کد خبر 202523
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴

چهارمحال و بختیاری سرزمینی ایستاده بر بلندای ایران و نزدیک ترین استان به نوروز است

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، چهارمحال و بختیاری یکی از سردسیرترین نقاط ایران در فلات مرکزی است و سردسیر بودن این خطه باعث شده در گذشته نوروز در این استان رویکردی آیینی و سنتی داشته باشد اما برخی از این آیین ها کم رنگ شده است.

در این استان به دلیل سرد بودن منطقه در نزدیکی ها نوروز و بهار، کرسی ها و شبانه های کرسی نشینی هم چنان در آستانه نوروز همانند بخشی ها از استان اصفهان در فلات مرکزی، گرما بخش خانه ها بود و ˈ نوروز کرسی ها ˈ نیز شهرتی دیرینه در فلات مرکزی ایران داشت.

آیین های پیشواز نوروزی در گذشته تاریخی در این استان شامل آیین های مردم مرکزی در نقاطی مانند شهرکرد و چالشتر،آیین های مردم بختیاری و آیین های شهرها و روستاهای ترک زبان بوده است.

پیشواز نوروز در شهرکرد با برافروختن چراغ در امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون،در مناطق ترک زبان با چاووش خوانی و نوروز خوانی، در مناطق بختیاری نیز با شال اندازی آغاز می شده است.

آب انداختن دانه هایی مانند گندم، عدس و ماش برای تهیه سفره هفت سین نیز از حدود ‎10روز قبل از عید آغاز می شود.

در این استان به خاطر موقعیت طبیعی و اقلیم کشاورزی به سبزه عید اهمیت زیادی می دهند چرا که سبزه نشانه شروع سالی سبز و پربرکت به خصوص در زمینه زراعت است.

تهیه گندم برشته که به آن گندم بوداده می گویند از رسوم دیرینه این استان است که در این رسم بیشتر گندم برشته را با شاهدانه مخلوط کرده و در روز عید، عیدی می دهند.

یکی دیگر از رسوم این استان برگزاری عید رفتگان است، این عید که یک روز قبل از سال تحویل برگزار می شود عید علفه یا عرفا و یا عید کوچک خوانده می شود.

در این روز مردم به زیارت اهل قبور می روند و روی مزار آنها سبزه می گذارند، در این روز معمولا حلوا که به آن چرب و شیرین خیراتی هم گفته می شود در بین مردم تقسیم می شود.

شب هنگام نیز اغلب مردم شیر برنج می پزند چون معتقدند شیر برنج غذایی است که به شخص فوت شده نیز می رسد.

در مناطقی مانند شهرکرد ، فرخشهر، کیان و چالشتر علاوه بر پخت شیر برنج غذای مرسوم دیگری چون کوفته نیز درست می کنند و به آن شب ˈالف ها ˈ (علفات) نیز می گویند و رسم سمنو پختن نیز از رسومی است که دراین استان به آن اهمیت زیادی داده می شود.

یکی دیگر از رسوم این استان عیدی بردن برای دختری است که هنوز در حالت نامزدی و یا عقد به سر می برد و این عیدی بردن بیشتر با شادی و هلهله همراه است، خانواده داماد افراد فامیل را خبر کرده و با تشریفات خاصی برای دختر عیدی می برند هرکدام از افراد فامیل نیز به تناسب وضع خود به دختر عیدی می دهند.

مردم این استان همچنین معتقدند که قبل از تحویل سال نو چراغی را در امامزاده روشن و به داخل خانه بیاورند و این چراغ را تا هنگامی که خود خاموش نشود، خاموش نمی کنند.

در مناطقی از استان نیز قبل از شروع سال به زیارت امامزاده محل می روند و موقع تحویل سال را در امامزاده می مانند و این گونه سال خود را با یک شروع معنوی پیوند می دهند.

عشایر بختیاری نیز همزمان با تحویل سال به مکان سبزتری رفته و سیاه چادر خود را در آنجا بر پا می کنند و عشایر معتقدند روز عید دو فرشتگان در حالی که مشغول صحبت کردن با یکدیگر هستند از آسمان عبور می کنند و اگر کسی هنگام دیدن فرشتگان آرزوی خود را بگوید همان روز برآورده می شود.

در اغلب نقاط این استان هنگام تحویل سال بزرگ خانواده قرآن می خواند و همه برای شروع نیک یا قرآن خوانده و یا روی آیات نگاه می کنند.

سپس پدر خانواده بین صفحات قرآن پول گذاشته و بعد از تحویل سال آن پول را در بین اعضای خانواده تقسیم می کند.

در برخی مناطق استان نیز مردم به خصوص زنان هنگام تحویل سال به زیارتگاهها می روند و این کار را آنقدر زود انجام می دهند که کسی چشمش به دیگری نیفتد و اگر همدیگر را دیدند تا زیارت نکردند با همدیگر حرف نمی زنند.

مردم برخی از مناطق این استان نیز به قدم نخستین کسی که روز عید پایش را در خانه می گذارد معتقدند اگر کسی قدمش برای اهالی خانه خوب بوده باشد از او دعوت می کنند تا نخستین کسی باشد که به خانه آنها وارد می شود.

از آیین های جالب مردم این استان رسم شنبه گردی یا شنبه گردش است که در نخستین شنبه سال مردم به کوه و دشت می روند و معتقدند با این کار سال خوبی در انتظار آنان است در این روز مچه که گیاهی خوراکی است را چیده و سپس با آن آش رشته درست می کنند.

سیزده بدر نیز از رسوم جدانشدنی مردم این استان است که صبح روز سیزدهم همه وسایل گردش را جمع آوری کرده و به دامان طبیعت می روند.

به گزارش ایرنا، اکنون برخی از جوانان چهارمحال و بختیاری نوروز را بدون نگاه به پیشینیه آن فقط چند روز تعطیلی می بینند و سیر و سفر را فقط خاطره خوش نوروز می دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس