کد خبر 198552
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهتر است مصرف‌ کنندگان، مکمل‌های غذایی را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنند چرا که این مراکز پروانه کسب دارند و صنف خاص هستند و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توان با مراجعه به صنف مربوط، مشکل را پی‌گیری کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر حسین برزگر با بیان این‌ که مکمل‌های رژیم غذایی حاوی مواد مغذی هستند که فقدان یا کمبود مواد غذایی را تکمیل کرده و موجب ارتقاء عملکرد یا پیشگیری از اختلالات دستگاه‌های بدن می‌شود، اظهار کرد:‌ نمی‌توان ادعا کرد که مکمل‌های غذایی از بیماری پیشگیری یا آن را درمان می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که مکمل‌های غذایی از عطاری‌ها یا دست‌فروشان تهیه شوند و پس از استفاده، مشکلی برای مصرف‌کننده به وجود آید، هیچ راهی برای پی‌گیری وجود ندارد و این اماکن پاسخگو نیستند.

برزگر افزود: این محصولات در صورتی که در داخل کشور تولید شده باشند باید از وزارت بهداشت مجوز دریافت کنند و در صورتی که از خارج وارد کشور شوند باید شرایط و ضوابط مربوط به گمرک را گذارنده باشند و پس از آن از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده باشند.

مدیر نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: باید در برچسب این مکمل‌ها تاریخ مصرف، شرکت تولید کننده، کشور تولید کننده، شماره پروانه، میزان مصرف، روش مصرف، سری ساخت و موارد دیگر قید شده باشد.

وی گفت: این مواد، بازار مصرف وسیعی دارند و ممکن است تهیه آن‌ها با قاچاق همراه شود که در صورت قاچاق بودن نمی‌توان به سلامت این مواد اطمینان داشت.

برزگر عنوان کرد: همچنین افراد غیرمتخصص، شرایط درست نگهداری از مکمل‌ها را نمی‌دانند و ممکن است این مواد، فاسد شده و قابل مصرف نباشند.

وی اظهار کرد: تاکنون در تهیه مکمل‌ها با کمبود مواجه نشده‌ایم و با این‌ که قیمت این اقلام افزایش یافته ولی این افزایش در حد چشمگیری نبوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس