تركيب اكران سينماها در حالي عوض شد كه فيلم «رسوايي» با وجود فروش بالا و رسيدن به ركورد دومين فيلم پر فروش تاريخ سينماي ايران، سينماي سر گروهش را از دست داد.

به گزارش مجله سینمایی مشرق ، فيلم «حوض نقاشي» هم با اينكه در سينماي سر گروهش آزادي فروش بالايي داشت جاي خود را به فيلم «تلفن همراه رييس جمهور» داد. اين دو فيلم براساس آيين‌نامه شوراي صنفي سينماي سرگروهشان را از دست دادند. قانون عجيبي كه براساسش فيلم‌هاي پر فروش هم نمي‌توانند كف فروش خود را حفظ كنند و سينماي سرگروهشان را از دست مي‌دهند.

علي سرتيپي: اكران «رسوايي» مي‌توانست در سرگروهش ادامه پيدا كند
علي سرتيپي مدير پخش فيلم رسوايي گفت: متأسفانه شنيديم اكران فيلم رسوايي در سر گروه به پايان رسيده. فيلمي كه در هر هفته با مخاطبان بي‌شماري ارتباط برقرار مي‌كند.

سرتيپي در همين زمينه توضيح داد: اي كاش شرايط بر ادامه اكران اين فيلم هموار مي‌شد و فيلم رسوايي در تهران به فروش 3 ميلياردي دست پيدا مي‌كرد. البته همان طور كه مي‌دانيد رسوايي تنها از سر گروه برداشته شده و در ادامه در سينماهاي ديگر اين توانايي را دارد كه صدها ميليون بفروشد.

مدير پخش فيلم رسوايي در ادامه گفت: همانطور كه پيش‌بيني مي‌كرديم فروش اين فيلم به 5 ميليارد رسيد و در ادامه به رقم بيشتر و 6 ميليارد هم مي‌رسد.

منوچهر محمدي: مسؤولان آشفتگي اكران باز آيين‌نامه بي‌ربط نوشتند
تهيه‌كننده فيلم «حوض نقاشي» گفت: مطلع شديم آقاياني كه در مورد فيلم و سينما تصميم‌گيري مي‌كنند و مسؤولان آشفتگي وضعيت نمايش در سينماي ايران در دو سال گذشته هستند و رفتارهاي غيركارشناسانه و توام با رفاقت و ارتباط با بعضي از اشخاص دارند ظاهراً آيين‌نامه‌اي را درباره كف فروش فيلم در سينماها تنظيم كردند كه بالاخص در مورد سينماي آزادي با رقم كف فروش 26 ميليون تومان در هفته محاسبه مي‌شود و اين رقم كف به شيوه پلكاني افزايش پيدا مي‌كند. به طوري كه در هفته‌هاي اخير براي فيلم‌هايي كه در اين سينما اكران مي‌شوند اين رقم دست نيافتني و غير ممكن مي‌شود.

منوچهر محمدي: بديهي است طبق اين آيين نامه جديد عملا نه تنها حوض نقاشي بلكه ساير فيلم‌هايي كه در اين گروه اكران  مي‌شوند بيشتر از چند هفته امكان نمايش پيدا نمي‌كنند. علي‌رغم اعتراضاتي كه ما و پخش حوزه هنري و بسياري از دست‌اندركاران پخش به اين تعيين ميزان كف فروش براي سينما آزادي داشتيم. متأسفانه و علي‌رغم شرايط دشوار اقتصادي سالن‌هاي نمايش، همچنين ريزش محسوس مخاطب اين مسئله عرصه را بيشتر بر سينمادار و تهيه‌كننده تنگ مي‌كند. او افزود: در همين رابطه ظاهراً دو فيلم حوض نقاشي و رسوايي اكرانشان در سر گروه به پايان رسيده، شايد اگر يك نظريه كارشناسي و عقلاني وجود داشت منطقي بود كه با توجه به شرايط كشور و وجود فضاي انتخابات و طبيعتاً باز هم ريزش بيشتر مخاطب، فيلم‌هاي بعدي كه در اين گروه اكران مي‌شوند نيز بيشتر لطمه نديده و بعد از پايان زمان منطقي و معقول فيلم‌هاي روي پرده، فيلم‌هاي جديد به اكران در آيد.

اين تهيه‌كننده گفت: با توجه به اينكه كماكان فيلم حوض نقاشي در سينماهاي ممتاز بيننده خاص خودش را دارد و همين جمعه گذشته حدود سي ميليون تومان فروش داشته طبيعي است كه در مجموعه پرديس‌ها و سينماهاي ديگر اين فيلم كماكان به نمايش خود ادامه خواهد داد.

مهدي ودادي: محصول خوب هم با تبليغات بالا به فروش دست پيدا مي‌كند
كارگردان فيلم «زن، مرد، زندگي» معتقد است مهم‌ترين دليل شكست اين فيلم در گيشه به نداشتن تبليغات مناسب شهري و اطلاع‌رساني دقيق براي مردم برمي‌گردد.

مهدي ودادي در خصوص اينكه فيلم «زن، مرد، زندگي» بعد از دو هفته از پرده سينماها پايين آورده شده و به نوعي كمترين فروش در گيشه در ماه اخير به اين فيلم نسبت داده مي‌شود توضيح داد:

متأسفانه فيلم «زن، مرد، زندگي» در بخش تبليغات فعال نبود و بخش اطلاع‌رساني اين فيلم زير سايه تبليغات «برف روي كاج‌ها» و «رسوايي» محو شد. كاملاً طبيعي است كه گيشه اين فيلم رونق نداشته باشد و در نهايت به شكست منجر شود.

او افزود: اگر مخاطب به ديدن اين فيلم مي‌رفت از قصه فيلم خوشش مي‌آمد، به عبارت ديگر بگويم داستان فيلم «زن، مرد، زندگي» متهم به شكست نيست. من چيزي نزديك به 25 سال است در سينما كار مي‌كنم و با حال و هواي سينما آشنا هستم. عمده دليل نداشتن گيشه اين فيلم، به بحث تبليغات و معرفي اين فيلم به تماشاگر برمي‌گردد. هم به لحاظ گروه بازيگران، هم از نظر داستان و قصه و هم به لحاظ ساختاري اين فيلم قابل دفاع است. شما دقت كنيد يك محصول با كيفيت هم در صورت تبليغات به فروش خوب دست پيدا مي‌كند البته اين فروش طي زمان به دست مي‌آيد. ما علي‌رغم اينكه تبليغات مناسب براي فيلممان نداشتيم از زمان اكران هم برخوردار نبوديم. اين فيلم تنها در سه- چهار سالن سينما و چند سانس در پرديس‌ها قدرت نمايش داشت. شما خودتان ارزيابي كنيد كه چگونه مي‌توانستيم به مخاطب بالا در اين زمان دو هفته دست پيدا كنيم.

افزایش 40 درصدی محاسبه کف فروش سینما آزادی
رضا سعیدی‌پور گفت: شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت تا محاسبه کف فروش سینما آزادی را 40 درصد افزایش دهد این درحالی است که کف فروش سرگروه‌های سینمایی دیگر یا اضافه نشده و یا یک درصد افزایش داشته است.

«رضا سعیدی‌پور» مدیر سینما آزادی درباره تصمیم شورای صنفی نمایش و  افزایش محاسبه کف فروش فیلم در سینما آزادی گفت: شورای صنفی نمایش درسال جدید تصمیم گرفت تا محاسبه کف فروش سینما آزادی را 40 درصد افزایش دهد این درحالی است که کف فروش سرگروه های سینمایی دیگر یا اضافه نشده است و یا یک درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این اختلاف در شرایطی رخ داده است که بلیت سینما آزادی در سال گذشته 5250 تومان بود که با تصمیم‌گیری ارشاد قیمت بلیت سینماهای مدرن مانند آزادی 6000 تومان شد.

سعیدی پور درادامه گفت: با افزایش کف فروش فیلم در سینما آزادی نامه ای به معاونت فعالیت‌های سینمایی آقای عظیمی ارایه دادم و رونوشت آن را برای شورای صنفی نمایش ارسال کردم، روز گذشته در جلسه شورای صنفی حضور داشتم و دلیل را جویا شدم. طبق آئین نامه جدید و با افزایش 40 درصدی محاسبه کف فروش سینما آزادی «حوض نقاشی» دیگر نمی‌تواند در سالن اصلی فیلم به نمایش گذاشته شود. البته این فیلم در سالن شهر هنر سینما آزادی نمایش داده می‌شود.

سعیدی‌پور در پاسخ به این سوال که شورای صنفی نمایش چه دلیلی را برای افزایش کف فروش ارایه دادند گفت: دوستان معتقدند سیاست‌شان بر این استوار است که زمانی که بعضی از فیلم‌ها نمی‌توانند فروش مناسب ندارند، ادامه پیدا نکند و در سالن‌های کوچک سینما آزادی اکران آن ادامه یابد.

محاسبه کف فروش فیلم‌های سینمایی همه ساله براساس آئین نامه شورای صنفی نمایش تعیین می‌شود و با احتساب رقم کف فروش فیلم‌ها در آخرین هفته نمایش فیلم‌ها از سرگروه سینماها برداشته شده و فیلم جدید سینمایی جایگزین فیلم‌های قبلی می‌شوند.

منبع: بانی فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس