدواريم در اين مسير به اشتباه حركت نكنيم و كالاهايي مجوز واردات بگيرند كه از نظر سطح فناوري در مرتبه بالا باشند و توليد‌كنندگان داخلي بتوانند محصولات خود را ارتقا دهند.

وي با تاكيد بر اين‌كه واردات لوازم خانگي كه مشابه آن در كشور ساخته مي‌شود نبايد انجام شود گفت: براي حفظ و حمايت از توليد ملي، واردات لوازم خانگي كه كشورمان در ساخت آن از نظر كيفي و كمي داراي جايگاه مي‌باشد اشتباه است و بايد از آن خودداري شود.

طحان‌پور متذكر شد: توليد‌كنندگان داخلي لوازم خانگي شرايط خوب و قابل رقابتي دارند به همين علت بايد از آن حمايت كرد و تنها كالاهايي را مجوز واردات داد كه از نظر فناوري در سطح بالايي باشد. وي درباره قيمت لوازم خانگي گفت: قيمت‌ها با شرايط خاص چون افت نرخ ارز و مواد اوليه توليد كاهش پيدا مي‌كند لذا نبايد حرف‌هايي زد كه واقعيت ندارد.

تضعیف تولیدکنندگان داخلی با آزادسازی واردات کالاهای اولویت دهم

محمد رضا دياني رئيس انجمن لوازم خانگي نيز گفت: آزادسازي واردات كالاهاي اولويت دهم به صنعت لوازم خانگي كشور خسارت قابل توجهي وارد خواهد كرد چرا كه رقابت نابرابري مجدداً ايجاد خواهد شد و انحصار در واردات شكل مي‌گيرد.

وي افزود: با واردات كالاهاي اولويت دهم صنعت لوازم خانگي كه تقويت شده بود تضعيف مي‌شود. چنين تصميمي برخلاف گفته‌هاي رئيس‌جمهور مبني بر رونق توليد است.

وي با بيان اين‌كه توليد‌كنندگان طبق توقف واردات كالاهاي لوكس برنامه‌ريزي كردند و توليد خود را پيش بردند گفت: هر گونه تغيير سياست موجب لطمه به نيروي كار مي‌شود و اشتغال 400 هزار نفري كه در اين حوزه وجود دارد با چالش همراه خواهد شد.

دياني تاكيد كرد: آزادسازي واردات كالاهاي لوكس به علت لابي وارد‌كنندگان است كه متأسفانه توانستند برنده شوند. وي افزود: با ممنوعيت واردات كالاهاي لوكس آمار توليد لوازم خانگي برخلاف ساير بخش‌هاي صنعت افزايش پيدا كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس