کد خبر 227221
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

زن سیاه‌پوست آمریکایی که اجرای حکمش دو بار به خاطر نژادپرستانه بودن هیئت منصفه تعیین شده برای قضاوت درباره وی به تعویق افتاده بود، سرانجام اعدام شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، ایالت تگزاس آمریکا پانصدمین زندانی را از زمان احیای قانون اعدام در این ایالت در سال 1967 اعدام کرد.

اداره عدالت کیفری ایالت تگزاس اعلام کرده زنی 52 ساله به نام «کیمبرلی مک‌کارتی» روز چهارشنبه با تزریق سم به جرم قتل یک استاد دانشگاه 71 ساله در سال 1997 اعدام شد.

خانم مک‌کارتی 18 فردی بوده که در سال جاری در آمریکا اعدام شده، ضمن اینکه وی هشتمین اعدامی ایالت تگزاس بوده است.

جیسون کلارک، سخنگوی اداره عدالت کیفری گفته خانم مک‌کارتی لحظاتی قبل از مرگش از تمام کسانی که به وی کمک کرده‌اند سپاسگزاری کرده و سپس گفته: «این باخت نیست، برد است. می دانید من به کجا می‌روم. به منزل ابدی‌ام می‌روم تا با مسیح باشم و ایمانم را حفظ کنم. همه شما را دوست دارم.»

آخرین کلام خانم مک‌کارتی پیش از اثرگذاری داروی سمی و اعلام مرگ وی این بود : «خدا خوب است.»

از میان 1338 اعدامی که پس از احیای مجدد قانون اعدام در آمریکا انجام شده، سیزده مورد مربوط به اعدام زنان بوده است. قبل از مک‌کارتی در سپتامبر 2010، ترزا لوئیس در ایالت ویرجینا در حالی اعدام شد که اعدام وی جنجال‌های زیادی به همراه داشت.

ترزا لوئیس در حالی با تزریق سم اعدام شد که به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا بود. وی متهم شده بود دو مرد را برای قتل همسر و پسر خوانده‌اش اجیر کرده بود اما و کیل وی می‌گفت خانم لوئیس از توانمندی ذهنی لازم برای سازماندهی و برنامه‌ریزی این قتل برخوردار نبوده است.

اعدام روز گذشته خانم مک‌کارتی هم البته با بحث‌های تبعیض‌های نژادی در صدور حکم اعدام همراه شده است. 

اعدام خانم مک‌کارتی پیشتر بنا به درخواست وکیل  که هیئت منصفه تعیین شده برای تعیین محکومیت وی را نژادپرستانه خوانده بود، دو بار به تعویق افتاده بود. خانم مک‌کارتی، آمریکایی آفریقایی تبار است و صدور حکم اعدام علیه سیاه‌پوستان در آمریکا به مراتب ساده‌تر از سفیدپوستان انجام می‌شود.

با آنکه حکم اعدام مکارتی با توجه به ادله کافی برای اثبات جرم وی مخالفت‌های عمومی به همراه نداشته است، حکم های مشابه علیه سیاه‌پوستان در آمریکا عموماً «سخت‌گیرانه» و «نژادپرستانه» توصیف شده‌اند.

* اعدام‌‌هایی به رنگ سیاه

منتقدان می گویند در آمریکا احتمال اینکه مردان سیاه پوست در ایستگاه‌های ایست و بازرسی متوقف شوند نسبت به سفیدپوستان بیشتر است؛ ضمن اینکه وقتی یک فرد سیاه پوست جرمی یکسان با یک سفیدپوست مرتکب می شود، احتمال اینکه دستگیر شده ، راهی زندان شود و به جرائم سنگین تری متهم شود، بیشتر است.

بحث‌انگیزترین اعدام نژادی در آمریکا که با مخالفت‌های عمومی فراوان همراه بود، اعدام فردی به نام «تروی دیویس» در 31 شهریور ماه سال 90 بود.

* تروی دیویس 42 ساله با تزریق سم نژادی اعدام شد

دیویس، در آگوست سال 1989، به جرم قتل یک افسر پلیس ایالت ساوانا به اعدام محکوم شده بود. بعد از صدور اولین حکم اعدام وی، 7 نفر از 9 شاهد عینی حادثه که در دادگاه اولیه مدعی شده بودند قتل افسر پلیس به دست وی صورت گرفته است، شهادت خود را پس گرفتند و اظهار کردند تحت اجبار پلیس و یا تحت تاثیر تکنیک‌های القای روانی «دیویس» را متهم شناخته‌اند.

 

اعدام تروی دیویس یکی از بحث‌انگیزترین اعدام‌های تاریخ آمریکا بوده است.

در ضمن 10 نفر شاهد عینی دیگر نیز فردی سفیدپوست به نام «سیلوستر رد کولز» را به عنوان مرتکب اصلی این قتل معرفی کرده بودند.

دادگاه آمریکا علی‌رغم نبود ادله قطعی برای اثبات جرم تروی دیویس، و با آنکه اعدام وی با مخالفت‌های فراوانی در محافل داخلی آمریکا و همچنین مجامع بین‌المللی (مانند عفو بین‌الملل) روبرو شده بود، وی را در روز 21 سپتامبر سال 2011 با تزریق سم اعدام کرد.

ایالت تگزاس و ویرجینیا در آمریکا فعال‌ترین ایالت‌های آمریکا در اجرای قانون اعدام لقب گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس