کد خبر 25175
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰

مديرمسئول نشريه راه در نشست نقد و بررسي عملکرد دستگاه‌هاي فرهنگي در فتنه 88 مهم‌ترين بستر فتنه در جمهوري اسلامي را نبود عدالت فرهنگي دانست و اظهار داشت: من به خصوص عدالت رسانه‌اي را بستر فتنه مي‌دانم و فضاي رسانه‌اي ما يک فضاي نامتوازني است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در نشست نقد و بررسي عملکرد دستگاه‌هاي فرهنگي در فتنه 88 که با حضور وحيد جليلي کار‌شناس فرهنگي و مدير مسئول نشريه راه، نادر طالب‌زاده مستندساز و کار‌شناس فرهنگي و سهيل کريمي مستندساز برگزارشد، وحيد جليلي با اشاره به ضرورت محوريت قرارگرفتن فتنه 88 براي بررسي عملکرد دستگاه‌هاي فرهنگي گفت: فتنه 88 نقطه عطفي بود که آسيب‌ها و آفت‌هاي دستگاه‌هاي فرهنگي و هنري رو شد و من معتقدم ريشه ماجراي فتنه در خيلي سال‌ قبل وجود دارد.
وي افزود: اين نه به آن معنا نيست که دشمنان براي انقلاب طراحي نکرده‌اند که اين نه عجيب است و نه جديد، و البته بايد به آن‌ها حق داد چرا که جمهوري اسلامي در فضاي بين‌المللي حاضر نشد حرف آن‌ها را بپذيرد و آن‌ها هم طبق منطق خودشان درست عمل مي‌کنند و کار خودشان را مي‌کنند اما چيزي که فتنه را پديد مي‌آورد همراهي دوستان است.
مديرمسئول نشريه راه همراهي دوستان را به دو بخش تقسيم کرد و گفت: يک بخش از اين همراهي، همدلي با دشمن است و بخش دوم سکوت در برابر دشمن است که بايد روي اين مساله کار، تحليل و سوال شود.

 

* قواره رسانه‌اي ما نامتوازن است

وي در ادامه اين نشست افزود: نگاه کنيد ما چند تا دستگاه فرهنگي داريم، مديران فرهنگي ما که استاد بيلان‌کار دادن هستند و هرچقدر دستگاه‌ها‌يشان خالي و پر از مشکل باشد بيلان‌کاريشان پر و پيمان است، برويد سوال کنيد که آقاي صدا و سيما، آقاي حوزه هنري، آقاي سازمان تبليغات و آقاي فلان خبرگزاري در اين 8 ماه فتنه يک ارزيابي از کار خود را در مقابله با اين فتنه ارائه کنيد.
وحيد جليلي مهم‌ترين بستر فتنه در جمهوري اسلامي را نبود عدالت فرهنگي دانست و اظهار داشت: من به خصوص عدالت رسانه‌اي را بستر فتنه مي‌دانم و فضاي رسانه‌اي ما يک فضاي نامتوازني است.
وي در تشريح سخن خود گفت: فتنه بر اساس محاسبات غلط به وجود مي‌آيد؛ خب چطور دشمن و دوست به محاسبه غلط مي‌رسد؟ محاسباتي که اين‌ها به آن مي‌رسند بر اساس اطلاعات و تحليل‌هايي است که دريافت مي‌کنند و اين را از رسانه مي‌گيرند و چون قواره رسانه‌ها در کشور ما يک قواره نامتوازني است محاسبات اشتباه مي‌شود و به دنبال آن مواضع نيز اشتباه مي‌شود.
جليلي افزود: حتي رسانه‌ها مي‌توانستند دشمن را آگاه کنند، اين رسانه‌ها بخش‌هاي مهمي از ظرفيت‌ها و توان‌ها و قدرت‌هاي جمهوري اسلامي را به دشمن نشان نداده بودند که اگر نشان مي‌دادند اين مساله با اين شکل پيش‌ نمي‌آمد و حتي رسانه‌ها اين قدرت را به خودي‌ها نشان نداده بودند.
اين کار‌شناس فرهنگي، نظام رسانه‌اي کشور را داراي مشکلات عديده‌اي دانست و گفت: تا اين مساله علاج نشود ما به هيچ جا نمي‌رسيم.

 

*از فرصت شهادت مجيد شهرياري در رسانه‌ها درست استفاده نکرديم

وي در اين باره با ذکر مثالي گفت: يک زن بدکاره‌ با همکار فاسقش، شوهرش را مباشرتا مي‌کشد و فضاي بين‌المللي به جايي مي‌رسد که روساي جمهور دنيا و حتي روساي جمهوري که به ما نزديک‌اند مانند برزيل در دفاع از اين زن وارد صحنه مي‌شوند.
جليلي افزود: اين را مقايسه کنيد با شهادت شهيد مجيد شهرياري که از اين وقيحانه‌ترين ممکن نيست که در روز روشن دانشمند شما را بکشند و همه هم مي‌دانند کي کشته؟ چه کسي از آن سود مي‌برد؟ او کسي است که از لحاظ مدارج معنوي، مباحث عجيب و غريبي ازش تعريف مي‌کنند که واقعا پهلو مي‌زند به اسطوره‌هاي دفاع مقدس ما و از لحاظ علمي از همه جلو‌تر بوده است.
وي در نتيجه مقايسه پرونده سکينه محمدي و شهيد شهرياري در سيستم رسانه‌اي کشور گفت: يک ميليونيوم کساني که اسم سکينه محمدي را شنيدند اسم مجيد شهرياري را نشنيدند و ما يک فرصتي که بايد به غرب حمله کنيم را درست استفاده نکرديم.
مدير مسئول نشريه راه در ريشه‌يابي مشکل دستگاه رسانه‌اي ايران با اشاره به خرج صد‌ها و هزار‌ها ميليارد تومان در 20 سال گذشته جهت مبارزه با تهاجم فرهنگي تاکيد کرد: به نظر من فتنه 88 بايد نقطه عطفي براي بازخواني فضاي رسانه‌اي کشور و ارزيابي جامع آن و حرکت به سمت علاجش باشد.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا عدم توازن سيستم رسانه‌اي مشکل مديريت فرهنگي است يا هنرمندان انقلابي گفت: حتي اگر مشکل هنرمندان انقلابي باشد تبعي است.
جليلي تاکيد کرد: به نظر من البته اينطور نيست و شما خبرنگاران و گزارشگراني داريد که از لحاظ جسارت با جسور‌ترين خبرنگاران جهان برابري مي‌کنند و هر جا بحران و خطرات و تير تفنگ هست آنجا هستند و تا پاي جان ايستاده است تا خبر توليد کند اما فضايي که اين‌ها را ضريب بدهد، وجود ندارد.

 

* توانايي‌هاي بچه‌هاي انقلاب اسلامي اجازه ضريب گرفتن پيدا نمي‌کند

وي در بيان آسيب‌شناسي فضاي رسانه‌اي با اشاره به کليدواژه "ضريب " گفت: يکي از کليد واژه‌هايي که آسيب رسانه‌اي ما را نمي‌تواند خوب نشان دهد اين است که توانايي‌هاي بچه‌هاي انقلاب اسلامي اجازه ضريب گرفتن پيدا نمي‌کند و اگر از حد خودش بالا برود فيلترش را پايين مي‌کشند.
اين کار‌شناس فرهنگي در بيان دليل ضريب نگرفتن فعاليت‌هاي نيروهاي انقلابي گفت: من معتقدم مساله حتي مساله سياسي هم نيست و به سبک زندگي برمي‌گردد، يک طبقه خاص اجتماعي و اقتصادي، رسانه‌هاي دولتي و خصوصي کشور را در چنگ خودشان دارند که حتي ممکن است گرايش‌هاي سياسي متفاوتي داشته باشند.
وي با اشاره به کليد واژه "اشرافيت " به عنوان آسيبي ديگر در عرصه رسانه‌اي کشور با اشاره به برنامه راز با موضوعيت مشکلات دو شهر خرمشهر و آبادان گفت: اشرافيت به دنبال خطر نيست.
جليلي ادامه داد: مردم خرمشهر که اين همه فداکاري کرده‌اند آب ندارند اما در اين حد کسي حاضر نيست هزينه بدهد يک گزارش بدهد، يک برنامه تهيه بشود؛ اين‌ها بايد چه شخصيت و سبک زندگي داشته باشند که اينگونه عمل کنند و موضع بگيرند و اينکه امکان دفاع از حقوق ملت مستضعف را داري و اين کار را نکني عمق فساد رسانه‌اي در کشور را نشان مي‌دهد.

 

* تهديدمحوري مشکل اصلي رسانه‌اي کشور است

مدير مسئول نشريه راه با تاکيد بر اينکه ادبيات ما بايد قرآني باشد با انتقاد از فضاي تهديدمحور در رسانه‌هاي کشور گفت: اينکه فردي قهرمان‌هاي ملي کشور در منطقه خودش را که حماسه آفريدند نمي‌شناسد و درباره شيطان‌پرستي تحقيق مي‌کند يک مشکل اساسي است.
وي تهديدمحوري را مشکل اصلي رسانه‌اي کشور و بحث ظريفي دانست و گفت: کسي نمي‌گويد به دشمن توجه نکنيد، تهديد‌ها را نبينيد و رصد نکنيد اما فکر مي‌کنم اينکه آنچنان اين‌ها را در ميان بچه حزب‌اللهي‌ها بزرگ کردند، خطي را دنبال مي‌کنند.
جليلي با بيان اين سوال که آيا بيکاري و اعتياد را فراماسونري در کشور رواج داده است؟ گفت: اين درست نيست که بگوييم اگر دشمن بد است پس ما خوب عمل مي‌کنيم و به نظر من اين مشکل حد يقف هم ندارد.
وي شناخت تهديد را از لوازم کار فرهنگي دانست و با اشاره به آيه "وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ماستعطعتم مِنْ قَوِّهِ " گفت: بر اساس اين آيه اول بايد به دشمن توجه کني و بعد بلافاصله ظرفيت‌هاي خودت را در نظر بگيري و هر آنچه استعداد و توانمندي داري جمع کني.
اين کار‌شناس فرهنگي با انتقاد از تهديدمحوري دستگاه‌هاي فرهنگي گفت: وقتي مي‌بينم کساني در نهادهاي فرهنگي بيشترين حرف را درباره توطئه دشمن مي‌زنند و کمترين توجه را به داشته نيروهاي خودي در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه دارند معتقدم همه اين حرف‌ها پوشالي است.
وي افزود: من حرف از دشمن را فقط از رهبري مي‌پذيرم که تک تک هنرمندان را مي‌شناسد، با آن‌ها جلسه مي‌گذارد، بار‌ها آن‌ها را شارژ مي‌کند و حتي در حد مصداق براي فلان کتاب بچه حزب‌اللهي‌ها بازاريابي مي‌کند، اين يعني اين که ايشان فرصت محور است و دشمن‌شناس و مسئولان فرهنگي يک صدم دشمن‌شناسي، به دوست‌شناسي توجه ندارند و ظرفيت‌هاي داخلي را نمي‌شناسند.
جليلي يکي از اين ظرفيت‌هاي موجود را نقد دانست و گفت: يکي از مهم‌ترين فرصت‌هاي نظام اين است که آقاي طالب‌زاده، برود فلان مسئول را به نقد بکشد و آن بچه حزب‌اللهي که پاي تلويزيون نشسته شارژ بشود.
وي با اشاره به سخناني از رهبر انقلاب گفت: رهبري چند سال پيش فرمودند "وجود فساد چيز عجيب و غريبي نيست و در همه دوران‌ها بوده و هست و مردم از وجود فساد عصباني نيستند و نمي‌شوند آنچه که مردم را عصباني و نااميد مي‌کند عدم برخورد با فساد است " لذا اگر يک فساد در رسانه‌ ملي مطرح مي‌شود نشانه وجود فساد نيست بلکه به معناي يک قوه‌اي است که دارد رصد مي‌کند و آن را رسوا مي‌کند.
جليلي ادامه داد: اين‌ها ظرفيت‌هايي است که ما به آن توجه نمي‌کنيم و من فکر مي‌کنم اين به سبک زندگي در مديريت‌هاي فرهنگي کشور و حضور آدم‌هاي بي‌درد، بي‌دغدغه، محافظه‌کار، غيرآرمانگرا در مناصب مختلف مرتبط است.

 

* عده‌اي توپخانه دارند و به بچه‌هاي خط مقدم جنگ نرم کمک نمي‌کنند

وحيد جليلي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به جنگ نرم و جنگ نخبگان در سال گذشته گفت: قبل از انتخابات براي اکثر افراد معلوم بود قضيه چيست اما از يک هفته قبل از انتخابات تا يک هفته بعد از انتخابات رئيس دو دستگاه مهم فرهنگي در خارج از کشور بودند و زماني که نظام بيشترين نياز را به سازماندهي رسانه‌اي و نخبگان رسانه‌اي دارد در کشور نيستند؛ در حالي که دشمن لحظه به لحظه را استفاده مي‌کند و ساعت به ساعت را برنامه‌ريزي مي‌کند و کارش را پيش مي‌برد، کساني که بايد باشند نيستند و بعد هم که بر مي‌گردند، خبرگزاري آن‌ها در پازل دشمن کار مي‌کند که بعد‌ها يک جاسوس از آنجا فرار مي‌کند.
وي افزود: من نمي‌خواهم قضاوت کنم اما از دستگاه‌هاي فرهنگي سوال کنيم شما چه کرديد؟ عملکردتان را فهرست کنيد.
جليلي با انتقاد از کم‌کاري مسئولان فرهنگي که از اقدام هنرمندان ممانعت مي‌کنند گفت: همين افراد خودشان را تئوريسين‌هاي فرهنگي کشور مي‌دانند.
وي با انتقاد از عدم مطالبه از اين مسئولان گفت: بخش مهمي از جرايم در فتنه متوجه کساني است که در يک جايگاهي حضور داشتند و در آنجا از ايجاد بصيرت جلوگيري کردند.
مدير مسئول نشريه راه افزود: اين يعني شما يک توپخانه داري و بچه‌ها در خط مقدم دارند قلع و قمع مي‌شوند و شما بتواني با توپخانه کمک کني ولي حمايت نکني و اينکه کاري نکردي خودش جرم است.
وي با اشاره به جنگ نرم و غيرعادي بودن اين جنگ و وضعيت حال گفت: اگر بقاي نظام به پيروزي در اين جنگ نرم است، بايد اين جنگ نرم دادگاه‌هاي جنگي خودش را داشته باشد؛ ما در شرايط عادي نيستيم و شما هر روز شاهد ايجاد يک تلويزيون جديد ماهواره‌اي فارسي زبان هستيد و دشمن با تمام وجود به ميدان آمده، شبانه‌روز کار مي‌کند و عده‌اي اين طرف کم‌کاري مي‌کنند و کسي اين را از آنان مطالبه نمي‌کند و توبيخ نمي‌شوند.
اين کار‌شناس فرهنگي با تاکيد بر ضرورت ايجاد دادگاه جنگ نرم و توبيخ فرماندهاني که فرار کرده و کم‌کاري مي‌کنند، گفت: پرونده اين‌ها بايد بازخواني شود که اگر پرونده‌ها بسته شود، بايد از فتنه بعدي ترسيد چرا که آن فرد در حالي که به جمهوريت و اسلاميت توهين مي‌شد کم‌کاري کرد و از او مطالبه نشد پس در فتنه بعدي بد‌تر عمل خواهد کرد و يکي از کارهاي رسانه همين دادگاه‌هاست.

 

* عده‌اي در فضاي جهاني و داخلي نمي‌خواهند صداي مستضعفين به کسي برسد

وحيد جليلي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به برکات فتنه 88 گفت: به نظر من يکي از برکات فتنه بازگشت ادبيات قرآني و ديني به جامعه بود چون ادبياتي که در دوم خرداد عده‌اي عليه تهاجم فرهنگي ابداع کردند کارآمد نبود.
وي افزود: بازگشت ادبيات قرآني در اين قضيه که خود کلمه فتنه کلمه قرآني است يا مثلا "اين عمار "، ارجاع به قرآن و تاريخ اسلام خيلي خوب فضا را توضيح داد و روشن کرد و بچه حزب‌اللهي را متمرکز و خوب سازماندهي کرد لذا به نظر من براي اينکه نيرو‌ها را خوب سازماندهي و فضاي فرهنگي را آسيب‌شناسي کنيم بايد اين ادبيات بسط پيدا بکند.
وي با اشاره به دو کليد واژه مستضعفين و مستکبرين براي شناخت وضعيت رسانه‌اي کشور گفت: مقابله با استکبار جهاني بدون مقابله با استکبار داخلي فايده ندارد و استکبار يک بدنه يکپارچه‌اي است که لازم نيست همه يکجا با هم باشند بلکه وقتي حرکتشان شيطاني شد همسو با هم عمل مي‌کنند.
جليلي افزود: کلمه مستضعفين بايد احيا شود و در تبيين جريان فتنه سال گذشته اين واژه مهم بود که اراده خداوند بر اين است که مستضعفان بر اساس آيه "وَ نُرِيدُ انَّ نَمُنَّ علي‌الذين استعضعفوا فِي الارض " از استضعاف خارج شوند اما عده‌اي در فضاي جهاني و داخلي در برابر اراده خدا ايستاده‌اند و نمي‌خواهند که صداي مستضعفين به کسي برسد.
اين کار‌شناس فرهنگي در مقابل اين جريان وظيفه رسانه‌هاي انقلابي را تبيين کرد و گفت: فضاي رسانه‌اي جمهوري اسلامي بايد برخلاف اين عمل کند يعني استراتژي ما بايد اين باشد که در امتداد "و نمن علي‌الذين استضعفوا " باشد.
وي افزود: در دنيا رسانه در خدمت استکبار، ضعيف نگه‌داشتن و ضعيف پنداشتن است و بايد اين استراتژي را اتخاذ کنيم که با استضعاف رسانه‌اي مقابله کنيم چرا که مستکبران داخلي نمي‌خواهند بسياري از اقشار مردم و نخبگان حزب‌اللهي دستشان به رسانه برسد و رسانه موثر داشته باشند لذا هر کاري که شما براي مقابله بافضاي نامتوازن رسانه‌اي در کشور انجام دهيد گامي در جنگ نرم و براي مبارزه با فتنه است.

* کم‌کاري موجب پيچيده‌تر شدن فتنه مي‌شود

جليلي کم‌کاري و ضريب مناسب ندادن را موجب پيچيده‌تر شدن فتنه دانست و گفت: در غير اين صورت در مقاطع بعدي ضربات محکمتري به ما وارد مي‌شود.
وي با اشاره به جشنواره مردمي فيلم عمار گفت: همين جشنواره فيلم کار جالبي بود که حتي اکران روستايي داشت و مردم خيلي از آن استقبال کردند.
مديرمسئول نشريه راه با بيان اينکه نبايد نبايد معطل دستگاه‌هاي فرهنگي بمانيم با تاکيد بر مطالبه از مسئولان گفت: اين يک آسيب‌ است که معطل بمانيم و هر چند که بگوييم از 95 نوع کار فرهنگي را نمي‌توان به علت نبود بودجه و امکانات انجام داد اما بايد استراتژي ما "الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا " باشد.
وي افزود: اين حرف‌ها به اين معنا نيست که مشکلي نيست و کساني که کار مي‌کنند آسيب‌ها و خلاء‌ها را نمي‌بينند، اما جهاد همين است که در اين وضعيت و شرايط محکم باشيم و به فرصت‌ها نگاه کنيم، چرا که بصير کسي است که هم به دشمن بصير است و توانايي‌هاي‌ آن را مي‌داند و هم به ظرفيت‌هاي نيروي خودي بصير است و آن‌ها را احيا مي‌کند و به فعليت در مي‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس