کد خبر 211856
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

امضای قرارداد 22 میلیارد دلاری تاسیس نیروگاه هسته ای سینوپ نیز نتوانست نخست وزیر ژاپن را به قبول درخواست نامتعارف اردوغان وادار کند.

به گزارش مشرق، کردپرس به تقل از شبکه تلویزیونی CNNturk نوشت: دیروز شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در آنکارا مهمان همتای ترکیه ای خود رجب طیب اردوغان بود.

هدف نخست از سفر آبه به ترکیه، امضای قرارداد تاسیس نیروگاه هسته ای سینوپ با هزینه 22 میلیارد دلار و همچنین شرکت در نشست همکاری های دوجانبه اقتصادی آنکارا – توکیو بود.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با آبه گفت:«نیروگاه هسته ای نخست ما را روسیه در آک کویوی مرسین تاسیس می کند و حالا با امضای این قرارداد شرکت های میتسوبیشی و آیاوای ژاپن، در سینوپ دومین نیروگاه هسته ای ما را می سازند. من بارها در خصوص اهمیت پروژه های هسته ای ترکیه گفته ام که قرار نیست به خاطر ترس از سقوط ، هیچ وقت سوار هواپیما نشویم.»

اردوغان در ادامه با سبک ویژه خنده ها و مزاح های سیاسی خود خطاب به نخست وزیر ژاپن گفت:« جناب نخست وزیر! شما قبلا یک بار میزبان المپیک بوده اید. حالا که قرار شده پروژه هسته ای ما به دست شما ساخته شود، بگذارید المپیک 2020 را هم ما برگزار کنیم. هسته ای برای شما، المپیک برای ما. امیدوارم این خواسته ما را بپذیرید و به فرماندار توکیو دستور دهید که نامزدی این شهر را برای برگزاری المپیک لغو کند.»

آبه در پاسخ گفت:«من در زمان برگزاری المپیک 1964 ژاپن، یک کودک خردسال بودم و حالا دلم می خواهد در این سن و سال شاهد برگزاری المپیک در کشورم باشم. اما قول می دهم اگر استانبول از نظر کارشناسان برای برگزاری المپیک مناسب تشخیص داده شد، نخستین فردی باشم که ترکیه را تشویق کنم. از شما هم انتظار دارم اگر توکیو میزبان شد، برای ما دست بزنید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس