کد خبر 250803
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۶

مشاور نظامی فرماندهی کل قوا گفت: نیروی هوایی ایران یک نیروی الهی است و خلبانان ما در طول هشت سال دفاع مقدس با توجه به کمبودهای فراوان در غربت و مظلومیت اما جوانمردانه جنگیدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، از همدان، امیر سیدرضا پردیس عصر امروز در همایش «اولین پاسخ در همدان» با بیان اینکه در اوایل جنگ با توجه به تجاوزات عراق گشت‌های هوایی شبانه برقرار می‌شد، اظهار کرد: گاهی اوقات با سوخت‌گیری هوایی مجبور بودیم تا صبح پرواز کنیم.

وی ادامه داد: خلبانان در گشت‌های شبانه نماز صبح را هم در داخل کابین کوچک هواپیما می‌خواندند و برای بنده هیچ نمازی شیرین‌تر از نمازی که با خاک کف کفشم تیمم کرده و در داخل کابین هواپیما خواندم نیست.

مشاور نظامی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه خلبانان در پرواز با نزدیکی به خدا احساس وابستگی به زمین را از خود دور می‌کردند، گفت: خلبانان وقتی صبح‌ها برای مأموریت از منزل خود خارج می‌شدند، برای اینکه خانواده نگران نباشند آنها را از مأموریت‌های خود آگاه نمی‌کردند.

* لذت‌بخش‌ترین نماز صبح را در کابین هواپیما خواندیم 

وی افزود: در شب ظلمانی که سکوت همه جا را فرا گرفته، خواندن دو رکعت نماز صبح در داخل کابین هواپیما بسیار لذت‌بخش بوده و هیچ لذتی بالاتر از آن نیست.

پردیس در ادامه آسمان را بوم نقاشی و خلبانان را هنرمند نقاش توصیف کرد و بیان داشت: خلبانان مؤمن ایران هیچ‌گاه به خود تردید راه نمی‌دادند و ما در غربت جنگیدیم.  

وی اضافه کرد: تمام دنیا از عراق در جنگ حمایت می‌کرد و امکانات در اختیار آنها قرار می‌دادند در حالی که ما حتی یک نقشه به‌روز هم نمی‌توانستیم تهیه کنیم.

فرمانده سابق نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خلبانان ایران با کمبودهای فراوان در برابر دشمن مسلح جنگیدند، ابراز داشت: برخی مواقع هفته‌ها به علت نداشتن لاستیک نمی‌توانستیم پرواز کنیم.

* پیروزی انقلاب اسلامی برای منطقه سرنوشت‌ساز بود

وی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی در قرن بیستم اشاره کرد و یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه بسیار سرنوشت‌ساز بود و امریکا متحد استراتژیک خود را از دست داد و منافع آن‌ها که در زمان شاه تأمین می‌شد، به خطر افتاد.

پردیس اذعان کرد: ایران در زمان شاه به عنوان نیروی نظامی و عربستان نیز نیروی مالی، منافع امریکا را در منطقه تأمین می‌کردند و جوانان ایران به عنوان ضامن امنیت امریکا در منطقه محسوب می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با تئوری نه شرقی و نه غربی پیروز شد، خاطرنشان کرد: دو بلوک شرق و غرب برای حمایت از عراق با هم متحد شدند.

* شرق و غرب در جنگ از عراق حمایت می‌کردند

مشاور نظامی فرماندهی کل قوا ادامه داد: عراق در ابتدای جنگ 360 فروند هواپیمای جنگی داشت که در اتمام جنگ با توجه به اینکه نیمی از آنها را ایران منهدم کرده بود تعداد جنگنده‌های خود را به 600 فروند افزایش داده بود.

وی گفت: کشورهای غربی انواع هواپیماهای پیشرفته «سوخو» و «میراژ» را در اختیار عراق قرار داده بودند که برای جلوگیری از صدور نفت ایران در خلیج فارس عراق با استفاده از هواپیماهای «سوپر اتاندارد» عملیات انجام می‌داد.

* خلبانان ایرانی در غربت و مظلومیت جنگیدند

پردیس در ادامه با بیان اینکه خلبانان ایران با تمام غربت و مظلومیت همراه با دیگر نیروهای سپاه و ارتش جنگیدند، تصریح کرد: افتخاراتی که پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه در طول هشت سال دفاع مقدس از خود بروز داده بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: خلبانان پایگاه شهید نوژه مانند «امیر برات‌پور» که در عملیات «الولید» حضور داشتند از الگوها و اسوه‌های نیروی هوایی هستند.

مشاور نظامی فرماندهی کل قوا گفت: در عملیات «الولید» با پنج ساعت پرواز و دو بار سوخت‌گیری هوایی به غربی‌ترین نقطه خاک عراق در مرز سوریه حمله و اهداف مورد نظر را نابود کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به غائله‌های قومی و قبیله‌ای در کردستان اشاره کرد و یادآور شد: دشمن با طراحی این فتنه‌ها خواهان ناامنی منطقه بود.

پردیس به عملیات «طرح البرز» اشاره کرد و ابراز داشت: نیروی هوایی و ارتش در تیرماه سال 59 «طرح البرز» را تنظیم و نیروی هوایی و ارتش هر کدام براساس این طرح برنامه‌های خود را اجرا کردند. 

* عملیات انتقام اولین اقدام علیه عراق بود

وی اضافه کرد: عملیات انتقام از دو پایگاه بوشهر و همدان انجام و اولین اقدام اساسی و کلان در روز اول مهر با یک حمله اساسی به خاک عراق محقق شد.

فرمانده سابق نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با انجام عملیات انتقام در 31 شهریور و اول مهر سال 59 ضربه مهلکی به عراق وارد و آنها متوجه شدند که نمی‌توانند با نیروی هوایی ایران مقابله کنند.

وی بیان کرد: عراق با تصور استراتژی اسرائیل در جنگ با اعراب که هواپیماهای اعراب را بر روی باند نابود کرده بود به ایران حمله کرد، اما موفق نشد.

پردیس در ادامه به کودتای نوژه اشاره کرد و یادآور شد: در این کودتا اگر پیروز می‌شدند به اهداف از پیش تعیین شده دست می‌یافتند و در صورت عدم پیروزی مردم را نسبت به نیروی هوایی بدبین می‌کردند.

* نیروی هوایی یک نیروی الهی است

وی با اشاره به اینکه نیروی هوایی یک نیروی الهی است، تصریح کرد: نیروی هوایی از ابتدا در نوک حمله قرار داشت و به همین منظور در 19 دی ماه با امام راحل بیعت کردند و پایگاه شهید نوژه نخستین پایگاهی بود که از رژیم شاه جدا و به نام پایگاه «حر» معروف شد.

مشاور نظامی فرماندهی کل قوا اضافه کرد: ایران برای سرکوبی منافقین در کردستان به قدری جوانمردانه جنگید که از راکت به جای بمب برای اصابت به اهداف استفاده می‌کرد تا آسیبی به افراد وارد نشود درحالی که عراقی‌ها بدون هدف بمب‌های خود را بر سر مردم بی‌گناه ایران در شهرهای مختلف رها می‌کردند.

وی با بیان اینکه در روز 31 شهریور چهار فروند هواپیما از پایگاه نوژه برای عملیات انتقام به پرواز درآمدند، گفت: محمد صالحی و خالد حیدری نیز در این عملیات شرکت داشتند و آنها با افتخار پرواز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اهداف مورد نظر در خاک دشمن رسیدند.

پردیس با بیان اینکه نام عملیات انتقام را «کمان 99» گذاشتیم، تصریح کرد: چون آرش کمانگیر مرز ایران را مشخص کرده به همین منظور این عملیات «کمان 99» نام گرفت.

وی افزود: در عملیات انتقام پایگاه هوایی «کوت» عراق مورد اصابت قرار گرفت و محمد صالحی و خالد حیدری برای فرار از پدافند هوایی عراق در کابل‌های فشار قوی گرفتار و به درون رودخانه دجله سقوط کردند.

فرمانده سابق نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: جنگ خاطرات تلخ و شیرین زیادی داشت و سخت‌ترین لحظات از دست دادن خلبان‌ها بود.

وی در پایان با بیان اینکه شهدا بهترین الگو و اسوه هستند، گفت: جوانان باید با الگوگیری از شهدایی چون بابایی، ستاری، اردستانی، دوران و بسیاری دیگر راه شهدا را ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس