پس از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر اصفهان و مشخص شدن چند صدایی بودن ترکیب اعضای این شورا، گمانه زنی های مختلفی هم در بین اعضای جدید شورا و هم در محافل سیاسی شهر برای انتخاب شهردار آینده اصفهان صورت گرفت که هرچه از حرارت و احساسات روزهای پس از انتخابات کاسته می شد، این گزینه ها رنگ منطقی تری به خود گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، پس از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر اصفهان و مشخص شدن چند صدایی بودن ترکیب اعضای این شورا، گمانه زنی های مختلفی هم در بین اعضای جدید شورا و هم در محافل سیاسی شهر برای انتخاب شهردار آینده اصفهان صورت گرفت که هرچه از حرارت و احساسات روزهای پس از انتخابات کاسته می شد، این گزینه ها رنگ منطقی تری به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر اصفهان یکی از کلانشهرهای کشور است که عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را نیز یدک می کشد.

اصفهان یکی از اصلی ترین و شناخته شده ترین شهرهای توریستی ایران است و به همین واسطه اهمیت حضور و فعالیت شهرداری قدرتمند در این شهر صدچندان می شود.

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون هشت شهردار در اصفهان فعالیت کرده اند که شهردار فعلی اصفهان با بیش از 10 سال سابقه حضور، بیشترین مدت زمان تصدی مسئولیت شهرداری و مهندس عبدالحسین سیف اللهی با کمتر از دو ماه حضور، کمترین مدت حضور در این پست را تجربه کرده اند. در جدول زیر، نام هشت شهردار اصفهان پس از انقلاب اسلامی و عمر مدیریت آن ها آمده است:

ردیف

نام

زمان آغاز به کار

زمان پایان کار

عمر مدیریت

1

مهندس سید حسین علوی

۱۲/۱۲/۱۳۵۷

 

۳/۱۲/۱۳۵۹

2 سال

2

مهندس عبدالحسین سیف اللهی

۴/۱۲/۱۳۵۹

۲۵/۱/۱۳۶۰

کمتر از دو ماه

3

مهندس حسن درخشنده پور

۲۵/۱/۱۳۶۰

۲۹/۸/۱۳۶۲

دو سال و نیم

4

محمد حسن ملک مدنی

۲۹/۸/۱۳۶۲

۱۷/۳/۱۳۶۹

شش سال و نیم

5

مهندس حمیدرضا نیک کار

۱۶/۳/۱۳۶۹

۱۵/۱۱/۱۳۷۰

یک سال و 8 ماه

6

مهندس حمیدرضا عظیمیان

۲۶/۱۱/۱۳۷۰

۱۵/۸/۱۳۷۶

حدود شش سال

7

مهندس محمدعلی جوادی

۱۱/۸/۱۳۷۶

۱۵/۲/۱۳۸۲

پنج سال و نیم

8

مهندس سید مرتضی سقائیان نژاد

۸/۳/۱۳۸۲

تاکنون

10 سال

اکنون با برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، شورای شهری جدید با حضور نمایندگانی که سلیقه های مختلف مردم را نمایندگی می کنند تشکیل شده و به نوعی می توان شورای چهارم اصفهان را شورایی چند صدایی نامید. مطمئناً این چند صدایی، در موضوعی مانند انتخاب شهردار باعث می شود نام گزینه های مختلفی به عنوان شهردار احتمالی شنیده شود که نقطه اشتراک بیشتر این افراد، احتمال اجماع طیف های مختلف شورای شهر بر روی نام آن هاست.

طی روزهای گذشته برخی از نمایندگان صحبت از ثبات و ادامه مسیر مدیریت 10 ساله شهرداری اصفهان مطرح می کنند و برخی دیگر به دنبال تغییر و تحول در مدیریت شهری اصفهان هستند.

هرچند برخی نام هایی که به عنوان گزینه های احتمالی شنیده می شود، گزینه هایی نزدیک به طیف فعلی شهرداری اصفهان است و این تحول بیشتر به تحول فردی نزدیک شده است، در ادامه به بررسی نام ها و گزینه های احتمالی که این روزها در محافل سیاسی شهر و همچنین در بین اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید اصفهان شنیده شده می پردازیم و بررسی می کنیم این گزینه ها چقدر به ثبات و یا تغییر مدیریت شهری نزدیک هستند:

سید کریم داوودی: وی که نائب رئيس و رئيس کميسيون برنامه، بودجه و امور حقوقي شورا در سومین دوره شورای شهر اصفهان بود، از بین سلایق مختلف حاضر در شورا به عنوان گزینه جدی برای شهرداری اصفهان مطرح می شود. داوودی از نظر تشکیلاتی، از لیست جبهه پیروان خط امام و رهبری که با عنوان "خادمان شهر" وارد انتخابات شد و به شورای شهر راه یافت. آن چه شانس داوودی برای انتخاب به عنوان شهردار اصفهان را تقویت می کند، ارتباط خوب وی با همه نمایندگان شورای شهر است که با فرض حمایت نمایندگان لیست خادمان شهر به عنوان بخشی از آرای مورد نیاز و حمایت سایر نمایندگان برای رسیدن به حد نصاب آرا که با توجه به شنیده ها محتمل است، می تواند رای اعتماد شورا را برای انتخاب به عنوان شهردار جدید اصفهان همراه خود ببیند. داوودی برای حضور در راس شهرداری اصفهان، باید قید حضور در شورای شهر را بزند که باید دید از این بین، کدام مسیر را انتخاب خواهد کرد.

محمد سعیدی کیا: وزیر کابینه سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد یکی از معدود شخصیت های سیاسی کشور است که می تواند در رده افراد مستقل در سیاست ایران قلمداد شود. گفته می شود وی یکی از سه گزینه پیشنهادی و یکی از چهره های بانفوذ مدیریت شهری اصفهان است که نامش برای حضور احتمالی در شهرداری اصفهان مطرح می شود.

دکتر فرهنگ مظفر: نام رییس دانشگاه هنر اصفهان بیشتر از دو جهت برای حضور در راس اداره شهرداری اصفهان شنیده می شود. وی در درجه اول با توجه به تحصیلات و تخصص بالا در حوزه معماری و شهرسازی به عنوان فردی شاخص و متخصص برای پست شهرداری اصفهان شناخته می شود و در درجه دوم، فردی اعتدال گرا بوده که طی سال های متمادی در دولت های مختلف، سمت های اجرایی مختلفی در دست داشته و با توجه به حضور دولت اعتدال گرا، می تواند گزینه ای مناسب برای حضور در راس شهرداری اصفهان باشد. وی در دولت های گذشته، سمت هایی نظیر مدیرکل دفتر پژوهشی سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است. از سال 1385 یعنی از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد تاکنون به عنوان رییس دانشگاه هنر اصفهان، فعالیت کرده است. انتخاب وی به عنوان شهردار اصفهان می تواند بسیاری از حساسیت های پیش آمده بر سر مسائل میراث فرهنگی استان اصفهان را با توجه به تخصص های ویژه وی برطرف کرده و قطعاً با استقبال سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی و محیط زیست مواجه خواهد شد.

دکتر مرتضی سقائیان نژاد: شهردار یک دهه گذشته اصفهان، همچنان نیز گزینه ای محتمل و جدی برای ادامه حضور در راس شهرداری اصفهان محسوب می شود. البته این روزها با روی کار آمدن دولت جدید، احتمال حضور وی در سطوح مدیریتی در تهران شنیده می شود و این اخبار به همان میزان که وی را به یکی از پست های دولتی نزدیک می کند، از شهرداری اصفهان دور می کند که این مسئله، یکی از دلایل اصلی پررنگ تر شدن نام افراد دیگر برای تصدی شهرداری اصفهان به نسبت سقائیان نژاد است.

گفته می شود شهردار اصفهان نیز در برخی از جلسات خصوصی در همین رابطه اعلام کرده تمایلی به ادامه حضور در شهرداری اصفهان ندارد. 

مهندس نورصالحی: نام معاون سابق وزیر مسکن و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید که پیش از این پست ها رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان اصفهان بود نیز به عنوان یکی از گزینه های شهردار جدید اصفهان مطرح است. نورصالحی تا دو سال قبل سمت معاون وزیر مسکن را عهده دار بود. گفته می شود، نورصالحی یکی از گزینه هایی است که می تواند مورد اجماع نمایندگان مختلف شورای شهر اصفهان باشد.

مهندس سید جمال الدین صمصام شریعت: وی سابقه حضور در شهرداری اصفهان به عنوان معاون شهردار را در پرونده دارد و از ابتدای دولت دهم تا یک سال قبل از پایان این دولت، به عنوان معاون عمرانی استانداری اصفهان فعالیت می کرد. قبل از برگزاری انتخابات شورای شهر، از وی به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات در شهر اصفهان نام برده می شد ولی او در این انتخابات ثبت نام نکرد. نام صمصام شریعت نیز به عنوان یکی از گزینه های احتمالی شهرداری اصفهان در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح است.

مرتضی طلایی: فرمانده اسبق نیروی انتظامی اصفهان پس از بازنشستگی از نیروی انتظامی، طی شش سال گذشته حضور فعالی در مدیریت شهری تهران داشته و ریاست کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران را عهده دار بود. وی که در انتخابات شورای شهر تهران با رای خوبی مجدداً به عنوان نماینده مردم تهران در این شورا انتخاب شد اکنون با پیشنهاداتی برای حضور به عنوان شهردار اصفهان مواجه است. البته مشخص نیست که آیا وی حاضر است برای حضور در شهرداری اصفهان، قید عضویت در شورای شهر تهران را زده و از این شورا انصراف دهد یا خیر.

حسین آذین: معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان در دولت نهم، گزینه ای است که می تواند مورد اجماع طیف های مختلف اصولگرایان در شورای شهر واقع شود و از همین حیث نیز نام او به عنوان گزینه احتمالی مطرح شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس