کد خبر 246702
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲

یک فروشنده گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان به تولید نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی پرداخته‌اند اما توزیع این اقلام بسیار دیر صورت گرفت و خانواده‌ها لوازم‌التحریر فرزندان‌شان را از بازار تهیه کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، چندی پیش و بعد از بیانات مقام معظم رهبری در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» برخی از متعهدان به انقلاب و نظام اسلامی پا به عرصه گذاشته و با حمایت از صنعتگران، تولید ایرانی را رونق بخشیدند.

در این راستا مسئولان فرهنگی و برخی از تولیدکنندگان نباید واردات انبوه محصولات فرهنگی با برندهای غربی را در کشور نادیده می‌گرفتند که متأسفانه سال‌ها این مقوله در کشور مغفول ماند تا اینکه متعهدان وارد عرصه شده و به تولید انبوه محصولات فرهنگی ایرانی _ اسلامی از جمله لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار پرداختند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و مؤسسه «روشنای زندگی» با حمایت از طراحان و گرافیست‌های خوب کشورمان، تصاویری را طبق نماد و نشانه‌های ایرانی _ اسلامی طراحی و با تولید انبوه نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی پا به این عرصه گذاشته و تولیدکنندگان را در ارائه و استفاده از این طرح‌ها تشویق و ترغیب کردند.

 

به همین منظور به یکی از چاپخانه‌های تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی «روشنا» رفته و با «محمود رضا رَده» و «علی رَده» دو مسئول نظارت چاپ دفاتر روشنا به گفت‌وگو پرداختیم که آنها معتقد بودند: بعد از پذیرش سفارش چاپ دفاتر ایرانی _ اسلامی روشنا، مرحله لیتوگرافی صورت می‌گیرد، که زینک مورد نظر در 3 مدل دفتر 50، 80 و 100 برگ در طرح‌هایی نظیر «پروانه»، «پارسا»، «بچه‌های ایران»، «خانواده رضوی»، «دلاوران»، «شهدا»، «شخصیت‌های ایرانی و نخبه‌ها» تهیه می‌شوند که کاملاً تولید داخل هستند.

علی رَده، یکی از مسئولان نظارت چاپ در ادامه، بیان می‌کند: بعد از مرحله لیتوگرافی کار چاپ شروع می‌شود، جلدها در این مرحله در تیراژهای مختلف چاپ می‌شوند و بعد از مرحله چاپ مرحله پس از چاپ است که جلدهای چاپ شده برای زیبایی و دوام کار، سلفون کشیده می‌شوند.

* عدم دسترسی آسان به مواد اولیه، مشکل اساسی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی 

وی اضافه می‌کند: بعد از مرحله سلفون، ‌جلدها برای صحافی آماده می‌شوند و سپس همزمان با چاپ‌ جلدها، متن داخل جلدها در چاپخانه به صورت رول چاپ و به صحافی ارسال می‌شود.

رَده می‌افزاید: مرحله نهای چاپ دفترهای ایرانی _ اسلامی روشنا، صحافی نام دارد که در آن فرم‌های چاپ شده به تعداد صفحات ترتیب و داخل جلدها قرار می‌گیرند؛ بعد از این مرحله، مرحله برش دفترها انجام و بسته‌بندی آماده تحویل می‌شود.

 

این مسئول نظارت چاپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چاپ این دفاتر چگونه به چاپخانه‌ شما سفارش داده شد و دلیل پذیرش آن چه بود، می‌گوید: طبق کارهای قبلی که با شرکت روشنا انجام داده بودیم و آشنایی که از قبل با این مؤسسه داشتیم، سفارش آنها را در تولید انبوه دفاتر ایرانی _ اسلامی پذیرفتیم چراکه تولید محصولات فرهنگی ایرانی _ اسلامی را یک از ضرورت‌های مهم کشور قلمداد می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا بعد از سفارش دفاتر روشنا، از مراکز و یا تولیدکنندگان دیگری هم سفارش تولید و چاپ داشتید، اضافه می‌کند: بله، اما در تیراژهای بسیار اندک یعنی 10 و نهایت 30 هزار تیراژ بود، که باید گفت اکثر تصاویر آنها نیز برگرفته از فرهنگی ایرانی _ اسلامی است.

رَده پس از نشان دادن زینک شهیدان بهنام محمدی و عباس بابایی و میرزا تقی خان امیرکبیر و میرزا کوچک‌خان، ادامه می‌دهد: چاپ تصاویر دفترها، توسط ماشین «هایدل برگ» در 5 رنگ ساخت کشور آلمان صورت می‌گیرد این ماشین دارای 4 رنگ اصلی است که همه رنگ‌ها به جزء رنگ‌های نقره‌ای و طلایی از این چند رنگ ساخته می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه این چاپخانه ظرفیت تولید روزانه 200 هزار جلد دفتر برای صحافی و 50 تا 60 هزار دفتر را داراست، می‌افزاید: چندی پیش اتحادیه انجمن‌های اسلامی آینده‌سازان نمونه‌های دفاتر روشنا را دیده و از این چاپخانه اطلاعات لازم را برای سفارش و راهنمایی کسب کردند که این نشان دهنده توجه مردم ایران و برخی از نهادها و سازمان‌های مختلف به تولیدات ایرانی _ اسلامی است.

این مسئول نظارت چاپ دفاتر ایرانی _ اسلامی درباره مشکلات چاپ و نشر کشور، بیان می‌کند: مواد اولیه و مرکبات خارجی که در سال گذشته کیلویی 12 هزار تومان بود، الان به 25 هزار تومان افزایش یافته است که این مهم برخی از چاپخانه‌داران را برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل کرده است.

 

* نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه تولید می‌شوند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کاغذ مورد نیاز چاپ و تولید این دفاتر را چگونه تهیه می‌کنید، می‌گوید: کاغذ گلاسه مورد نیاز خود را از بازار آزاد با کیلویی 5500 تا 6000 تومان خریداری می‌کنیم که به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا از کاغذ کره‌ای استفاده می‌شود.

رَده در پاسخ به این سوال که برای تولید دفاتر ایرانی آیا با مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه مواجه هستید، می‌افزاید: برای تهیه کاغذ این دفاتر دچار مشکلاتی هستیم یعنی عرض کاغذ این دفترها باید 70 سانتی‌متر باشد اما به دلیل کمبود کاغذ عرض 72 سانتی‌متر را خریدار می‌کنیم که در نهایت 2 سانتی‌متر پرتی دارد.

 

وی ادامه می‌دهد: کاغذهای استفاده شده برای دفتر روشنا همه از جنس کره است که به صورت رول تهیه می‌شود و قیمت الان آن هم در بازار بین 3500 تا 3800 تومان است که قیمت آن نیز بستگی به قیمت دلار و ارز دارد؛ در چاپ دفاتر روشنا در مرحله نخست به دلیل برخی از ناهماهنگی‌ها دچار مشکل بودیم اما اکنون این مشکلات مرتفع شده است.

این مسئول نظارت چاپ دفاتر روشنا تصریح می‌کند: مرکبات مورد نیاز تولید دفاتر ایرانی از کشورها و مارک‌های مختلف از جمله چین تهیه می‌شود که خوشبختانه کیفیت مرکبات کشور چین نسبت به سایر کالاهایش بسیار مطلوب است.

 

* برای به‌روز کردن صنعت چاپ کشور نیازمند حمایت دولت هستیم

وی اضافه می‌کند: معتقدیم اگر وارادات کاغذ با تعرفه گمرکی کمتری به دست چایخانه‌ها برسد، مطلوب خواهد بود چراکه چاپخانه‌های زیادی هستند که توان تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی را دارند اما با مشکل تهیه مواد اولیه مواجه هستند.

رَده ادامه می‌دهد: حمایت‌های سرمایه‌داران ایرانی به ویژه حمایت دستگاه‌های دولتی در پیشرفت اهداف ایرانی _ اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره ماشین‌آلات صنعت چاپ، بیان می‌کند: قیمت ماشین‌آلات چاپ بسیار بالا است به همین منظور معتقدیم برای به‌روز کردن صنعت چاپ کشور نیازمند حمایت دولت هستیم، حتی متأسفانه قیمت ارز و دلار نیز در افزایش قیمت این مهم تأثیرگذار است اما مسئولان هیچ کمکی به این مقوله نمی‌کنند.

 

* الله‌ورن: گروه نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی روشنا متشکل از چندین دانشجو است

در ادامه امیر الله‌ورن، مدیر تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا، عنوان می‌کند: گروه روشنا متشکل از تعدادی دانشجو است که به دلیل وجود دغدغه فرهنگی پا به عرصه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر گذاشته‌اند که این نیروها نیازمند حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی است.

* توزیع نامناسب نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی در کشور    

در این راستا یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر ایرانی _ اسلامی در بازار بزرگ تهران درباره نحوه توزیع این محصولات فرهنگی، می‌افزاید: سالیان سال کودکان و نوجوانان این مرز و بوم با تصاویر کارتونی و عروسکی غربی زندگی کرده و داستان‌های آنها را نیز به طور مکرر خوانده‌اند اما رفته رفته این تصاویر کارتونی به مدل‌های روز و مستهجن تبدیل شد.

وی اضافه می‌کند: برخی از تولیدکنندگان ایرانی هم بدون توجه به آسیب این نوع تصاویر در نوشت‌افزارها و حتی پوشاک، به تولید انبوه نمادها و برندهای غربی پرداختند در صورتی که به جای توجه به فرهنگی بومی و اسلامی تنها به سودآور بودن تولیدات خود توجه کردند.

این فروشنده که علاقه‌ای به بردن نام‌اش در این گزارش را نداشت، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان ایرانی به سمت تولیدات محصولات فرهنگی در کشور رفته و بعد از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب به تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی پرداخته‌اند اما توزیع این اقلام بسیار دیر صورت گرفت به نوعی که اکثر خانواده‌ها در ماه گذشته لوازم‌التحریر فرزندان‌شان را از بازار تهیه کرده‌اند.

وی می‌افزاید: معتقدم اگر تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی به صورت انبوه صورت گرفته و از توزیع معقولی برخوردار شود، قطعاً تصاویر و برندهای بومی و ایرانی جایگزین تصاویر و برندهای غربی خواهند شد.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس