کد خبر 218731
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰

وزیر فرهنگ و ارشاد در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه از واکنش نامناسب یونسکو درباره حوادث سوریه انتقاد کرد و ساخت فیلم مستند و داستانی مشترک درباره خیانت‌های عربی و غربی در سوریه را ضروری خواند.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، صبح امروز سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با لبانه مشوح وزیر فرهنگ سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسینی در این دیدار با اشاره به حضور سوریه در خط مقاومت گفت: حملات هوایی اخیر اسرائیل به سوریه نشان داد که این رژیم صهیونیستی است که دشمن اصلی ماست که متاسفانه برخی کشورهای عربی این جریان را دنبال می‌کنند.

وزیر فرهنگ ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی و دخالت‌های غربی ـ عربی در سوریه افزود: ما بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و حل بحران این کشور از طریق گفت‌وگو تاکید داریم.


* حسینی: ساخت فیلم مشترک درباره خیانت‌های عربی و غربی در سوریه ضروری است

حسینی همچنین از حمله به اماکن تاریخی و به ویژه جسارت اخیر به قبر «حجر بن عدی» ابراز تاسف کرد و گفت: تاسف‌بارتر این است که مراکز جهانی چون یونسکو به وظایف خود عمل نمی‌کنند و واکنش مناسبی به این حوادث نداشته‌اند.

وی با ابراز امیدواری برای ایجاد شرایط مناسب همکاری فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، افزود: امیدواریم همانطور که پیشتر زبان فارسی در دانشگاه دمشق از اهمیت بالایی برخوردار بوده است این امر استمرار داشته باشد و اجرای بندهای توافقنامه‌های موجود بین دو کشور ادامه یابد.

وزیر ارشاد به حضور ناشران سوری در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و بر ادامه این حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها تاکید و تصریح کرد: ارتباط بین هنرمندان و نویسندگان دو کشور ضروری است همانگونه که هم‌اکنون یک هیئت 120 نفره از هنرمندان ایرانی در لبنان حضور دارند و یک مرکز ساخت مشترک فیلم در این کشور ایجاد شده است که قبلا فیلم 33 روز درباره لبنان ساخته شد و قرار است فیلم 22 روز درباره فلسطین نیز ساخته شود.

وی افزود: اینگونه همکاری‌ها با سوریه نیز ممکن است که ما در ساخت فیلم‌های مستند و داستانی به‌ویژه درباره خیانت‌های عربی و غربی و تکفیری‌ها در سوریه داشته باشیم.

 

* وزیر فرهنگ سوریه: قوانین آزادی اندیشه در سوریه به تصویب رسیده است

 

لبانه مشوح وزیر فرهنگ سوریه وزیر فرهنگ سوریه نیز در سخنان خود ضمن تشکر از حمایت ایران از سوریه در بحران موجود در این کشور، گفت: امروز در سوریه حوادث به صورت روزمره ادامه دارد و شما به خوبی گستردگی این توطئه را می‌دانید و هدف آن را می‌دانید که همانا تلاش برای خارج کردن این کشور از نقش آن است.

وی با اشاره به ورود به سومین سال بحران جاری سوریه، افزود: دولت و مردم سوریه مصمم به خروج از این توطئه هستند و ما می‌دانیم علت اصلی این توطئه جایگاه سوریه در محور مقاومت است.

مشوح با بیان اینکه علت اصلی بحران امروز سوریه مطالبات به حق دمکراسی‌خواهی نبود، ادامه داد: این در حالی است که دولت سوریه اصلاحات زیادی انجام داد و قوانین آزادی احزاب و آزادی اندیشه را به تصویب رساند اما حمله اسرائیل به سوریه نشان داد که چه چیزی در پشت صحنه قرار دارد.

وی ضمن تشکر از حمایت‌های اقتصادی ایران از مردم سوریه، افزود: تاکید ما بر این است که خروج از این بحران جز با گفت‌وگو ممکن نیست و این گفت‌وگوها جز با قرارگرفتن زیر چتر منافع ملی و ثوابت ملی و استقلال و وحدت اراضی سوریه محقق نمی‌شود.

وزیر فرهنگ سوریه در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های وزارتخانه متبوعش برای حفظ تاریخ و تمدن سوریه، گفت: تلاش ما این است که آثار تاریخی ملت سوریه را حفظ کنیم اما حمله اخیر به قبر صحابی جلیل حجر بن عدی و حملات به مراکز تاریخی در این بین رخ داده است که تجار اشیاء عتیقه به آنها دست یابند.

وی با اشاره به حضور ده‌ها هزار اثر باستانی در اقصی نقاط سوریه، افزود: حمایت از این آثار باستانی در شرایط عادی خیلی سخت است چه برسد در شرایط بحرانی.

 

* وزیر فرهنگ سوریه: هر خبری مبنی بر سرقت از آثار موزه‌های سوریه را تکذیب می‌کنیم

 

مشوح همچنین به امنیت موزه‌های سوریه اشاره و تاکید کرد: ما هر خبری مبنی بر سرقت از آثار موزه‌های سوریه را تکذیب می‌کنیم و کارهای لازم برای صیانت از موجودیات این موزه‌ها انجام شده است هر چند برای آینده تضمینی نیست.

وی از همکاری‌های خوب سوریه با سازمان‌های فرهنگی غیردولتی اشاره کرد و افزود: با یونسکو نیز همکاری‌های خوبی داشتیم و گزارش‌های مفصلی از تهدیدات متوجه به آثار تاریخی به آنها ارائه دادیم البته یونسکو در ابتدای بحران موضع‌گیری خوبی نداشت اما امروز درک مناسبی دارد که گروه‌های مسلح نقش اساسی در این اقدامات دارد.

وزیر فرهنگ سوریه ادامه داد: ما در دولت سوریه به دنبال بازگرداندن میراث سرقت شده سوریه هستیم و امیدواریم جمهوری اسلامی در این مسئله کمک کند.

لبانه مشوح همچنین به قدمت فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه دمشق دو سال پیش نخستین گروه از فارغ‌التحصیلان زبان و ادبیات فارسی خارج شدند و من قبلا که رئیس بخش زبان‌های خارجی دانشگاه بودم شاهد استقبال خوب از زبان فارسی بودم.

وی با تشکر از پذیرش ناشران سوری در نمایشگاه کتاب از حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی ایران استقبال کرد و گفت: از اینکه شنیدم تعدادی از هنرمندان ایرانی در لبنان هستند و سفری به سوریه نداشتند ناراحت شدم چراکه امروز دمشق امن است و امیدواریم همین همکاری که شما با لبنان دارید با سوریه نیز ممکن شود.

 

*موافقت دو وزیر با برگزاری هفته فرهنگی سوریه در تهران

 

وزیر فرهنگ سوریه با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مناطقه امن سوریه متوقف نشده است، افزود: ما از فعالیت‌های مشترک تولید فیلم استقبال می‌کنیم به‌ویژه اینکه ما موسسه مخصوصی درباره فیلمسازی در سوریه داریم که امسال جوانان 25 فیلم کوتاه در آن ساخته‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم با موافقت ایران هفته فرهنگی سوریه در تهران برگزار شود تا مردم ایران از میراث فرهنگی سوریه، آثار تجسمی و موسیقی و ... آن و به‌ویژه فیلم‌های سوری که علیرغم تحریم‌ها به جوایزی دست یافتند، آشنا شوند.

در پایان این دیدار سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد با برگزاری هفته فرهنگی سوریه در تهران موافقت کرد و بر حمایت از سوریه در یونسکو برای بازگرداندن آثار تاریخی این کشور تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس