ممکن است در اين کار اشاره‌اي به فضاي انتخاباتي داشته باشيم ولي اخباري که تا به حال درباره اين مقوله منتشر شده و کاراکترهاي داستان را با شخصيت‌هاي انتخابات سال گذشته مقايسه مي‌کنند، کاملا اشتباه است.

به گزارش مشرق، شبکه ايران نوشت: مثل هميشه چندان دل و حوصله گفت‌و‌گو ندارد ولي بالاخره با اصرار ما مجاب به گفت‌و‌گو مي‌شود. مسعود ده‌نمکي خالق مستندهاي "فقر و فحشا" و "کدام استقلال کدام پيروزي" که با ساخت اين دو اثر در سال‌هاي85- 83 حسابي جنجال به پا کرد. سال 86 خبرهايي از ساخت اولين فيلم سينمايي‌اش داد. "اخراجي‌ها" که با گلچيني از بازيگران مطرح سينما و تلويزيون با پرداختي متفاوت به مقوله جنگ و دفاع مقدس همه را شوکه کرد و واکنش‌هاي متفاوتي را به دنبال داشت، با فروش يک ميليارد و چهارصد ميليون تومان در تهران و 1ميليارد تومان در شهرستان‌ها به پرفروش‌ترين فيلم سينماي ايران تبديل شد. اين استقبال ده‌نمکي و عوامل اخراجي را بر‌آن داشت هر چه سريعتر ساخت "اخراجي‌هاي 2" را آغاز کند که اين‌بار نه‌تنها به باشگاه ميلياردي‌ها پيوست بلکه عنوان پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما را نيز از آن خود کرد. پس از اکران "اخراجي‌هاي2" که ده‌نمکي خبر از ساخت سري سوم اين سينمايي را داد، همه منتظر بودند تا بينند اين‌بار کدام بخش از جنگ قرار است دستمايه‌ کار وي شود. ولي با ساخت سريال نوروزي "دارا و ندار" توسط اين کارگردان، اين انتظار طولاني شد تا اين‌که دهم آذر ماه آغازي شد بر روايت سومين قسمت از اين تريلوژي و اخراجي‌ها در محيطي شهري.

 

تغيير آدم‌ها بعد از جنگ

ده‌نمکي درباره طرح اوليه "اخراجي‌هاي 3"مي‌گويد: اخراجي‌ها قصه آدم‌هاي جنگ است و به نوعي در بستر زمان قرار مي‌گيرد. هدف "اخراجي‌هاي 1" نشان دادن آدم‌هاي متفاوت درون جنگ بود و اين‌که آدم‌ها در برخي شرايط دستخوش چه تغييراتي مي‌شوند. در "اخراجي‌هاي 2" بحث اسارت و همين‌طور هجو دشمن در دستور کارمان بود و در نهايت ايجاد روحيه وحدت در ميان مردم؛ اما "اخراجي‌هاي3" به شرايط بعد از جنگ برمي‌گردد. جنگ تمام شده و قطار زمان حرکت کرده و اين آدم‌ها که در آن زمان در جنگ حضور داشتند، سوار براين قطار شده‌اند و ما مي‌بينيم که هر کدام از اين آدم‌ها دستخوش چه تغييراتي شده‌اند و چه ويژگي‌هايي دارند.

 

آنهايي که نمي‌خواستند "اخراجي‌هاي 3" ساخته شود

خالق سه‌گانه "اخراجي‌ها" با بيان اين موضوع که طرح اوليه اين مجموعه به زمان حال بر مي‌گشت، ادامه داد: در ابتدا قرار بود داستان "اخراجي‌هاي 1" با زمان حال شروع شود و در ادامه جبهه را در فلش بک‌ها ببينيم ولي به دليل طولاني شدن زمان فيلم از اين کار منصرف شديم به همين خاطر بعد از "اخراجي‌هاي 2" تصميم گرفتيم سري سوم آن را با همان طرح اوليه جلوي دوربين ببريم. البته بعد از اکران "اخراجي‌هاي1" کساني که نمي‌خواستند سومين فيلم آن ساخته شود، قسمت‌هايي از سکانس‌هاي ضبط شده‌اي که در فيلم کار نشده بود را در قالب سي دي در سطح کشور پخش کردند.

 

دعوت مردم به اتحاد

ده‌نمکي در ادامه خاطرنشان کرد: "اخراجي‌هاي 3" قصد دارد مردم را به همرنگي و اتحاد دعوت کند و در اين راستا شوخي‌هايي با سياست‌مداراني مي‌کند که در انتخابات دست به هر کاري مي‌زنند و در کنار آنها افرادي ساده‌انگار هم وجود دارند؛ البته اين قسمت تنها يکي از داستان‌هاي "اخراجي‌هاي 3"را در بر مي‌گيرد چون فيلم سوم از اين مجموعه از سه داستان تشکيل شده است که به موازات يکديگر پيش مي‌روند و دو داستان ديگر به "اخراجي‌هاي‌3" بر مي‌گردد و برخي از شخصيت‌ها از آن دوران در اينجا حضور دارند.

 

سياستمداران خودشان را در اين فيلم مي‌بينند

وي درباره اينکه داستان "اخراجي‌هاي3" تا چه اندازه به اتفاقات و شخصيت‌هاي انتخابات سال گذشته بر مي‌گردد، گفت: ممکن است در اين کار اشاره‌اي به فضاي انتخاباتي داشته باشيم ولي اخباري که تا به حال درباره اين مقوله منتشر شده و کاراکترهاي داستان را با شخصيت‌هاي انتخابات سال گذشته مقايسه مي‌کنند، کاملا اشتباه است. البته ممکن است بسياري از رجال سياسي خودشان را به گونه‌اي در اين فيلم ببينند چون اين فيلم واقعيت‌هاي ملموس سياسي جامعه است.

 

کسي به من "نه" نمي‌گويد

ده‌نمکي درباره استفاده از بازيگراني که در اخراجي‌هاي 1 و 2 با آنها کار کرده بود، گفت‌‌‌‌‌‌‌: تعدادي از شخصيت‌ها از اخراجي‌هاي 1و 2 با ما همراه هستند به همين خاطر از همان بازيگران استفاده کرده‌ايم ولي در اين بين تعدادي بازيگر هستند که به تناسب شخصيت‌ها براي اولين بار در اخراجي‌ها حضور پيدا مي‌کنند مانند آقاي رويگري، بهنوش بختياري و... .

وي در خصوص اخباري که حکايت از عدم تمايل برخي بازيگران به همکاري با وي در "اخراجي‌هاي3" حکايت داشتند، گفت: هيچ کس به من نه نمي‌گويد و تا به امروز از هر کسي دعوت کرده‌ام به گروه پيوسته است.

 

مردم در انتظارند

اين کارگردان درباره سکانس‌هايي که مربوط به هواداران کانديداي انتخاباتي است، توضيح داد: ما روزهاي سختي را براي ضبط اين سکانس‌ها پيش رو داشتيم چون در کنار بازيگران و هنروران مردم هم به اين صحنه‌ها اضافه مي‌شدند و اين مسأله جداي از سختي کار، اميدوارکننده بود چون همکاري و انتظار مردم را براي ساخته شدن اين اثر نشان مي‌داد.

 

پيشنهادم به مخاطبان

ده‌نمکي در پايان ضمن اشاره به تلاش گروه براي حضور در جشنواره فيلم فجر، پيشنهادي هم براي طرفداران "اخراجي‌ها" و مخاطبان داشت: ما تمام سعي خود را مي‌کنيم که کار براي شرکت در جشنواره آماده شود ولي کيفيت را فداي سرعت نمي‌کنيم. به مخاطبان "اخراجي‌هاي 3" هم پيشنهاد مي‌کنم با پيش‌زمينه حاصل از اخبار حاشيه‌اي، به ديدن فيلم نروند چون اين حواشي مخاطب را از خط اصلي داستان منحرف مي‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس