در اغلب موارد رؤسای جمهور پس از شکست در پایان دور اول و یا به اتمام رسیدن دور دوم ریاستشان دیگر به قدرت باز نمی گردند؛ این افراد یا خود را بازنشسته می کنند؛ یا به عنوان مشاور وارد قوای دیگر و در واقع سایر ارکان قدرت می شوند و یا به تدریس دانشگاهی و شاید مشاوره در بخش خصوصی روی می آورند.

به گزارش مشرق؛ عموماً دوران ریاست جمهوری در نقاط مختف جهان 4 سال و در موارد اندکی نیز 6 سال است. در اغلب موارد رؤسای جمهور پس از شکست در پایان دور اول و یا به اتمام رسیدن دور دوم ریاستشان دیگر به قدرت باز نمی گردند؛ این افراد یا به کل سیاست را بوسیده و خود را بازنشسته می کنند؛ یا به عنوان مشاور وارد قوای دیگر و در واقع سایر ارکان قدرت می شوند و یا به تدریس دانشگاهی و شاید مشاوره در بخش خصوصی روی می آورند.

در ایالات متحده امریکا رؤسای جمهور بازنشسته در نیم قرن اخیر، علاوه بر انتخاب یکی از موارد فوق به تأسیس بنیادی با نام خود مبادرت ورزیده اند.

•بنیاد فورد(ford foundation)

•مرکز هنرهای نمایشی کندی(The John F. Kennedy Center for the Performing Arts)

•بنیاد جرالد فورد(Gerald .r Ford Foundation)

•بنیاد ریگان(Reagan Foundation)

•بنیاد کلینتون(Clinton Foundation)

•بنیاد بوش(George Bush Foundation)

از جمله این نهاد ها هستند. برخی از این نهاد ها صرفاً به امور عام المنفعه مشغول هستند و برخی دیگر در سطح راهبردی و مشاوره به دولت نیز فعالیت دارند.

در دهه های اخیر به علت پیچیده شدن سازوکار های زندگی عملاً اداره کشور و برنامه ریزی، طرح ریزی و در نهایت تصمیم گیری توسط یک نفر (رئیس دولت) با چالش مواجه شده است، این امر در کشوری مانند امریکا از دهه 1960 میلادی منجر به تشکیل موسسات و مراکزی برای طرح ریزی شد. هم اکنون صدها مرکز مطالعات استراتژیک، اندیشکده، موسسه آینده پژوهی، پژوهشگاه و مانند این ها در امریکا مشغول فعالیت هستند که در حوزه های مختلف به ارائه دکترین و به تبع آن استراتژی، طرح جامع استراتژیک، برنامه کاربردی و در کل ملزومات تصمیم گیری در حوزه های مختلف مربوط به اداره یک جامعه برای حال و آینده می پردازند و وظیفه رئیس جمهور در این میان انتخاب از میان گزینه های ارائه شده می باشد. در واقع مسئولیت رئیس جمهور آمریکا گرفتن بهترین تصمیم است.

اما تمام آن چه که در این مراکز تهیه می شود قابلیت اجرا توسط دولت و نظام رسمی حکومت را ندارد، همچنین سپردن آن ها به نهادهای خصوصی غیر معتبر نیز بیشترین بازدهی را نخواهد داشت، لذا ایجاد نهادهایی با وجه دولت ایالات متحده برای پیش برد اهداف و سیاستگذاری ها در حوزه هایی مانند دیپلماسی عمومی لازم می نماید. بنیاد بیل کلینتون مثالی از این دست است.

ویلیام جفرسون «بیل» کلینتون چهل و دومین رئیس جمهور امریکا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بوده‌است.

بعد از ریاست جمهوری:
کلینتون بعد از ریاست جمهوری به فعالیت های عمومی روی آورد.

او در ۶ برنامه آخر گردهمایی ملی دموکراتها سخنرانی کرده است.

در سال ۲۰۰۲ کلینتون هشدار داد که حمله پیشدستانه به عراق عواقب ناخوشایندی دارد.

در سال ۲۰۰۴ پارک و مرکز ریاست جمهوری ویلیام جی کلینتون در لیتل راک آرکانزاس ایجاد شد.

در سال ۲۰۰۴ کتاب زندگی نامه خود تحت عنوان «زندگی من» (My Life) را منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۷ کتاب «بخشش: چطور هر کدام از ما می تواند دنیا را تغییر دهد» (Giving: How Each of Us Can Change the World) را منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۵ و بعد از تسونامی آسیایی، کوفی عنان او را به ریاست یک تیم امدادی منصوب کرد.
در سال ۲۰۰۵ و بعد از توفان کاترینا او و جرج بوش پدر بنیاد تسونامی بوش کلینتون و بنیاد کاترینای بوش کلینتون را راه اندازی کردند.

همچنین او بنیاد ویلیام جی کلینتون را برای پرداختن به مشکلات جهانی تاسیس کرد.


 
در انتخابات سال ۲۰۰۸از همسرش هیلاری کلینتون حمایت کرد و باعث شد ۱۰ میلیون دلار جذب کمپین انتخاباتی او شود.

در سال ۲۰۰۹ برای دو روزنامه‌نگار زندانی شده توسط کره شمالی به این کشور سفر کرد. (جیمی کارتر نیز در سال ۱۹۹۴ سفر مشابهی را انجام داده بود)؛ بعد از این دیدار کیم جول ایل فرمان بخشش صادر کرد.

در سال ۲۰۰۹ و بعد از زلزله هاییتی، کلینتون به عنوان فرستاده ویژه از طرف سازمان ملل به هاییتی رفت. سپس باراک اوباما اعلام کرد کلینتون و بوش پسر بنیادی را برای بازسازی هاییتی تاسیس می کنند.

در سال ۲۰۱۰ کلینتون حمایت خود را از NTR (بنیاد محیط زیستی در ایرلند) اعلام کرد.

در سال ۲۰۱۲ و در گردهمایی ملی دموکرات ها در حمایت از بارام اوباما سخنرانی کرد.

 
جوایز:
کلینتون تعداد زیادی مدرک افتخاری دریافت کرده و مدارسی نیز برای او نام گذاری شده است. برای تجلیل از او مجسمه هایی ساخته شد و ایالات میسوری، کنتاکی، آرکانزاس و نیویورک از او تجلیل کردند.

او در سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۸ مرد سال مجله تایمز شد.

کلینتون مدال خدمات عمومی متمایز وزارت دفاع را در ۲۰۰۱ دریافت کرد.

کشورهایی نظیر جمهوری چک، گینه نو، آلمان و کوزوو از او تمجید کردند.

در سال ۱۹۹۹ او در لیست تحسین شده ترین افراد قرن بیستم مؤسسه گالوپ قرار گرفت.

او جایزه گرمی را تحت عنوان Best Spoken Word Album for Children و همچنین جایزه جی ویلیام ولبرایت (J. William Fulbright) را برای فهم بین‌المللی (International Understanding) و جایزه تد (TED – مخفف تکنولوژی، سرگرمی و طراحی) را برنده شده است.

بنیاد کلینتون یک بنیاد خیریه است که توسط بیل کلینتون در لیتل راک آرکانزاس با هدف بهبود سلامت جهانی،‌ تقویت اقتصاد، ترفیع سلامت در کودکان و حفاظت از محیط زیست ایجاد شده است. این بنیاد شامل بخش های: پیشگامی در دسترسی به سلامت کلینتون (CHAI)، پیشگامی در جهان کلینتون (CGI)، پیشگامی در آب و هوای کلینتون (CCI)، پیشگامی در توسعه کلینتون (CDI)، اتحاد برای نسلی سلامت تر، پیشگامی در فرصت های اقتصادی کلینتون، پیشگامی در مسائل سلامت کلینتون می باشد. این بنیاد در زمینه کمک رسانی در اتفاقاتی نظیر زلزله اقیانوس هند و توفان کاترینا فعال بوده است. این بنیاد بخاطر عدم وضوح در فعالیت‌های مالی نقد می‌شود.
      

بنیاد کلینتون (Clinton Foundation)

مراکزی مانند بنیاد کلینتون از یکسو در خارج از مرزهای ایالات متحده امریکا از طریق دیپلماسی عمومی به تقویت وجهه امریکا در چشم مردم کشورهای مختلف می پردازند و از سوی دیگر در داخل امریکا با انجام کارهای عام المنفعه، آموزش و اموری از این دست باعث بهبود جایگاه ریاست جمهوری و در کل نظام حکومتی در بین عوام و خواص جامعه ی خود می شوند. از این روست که در دهه گذشته بارها رئیس جمهور اسبق امریکا در حال کمک رسانی به مناطق آسیب دیده ی جهان، بازدید از مناطق فقیر نشین و محروم و ... دیده شده است.
 





















مشاهده می شود که آقای کلینتون چطور در طی بیش از یک دهه از پایان عمر ریاست جمهوری اش در نقاط مختلف کره زمین با انجام فعالیت های مختلف غیر انتفاعی مبتنی بر قواعد دیپلماسی عمومی محبوبیت امریکا را در قلب و مغز مخاطبان خود جای داده است.


 
دسته ی دیگری از این بنیاد ها مانند بنیاد ریگان، به منظور حفظ آرمان های شخص رئیس جمهور که همان آرمان ها و ارزش های امریکایی است، تأسیس شده اند. رونالد ریگان چهلمین رئیس جمهور آمریکا در سالیان1981-1989 میلادی بود.

دولت ریگان که در عرصه سیاست داخلی کارنامه موفقی برای آمریکایی ها دارد. در عرصه اقتصادی با اتخاذ سیاست"مقررات زدایی" باعث حذف مقررات قیمتی و محدودیت‌های ورود به بازار در بسیاری از حوزه ها شد.

اگرچه مشکلاتی نیز در فرآیند مقررات‌زدایی پدید آمد، اما منافعی که از آن به ‌دست آمد بیشتر از حد انتظار بود.

ریگان در عرصه سیاست خارجی در تقابل با شوروی، بسیار زیرکانه عمل کرد و با اجرای طرح هایی همچون جنگ ستارگان موجب شد که روس ها بیش از پیش توانایی اقتصادی خود را صرف تجهیزات نظامی کنند که این مسئله فروپاشی شوروی را تسهیل نمود.


      
ریگان پس از اتمام دوران ریاست جمهوری خود اقدام به تاسیس بنیادی ویژه نمود.

بنیاد ریگان یک سازمان غیر انتفاعی است که در سال 1992 میلادی توسط رونالد ریگان تاسیس شد تا میراث او را ادامه داده و مفاهیم مختص او، یعنی:

•لیبرالیسم فردی

•فرصت های اقتصادی

•دموکراسی جهانی

•سربلندی ملی

را به اشتراک بگذارد.

بنیاد ریگان به هیچ عنوان از ظاهری سیاسی برخوردار نبوده و کتابخانه ریاست جمهوری ریگان، مرکز ریگان برای امور عامه، مرکز آموزشی ریاست جمهوری والتر و لئونور آننبرگ و مرکز جایزه ریگان را در بر می گیرد.
 









اما دسته سوم از این نوع بنیاد ها، مراکزی هستند که علاوه بر فعالیت های فوق، در قامت یک مرکز مطالعات راهبری و تصمیم ساز نیز ظاهر می شوند. بنیادهای جورج بوش های پدر و پسر نمونه ای از این بنیادهاست.

جورج هربرت واکر بوش حد فاصل سال های 1988 الی 1992 چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا و پس از ریگان به این سمت رسید، بوش معاون ریگان بود.


      
بعد از ریاست جمهوری:
بوش پدر بعد از ریاست جمهوری خانه‌ای در تانگل وود ساخت و در آنجا مستقر شد. در سال ۱۹۹۹ رکورد طولانی‌ترین ازدواج یک رئیس جمهور را شکست که قبلاً متعلق به جان و ابی گیل آدامز به مدت ۵۴ سال و سه روز بود.

در سال ۱۹۹۳ از ملکه الیزابت دوم درجه شوالیه گرفت و سومین رئیس جمهور آمریکا شد که این درجه را دریافت کرده است.

در سال ۱۹۹۳ به کویت رفت تا در جشن پیروزی علیه عراق شرکت کند و مورد سوء قصد قرار گرفت. FBI اعلام کرد سوء قصد توسط سازمان اطلاعات عراق برنامه‌ریزی شده و بعداً کلینتون دستور شلیک ۲۳ موشک کروز به مقر سازمان اطلاعات عراق را داد.

بوش در سال ۲۰۰۴ در مراسم دفن ریگان و در ۲۰۰۷ در مراسم دفن جرالد فورد شرکت کرد.

در سال ۲۰۰۵ جایزه آزادی رونالد ریگان (Ronald Reagan Freedom Award) را در بورلی هیلز کالیفرنیا از نانسی ریگان دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۵ همراه بیل کلینتون در آگهی های تلویزیونی برای کمک قربانیان به توفان کاترینا و تسونامی اقیانوس هند شرکت کرد.

در سال ۲۰۰۸ توسط بنیاد ملی ایتالیایی آمریکایی (National Italian American Foundation) تقدیر شد و جایزه NIAF One America Award را برای ایجاد زندگی بهتر برای آمریکایی ها دریافت کرد.

بوش در ۲۰۰۸ رسما از مک کین برای ریاست جمهوری پشتیبانی کرد.

در سال ۲۰۱۱ او مدال آزادی (بالاترین مدال غیر نظامی آمریکا) را از باراک اوباما دریافت کرد.


 
در۲۳ نوامبر ۲۰۱۲ به دلیل نوعی سرفه برونشیتی در بیمارستان متدیست در هاتسون بستری شد.

مرکز ریاست جمهوری جورج بوش یک بنیاد غیر انتفاعی است که موزه و کتابخانه ریاست جمهوری جورج بوش، مدرسه خدمات عمومی و دولتی بوش را اداره می کند. بنیاد بوش سه پژوهشگاه را نیز در بر می گیرد:

انستیتو علوم، تکنولوژی و سیاست عمومی:
یک مؤسسه تحقیقاتی بدون حزب بین العلومی (interdisciplinary) برای سیاست عمومی که توسط دکتر آرنولد وتلیسز (Arnold Vedlitz – صاحب کرسی باب بالوک -Bob Bullock- در دولت و سیاست عمومی) اداره می‌شود و وظیفه‌اش بررسی علمی وقایع مربوط به سیاست عمومی و ارتباط دانش تحقیق پایه بین عموم و تصمیم گیرندگان است. این انستیتو در سال ۲۰۰۰ تاسیس و توسط مرکز مطالعات رهبری عمومی (Center for Public Leadership Studies) اداره شد. مرکز مطالعات رهبری عمومی در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده بود.

انستیتو موسبچر (Mosbacher):
این انستیتو در سال ۲۰۰۹ برای مطالعات داد و ستد، اقتصاد و سیاست عمومی به درخواست بوش پدر برای تقدیر از رابرت ای موسبچر (Robert A. Mosbacher) که از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ وزیر تجارت بود، تاسیس شد.

انستیتوی امور بین الملل اسکوکرافت (Scowcroft):
سپهبد برنت اسکوکرافت (Brent Scowcroft) یکی از افراد سرشناس ملی در سیاست بین الملل است؛ او بنیانگذار ریاست انجمن (President of The Forum) در سیاست بین‌المللی است (یک سازمان غیر انتفاعی که تحلیل های مستقل از وقایع مهم سیاست خارجی ارائه می کند)؛ او همچنین رئیس گروه اسکوکرافت (یک شرکت مشاوره تجارت) است.
 

مرکز ریاست جمهوری جورج بوش (George Bush Presidential Center)

جورج بوش پسر نیز بنیاد خودش بوش را در سال 2013 ایجاد کرد. جورج واکر بوش چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا در سال های2000 - 2008 بود.

بعد از ریاست جمهوری:
بعد از معارفه باراک اوباما بوش و خانواده اش خانه‌ای در Preston Hollow در همسایگی دالاس تگزاس خریدند و آنجا مستقر شدند.

 
بعد از ترک دفتر ریاست جمهوری حضور نسبتاً کمی در انظار عمومی داشته است.

بوش کتاب خاطراتش تحت عنوان لحظات تصمیم (Decision Points) را در ۹ نوامبر ۲۰۱۰ منتشر کرد.
به درخواست اوباما بوش و کلینتون بنیاد هایتی بوش – کلینتون (Clinton Bush Haiti Fund) را برای کمک به زلزله زدگان هائیتی تاسیس کردند.

 
مرکز ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش یک مجموعه شامل کتابخانه ریاست جمهوری، موزه، پژوهشگاه سیاست  جورج دبلیو بوش، پژوهشگاه جورج دبیلو بوش و دفتر بنیاد جورج دبیلو بوش است که ۱ می ۲۰۱۳ افتتاح شد. این مرکز بعد از کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان دومین کتابخانه ریاست جمهوری بزرگ به حساب می‌آید.
 

مرکز ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش (George W. Bush Presidential Center)


در قسمت بعدی به بررسی وضعیت روسای دولت های مختلف در ایران خواهیم پرداخت.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    1 2
    این آمریکاییها چقدر انسان دوست وحقوق بشری واز این حرفان......... نه؟ مشرق ما .....گیر آوردی؟
  • کوروش مسلمان ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    بعضی ها هم جوری دنبال بعضی میرن ثبت نام کاندیداتوری که فقط یه دستمال یزدی دور گردنشون کم دارن تا جلو پا ی یارو لنگ بندازن . . . به چی قسم منظورم فرد خاصی نیست !
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    2 0
    خوب تیتر میزدید (( روسای جمهور *آمریکا* پس از پایان دوره ....))
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    1 0
    خب البته تو اون کشورا رئیس جمهوراشون متهم به خیانت و فتنه گری و انحراف نمیشن !!
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    2 0
    آخه اونا به رییس جمور خود احترام می گذارند و مثل ما آنها را فتنه گر و حامی فتنه نمی خوانند و نمی دانند
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    حالا چی شده تو این مورد اینقدر امریکایی شدید
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    اولا این بنیادها که همه میدونن شاید شما ندونید اسما عام المنفعه هست والا در راستای سیاست های آمریکاست. ثانیا سید محمد خاتمی هم بعد از ریاست جمهوریش یه بنیاد این شکلی راه اندازی کرد چرا بهش اعتراض کردید. ثالثا اگر احمدی نژاد اینکار رو بکنه شما چقدر بهش گیر میدید که آمریکایی شده بصیرت بصیرت بصیرت
  • جلال ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    منتظر بهار می مانند !!
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    بله تو اون کشورا رئیس جمهوراشون همچین به قدرت نمیچسبن که با اره برقی هم نشه جداشون کرد
  • عمو ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    آخه رئیس جمهورای اونا هم به دو دوره ریاست جمهوری قانعن و تلاش نمیکنن بعد از یه دوره ریاست جمهوری مادام العمر مملکت رو به نفع خودشون مدیریت کنن.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    خوب بود ، خوب بود
  • رضا ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام مشرق جون کاش یه نگاه به قانون اساسی این کشورها هم مینداختی که قید کرده رئیس جمهورشون بعد از دودوره بازنشسته شده ودیگر در هیچ دوره ای نمیتوانند کاندید ریاست جمهوری شوند. باتشکر
  • محمد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    2 0
    غیر مستقیم خیلی قشنگ به اومدن هاشمی انتقاد کردید//خوشم میاد هرکاری میکنید تا هاشمی رای نیاره اما چوب خدا صدا ندارد//

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس