
به گزارش مشرق، اسماعيل قاسمي در گفتگو با مهر گفت: در 24 روز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها منتهي به 22 دي ماه، سامانه 124علاوه بردريافت شکايات، 80 هزار و 985 مورد گزارش گراني و يکهزار و 732 مورد گزارش کمبود کالا را به ثبت رسانده است.
مديرکل امور حقوقي و رسيدگي به شکايات سازمان حمايت با اشاره با اينکه در حال حاضر سامانه 124 در 313 شهرستان کشور فعال و درحال خرمت رساني به مردم است، تصريح کرد: اين سامانه در دو بخش دريافت شکايات و ثبت گزارشهاي مردمي فعال است.
وي ادامه داد: گزارشهاي مردمي به 3 گروه پيشنهادات، گزارش گراني و گزارش کمبود کالا تقسيم بندي مي شود.
اين مقام مسئول در سازمان حمايت در خصوص مراحل رسيدگي به شکايات مردمي توسط سامانه 124توضيح داد: 15 تا 20 دقيقه پس از ثبت شکايت در سامانه، مراتب از طريق وسايل ارتباطي با بازرسان که در سطح شهر حضور دارند اطلاع داده مي شود و ايشان نيز در حداقل زمان در محل واحد صنفي مورد شکايت حاضر مي شوند.
قاسمي با يادآوري اينکه به محض ثبت شکايت در سامانه کد رهگيري براي تعقيب مراحل رسيدگي به پرونده در اختيار شاکي قرارداده مي شود، اظهارداشت: پس از مراجعه بازرسان موضوع تخلف بررسي و در صورت تاييد منجر به تشکيل پرونده مي شود .
وي گفت: براساس مستندات موجود 40 تا 50 درصد شکايات منجر به تخلف شده و براي آنها پرونده تشکيل مي شود که در هردوصورت مراتببه فردشاکي اطلاع داده مي شود.
مديرکل امور حقوقي و رسيدگي به شکايات سازمان حمايت با اشاره به اينکه پس از تشکيل، پرونده براي رسيدگي و صدور حکم به سازمان تعزيرات حکومتي ارسال مي شود، افزود: پيگيري پرونده درتمامي اين مراحل به اطلاع فرد شاکي مي رسد و در نهايت پس از صدور حکم توسط سازمان تعزيرات حکومتي ميزان جريمه و حق شاکي نيز اطلاع رساني مي شود.
وي با بيان اينکه برخي از افراد به گمان اينکه شکايت از واحدهاي صنفي متخلف براي ايشان مشغله ايجاد کرده و نيازمند صرف زمان است از طرح شکايت امتناع مي کنند، توضيح داد: شکايت از واحدهاي صنفي متخلف از طريق سامانه 124 نيازي به مراجعه حضوري و صرف وقت نداشته و تنها در صورتيکه براي اثبات تخلف نياز به سند و مدرکي چون برگه فاکتود باشد، از شاکي خواسته مي شود که آنرا براي سازمان بازرگاني و يا مرجع رسيدگي کننده ديگرارسال نمايد.
قاسمي ادامه داد: برخي از پرونده ها نيازمند نظر کارشناسي است که در اين صورت از اتحاديه صنفي مربوطه خواسته مي شود در مورد پرونده نظر کارشناسي خود را اعلام نمايد.
وي در پايان متذکرشد: در راستاي اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندي يارانه ها زمان فعاليت سامانه 124 افزايش يافته است، به صورتي که سامانه 124 درشهرستانها تا ساعت 8شب و در تهران به صورت 24 ساعته فعال بوده و شکايات و گزارشات مردمي را به ثبت مي رسانند.