وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی برآمده از رای مردم است، از مقام معظم رهبری که عالیترین مقام کشور است به نوعی با رای مردم انتخاب میشوند تا رییس جمهور و نمایندگان مجلس. این حق مردم است که وقتی وکالتی میدهند و کسانی را در نهادهای حاکمیتی قرار میدهند از تصمیمات آن نهادها برای جامعه مطلع باشند.
این چهره حقوقدان با باین اینکه پخش مشروح مذاکرات نهادهای حاکمیتی بر دقت نظر مصوبات میافزاید، تصریح کرد: از سوی دیگر کسانی که در این نهادها هستند اگر ببینند مشروح مذاکرات آنها پخش میشود، قطعا با آمادگی و دقت نظر بیشتر و با مطالعه و آمادگی قبلی و رفتاری سنجیدهتر در جلسات حضور پیدا میکند که زمینه را برای دقت واتقان تصمیمات بالاتر میبرد.
امیری با بیان اینکه پخش مذاکرات این نهادها و انتشار آنها باعث میشود یک رویه حقوقی در کشور ایجاد شود، ادامه داد: برخی از این نهادهای حاکمیتی باید در کشور رویه درست کنند، برای مثال مجلس شورای اسلامی با مصوباتش تصویری از نیازهای جامعه را منعکس میکند، نهادهای حقوقی مانند شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عمومی دیوان عدالت اداری کشور به نحوی حق و تکلیفی را در مباحث حقوقی ایجاد میکنند. در واقع در نظام جمهوری اسلامی و دیگر نظامهای حقوقی دنیا یکی از منابع حقوقی دکترین و رویههای این نهادها و مراجع حقوقی است.
عضو پیشین شورای نگهبان با اشاره به اینکه به این منافع استثنائاتی باید قائل شد، گفت: در مواردی که پخش و انتشار مشروح مذاکرات مخالف اخلاق حسنه باشد، مخالف نظم عمومی باشد یا مربوط به اسرار شخصی افراد باشد مذاکرات نباید علنی باشد، برای مثال مذاکارت مربوط به تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای مجلس یا ریاست جمهوری نباید علنی باشد چون در آن جلسات مباحثی پیرامون اسرار شخصی و خصوصی افراد مطرح میشود که انتشار آنها مجوز شرعی و قانونی ندارد. غیر از این موارد انتشار نظرات و پخش مشروح مذاکرات نهادهای حاکمیتی برای جامعه بسیار مفید و موثر خواهد بود.
امیری در پاسخ به این که آیا زمینههای علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان فراهم است، گفت: از جایگاه فردی که در 6 سال گذشته عضو حقوقدان این شورا بودم عرض میکنم که عدم انتشار نظریات و مشروح مذاکرات شورای نگهبان نوعی جفا به اعضای این شورا است چون در این 6 سال می دیدم که گاهی بر سر یک ماده قانونی ساعت ها بحث حقوقی و فقهی انجام می شد. گاهی بود که بر سر یک مساله شرعی فقهای شورا چند روز بحث می کردند حالا آنچه در بیرون مواجه هستیم یک نظریه است ولی این نظریات از یک پشتوانه قوی فقهی و حقوقی برخوردار بود لذا انتشار مشروح این مذاکرات ضروری است تا مردم متوجه باشند که چقدر مباحث دقیق و کارشناسی شده انجام می شود. لذا اینکه زمینه هست یا نه به جز آن سه استثنا شخصا منعی برای انتشار نظرات و مشروح مذاکرات اعضا نمی بینیم.
این چهره حقوقدان در ادامه درخصوص برخی مباحث مطرح شده درباره حذف رای ممتنع از رای گیریهای مجلس، شورای نگهبان و دیگر نهادها گفت: انسان در مقام رای دادن باید به یک حجت شرعی برسد و یک اقناع وجدانی برایش حاصل شود لذا گاهی شرایطی پیش میآید که فرد در مورد موضوعی به ذهنیت پنجاه پنجاه رسیده است و واقعا نمیتواند به حجتی برسد که رای به تایید یا رد بدهد
وی تاکید کرد: نماینده باید روز قیامت درباره این رایها جوابگو باشد و وقتی به حجت شرعی نمی رسد رای ممتنع میدهد معتقدم این رای ممتنع نمی تواند حذف شود.