کد خبر 250670
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶

یازدهمین نشست مجمع پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و چهار نفر از امیران پیشکسوت عرصه حماسه و دفاع در محل مرکز همایشهای کوثر این سازمان برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با گرامیداشت سی و سومین سالگرد هفته دفاع مقدس و درود بر روان پاک 48 هزار شهید والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران به برخی از دلایل و بهانه های آغاز جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دشمنان این انقلاب برای ازبین بردن آن به هر راهبرد و وسیله ای متوسل شده و زمانی که از تمامی راهها ناامید شدند به رویکرد نظامی و به راه انداختن جنگ علیه نظام اسلامی متوسل گردیدند.

وی افزود: رژیم بعثی عراق و استکبار جهانی از به راه انداختن جنگ علیه ایران به طور عمده سه هدف را دنبال میکردند: 1- از بین بردن انقلاب اسلامی 2-تصرف بخشی از خاک ایران بویژه استان نفت خیز خوزستان و 3-جلوگیری از صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به دیگر کشورها.



آل هاشم در ادامه تصریح کرد: در جنگ تحمیلی هیچ یک از اهداف فوق برای دشمن حاصل نشد. ضمن اینکه برای ما دفاع مقدس دستاوردهای بسیار ارزشمندی را به همراه داشت. از جمله صدور فرهنگ انقلاب، بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و جهان به برکت استقامت ملت قهرمان ایران، پیشرفت های عظیم علمی، فناوری، تحقیقاتی و ... و امروز وظیفه همه ما است تا فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جوان جامعه منتقل نماییم.

در ادامه این نشست، امیر سرتیپ بازنشسته سید تراب ذاکری از پیشکسوتان نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه آغازگر جنگ بدون شک رژیم بعثی عراق بود، گفت: در سال 1359 صدام با حمایت همه جانبه استکبار جهانی و با اهداف خاصی که دنبال می کرد برای جنگی تمام عیار با ایران اسلامی کاملا آماده شده بود و این درحالی بود که ما اصلا آمادگی درگیری را نداشتیم.



وی افزود: روزنامه کویتی «القبس» در تاریخ 15/1/59 به صراحت نوشت: عراق آماده می شود تا به خوزستان حمله و آن را از ایران جدا سازد. بعثی ها از حمله به ایران سه هدف عمده را دنبال می کردند: 1- اشغال خوزستان 2-ساقط کردن نظام اسلامی 3- تجزیه ایران.

امیر ذاکری تصریح کرد: در جلسه ای که مقامات عراقی در بغداد در تاریخ 30/6/59 تشکیل دادند، اعلام شد: 1- اتحاد جماهیر شوروی ملزم به تامین جنگ افزار و تجهیزاتمان شده. 2- امپریالیسم غرب متعهد به پشتیبانی سیاسی- نظامی ما شده و  3- کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز بار مالی جنگ را تامین خواهند کرد. لذا می بینیم رژیم بعثی کاملا برای جنگ آمادگی داشته است.

وی گفت: اینکه برخی می گویند ارتش در جنگ غافلگیر شد واقعیت ندارد. در تاریخ 20 فروردین ماه 59، ارتش به مجلس شورای اسلامی گزارش داد که بر اساس شواهد و قرائن دقیق عراق به ما حمله خواهد کرد. همچنین به دیگر مقامات سیاسی کشور نیز گزارش های ارتش تقدیم شد ضمن اینکه تمامی تحرکات ارتش بعثی توسط یگانهای اطلاعاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت لحظه ای رصد و سپس به رده های بالاتر گزارش می شد. بالاخره ارتش عراق در روز 31 شهریور با 12 لشکر و 3 قرارگاه تاکتیکی (سپاه 1، سپاه 2، سپاه 3) به مرزهای کشورمان تجاوز کرد.

امیر ذاکری افزود: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بویژه لشگر 92 زرهی خوزستان در جلوگیری از پیشروی ارتش صدام به داخل کشورمان از همان ابتدای امر حماسه های بی نظیری خلق کرد و توانست در 6 روز اول جنگ، ارتش عراق را در پشت کرخه متوقف نماید.

در ادامه این نشست، امیر سرتیپ دوم خلبان سیداسماعیل موسوی، معاون اسبق عملیات نیروی هوایی ارتش نیز گفت: در روز 31 شهریور 59 که رژیم صدام حمله علیه کشورمان را آغاز کرد، نوک پیکان حملات هوایی، پایگاه های نیروی هوایی ارتش در شهرهای تهران (مهرآباد)، همدان، دزفول، بوشهر و شیراز بود. بلافاصله و در کمتر از 2 ساعت خلبانان شجاع ایرانی از پایگاه های سوم شکاری با 8 فروند و ششم شکاری با 4 فروند جنگنده به حملات عراق پاسخ گفتند.



وی افزود: البته قبل از 31 شهریور نیز عراق حملات ایذایی زیادی را در مرزهای کشورمان انجام می داد و نیروی هوایی ارتش نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع به این حملات پاسخ می گفت. در همین پاسخ به حملات بود که شهید سرلشگر خلبان لشگری هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت و چندماه پیش از شروع جنگ به اسارت صدامیان درآمد.

امیر موسوی همچنین گفت: ما در عملیات کمان 99 که با شرکت 140 فروند انجام شد ضربات سنگینی را بر پایگاه های هوایی و مراکز حساس رژیم بعثی عراق وارد ساختیم.

بلافاصله پس از این عملیات مجددا خلبانان ایرانی در عملیات های متعدد دیگری به مراکز حساس دشمن حمله کردند که بیش از 60 درصد آنها با هدف انهدام پالایشگاه های نفتی و تلمبه خانه های عراق انجام شد.

در ادامه این نشست ناخدایکم بازنشسته تکاور هوشنگ صمدی، فرمانده وقت گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش در حماسه مقاومت 34 روزه خرمشهر نیز با بیان اینکه عراق در سال 58 رزمایش بزرگی را در آبهای خلیج فارس انجام داد گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این رزمایش را کاملا رصد کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به این نتیجه رسید که ارتش عراق در تدارک حمله نظامی به کشورمان قرار دارد لذا بلافاصله پس از آن در فروردین 59 با برگزاری یک رزمایش سنگین تاکتیکی توانمندی یگانهای شناور خود را مورد ارزیابی قرار داد و به تمامی یگانها ابلاغ نمود خود را تقویت کرده و در حالت آماده باش قرار بگیرند.

وی افزود: علاوه بر این ناوتیپ خرمشهر و یگانهای شناور از اروندرود بیرون آمده و در شمال خلیج فارس با تجهیزات رزمی کامل مستقر گردیدند. تعدادی از واحدهای رزمی از جمله مین روب ها نیز به بوشهر منتقل شدند. در دوم شهریور ماه طی درگیری ناوگروهای ما با هواپیماهای عراقی، دو فروند سوخوی دشمن ساقط شد و آنها نیز به دو ناوچه ما آسیب وارد کردند.



ناخدا صمدی همچنین گفت: پس از این حملات قرارگاه مقدم رزمی نیروی دریایی ارتش با عنوان نیروی رزمی 421 به فرماندهی ناخدا مدنی نژاد و با همراهی افسران زبده این نیرو تشکیل و هدایت عملیاتی یگانهای رزمی را از نزدیک عهده دار شد. ضمن اینکه یگانهای شناور و هواناو نیروی دریایی نیز به صورت شبانه روز کار شناسایی را با دقت انجام داده و نتیجه را به ستاد 421 گزارش می کردند.

ناخدا صمدی افزود: در روز 31 شهریور به دستور ستاد 421، گردان تکاور نیروی دریایی از بوشهر به خرمشهر منتقل می شود. من در سمت فرمانده این گردان شبانه نیروها را از بوشهر خارج کردم و در ساعت 5 صبح روز بعد وارد آبادان شدیم. ساعت 9 صبح بود که در خرمشهر بودیم و 34 روز در برابر ارتش بعثی مقاومت نمودیم.

وی سپس به ماموریت های مهم نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: به جز درگیری با یگانهای دریایی دشمن، از کار انداختن صدور نفت عراق و قطع شریان نفت این کشور و در مقابل حفاظت از کشتی های نفتی و تجاری ایران و حفظ امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان از جمله مهمترین اقدامات نیروی دریایی در جنگ تحمیلی بود به طوری که حتی یک روز صادرات نفت کشورمان قطع نشد.

ناخدا صمدی سپس به انهدام دو سکوی نفتی «البکر» و «الامیه» عراق طی انجام سه عملیات دریایی اشکان، شهید صفری و عملیات مروارید اشاره کرد و افزود: این سکوها که روزانه بیش از 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت صادر می کردند به طور کامل منهدم شده و دوسوم نیروی دریایی عراق نیز طی این عملیات ها نابود گردید.

در ادامه این نشست، سرهنگ بازنشسته خسرو جهانی، فرمانده 13 سایت موشکی پدافند هوایی در سالهای دفاع مقدس که درکارنامه درخشان خود انجام موفق 74 ماموریت جنگی را داشته و 60 فروند هواپیمای دشمن را در طول جنگ ساقط کرده است در سخنانی گفت: رژیم بعثی عراق از 13 فروردین تا 31شهریور 59 بیش از 460 تجاوز مرزی را انجام داده بود و با آمادگی کامل وارد جنگ علیه کشورمان شد.

وی افزود: پدافند هوایی در سالهای دفاع مقدس حماسه های بی نظیری خلق کرده از جمله اینکه در تمامی عملیات های انجام گرفته توسط نیروهای زمینی، هوایی و دریایی به عنوان پشتیبان این نیروها امنیت آسمان کشور را تامین نموده و ضمن اسکورت کشتی های نفتی و تجاری کشور، بیش از 600 فروند ( حدود 500 فروند ثبت شده و مابقی بر اساس بررسی ها، مدارک و شواهد کارشناسان پدافند هوایی) از هواپیمای دشمن بعثی نیز را ساقط کرده است.



گفتنی است در این نشست، سوالات زیادی نیز توسط کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و دیگر میهمانان حاضر در مراسم به صورت کتبی مطرح و جمع آوری گردید؛ که قرار شد به دلیل ضیق وقت در جلسه بعدی مجمع پیشکسوتان به آنها پاسخ داده شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس