کد خبر 24711
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶

ديپلماتهاي خارجي که به نمايندگي از 120 کشور جهان در کشورمان حضور يافته اند دقايقي پيش در دومين مرحله از تور هسته اي ايران ديدار خود را از تاسيسات غني سازي اورانيوم در نطنز آغاز کردند

به گزارش مشرق به نقل ازايرنا، تيم ديپلمات ها و نمايندگان دايم کشورهاي مختلف در آژانس بين المللي انرژي اتمي ابتدا
با نيروگاه هسته اي نطنز آشنا شده و فيلمي از تاريخچه و نحوه فعاليت UCF اصفهان براي آنان به نمايش درآمد و سپس ميهمانان با بازديد از سانتريفيوژها از فعال بودن تمامي ظرفيت آنها از نزديک مطمئن شدند.
در ادامه اين بازديد ، اعضاي هيات با مشاهده دوربين هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و بازرسان مستقر، بر اينکه تمامي فعاليت هاي غني سازي اصفهان زير نظر آژانس انجام مي شود صحه گذاشتند.
سفراي خارجي در اين ديدار با تمجيد از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در غني سازي ، کليه اين فعاليت ها را صلح آميز خواندند و بهانه کشورهاي غربي مبني بر مخفي کاري ايران را موضوعي سياسي و غير واقعي دانستند.
علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و جمعي از معاونين و مديران سازمان انرژي اتمي، ديپلماتهاي خارجي را در اين بازديد همراهي مي کنند.
سفراي مصر و کوبا به نمايندگي از جنبش عدم تعهد، الجزاير به نمايندگي از کشورهاي عضو گروه 77 ، نماينده دايم اتحاديه عرب نزد سازمان هاي بين المللي در وين، سفير عمان که کشورش رياست اتحاديه عرب را برعهده دارد، سفير سوريه به عنوان رييس گروه جغرافيايي آسيا و سفير ونزوئلا به عنوان ميهمان ويژه در اين تور هسته اي حضور دارند.
اين بازديد در شرايطي انجام مي شود که رسانه هاي غربي مدعي هستند که تلاشهاي غرب در قالب انتشار ويروس استاکس نت منجر به توقف غني سازي در ايران شده است.
حضور ديپلماتها در نطنز گواهي بر صدق گفتار مسوولان ايراني در رد اين گزارشها و حرکت رو به جلوي ايران در موضوع انرژي صلح آميز هسته اي است مضاف بر اين که گزارشهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز بر اين امر دلالت دارد.
فلز اورانيوم داراي دو ايزوتوپ 235 و 238 است که ايزوتوپ 235 آن شکافت پذير است و به همين منظورUF6 توليد شده در تأسيسات اصفهان وارد سانتريفيوژهاي تأسيسات نطنز مي شود تا با چرخش سريع (64 هزار دور در دقيقه) و نيروي گريز از مرکز حاصل از آن، ايزوتوپ هاي 235 (سبک تر) و 238 فلز اورانيوم تفکيک شوند.
اين گروه از ديپلماتهاي خارجي عصر شنبه نيز پس از شرکت در مراسم رونمايي از دستاوردهاي جديد هسته اي ايران از مجتمع آب سنگين اراک بازديد کردند.
تور هسته اي ايران پيش از اين آبان‌ماه 1384 و با بازديد سفراي تروئيکاي عدم تعهد در آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات فرآوري اورانيوم (يو سي اف) اصفهان برگزار شده بود.
دايره مدعوين تور هسته اي کنوني تهران گسترده تر است و هيات ديپلماتيک حاضر در ايران شمار بيشتري از کشورهاي جهان را نمايندگي مي کند.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس