با توجه به سوابق بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت و واکنش برخی نمایندگان و شخصیت‌ها به این انتخاب باید تا روز رای اعتماد مجلس به زنگنه منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس مجوز ورود وی به وزارت نفت را صادر می‌کنند یا خیر؟

گروه سیاسی مشرق - اسامی وزرای پیشنهادی و اعضای کابینه دولت یازدهم در مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی اعلام شد که در این بین قرعه وزارت نفت به نام بیژن نامدار زنگنه افتاد و بر این اساس نمایندگان مجلس بایستی بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی روحانی را در دستور کار خود قرار دهند.[1]

بیژن نامدار زنگنه کیست؟

بیژن نامدار زنگنه در سال 1331 در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند.

زنگنه در سال 1350 به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و در سال 1356 با درجه فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد.

همچنین از سال 1356 به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مشغول به فعالیت شد و سال 1385 با همین عنوان بازنشسته شد.

زنگنه از سال1359 تا 1361 معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت و در آبان ماه سال 1361 بنا به دعوت برادران جهادسازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.

وی در سال 1362 به عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال 1367 عهده‌دار این مسئولیت بود. همچنین در شهریور سال 1367 و در شرایطی که صنعت آب و برق به دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی در وضعیت بسیار نابسامانی بود، به عنوان وزیر نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت.

سپس در سال 1368 در نخستین دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسئولیت ابقا شد و تا نیمه سال 1376 عهده‏ دار این مسئولیت بود.

زنگنه در سال 1376 در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت 8 سال نیز عهده‌دار این مسئولیت بود.[2]


بازخوانی یک قرارداد نفتی

- قرارداد مطالعاتی تغییر ساختار شرکت ملی نفت ایران
قرارداد مطالعاتی طرح جامع تغییر ساختار شرکت نفت در سال 83 و در دولت خاتمی توسط بیژن زنگنه با یک شرکت بین المللی ایتالیایی به نام «بین» عملیاتی شد به طوری که ریاست این شرکت برعهده خانم اوریت گادیش  عضو ارتش و همکار سازمان ضد جاسوسی ارتش صهیونیست بود.

بنابراین اولین سوالی که به ذهن متبادر می شود، این است که چگونه طرحی تا این حدمهم که قرار است جزئی ترین اطلاعات و اسناد نفت و گاز یک کشور که بعضاً شاید اطلاعات محرمانه و سری هم در بین آنها یافت شود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار داد، به طوری که حتی طرف مورد معامله و ماهیت شرکت طرف قرارداد نیز مورد بررسی قرار نگیرد؟



مهدی عسلی رئیس وقت موسسه بین المللی مطالعات انرژی در مصاحبه ای جزئیات نحوه امضای قرارداد با این شرکت را بیان کرده بود. عسلی در این مصاحبه اعلام کرده بود شرکت ملی نفت ایران دو سال پیش (یعنی درسال 82) تصمیم گرفت مطالعه‌ای همه جانبه در مورد ارتقاء بهره وری خود و تبدیل شدن به یکی از دو شرکت ملی نفت بزرگ در سطح جهان انجام دهد، بنابراین موسسه بین المللی مطالعات انرژی ایمیل هایی به 40 شرکت ایرانی و خارجی مشهور فرستاد و نظرات آن ها را در مورد اصلاحات نظامند و ارتقاء بهره وری در درون شرکت ملی نفت ایران جویا شد.

وی گفته بود، بعد از طی رویه های لازم 13 شرکت نهایتا طرح های کامل خود در مورد راه های انجام اصلاحات در درون شرکت ملی نفت ایران در یک دوره زمانی مشخص را به این موسسه ارسال کردند و مجموعه طرح های ارائه شده توسط 13 شرکت مورد اشاره بر پایه برنامه های کمی گروهی از متخصصان شامل اساتید دانشگاهی و کارشناسان مجرب در شرکت ملی نفت ایران و موسسه بین المللی مطالعات انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته عسلی، در ادامه پنج شرکت در میان این 13 شرکت از ایتالیا، کانادا، انگلیس و اتریش که بیشترین نمره را به دست آورده بودند انتخاب شدند و کمیته راهبری سه شرکت نخست در راس این فهرست را برگزید. از سه شرکت مزبور خواسته شد طرح های مالی خود را ارائه کنند و نهایتا شرکت «بین اند کمپانی» از ایتالیا به عنوان برنده اجرای پروژه اصلاحات ساختاری در شرکت ملی نفت ایران انتخاب شد.

وی گفته بود براین اساس یک قرارداد 2.3 میلیون دلاری در طی شش ماه از سپتامبر 2004 تا فوریه 2005 بر پایه برنامه تعیین شده و تحت نظارت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران اجرا شد و بیش از 160 تکنسین در این پروژه دخیل بودند.

نکته ابهام‌آمیز در مصاحبه عسلی این است که آیا شرکت ملی نفت جدای از مسائل فنی و تجربیات تخصصی شرکتهای متقاضی اجرای قرارداد، تحقیقی درباره ماهیت این شرکتها کرده است تا اطلاعات و اسناد کشوری که دومین ذخایر نفت و گاز دنیا را دارد، بدون حساب و کتاب در اختیار بیگانگان قرار نگیرد و نخواهند از آن سوء استفاده کنند؟


 - جزئیات قرارداد وزارت نفت دوره زنگنه با شرکت بین ایتالیا
بر اساس این قرارداد که سال 83 در دولت خاتمی و در دوره وزارت نفت بیژن زنگنه با یک شرکت ایتالیایی به نام «بین» امضا شده بود، قرار شد این شرکت با انجام مطالعات همه جانبه ای طرح جامع ارتقاء ساختارشرکت ملی نفت را بنویسد و اجرا کند.

این شرکت طی شش ماه ازمهر 83 تا فروردین 84 فاز اول این قرارداد را که جمع آوری جزئیات اطلاعات ساختاری و تشکیلاتی بخش نفت و گاز کشور است از شیوه های مختلف از جمله جمع آوری اسناد و مدارک و مصاحبه با بخش قابل توجهی از مسئولین ارشد وزارت نفت و شرکتهای زیر مجموعه به انجام رساند که در نهایت شرکت ایتالیایی «بین» پس از جمع آوری همه اطلاعات نفت و گاز کشور و ارائه طرح ضعیف خود که مسئولان وزارت نفت در آن دوره نیز تایید می کنند، اعلام کرد به دلیل اینکه ایران تحریم است، قادر به ادامه همکاری با ایران نیست و به همین دلیل فاز دوم این طرح با مبلغی بسیار کمتر، به یک شرکت داخلی که زیر مجموعه دانشگاه شهید بهشتی است واگذار شد.

شرکت «بین» ایتالیا یک شرکت تحقیقاتی و مطالعاتی است که در سال 1973 تاسیس و در بیش از 43 نقطه از جهان دارای دفاترتجاری و اداری است. دفتراصلی و مقرمدیریت شرکت bain نیز در کشورآمریکا و درایالت boston قراردارد. بر اساس اسناد و مدارک موجود، رئیس شرکت بین ایتالیا خانمی است به نام اوریت گادیش که از صهیونیستهای متولد اسرائیل و عضو واحد برگزیده ضد جاسوسی ارتش اسرائیل است و پدر وی نیز از نظامیان رده بالای رژیم صهیونیستی بوده است.[3]


نامه اعتراض‌آمیز روحانی درباره زنگنه

از طرفی دیگر حجت الاسلام حسن روحانی در آذرماه سال 81 و از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی رئیس جمهور وقت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت کابینه اصلاحات به شدت اعتراض کرده و اقدام ایشان در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود و اکنون زمزمه نام بیژن زنگنه به عنوان گزینه تصدی وزارت نفت با توجه به سوابق زنگنه که مورد اعتراض روحانی نیز بوده است، در میان صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسی با تعجب آمیخته به تاسف روبرو شده است.

زنگنه یکی از عوامل و متهمان اصلی امضای قرارداد فروش گاز به امارات (شرکت کرسنت) است. این قرارداد 25 ساله به واسطه دلالی و رشوه‌های کلان برخی دلالان، 14 برابر زیر قیمت امضا شد و موجب اعتراض گسترده کارشناسان اقتصادی و نفتی شد.

نکته جالب در این میان این است که روحانی در سال 81 ضمن نامه‌ای به رئیس جمهور وقت (خاتمی) تأکید کرده که «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیر معتبر که بنابر گزارشات دریافتی از وزارت نفت طی سال‌های گذشته عملکردی ضعیف و توأم با نادیده گرفتن حقوق ایران در ارتباط با میدان نفتی مبارک داشته، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود.» روحانی همان زمان معتقد بود: «شرایط بازار موجب گردیده که قیمت و شرایط قراردادی مذاکره شده در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب باشد.»

روحانی در آن نامه با هشدار درباره اینکه قرارداد کرسنت [با پیگیری شخص زنگنه] احتمالاً آثار منفی اقتصادی درازمدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت و هیچ منفعت سیاسی نیز در پی نخواهد داشت، تأکید کرده بود از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت (زنگنه) درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده که با وجود دستور خاتمی، پاسخی دریافت نشده است.

بنابر گزارش منابع مطلع، زنگنه درباره قرارداد کرسنت از سوی مراجع قضایی احضار شده از جمله به این دلیل که از مصوبه شورای اقتصاد عدول کرده و بدون تأیید هیئت وزیران و مجلس، ‌اقدام به انعقاد قرارداد کلان اقتصادی با شرکت خارجی کرده است. او همچنین متهم به تبانی در انعقاد قرارداد با قیمت غیرعادلانه است.[4]


انتقاد تند نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم به زنگنه

در جریان رای اعتماد مجلس ششم به کابینه دولت دوم اصلاحات نیز در سال 80 تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که در میان آنها نام‌های مشهوری چون علی اکبر محتشمی‌پور و احمد میدری نیز به چشم می‌خورد انتقادات تندی را نسبت به ادامه وزارت بیژن زنگنه مطرح کردند و از نمایندگان خواستند رای اعتماد خود را از وی دریغ کنند.

در این جلسه اکبر اعلمی که یکی از مخالفان اصلی ادامه وزارت زنگنه بود، در نامه‌ای اعلام کرد به منظور جلوگیری‌ از غلبه‌ عصبانیت ناشی از خُلف‌ وعده‌ زنگنه‌ در جهت‌ ارائه‌ یک‌ لیست‌ به منظور انطباق‌ آن‌ با مدارک‌ در اختیار و بررسی‌ صحت‌ و سقم‌ گزارشات رسمی زنگنه، زمان خود را در اختیار نماینده دیگری قرار می‌دهد.‌



البته اعلمی در جریان تلاش برای شفافیت قراردادهای نفتی و توضیح خواستن از وزیر تا پای کتک خوردن از بعضی نمایندگان مشهور اصلاح‌طلب مجلس نیز پیش رفت.

 در جلسه یاد شده، حمید کهرام، علی‌اکبر محتشمی‌پور و احمد میدری انتقادات مهم و شدیدی را درباره دوره وزارت زنگنه مطرح کردند. به جز تکذیب بعضی اظهارات این 3 نماینده اصلاح‌طلب، دفاع اصلی زنگنه این بود که دیکته نانوشته غلط ندارد و هر کس کار کند مشکلاتی هم در کار او وجود خواهد داشت که باید به دیده اغماض به آن نگریست.

نکته اینجا است که این دیدگاه زنگنه بعد از خروج از قدرت کاملا تغییر کرد و ظاهرا زنگنه تنها برای خود و حلقه اطرافیان چنین حقی را قائل بود و اشتباهات مدیران نفتی بعد از خود را هرچند کوچکتر و ناچیزتر به هیچ عنوان برنمی‌تابید. زنگنه در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود گفته بود گروهبان‌ها باید بروند تا ژنرال‌ها بازگردند.[5]

برای مشاهده متن اظهارات 3 نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در مخالفت با ادامه وزارت زنگنه ایـنـجا کلیک کنید.


مسیر دشوار زنگنه برای رای اعتماد

مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت بیژن زنگنه به عنوان گزینه مطرح برای وزارت نفت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است: بررسی صلاحیت گزینه‌های تصدی وزارتخانه در کمیسیون‌ها بر اساس عوامل مختلفی صورت می‌گیرد که عواملی از وضعیت سیاسی، سوابق عملکردی، سن و توانایی جسمانی لازم و تحصیلات عالیه مرتبط از جمله این موارد است.



وی گفت: در بررسی وضعیت سیاسی گزینه‌های پیشنهادی وزارت، عملکرد افراد در سنوات گذشته در انقلاب و اینکه در چه مواردی با نظام در تعارض بوده و یا در چه مواردی هماهنگی داشته است، مد نظر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: معتقدیم که رأی آوردن آقای زنگنه با این شرایط در مجلس سخت است.

وی همچنین به قرارداد کرسنت در دوران وزارت زنگنه اشاره کرد و گفت: این قرارداد از نکاتی است که در صورتی که آقای زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شوند مورد توجه خواهد بود چرا که از قراردادهای خیانت‌آمیزی است که در آن زمان شکل گرفته است.[6]


زنگنه حدود یک ماه پیش با حضور در یک برنامه تلویزیونی با صراحت از عدم علاقه خود به تصدی وزرات سخن به میان آورد و گفت: اساسا اعتقاد ندارم تیپهایی مانند ما باید وزیر بشوند. باید افراد جوان تر که خیلی هم هستند قبول مسؤولیت کنند؛ البته نه جوان به معنای بی تجربه.

با توجه به سوابق بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت و واکنش برخی نمایندگان و شخصیت‌ها به این انتخاب باید تا روز رأی اعتماد مجلس به این وزیر پیشنهادی منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان اصولگرای مجلس مجوز ورود وی برای تکیه بر کرسی وزارت نفت را صادر می‌کنند؟



-----------------------------------------------------

[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/238050

[2] http://www.hamshahrionline.ir/details/199388

[3] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920509000970

[4] http://www.kayhan.ir/920512/2.htm

[5] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920506001069

[6] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920513000711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    واقعا متاسفم كه الان بايد از وجود اين قرارداد مطلع بشم. جاى تعجب اينكه چطور آقاى روحانى اين فرد رو معرفى كردن به عنوان وزير ! ما به كجا مى رويم ........!!!!!!!!
  • ali ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    حداقل بذارید مراسم تموم بشه بعد شروع کنید برای جوسازی!
  • ایمان ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    به جاهای خوب خوب عزیزم ......... تازه اولشه..... شب دراز است قلندر بیدار!!!
  • بی نام ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    قرارداد گازی کرسنت طبق اعلام بر پایه متر مکعبی 196سنت بسته شد و خط لوله صلح در زمان احمدی نژاد،گاز را برای پاکستان به مبلغ متر مکعبی 126 سنت بسته بودن!!!! که با اعتراض وزرای اسبق وزارت نفت قرار شد قرارداد اصلاح بشه که دیگه خبری هم نشد انگار!
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    آقای زنگنه قطعا رای می آورند و آقای روحانی حتما خیری از وجود ایشان متصور هستند
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    ناشناس جون بهتره بگین ما رو به کجا می برین؟!!
  • حسین ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    چشم زاغه؟ وزیر چشم زاغ نمیخوایم نمیخوایم.
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    واقعا ما به جای اقای روحانی شرمنده ایم
  • بنده خدا ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    بعد 6 ماه دیگه قدر احمدی نزاد رو خیلی ها میدونن...............
  • سيد حميدرضا نورانی ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    ان شاء الله مجلس هوشیار باشه...
  • ایرانی ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    اگه مردی چاپ کن این قرارداد دردولت نهم باطل گریدید وعینا دوبار به تصویب وبه امضائ زی نمیگفتنی دولت مردان نهم رسید پس چرا تا کنون چیزی نمیگفتین بجای فرافکنی بهتره شکست رو قبول کنید به بدنبال اصلاح رفتار خود باشید تا مردم هم دوباره به شما رای بدهند
  • رضا ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    مهدي هاشمي نيز در زمان زنگنه مدير عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت بود و به گفته حمزه كرمي از اعتبارات اين سازمان در انتخابات سوء استفاده كرده بود
  • مجید ساویه ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    وقتی اقای غرضی از وزارت نفت رفت قیمت نفت12تومان بود اما پس از رفتن زنگنه نفت5تومان بود.حال خود قضاوت کنید.
  • امیر ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    واقعا با این همه کارنامه سیاه، چرا آقای دکتر روحانی باید ایشون رو معرفی بکنن؟
  • مجتبی باجلانی کامیارانی ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    فعلا اول راهه خداوند به ما رحم کند
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    ایشون قبلا امتحان پس دادن بدرد نمیخوره
  • دوباره تکرار ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    زنگنه یعنی کی معرفش بوده هاشمی!
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    برای روحانی متاسفم
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    لازم اقای روحانی به بعضی از وزراشون عصا بدهد ؟اااااااااااااا
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    وقتی که گفته میشه مجلس در راءس امور است اینجا خودشو نشون میده
  • کمالی ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    در این 8 سالی که گذشت قبول ندارند هیچ، در 16 سال قبل یعنی در 8 سال وزارت خود این زنگنه مدیران قابلی تربیت نشده اند؟ چرا؟ پس چه میکردند؟
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    باسلام:برادران عزیز تازه اول کاره/ نگران نباشید شاهکارهای بعدی هم در راهند.
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    به ترکستان..! نه ببخشید به کمپ دیوید.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر اتهامی داره چرا محاکمه نشده تو این مدت ؟
  • مجنون ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    حدس می زنم به غیر از 3 تا از وزرا ما بقی همه رای اعتماد بگیرن. وزارت علوم و آموزش و پرورش یکم سیاسی شده احتمالا رای نیارن. امیدورام کابینه با آرامش کار خودش رو شروع کنه. ممنون از گزارش خوبتون
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    شما که درج نمیکنید ولی وقتی ایشان وزارت را تحویل داد در وزارت نفت جشن بر پا شد از اصلاح طلب تا بقیه چند سال حکومتش در نفت بجز وضعیت معیشتی بد کارکنان حاصلی نداشت اصلن به کارکنان رده پائین اعتقادی ندارد و تنها آنان را بعنوان سیاهی لشکر میشناسد
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    خداآخروعاقبت این مملکت رو بااین دولت بخیرکنه. آقا پس کی ظهورمیکنی؟
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    زنگنه فقط در دولت احمدی نژاد وزیر نفت نبود!
  • ناصری ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    قراردادها - فعال کردن صنایع بالادستی و از بین بردن شرکت حفاری جنوب و اشتغال یک منافق پر سابق به عنوان مسئول شرکت نفت جنوب و فعال کردن خاندان ابریشمچی در سطوح معاونت وزارت و خریدهای خارجی و اخراج صدها کارمند دفاع مقدس و از بین بردن حراست با نگاه پرسنلی و فعال کردن حفاری در عمق و از بین بردن حفاری ها در نوار مرز و فعال داشتن امور بین الملل کاظم پور اردبیلی بصورت اقماری و خاندانی و جلوگیری از تولیدات بالا در پالایشگاهها
  • امیر ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق کابینه اعلام شد..خیلی هم پر و پیمون بود..پر اصلاحاتی و کارگزارانی..میتونی حالا حالاها تخریب کنی..
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ای کاش نعمت زاده وزیر نفت میشد.
  • سید امیر ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مجلس انقلابی انشائ الله به نجفی هم رای نمیدهد
  • محمد ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا تا حالا این قرارداد رو نشده بود؟!! این سوال مهم هست. بقیه حاشیه است...
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    آقای دکتر روحانی چکار میکنید؟ خدا به خیر کنه!!! البته خیلی بعیده که نمایندگان محترم به زنگنه رای بدهند!
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    یعنی من موندم دکتر روحانی اگر اکثریت مجلس اصلاح طلب بودن چه کسانی رو برای تشکیل کابینه انتخاب میکرد؟ باز خدا رو شکر مجلس اصولگراست و به هرکسی رای نمیده
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    وى در فتنه 88 هم قدرى دخيل بود. چرا اين موضوع را نگفتيد
  • وحید ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    این رد میشه مطمئن باشید.
  • محسن ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    آقای ناشناس. شعار دکتر روحانی اعتدال از دو جناحین است. برام جالبه که خیلی از اصولگراها هنوز بویی از وحدت نبرده اند.
  • میترا ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اصولگرا ؟؟؟؟
  • حامد ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    این قرارداد در زمان خودش سر و صدای زیادی داشت که افشا شدن اون مربوط به اوایل دورۀ آقای احمدی نژاد بود که این قرارداد کنسل شد.
  • زهرا ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مجلس حواست باشه اگر به اونایی که تو فتنه دستی داشتن رای اعتماد بدی ما مردم ساکت نمیشینیم .هنوز اتفاقاتی که تو سال 88 افتاده رو یادمون هس
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مثلا زودتر متوجه می شدی چیکار می کردی؟ تقصیر ماست لابد روزنامه کی هان رو نمی خونی
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    این هم از اعتدال و امید
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    متاسفم مخالفت هاي وانت خواران نفتي شروع شد اي كاش هر مخالفتي بر اساس منافع ملي بود نه منافع باندي و شخصي مي دانم در سايت قرار نميدهيد
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    رای میدن پاشم میبوسن. مگه وزیر معرفی شده توسط احمدی نژاده که بززن با خاک یکسانش کنن؟
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    انقلاب نباید دست نا اهلان بیافتد . نمایندگان مجلس سخن امام عزیزمان را فراموش نکنید .
  • سید رضا ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    انگار بعضی ها پنبه در گوششان کرده اند؟!!!!!! حضرت آقا صراحتا نظرشان را روز شنبه در مورد کابنیه فرمودند و مجلس هم بهتر است دچار سیاسی کاری نشود و بحران سازی نکند چرا که این بار مردم هر گونه تندروی را به امید خدا جواب خواهند داد. یا علی!
  • حمیدرضا ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چشم بسته رای میدن!!
  • شاهمرادی ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اگر نظر آقای روحانی در مورد عملکرد آقای زنگنه اینگونه بوده است، چرا ایشان را به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح کرده اند؟!
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    واقعا...
  • نوید ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    فکر کردی عزیز مجلس زیاد سخت نخواهد گرفت مطمئن باش
  • سی سلمان ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    با وجود امثال مهندس سید علی بهشتیان که یکی از مدیران محبوب صنعت نفت است و مورد وثوق رهبری و تایید مجلس است و سابقه 25 ساله در نفت دارد و همچنین آقای روحانی نیز ایشان را به خوبی میشناسد جای سوال است که چرا با معرفی زنگنه به رای اعتماد مردم پشت میکنند ؟؟؟ البته پاسخ را باید از آقای هاشمی پرسید
  • محمود ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    برعکس نظر شما، قبلأ هم راجع به این مورد بحث شده.
  • احمدخواجوند ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مجلس چندامتياز از روحاني ميگيرد وبه زنگنه راي ميدهد ،دنياي سياست يعني اين .
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    همه تلاش احمدي نژاد توي اين هشت سال اين بود که دست افرادي چون زنگنه را از جيب ملت بيرون بکشه. 22سال وزير بوده بسش نيست.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    و هنوز لیست در جیب محمود خان مانده و حاضر نیست نشان دهد!!! و ساختما دفتر رئیس جمهور سابق در نهاد ریاست جمهوری تحویل محمود میشود!!!! و محمود و اسفند با هم یار روحانی میشوند و دوست!!!!!! ...و هنوز لیست بگم بگم ها مخفی میماند تا... ؟؟؟؟/ متاسفم برایت محمود... متاسفم...
  • جعفری ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    برای شناخت آقای مهندس بیژن زنگنه ، فقط به آرشیو ماهنامه صبح که آقای مهدی نصیری منتشر می کردند و همچنین یکی از سرمقاله های دردنامه آقای نصیری مراجعه کنید که چگونه بحث شرکت بلند پایه شرکت فامیلی بیژن خان زنگنه در آن مطرح شده بود . دکتر حسن روحانی مقصر نیست ، مقصر آنهایی هستند که تاکنون در مقابل..... توسط بیژن زنگنه سکوت کردند و او را در مقابل قانون بازخواست نکردند ، پس آنهمه بگم بگم ها چه شد؟ چرا نگفتی ؟ آیا علی (ع) نیز در مقابل بیت المال و خورده شدنش چنین می کرد؟ مهدی نصیری نقل به مضمون در سرمقاله ی صبح نوشته بود ، اگر من دروغ می گویم مرا بگیرد اگر او دزد است او را !! پس چرا سکوت کرده اید ! حال واقعا با علاقه ای که کیاست و غرور و دکتر روحانی دارم ، از این خطای بزرگش متعجبم !
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    در معرفی آقای رحمانی فضلی این سوال پیش می آید ؟ آیا با تائید صلاحیتها وزرا وآقای لاریجانی ربطی پیدا خواهد کرد ؟آیا دراین مورد لابی صورت گرفته است ؟
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    خیلی وقت بود رو شده بود درست 8سال قبل بعد از رفتن ایشون از وزارت نفت جای تعجبه که شما الان می فهمید..
  • منصوری ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    معنی اعتدال کاملا مشخص شد
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا می سوزید ؟ اصلاح طلبا بردن حق دارن کابینه انتخاب ککند
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    لطفا در کنار آقایان زنگنه و آخوندی، کمی هم متوجه خط اصلی جریان اصلاح طلب باشید. وزارت علوم را نگاه کنید که با چه آسودگی به تندروترین جریان اصلاح طلب و نزدیکان میر حسین سپرده می شود. اصلاح طلبان و براندازان در وزارت مسکن و نفت قادر به کادرسازی و تخریب نظام نیستند. اما وزارت علوم که به کادر افراطی اصلاح طلبان و عقبه معین و توفیقی سپرده شده، می تواند آینده تیره ای را برای جوانان دانشجو و نظام اسلامی به بار آورد. به این فکر کنید.
  • انقلابی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    امور خارجه هم رای نمیاره!
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مشرق ایول نماینده ها باید خیلی مراقب باشن دور نخورند البته لابی ها خفن شروع شده
  • انقلابی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اعتدال! با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه!!؟؟؟
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    راست میگی آقا نوید ! سخت گیری هاش برا احمدی نژاد زحمت کش بود ! هر لایحه که میبرد باید هفت خان رستم رو میگذشت تا تصویب بشه ! نه که کار مجلس اشتباه باشه ! نه ! دستشونم درد نکنه ولی انتظار داریم همونطور با این دولت هم کار کنند ! یعنی از رانت دوستان و آشنایان استفاده ای نکنن !!!!!!!!!!
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    منظورت از وحدت ، وحدت اصلاحطلبان و کارگزارانه دیگه ؟!؟
  • مسلمان ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اصولگرایان هرچه باشن وطن فروش نیستند !!!
  • علی آقا ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چی شد، چی شد آقای روحانی که گفته بود مستقله وگرنه من به شخصه به اصلاح طلبا رای نمی دادم.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    محمود احمدی نژاد هر چی بود وطن فروش نبود !!! مثل آقای ....... !!! گرفتی !؟!!!!؟
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبان 7 درصدی !؟ رو که رو نیست ، یه چیزیه که نمیشه گفت !!!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    رئيس مجلس از خودشونه
  • یدی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    قیمت براساس نفت 18دلاری آن زمان برای هر هزار مترمکعب گاز 17/5 دلار درنظر گرفته شد.باتوجه به افزایش قیمت نفت درحال حاضر، قیمت گاز برمبنای قراراداد کرسنت میشود : برای هر مت مکعب گاز 14 سنت....پس لطفا اول بفهم جریان ننگین کرسنت بعد بنویس.....
  • رضایی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مشرق جان دیگه کار از کار گذشت!!! عزیزم نمیدونی این نمایندگان مثل ریموت از طرف هاشمی کنترل میشن!! نگران نباش مثل آب خوردن رای میاره!!
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ان شاء الله که رای نیاره
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ان شاء الله
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    شرق چرا اجازه میدی حرف دروغ رو برای مثلا مقابله با روشنگری بنویسند. پاکستان پاکستان !! دروغم اندازه ای داره . راستی میدونی در زمان خاتمی گاز میدادیم به ارمنستان 2 سنت!!!! امارو داشتی :)
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    هروقت خاتمی و موسوی و کروبی و مهدی هاشمی و ... محاکمه شدند اینهم ... دل خجسته ای داریا .
  • هادی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    بابا شما گول حرف های قشنگ و ظاهر سازی های مجلس رو نخور. مگه یادت نیست بر خلاف شعارهای اصولگرایانه و کر کردن گوش فلک با شعار ولایت پذیری چه رأی بالایی به وقف دانشگاه دادند و چه رأی بالای مخالفی به طرح نظارت بر مجلس دادند و چه رأی بالایی به طرح حقوق مادام العمر دادند. اینقدر ساده نباشید. من که هیچ امیدی به مجلس ندارم. ولی حرص آدم وقتی در میاد که شعار ولایت پذیری و اصولگرایی آقایون گوش فلک رو پر کرده.
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    کابینه انتخاب کند نه ...
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    بحث اتهام نيست، بحث ناداني و بي بصيرتي است. خب بهش بگن چرا قرارداد كرسنت رو مثل قرارداد تركمنچاي امضا كردي، فكر كردي چي ميگه؟! ميگه محاسبات ما اونجوري بود! اشتباه محاسباتي بود و از اين قبيل!
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    هنگامي حضرت آقا امام زمان (عج) ظهور مي‌كنند كه وقتي فرمودند "مقاومت" در مقابل دشمنان، ما نگيم واي افراطي خشن! با دنيا جنگ داره!
  • محمد ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    سيد رضا جان؛ زياد تند نرو. فكر كنم حرفهاي رهبري رو برعكس گوش دادي، چون اون چيزي كه ما هماره و در جلسه اخيراز ايشان شنيديم، تشر زدن به سران و عوامل فتنه 88 بوده. ضمناً اون مردمي كه شما ميگي، همونايي نيستن كه با صداي يه ترقه، پناه ميبرن به سوراخ موش؟!
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مجلسي كه قدرتش در اختيار لاريجاني و توكلي و مطهري و باهنر و مصباحي مقدم باشد، حتماً هم پاي اصول مي‌ايستد!!
  • محمد ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اعتدال، رفتن بين حق و باطل نيست. همين يه جمله برات كافيه.
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    سياست امير المؤمنين حضرت امام علي (ع)، اينگونه نبود. سياست امام خميني (ره) و امام خامنه‌اي نيز اينگونه نيست. شهيد بهشتي و شهيد مطهري و مرحوم مدرس هم سياستمدار پاك بودند.
  • حسینی ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    زنگنه لیاقت وزارت نفت را ندارد
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    نکته جالبی که هیچ کس نمی دونه اینکه شوهر خواهر زنگنه یک آمریکایی است که از زمان بسته شدن قرارداد امارات در دبی زندگی می کنه و شرکت نفتی دارد
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    كمى انصاف هم بد نيست،چرا از عسلويه حرفى نمى زنيد چرا از زحمات شبانه روزى ايشان در دوره ى صدارتشان حرف نمى زنيد،چرا از جايگاه بسيار عالى ايشان در بين اعضاى اوپك نمى گوييد!!! اگر دين نداريد لا اقل آزاده باشيد!!!!
  • سهیل ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    مشتی : احمدی نژاد هرچه که بود مرد بود وطن پرست بود به اجنبی باج نداد.حرمت خون شهدارو نگه داشت حرف از گفتگو با آمریکا به خاطر رای نزد.لیستو نشون میداد که اصلاح طلبی واسه کاندید شدن نمیموند.
  • سامان ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    رئیس جمهوری که طرفداراش به خاطر آزادی(برداشتن حجاب)رای دادن به خاطر آزادی فتنه گرها صداش میزدن توقع دارید کابینش از کیا تشکیل بشه؟
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    آقای روحانی خودشان در جریتن قضیه هستند . انشاء الله که وزیر خوبی می شوند.
  • lion2007 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    وزارت نفت در دستان هاشمی ودفتر لندن در دست مهدی وعلی هاشمی!
  • محمود ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    آره باید وزیر نفت احمدی نژاد رو میذاشت تا رتبه تولید نفتمون باز هم بهتر بشه!
  • تقی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    خجالت بکشین اینقدر بزرگتری نکنید اقای روحانی خودش مردعمله چطوری باید گنده کاری دولت قبلی رابشوره
  • صفا ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    آقایون تند رو اصولگرا بدجوری رو دمتون مونده ها بابا قبول کنید دورتون تموم شده
  • ناشناس ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    با اين وضعيت مجلس چرا راي اعتماد داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس