به گزارش مشرق به نقل از مهر، حمیدرضا طاهباز توکلی در نشست خبری خود با رسانهها گفت: صنعت خودروسازی ایران با دو چالش اصلی روبرو است که شامل نبود پلت فرم مشترک و نقشه راه برای توسعه این صنعت است، این درحالی است که برخی از خودروسازان در مقاطعی از زمان، مراکز تحقیق و توسعه را راهاندازی کرده و با بهرهگیری از آن در کنار نیروی انسانی متخصص، خودروهای مناسبی را روانه بازار کردند.
دبیر انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنعت، معدن و تجارت افزود: در سی سال گذشته، صنعت کشور تنها ماشین خریده است و هیچ گاه به فکر واردات تکنولوژی نبوده است. این در حالی است که برخی از خودروهای کشور به معنای واقعی از تحقیق و توسعه بهره مند شدند و اگر سمند روند آغازین خود را ادامه میداد، هم اکنون ایران باید نسل سوم سمند را تولید میکرد.
وی تصریح کرد: در صنعت خودرو، معضلات بسیاری هم اکنون وجود دارد که بخشی از آن مربوط به معضلات تحریم است؛ این درحالی است که تحریمها 50 میلیارد دلار افت درآمدهای نفتی را به همراه داشته است. البته عدم توجه به تحقیق و توسعه نیز، قیمتها را به شدت بالا برده است.
توکلی همچنین در ادامه به برگزاری سمپوزیوم تولید پایدار در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: متخصصان و صاحب نظران در صنعت خودرو، 22 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد که در آن، نقشه راه تکنولوژی صنعت خودرو و پلتفرمهای مشترک در صنعت خودروسازی بررسی خواهد شد.
وی اظهار داشت: بررسی سیاستها و تجربیات موفق بنگاههای خودروسازی در سایر کشورها در تدوین نقشه راه تکنولوژی خودرو و نیز تعریف پلتفرم مشترک، راهکارهای مناسب برای دستیابی به آن و چگونگی تدوین استراتژی قوای محرکه به عنوان بخش اساسی از استراتژی پلتفرم از جمله محورهای این سمپوزیوم است.
همچنین در این نشست، روزبه شیوایی کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: از اوایل دهه 70 صنعت خودرو در ایران به سمت خودکفایی پیش رفت و مسیر پرشتابی را طی کرد و رکورد تولید زده شد؛ ضمن اینکه در همین سالها مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی آغاز به کار کرد که سمند اولین نتیجه آن بود. در عین حال سند چشم انداز نیز تدوین و استراتژی برای صنعت خودرو تعریف شد.
وی اظهار داشت: اواسط دهه 80 رشد صنعت خودرو رو به افول نهاد و خودروسازان بدون برنامه به کار خود ادامه دادند، در حالیکه به نظر می رسد خودروسازان بنا به سلیقه خود، تولیدات را با این سند چشم انداز همسو کردند و این نتیجه خوبی را در پی نداشت و نتیجه آن، بروز فاصله بزرگی در اهداف چشم انداز است.
شیوایی گفت: تکنولوژی در صنعت خودرو باید با برنامه پیش رود و در عین حال نیز، پلت فرم مشترکی میان خودروسازان وجود داشته باشد و خودروسازان از آن به بهترین شکل استفاده کنند.
سیدرضا حسینی کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: هر فرآیندی در بنگاههای اقتصادی نیازمند یک زنجیره است و خودروسازان نیز باید در قالب همکاری های مشترک با یکدیگر، وارد عرصه تولید شوند.
وی افزود: هم اکنون با وجود اینکه زیرساختهای یورو 4 در کشور وجود ندارد، اما پلیس از شماره گذاری خودروهای یورو 4 جلوگیری می کند و این موضوعی جالب توجه است.
حسینی ادامه داد: هم اکنون خودروهای چینی بازار ایران را فرا گرفته اند، در حالیکه در کمتر نقطه ای از چین این خودروها مورد استفاده قرار می گیرند، البته این به معنای بی کیفیت بودن این خودروها نیست، اما چینی ها خود با ارزآوری حاصل از صادرات این خودروها، بهترین خودروهای با کیفیت دنیا را سوار میشوند.
وی اظهار داشت: ایران نیز باید با تولید خودرو و پیدا کردن بازارهای صادراتی، ارزآوری حاصل از آن را صرف واردات خودروهای با کیفیت و تکنولوژی روز دنیا کند.
حسینی تاکید کرد: صنعت خودرو باید سند چشم انداز داشته باشد تا با تغییر مدیریت ها، این نقشه راه همچنان پابرجا بوده و از مسیر خود منحرف نشود.
دبیر انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنعت، معدن و تجارت افزود: در سی سال گذشته، صنعت کشور تنها ماشین خریده است و هیچ گاه به فکر واردات تکنولوژی نبوده است. این در حالی است که برخی از خودروهای کشور به معنای واقعی از تحقیق و توسعه بهره مند شدند و اگر سمند روند آغازین خود را ادامه میداد، هم اکنون ایران باید نسل سوم سمند را تولید میکرد.
وی تصریح کرد: در صنعت خودرو، معضلات بسیاری هم اکنون وجود دارد که بخشی از آن مربوط به معضلات تحریم است؛ این درحالی است که تحریمها 50 میلیارد دلار افت درآمدهای نفتی را به همراه داشته است. البته عدم توجه به تحقیق و توسعه نیز، قیمتها را به شدت بالا برده است.
توکلی همچنین در ادامه به برگزاری سمپوزیوم تولید پایدار در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: متخصصان و صاحب نظران در صنعت خودرو، 22 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد که در آن، نقشه راه تکنولوژی صنعت خودرو و پلتفرمهای مشترک در صنعت خودروسازی بررسی خواهد شد.
وی اظهار داشت: بررسی سیاستها و تجربیات موفق بنگاههای خودروسازی در سایر کشورها در تدوین نقشه راه تکنولوژی خودرو و نیز تعریف پلتفرم مشترک، راهکارهای مناسب برای دستیابی به آن و چگونگی تدوین استراتژی قوای محرکه به عنوان بخش اساسی از استراتژی پلتفرم از جمله محورهای این سمپوزیوم است.
همچنین در این نشست، روزبه شیوایی کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: از اوایل دهه 70 صنعت خودرو در ایران به سمت خودکفایی پیش رفت و مسیر پرشتابی را طی کرد و رکورد تولید زده شد؛ ضمن اینکه در همین سالها مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی آغاز به کار کرد که سمند اولین نتیجه آن بود. در عین حال سند چشم انداز نیز تدوین و استراتژی برای صنعت خودرو تعریف شد.
وی اظهار داشت: اواسط دهه 80 رشد صنعت خودرو رو به افول نهاد و خودروسازان بدون برنامه به کار خود ادامه دادند، در حالیکه به نظر می رسد خودروسازان بنا به سلیقه خود، تولیدات را با این سند چشم انداز همسو کردند و این نتیجه خوبی را در پی نداشت و نتیجه آن، بروز فاصله بزرگی در اهداف چشم انداز است.
شیوایی گفت: تکنولوژی در صنعت خودرو باید با برنامه پیش رود و در عین حال نیز، پلت فرم مشترکی میان خودروسازان وجود داشته باشد و خودروسازان از آن به بهترین شکل استفاده کنند.
سیدرضا حسینی کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: هر فرآیندی در بنگاههای اقتصادی نیازمند یک زنجیره است و خودروسازان نیز باید در قالب همکاری های مشترک با یکدیگر، وارد عرصه تولید شوند.
وی افزود: هم اکنون با وجود اینکه زیرساختهای یورو 4 در کشور وجود ندارد، اما پلیس از شماره گذاری خودروهای یورو 4 جلوگیری می کند و این موضوعی جالب توجه است.
حسینی ادامه داد: هم اکنون خودروهای چینی بازار ایران را فرا گرفته اند، در حالیکه در کمتر نقطه ای از چین این خودروها مورد استفاده قرار می گیرند، البته این به معنای بی کیفیت بودن این خودروها نیست، اما چینی ها خود با ارزآوری حاصل از صادرات این خودروها، بهترین خودروهای با کیفیت دنیا را سوار میشوند.
وی اظهار داشت: ایران نیز باید با تولید خودرو و پیدا کردن بازارهای صادراتی، ارزآوری حاصل از آن را صرف واردات خودروهای با کیفیت و تکنولوژی روز دنیا کند.
حسینی تاکید کرد: صنعت خودرو باید سند چشم انداز داشته باشد تا با تغییر مدیریت ها، این نقشه راه همچنان پابرجا بوده و از مسیر خود منحرف نشود.