کد خبر 201008
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳

تصویب تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور، کشف «پلوتون»، صدور حکم تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی، تولدکاشف اکسیژن و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز  23 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 1 جمادی الاول 1434 هجری و 13 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تصویب تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور در مجلس شورای ملی (1335 ش)
کلمه ساواک مخفّف سازمان اطلاعات و امنیت کشور است که طرح تشکیل آن در 23 اسفند 1335 توسط مجلس شورای ملی تصویب رسید. این سازمان مخوف از ابتدای سال 1336، همزمان با آغاز به کار دولت منوچهر اقبال، با ریاست سپهبد تیمور بختیار عملاً تاسیس شد. فلسفه وجودی ساواک برقراری سیستم سرکوب به منظور مقابله با حرکت‌های سیاسی مخالف رژیم و نیز از بین بردن مبارزه و مقاومت ملت مبارز ایران بود. ساواک که از یک سو با سازمان جاسوسی آمریکا، سیا و از سوی دیگر با سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، موساد، در ارتباط بود، به تدریج به یک سازمان مخوف و جهنمی مبدل شد.

قساوت و بی‌رحمی ساواک در شکار متهمان و شکنجه دادن و زندانی کردن در سیاه چال‌ها تا به آنجا رسید که دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، در سال 1353 ش اعلام کرد کارنامه هیچ کشوری در جهان، سیاه‌تر از کارنامه ایران در زمینه حقوق بشر نیست. در روزهای پایانی عمر ننگین رژیم پهلوی، شاپور بختیار برای فرو نشاندن خشم مردم، لایحه انحلال ساواک را به مجلس برد و در حالی که انقلاب تمام کشور را دربرگرفته بود و عملاً قدرت از دست رژیم خارج شده بود، لایحه انحلال ساواک در اقدامی عوام فریبانه و بسیار دیر یک روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

شهادت حاج «عباس کریمی» فرمانده لشکر 27 محمدرسول اللّه (ص) (1363 ش)
سردار رشید اسلام، برادر حاج عباس کریمی در سال 1336 ش در یکی از روستاهای اطراف کاشان به دنیا آمد و پس از طی دوران تحصیل و اخذ دیپلم، به عنوان درجه‌دار وارد ارتش شد. پس از پیروزی انقلاب، شهید کریمی اولین کسی بود که برای تشکیل سپاه پاسداران در کاشان اقدام کرد و به عضویت رسمی آن درآمد. او در جریان غائله کردستان و فتنه عناصر ضدانقلاب راهی مریوان شد و در ریشه‌کنی این تحریکات نقشی فعال ایفا کرد.
سردار عباس کریمی، پس از چندی به فرماندهی تیپ سوم سلمان از لشکر 27 محمد رسول‌اللَّه منصوب گردید و تا عملیات بزرگ و غرورآفرین خیبر در این مسؤولیت انجام وظیفه کرد. با شهادت سردار رشید سپاه اسلام، شهید محمد ابراهیم همت در عملیات خیبر، حاج عباس کریمی فرماندهی این لشکر را بر دوش کشید تا اینکه پس از جانفشانی‌های بسیار، در تاریخ 23 اسفند 1363 ش در عملیات بدر در منطقه شرق رود دجله، عاشقانه به آرزوی دیرین خود رسید و شربت شهادت نوشید.

رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارز آیت اللَّه «سیدابوالقاسم کاشانی» (1340 ش)
آیت‌اللَّه سیدابوالقاسم حسینی کاشانی در سال 1261 ش در تهران متولد شد. وی در 16 سالگی در خدمت والد بزرگوارش به قصد حج بیت‌اللَّه الحرام راهی مکه شد و پس از آن در نجف اقامت گزید. در 25 سالگی به درجه رفیع اجتهاد نائل آمد. یکی از خط مشی‌های اصولی آیت‌اللَّه کاشانی، حفظ وحدت و یکپارچگی ملت در برابر دشمن خارجی بود. آیت‌اللَّه کاشانی ترجیح می‌داد به عنوان یک رهبر اسلامی در پشت صحنه سیاست کشور، نیروهای سیاسی و توده‌های وسیع مسلمان را در صحنه نگهداشته و از یک دولت ملی و مردمی حمایت کند.

از این رو با روی کار آمدن دولت دکتر مصدق، زمینه‌های این حمایت، باعث قدرت دولت و مجلس در تصویب لایحه ملی کردن صنعت نفت شد، هرچند در نهایت با ایجاد اختلاف بین نیروهای ملی و مذهبی، کار به کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 و انزوای آیت‌اللَّه کاشانی انجامید. سال‌های پایانی عمر این مجاهد فی سبیل‌اللَّه در خانه‌نشینی و بیماری سپری شد تا این که سرانجام در 23 اسفند 1340 ش برابر با 7 شوال 1381 ق در هشتاد سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به سوی حق تعالی شتافت.

آغاز عملیات کوچک ظفر 7 در منطقه سلیمانیه عراق توسط سپاه پاسداران (1366 ش)
زمان اجرا: 23/12/1366 رمز عملیات: یا محمد رسول الله (ص) مکان اجرا: شرق استان سلیمانیه عراق – عقبه جبهه شمالی دشمن تلفات دشمن: 550 (کشته، زخمی و اسیر) ارگان‌های عمل کننده: نیروهای عملیاتی قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضان کرد عراقی اهداف عملیات: آزادسازی بلندی‌های منطقه عمومی خرمال و انهدام نیروهای دشمن.

آغاز عملیات بیت‌المقدس 3 توسط سپاه (1366 ش)
عملیات بیت المقدس 3 با رمز مقدس یا موسی بن جعفر (ع) در منطقه عمومی استان سلیمانیه عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه و پاسخ به شرارت‌های عراق در بمباران مناطق مسکونی صورت گرفت. در این عملیات که در دو مرحله انجام شد، علاوه بر انهدام مقدار قابل توجهی ادوات سنگین و نیمه سنگین دشمن، تعداد 1100 تن از نفرات دشمن کشته و زخمی و تعداد هشتاد تن از آن‌ها به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. همچنین علاوه بر ساقط کردن یک فروند هواپیما و انهدام یک تیپ پیاده دشمن، ارتفاعات و مناطق مورد نظر به دست رزمندگان اسلام افتاد.


آغاز عملیات والفجر 10 در منطقه حلبچه (1366 ش)
عملیات والفجر 10 از بامداد 23 اسفند 1366 با رمز مقدس یا رسول‌اللّه (ص) توسط دلیرمردان سپاه اسلام و در منطقه حلبچه، با هدف آزادسازی بخش وسیعی از استان سلیمانیه و انهدام ماشین جنگی دشمن در پنج مرحله به اجرا گذاشته شد. این عملیات زمانی صورت گرفت که شهرهای مختلف ایران، به شدت از سوی دشمن بمباران می‌شد و عملیات مقابله به مثل نیز با قاطعیت از طرف جمهوری اسلامی انجام می‌شد. نتایج این عملیات عبارتند از: تلفات نیروی انسانی دشمن: 6000 نفر اسیر، 11000 نفر کشته و زخمی.

سایر نتایج: به تصرف درآمدن 120 کیلومتر مربع شامل بخشی از استان سلیمانیه عراق موسوم به دشت‌زور شامل شهرهای حلبچه، دوحیله و خورمال؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 450 دستگاه انهدامی، 90 دستگاه اغتنامی، توپخانه صحرایی: 60 قبضه انهدامی، 100 قبضه اغتنامی، دستگاه مهندسی: 13 دستگاه انهدامی، 15 دستگاه اغتنامی، خودرو: 230 دستگاه انهدامی، 800 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 10 فروند انهدامی؛ هلیکوپتر: 1 فروند انهدامی. البته این عملیات بیشتر بدان جهت مورد توجه قرار گرفت که شهر کردنشین حلبچه، دو روز بعد، در 25 اسفند 1366 هدف سلاح‌های مرگبار شیمیایی قرار گرفت و هزاران نفر از کردهای ساکن آن را به کام مرگ فرستاد.

کشف «پلوتون» دورترین سیاره منظومه شمسی (1930 م)
قبل از آن که سیاره پلوتون از رصدخانه آریزونا در امریکا توسط کلایْدْ تامبا کشف شود، بعضی از ستاره‌شناسان نیز در سال 1915 م از طریق محاسبات نجومی به وجود سیاره پلوتون و محل آن پی برده بودند. تحقیقات بعدی نشان داد که مطالعات قبلی درست بوده و صحت محاسبات دانشمندان روشن گردید. در نهایت، در 13 مارس 1930 م کشف این سیاره اعلام شد اما تا زمان کشف قمر آن به نام «چارون» اطلاع چندانی از پلوتون در دست نبود. در 22 ژوئن 1978 م این قمر توسط جِیمز کریستین کشف گردید. فاصله پلوتون تا خورشید 5811 میلیون کیلومتر است و یک دور گردش آن به دور خورشید 284 سال برابر با 99700 روز طول می‌کشد. پلوتون یکی از سیارات منظومه شمسی و نهمین سیاره از لحاظ بعد مسافت نسبت به خورشید می‌باشد. حجم آن نسبت به زمین 9% می‌باشد. گرچه به نظر می‌رسد دیگر پلوتون دورترین سیاره منظومه شمسی به حساب نمی‌رود چرا که در 14 سپتامبر 1992 م کشف سیاره جدیدی اعلام شد که ماهیت آن شناخته شده نبود.

صدور حکم تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی (1309 ق)
یکی از امتیازات ننگینی که در زمان قاجار نتایج نامطلوبی را به بار آورد امتیاز انحصار تنباکو معروف به امتیاز رِژی بود. به موجب این امتیاز که در زمان ناصرالدین شاه قاجار با تالبوت انگلیسی منعقد شد، شرکت رِژی به مدت 55 سال صاحب حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران و حتی نظارت در زراعت آن شناخته می‌شد. با اعتراض مردم و گسترده شدن اعتراضات و پیگیری علمای بزرگ تهران از جمله حاج میرزا حسن آشتیانی، این اعتراضات شکلی وسیع به خود گرفت و سرانجام حکم تحریم استعمال تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی، تکلیف مردم و شاه را یکسره کرد.

پس از صدور این فتوا که استعمال تنباکو به هر نحو را در حکم محاربه با امام زمان (عج) عنوان کرده بود، مردم قلیان‌ها را شکستند و انبارهای توتون را به آتش کشیدند. تاثیر این فتوا به حدی بود که در درون دربار قاجار نیز کسی از تنباکو استفاده نمی‌کرد. سرانجام ناصرالدین شاه قاجار مجبور شد که این قرارداد را فسخ نموده و مقداری غرامت به شرکت رژی پرداخت کند.

کشتار اهالی روستای حسینیه توسط صهیونیست‌های مسلح (1948 م)
در ادامه زمینه‌سازی مزدوران صهیونیستی یهود برای تشکیل رژیم اسرائیل و ایجاد جوّ ارعاب و وحشت در فلسطین، در سیزدهم مارس 1948 م، صهیونیست‌های مسلح وابسته به گروه تروریستی هاگانا به دهکده فلسطینی حسینیه در ناحیه جلیله شمالی حمله کردند. صهیونیست‌ها در این حمله، خانه‌های فلسطینیان را بر سر غیر نظامیان بی‌پناه خراب کردند و شصت تن از اهالی روستای حسینیه را قتل عام نمودند. نظامیان صهیونیست، هم‌چنین در این روز، خانه‌های بخش قَطْمون در بیت المقدس را نیز منفجر کردند و تعدادی از فلسطینی‌ها را به خاک و خون کشیدند. کشتار مردم فلسطین توسط گروه‌های تروریستی صهیونیستی به این دلیل اوج گرفت که صهیونیست‌ها قصد داشتند، پس از خروج نیروهای انگلیس از فلسطین، موجودیت غیرقانونی رژیم اشغال‌گر قدس را اعلام کنند، همان‌گونه که این اقدام، دوماه پس از قتل‌عام فلسطینی‌ها در روستای حسینیه انجام شد.

تولد «ژوزف پریستْلی» دانشمند انگلیسی و کاشف اکسیژن (1733 م)
ژوزف پریستلی در سال 1733 متولد شد. پدرش که تاجر ماهوت بود او را نزد مردی روحانی گذاشت تا استاد او را زبان عبری و علوم الهی بیاموزد. بعدها بر اثر اختلاف با روحانیون از کلیسای پروتستان رانده شد و به مطالهٔ علم شیمی پرداخت. پریستلی پس از مطالعات فراوان ازت را کشف کرد و موفق به دریافت مدال «کوپلن» گشت.

در سال 1744 برای نخستین بار اکسیژن را از حرارت دادن اکسید جیوه به دست آورد. وی دربارهٔ جوهر گوگرد، آمونیاک و جوهر نمک مطالعات فراوان داشت. پریستلی در سال 1804 در سن هفتاد و یک سالگی جهان را بدرود گفت.

برخی از رخدادهای امروز
1921: مغولستان خارجی (قسمت شمالی مغولستان) از چین جدا شد و به نام جمهوری مغولستان اعلام استقلال کرد.
1949: کار رسیدگی به محاکمه پارلمانی (ایم پیچمنت) اندرو جانسون رئیس جمهوری وقت آمریکا به اتهام نادیده انگاشتن یک قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در کنگره این کشور آغاز شد. این رسیدگی در کمیسیون مربوط مجلس نمایندگان و سپس صحن مجلس و آنگاه سنای آمریکا تا ماه مه به درازا کشید.
1954: ژنرال جیاپ دستور حمله و محاصره دژ «دین بین فو» را صادر کرد که به شکست فرانسه و خروج این کشور از هندوچین منجر شد.
1963: دو جت نظامی شوروی برای سنجش میزان آمادگی دفاعی آمریکا برفراز قلمرو این دولت در آلاسکا پرواز اکتشافی انجام دادند و سالم به پایگاه خود بازگشتند.
1955: پلیس ترکیه در استانبول به سوی علوی‌ها (شیعیان) تیراندازی و باعث مرگ 16 تن از آنان شد.
1999: به رغم مخالفت روسیه، سه کشور عضو سابق پیمان ورشو لهستان، چک و مجارستان به عضویت ناتو (پیمان نظامی غرب) پذیرفته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس