"جبهة النصرة لأهل الشام"در سوریه فعال است اما بیشتر فرماندهان آن اردنی هستند و هرگز در پی حمایت از اهالی شام در فلسطین نیستند. باید پرسید فلسفه شکل گیری، خاستگاه و ساختار آن چيست و چه کسانی طی 20 ماه گذشته از آن حمایت کرده‌اند؟

گروه بین‌الملل مشرق-- جبهة النصرة از مهمترین گروهای ضد نظام بشار اسد به شمار آمده که با حمایت های تسلیحاتی آمریکا، غرب و متحدان منطقه ای خود توانسته فجایع بزرگی در این کشور رقم بزند. از این رو "مشرق" با انتشار سلسله گزارش هایی به نحوه شکل گیری و دوام این گروه در منطقه و از جمله سوریه پرداخته است.

نام این گروه تروریستی "جبهه النصرة لأهل الشام"است. از این نام چنین استنباط می‌شود که مبارزان این جبهه که از کشورهای دیگر آمده‌اند در پی حمایت از شامات (سوریه، اردن، فلسطین و لبنان) هستند.

واقعیت این است که این جبهه در سوریه وجود دارد، اما بیشتر فرماندهان آن اردنی هستند و به هیچ وجه در پی حمایت از اهالی شام در فلسطین نیستند. باید پرسید فلسفه شکل گیری، خاستگاه و ساختار آن چگونه است و چه کسانی در طی بیست ماه گذشته از آن حمایت کرده‌اند؟ مخالفان نظام حاکم سوریه مدعی هستند که دولت، این جبهه را به وجود آورده است. این در حالی است که بعد از آنکه واشنگتن با نیت تبلیغاتی و بزرگنمایی، این جبهه را در ردیف گروهی که آمریکا با آن در ستیز است، قرار داد عده ای در مقام دفاع از آن گفتند این جبهه توسط نظام سوریه به وجود آمده است و آمریکا شتاب زده عمل نموده است!

قبل از صحبت درباره" جبهة النصرة" باید از پدر شرعی این جبهه یعنی گروه القاعده سخن گفت که با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان مبارزه کرد، ولی طولی نکشید که از طالبان جدا و به دشمن آن پیوست.

 القاعده با موساد و سیا در انهدام ساختمان تجارت جهانی همکاری نمود تا بهانه‌ای برای اشغال افغانستان وجود داشته باشد. با آغاز جنگ، القاعده، طالبان را در رویارویی با ناتو تنها گذاشت و این دقیقاً بر خلاف اتفاقات عراق بود. به هنگام اشغال عراق، زمانی که نیروی هوایی آمریکا از پایگاه‌های خود در کشورهای حوزه خلیج فارس- خاستگاه بیشتر مبارزان القاعده- این کشور را آماج حملات خود قرار می‌داد، مدت‌ها از حضور القاعده خبری نبود.

در عراق نام گروه القاعده که ابو مصعب زرقاوی آن را فرماندهی می‌کرد به "جبهه مبارزه در عراق" ،"جبهه مبارزه و اتحاد" و نیز "دولت اسلامی عراق" تغییر پیدا کرد. در آن زمان به دلیل حضور پررنگ این جبهه، مخاطبان رسانه‌های غربی و عربی چنین گمان می‌کردند با خروج نیروهای آمریکایی، زرقاوی زمام امور را در عراق به دست خواهد گرفت. با رفتن آمریکائیها این گروه، مدت زمان زیادی غایب ماندند تا اینکه با نام جبهة النصرة در سوریه موجودیت یافت.


ابو مصعب زرقاوی

جالب است که گروه زرقاوی کاملاً در راستای اهداف آمریکائیها حرکت کرده است. در شرایطی که اشغالگران آمریکائی در اندیشه تقسیم عراق به سه ایالت قومی و طائفه‌ای بودند، دولت اسلامی عراق و ابو مصعب زرقاوی فعالانه در راستای محقق شدن این هدف حرکت می‌کردند. آمریکا در پی جدایی شیعه از سنی و کردها از اعراب تلاش می‌کرد و زرقاوی نیز علاوه بر اعلام مبارزه با شیعه، با مولوی‌های اهل سنت به منظور تحکیم اندیشه وهابی و تشکیل دولت اسلامی عراق در ستیز بود.

این امر باعث واگرایی بین شیعه و سنی شد. بهانه دیگر این گروه، دفاع از دختری بود که گفته می شد کردی ایزدی بوده و در پی مسلمان شدن سنگسار شده است. به همین بهانه خودرویی را با مواد منفجره بسیار زیاد منهدم کردند که در کشورهای منطقه بی سابقه بود و در پی آن 550 شهروند کرد عراق جان خود را از دست دادند و موجی از وحشت را در این کشور به وجود آورد. بعدها مشخص شد که این دختر افغانی بوده و به جرم زنا توسط القاعده سنگسار شده است. به هر حال این ماجرا و مسائلی از این قبیل باعث ایجاد تغییر در ساختار جمعیتی این کشور یعنی جدایی اعراب از کردها و نیز واگرایی شیعه و سنی شد.


تناقض دیگر در رفتار گروه زرقاوی اینکه وی و دولت اسلامی عراق با خروج اشغالگران از عراق ناپدید شدند. شرایط ایجاب می‌کرد که آنها بعد از دخالت دوباره بیگانگان در عراق وارد این کشور شوند، چرا که ترکیه و شرکت "آکسون موبایل " آمریکا بدون اجازه دولت مرکزی اقدام به استخراج نفت و گاز از اقلیم کردستان نمودند.

شایان ذکر است آمریکا به دولت اسلامی عراق – و به عبارتی جبهه النصرة- همچون کالایی نگاه می‌کند که دارای تاریخ مصرف است.بدین شکل که چون مأموریت آنها تمام شود دوباره به زندان باز می‌گردند. این مسئله بارها تکرار شده است. نمونه آن مسئله سوریه است چرا که با آغاز این بحران، صدها نفر به شکلی بسیار مشکوک از زندان‌های واقع در عراق و لبنان فرار کردند و بیشتر آنها راهی سوریه شدند.



وقتی از جبهه النصرة صحبت می‌شود، باید از شاخه‌های آن از جمله جنبش فتح الاسلام که نام جنبش جهاد اسلامی فلسطین( فتح) را یدک می کشد، نیز سخن گفت که عامل اصلی تخریب اردوگاه آوارگان فلسطینی (نهر البارد) در لبنان بود. همین حادثه با اندکی تفاوت در اردوگاه یرموک دمشق اتفاق افتاد و آن اینکه ارتش سوریه بر خلاف ارتش لبنان که وارد اردوگاه نهر البارد در شمال لبنان شد وارد این اردوگاه نشد. "جند الشام نیز همزمان با پیدایش "فتح الاسلام" با همان تفکر القاعده و وهابیت شکل گرفت.

باید گفت فتح الاسلام با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، "جند الشام" با آغاز تلاش‌ها برای حمله به سوریه و خروج آن از لبنان در پی قتل حریری پدر، جنبش"اتحاد و مبارزه در عراق" و "دولت اسلامی عراق" با اشغال این کشور توسط آمریکا و " جبهه النصرة" با آغاز بحران سوریه به وجود آمدند که در این باره در بخش‌های بعد سخن خواهیم گفت.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • محمد ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    6 0
    اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان
  • کیوان از بوشهر ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    5 0
    هرزگی در وهابیت موج می زند
  • حسین ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    4 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • مظلوم ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    با سلام وتبریک سال نو به شما وهمکاران گرامیتان آقای کامران نجف زاده، لطفا یه پیگیری برای حقوق ما بازنشستگان ذوب آهن اصفهان بکنید یا به گوش مسئولان برسونید که به ما تا امروز17/01/92 یعنی شنبه ماه تا حالا حقوق ندادن و نگرفتیم. از عید هم 17 روز گذشته . حالا برای زن بچهامون چیکار کنیم؟ ترو بخدا بیاد دم کانون بازنشستگان از خود بازنشستگان بپرسید. خواهشن از شما میخوایم بیاد گزارش تهیه کنید وحرف ما را به گوش مسئولان برسونید.
  • حزب الله پیروز است ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    2 0
    این شیطان صفتان همان نوادگان یزید و شمر و خونخواران دشت کربلا و دشمنان رهروان علی(ع) هستند فقط یه جمله از حضرت امام(ره): هر جا ظلم هست، مبارزه هست و هر جا مبارزه هست ما هستیم.
  • رضا ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    2 0
    خداييش خعععلى حال ميكنم با بشار اسد؛ نسل اين سلفى ها رو سوزونده
  • حسن نیاسری ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    2 0
    سلام . وقتی عکس یک زن محجبه را دقیقا پس از مطلب کشته شدن یک دختر فاسد میزنید . این نکته به ذهن میاد که این فاسد محجبه و مذهبی بوده . بیشتر دقت کنید.
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    2 0
    نوادگان بر حق ابو سفیان هستند که استفاده از هر ابزاری برای رسیدن به هدف را مباح می شمارند.
  • رضا ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    جهت تصحیح: فتح الاسلام نه ارتباطی با فتح دارد نه جهاد اسلامی. اشتباهی بزرگ که در این نوشتار وجود دارد. فتح الاسلام جماعتی است که در سال 2006 از گروه فتح الانتفاضه که یک گروه سوری مقیم لبنان است منشق شد و حتی ارتباطی با جنبش فتح فلسطین نداردو فتح الاسلام سلفی است اما فتح سکولار. جهاد اسلامی نیز یک گروه میانه رو اسلامی است که رهبر فقید آن شهید شقاقی هوادار سرسخت حضرت امام خمینی بود.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    جان ادمها برای این پستترینها کمترزین ارزش رو داره
  • نصیر ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    اوضاع کشورهای عربی و تفرقه ای که در این کشورها هست باید درس عبری برای ما ایرانی ها باشه که هیچ چیز به اندازه اتحاد همکاری و صمیمیت باعث امنیت و آبادانی نیست...
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • محمد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    1 0
    البته اتفاقات جاري در سرزمين شام شروعي بر يك پايان است منتهي پاياني بسيارخشن ودلهره آور كه به صبح ظفر وپيروزي انشاالله ختم مي شود.نفرين خداوند بر سفياني وپيروان شيطان صفتش
  • مجتبی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    این جبهه همون لشر سفیانیه آخر الزمان
  • روح اله ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    2 0
    ای کاش عکس دیگه ای قرار میدادید خانم چادری خیلی بشتر از اون یک مشهوده
  • ANK ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    از کجا معلوم ؟!
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    دختر افغانی در عراق! حال شما خوب است؟ تعطیلات پسته زیاد خورده اید.
  • حسن ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    ....اين بد جلوه دادن حجاب هست
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    این کشتارا فقط شرکتای بزرگ نفتی خوشحال میکنه و سود هنگفتی که زیره سایه تعصباته مذهبی داران میبرن.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا بیشتر بسوزونه این سلفیهای سیاه دل رو.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    جهت تذکر: متاسفانه یا... اینقدر از این گروهها درست شده که بعضی وقتا بعضی از این گروهها، هم اسم در می آیند و در نتیجه شاید اشتباهی در مقاله به وجود میاد. ما مخلصیم.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    منظورت درس عبرت بود دیگه؟ درس عبری چه صیغه ای دیگه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    والله واسه منم سؤال بود، حالا گیرم که بوده، ولی وقتی به تیتر میرسم، خیلی شرمنده میشم. بدم اومد از این تیتر نوشتنتون! یه خورده مودبانه تر میشد، بهتر بود.
  • محسن ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    نحوه تیتر نوشتنتون بی ادبانه بود. فکر کنم بهتر بود، جور دیگه مینوشتید.
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بله ديگه. اتفاقا تمام زنان هوادار جبهة النصرة در سوريه کاملاً محجبه و پوشيه‌دار هستند و مردان‌شان هم اهل نماز و جهاد ... درست مثل خوارج
  • رضا ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    زنده باد بشار اسد درود بر روح حافظ اسد چون ایامی که ما در حال جنگ بودیم اینان از ما حمایت و پشتیبانی می کردنند
  • سهیل ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    با سلام گفتنی است، در روایات اسلامی، به دلیل استفادۀ زیاد بنی عبّاس از رنگ سیاه در پوشش سر، تن، پا و یا پرچم، از آنان با عنوان «صاحبان پرچمهای سیاه» و از پرچمهایشان با عنوان «پرچمهای سیاه» یاد شده است. همچنین، در احادیث اسلامی، به دلیل به کاربردن کلاهها (عمامه ها) و پرچمهای سیاه به وسیلۀ نیروهای حسینی خراسانی که در آخرالزمان، در خراسان قیام می کنند، از آنان با عنوان «صاحبان پرچمهای سیاه» و از پرچمهایشان با عنوان «پرچمهای سیاه» یاد شده است. بنا بر این، در آخرالزمان دو پرچم سیاه خواهد بود که نخستین آن دو، متعلّق به زمامداران دولت جدید بنی عبّاس و دومین آن دو، از آنِ نیروهای حسینی خراسانی است. امام علی(علیه السلام) می فرماید: هنگامی که پرچمهای سیاه را دیدید، به زمین بچسبید و دستها و پاهایتان را تکان ندهید. سپس گروهی ضعیف که به آنان اهمّیّت داده نمی شود و دلهایشان چون پاره های آهن است، آشکار خواهند شد. ایشان که به هیچ عهد و پیمانی وفا نمی کنند، به حق دعوت می کنند،در حالی که اهلش نیستند، نامهایشان کنیه ها و نسبتهایشان به آبادیهاست(6)، موهایشان مانند موهای زنان رهاست، دارای دولت اندتا آنکه میانشان اختلاف افتد. سپس خداوند حق را به هر کس که بخواهد می دهد(7).
  • میثم ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    اکسون موبیل زیاد کاره ای نشده تو عراق، اصل سود نفت تو جیب شرکت هالیربتون(halliburton) که دیک چنی از افراد اصلی اونه رفته و جالبه که شدیدا توسط جریان رسانه ای دنیا سانسور هم شده، یکی از دوستان میگفت یکی از دلایل دستگیری دیپلماتهای ایرانی در اربیل،فاش کردن این قضیه هستش
  • محسن ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    ازوهابی جماعت که به جای غذا ادم وبه جای اب خون میخرندغیراز این نمیتوان انتظارداشت.
  • محمدگودرزی ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    1 1
    خدایا خداوندا هر چه زودتر فرج اقا امام زمان را فراهم بفرما امین یا رب
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    ﺁﻯ ﺁﺩﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻢ ﮐﻪ ﺍﻭﻝ ﺑﺎﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﺠﻮﺭ ﻧﻈﺮﺍ ﻣﻨﻔﻰ ﻣﻴﺪﻡ ﻭ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺗﻴﺮ ﺭﻭ ~ﺭﺗﺎﺏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ.
  • مراد ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    گذارش تهیه کردم ولی اینجور نبود.
  • ناظر ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    تیتر خوبی نبود
  • سید حمیدرضا نورانی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    عکس این بانوی محجبه چه ربطی به موضوع داره؟ این که 180 درجه با تیترتون اختلاف داره...!
  • مقداد ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام.آخه اینم تیتره؟ نظر دوستمون در رابطه با فتح الاسلام درسته. مقاله خیلی پراکنده بود و انسجام نداشت.گرچه مطالب خوبی هم برای ارائه داشت.
  • حامد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    جنبش فتح الاسلام که نام جنبش جهاد اسلامی فلسطین( فتح) را یدک می کشد، نیز سخن گفت که عامل اصلی تخریب اردوگاه آوارگان فلسطینی (نهر البارد) در لبنان بود.؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! جهاد اسلامی؟ فتح؟ فتح الاسلام؟ از چی حرف می زنی مشرق؟ سه تا گروه متفاوت رو یکی کردی؟ دقت کن برادر. نظر برادر رضا درسته.
  • رضا ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    تيتر فريب دهنده براي جذب مخاطب بيشتر! خجالت آوره!
  • جواد ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    ناشناس جان اولین تیر رو به کدوم سمت پرتاب میکنی؟ حتما به طرف ماهایی که مثبت دادیم دیگه؟
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خدا حفظش کنه
  • لات خوب ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ای ناشناس حرومی ....اول و آخرت... چه به شوخی و چه به جدی گفته باشی باید بدونی که هم در این دنیا و هم در اون دنیا خخخخخخخخخخخ..ست
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    ولی من درست مثبت دادم.
  • علی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    0 0
    خدا لعنت کنه داعش و النصره رو
  • احمد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    گروه النصره ازاجیران ال سعود هستند
  • رهگذر ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    یک دلیل بیاورید که النصره با آل سعود ارتباط دارد؟
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 0
    خدا رحمت کند به پدران بزرگ ما که چندین دهه قبل این مذهب پاک تشیع را انتخاب کرده ومفت ومجانی بدست ماها رسیده .باید قدرش را بدانیم ،که دریک مملکت شیعه زندگی میکنیم.خدا این امنیت واین مذهب پاک تشیع را دراین مملکت ایران بما ارزانی فرموده. دور و بر خودمان را نگاه کنیم .وببینیم کدام مملکت ،وکدام ملت .مثل ایران وایرانی پاک .ومهربان است.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    0 0
    ... یک اشتباه بسیار بزرگ رخ داده و اینکه جنبش فتح الاسلام را با جنبش جهاد اسلامی فلسطین یکی دانسته شده است . اما این کجا و آن کجا ؟
  • جابر ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    النصره,دولت عراق وشام وديگر گروهها همه ازکشورهاي عربي هستند که براي لطمه زدن به هلال تشيع که اين هلال ازبحرين تافلسطين امتدادداردآنهاميترسندکه اين هلال کامل بشه وتا کشورآل سعودبرسه وتمام منطقه رافرابگيره
  • علی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    درود برشیعیان وشهیدان اسلام لعنت خدابر سلفی ووهابی وهامیان ملعون
  • Mary ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    از تیتر فقط یه بند بود بهتر نبود اسم تیتر میشد جبهه النصره چون بیشتر درباره جبهه النصره بود
  • ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    خدايا كي اين عوضيارو نابود ميكني
  • دادا احمد ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    چراغی را که ایزد بر فروزد هرانکس پف کند ریشش بسوزد
  • سجاد ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    سلامتی حاج قاسم سلیمانی ک این جوجه تروریست ها مث ... ازش میترسن . ومیدونن اگه ب ایران چپ نگاه کنن همه قاسم سلیمانی میشن
  • علی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    1 0
    مرگ بر تروریست
  • محمد ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    0 0
    درود بر ایران وسردار سلیمانی بزودی با خواست خدا تر وریست نابود خواهد شدبه کلی
  • علی ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    تروریست نیستند، گروه های تندرو هستند که باید یک قسمت از سوریه و عراق به آنها داده شود، تا غائله خاتمه پیدا کند.
  • خوزنکلای کرج ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    خدایا هرکسی با اسلام و مسلمانان دشمنی داره و می خواد به اسلام و مسلمانان خیانت کنه هم رسوای دنیا بشه و هم ذلیل..خدایا نسل تروریستهای ملعون را از بین ببر توسط مومنان .. خدایا همنشینی با پیامبران و اولیا را در اخرت نصیب ما بگردان. وتفرقه افکنها و خائنین به اسلام و قران را رسوا نما...
  • علي ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    ال سعود حامي اين کفار است
  • رضا ايزدي ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    تروريست هاي جبهه النصره قدرت زيادي در سوريه بدست اوردند که خود راحامي اهل تسنن سوريه يعني همان شام مي داند
  • مدافع حرم ازتيپ فاطميون ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    3 0
    من در خط مقدم ايستادم با تکفيريها مبارزه کردم تا يک وجب از خاک حرم حضرت زينب کم نشود ما با جانمان از حرم دفاع ميکنيم ولی امامان با ناموس وجان وهر چه که داشتند از اسلام ومسلماني امروز ما دفاع کردند
  • تنها ولي باخدا ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    4 0
    بخدا جبهه النصره وداعش همگي کفرند
  • علی اصغر صرفی IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    0 0
    بسم رب شهدا وصدیقین اللهم عجل لولیک الفرج آمین یارب العالمین خداانقدجان وتوان بده باکافران درراه خدا وقرآن اسلام پیامبر(ص)وائمه وامامان(ع)فرستادگان پاک خودت وقائم آل محمد(عج ص)بجنگیم حتی درظهورش زنده باشم دررکابش بادشمنان بجنگم تاعدالتت درجهان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس