کد خبر 203070
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

آرامگاه بوعلی سینای شهر همدان در صدر بازدید هزاران نفر از مسافران نوروزی امسال در بین مکان های تاریخی و باستانی استان همدان قرار گرفت.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، براساس گزارش ستاد اطلاع رسانی معاونت گردشگری استان همدان، 27 هزار و 940 نفر در هفت روز اخیر از این مکان تاریخی دیدن کرده اند.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی همدان، آرامگاه شیخ الرییس بوعلی سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب حاذق با معماری ایرانی و اسلامی امروزه نگینی بر تارک گردشگری استان همدان است.

آرامگاه بوعلی سینا در میدان بوعلی سینا و در مرکز شهر همدان واقع و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سبک معماری این آرامگاه از قرنی که بوعلی سینا در آن زندگی می کرد الهام گرفته شده است و از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است و در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است.

باشگاه خبرنگاران نوشت: عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه های سنتی و نمائی با روکار سنگ های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخ های باستانی ایرانیان است.

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است. آرامگاه این دانشمند بزرگ در همه فصول سال میزبان اهل قلم و دانشی است که این پزشک حاذق و فیلسوف بزرگ را آنگونه که شایسته است شناخته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس