واقعیت این است که برای ایجاد ترس و رعب بیشتر است که تنها دو روز قبل از مذاکرات مقامات غربی و ایران در قزاقستان بر سر مساله برنامه هسته‌ای ایران که تازه‌ترین بحران ایران و آمریکاست، فیلم آرگو برنده جایزه بهترین فیلم اعلام شد.

به گزارش مشرق به نقل از رویداد، روزنامه لس آنجلس تایمز طی گزارشی در خصوص فیلم ضد ایرانی آرگو نوشت: از وقتی که خبرهایی از هالیوود در اوایل دوشنبه در ایران منتشر شد، مطبوعات این خبر را نقل کردند: فیلم کلیشه‌ای و ضدایرانی که در اینجا به طور گسترده‌ای محکوم شد، برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم شد. حسین، که صاحب یک کافه است، درباره کسب و کارش ابراز نگرانی کرد زیرا که به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی مشتریان او بی‌پول شده‌اند و گفت: من فردی ساده، بدون اعتقادات مذهبی و مخالف حکومت هستم اما فکر می‌‌کنم فیلم آرگو تاریخ را تحریف و به ایرانیان توهین کرده است. برای من حتی یک فیلم هیجان برانگیز هم نیست. فیلم آرگو ممکن است توجه هیئت ژوری را به خود جلب کرده باشد اما در ایران هیچ طرفداری ندارد.
این فیلم همه ایرانی‌ها را افرادی ریش‌دار و بسیار متعصب خشن نشان داده است که انقلاب ایران را دارای ریشه‌های مذهبی می‌‌دانند و شاه مخلوع ایران را عروسک خیمه‌شب بازی فاسد و جنایتکار آمریکا می‌‌دانند.

این فیلم تنش‌زا براساس یک داستان واقعی است. داستانی که در آن شش دیپلمات آمریکا در میان کشاکش اشغال سفارت آمریکا نجات پیدا کردند. این با حمایت سینمای هالیوود ساخته شده است. فرزانه حاجی که یک زن خانه‌دار تحصیلکرده و طرفدار فیلم‌های عاشقانه است و در زمان انقلاب هجده سال داشته گفت: من از این که می‌‌بینم به هموطنانم توهین شده لذت نمی‌برم.

تمام مردم ایران ریشوهای متعصب نیستند. ضدآمریکایی بودن، دیدگاهی جدید در میان جوانان سراسر دنیاست. حتی مردان بدون ریش و افراد تحصیلکرده آمریکایی هم مخالف امپریالیسم آمریکا هستند. واقعیت این است که برای ایجاد ترس و رعب بیشتر است که تنها دو روز قبل از مذاکرات مقامات غربی و ایران در قزاقستان بر سر مساله برنامه هسته‌ای ایران که تازه‌ترین بحران ایران و آمریکاست، فیلم آرگو برنده جایزه بهترین فیلم اعلام شد.

هنگامی که فیلم آرگو سال گذشته پخش شد، برخی مفسران تندرو در ایران اعلام کردند آرگو یک فیلم خصمانه برای هموار کردن حمله آمریکا به شالوده هسته‌ای ایران می‌‌باشد. بسیاری دیگر می‌‌گویند که فیلم آرگو فاقد اعتبار است به خصوص صحنه‌ای که اوج فیلم بود و در آن سپاه مسلح پاسداران در باند فرودگاه تهران هواپیمای سوییس ایری را که حامل شش دیپلمات آمریکایی بود تعقیب می‌‌کرد؛تعقیب ساختگی که بیشتر از واقعیت، حاکی از جلوه‌های ویژه هالیوودی بود.
فرشید فریدر که 49 سال دارد و طرفدار هالیوود است و در دفتر کار خود مشغول کار تبلیغاتی‌اش بود گفت: به عنوان یک فیلم اکشن یا تریلر آرگو فیلم خوبی بود اما واقعی نبود؛ مخصوصاً‌ جایی که نشان می‌‌داد شش آمریکایی چطور از فرودگاه فرار کردند. در هر صورت آرگو فیلمی متوسط بود که شایستگی دریافت اسکار نداشت.

آرگو به طور وسیعی در ایران دیده شد. این فیلم بر روی دی‌وی‌دی‌های قاچاقی که به قیمت یک دلار کنار پیاده‌روهای خیابان فروخته می‌‌شد در ایران پخش شد. با وجود این که بسیاری از مردم به شبکه‌های فیلم ماهواره دسترسی دارند فیلم‌های سانسور شده مهیج برخی اوقات با حذف بازیگر اصلی زن-تنها سوژه‌های هالیوود هستند که برای پخش در تلویزیون دولتی و سالن‌های نمایسش مناسب هستند.

به گزارش روزنامه اصلاح‌طلب شرق رئیس‌جمهور سابق آمریکا، کارتر، گفته بود نقش کانادا در نجات دیپلمات‌ها قابل تحسین است و این موضوع که شش دیپلمات آمریکایی با کمک سفیر کانادا از تهران فرارکرده‌ بودند بحث‌های زیادی را در کشور به همراه داشته است. هر چند شخصیت او در این فیلم بود اما قهرمان داستان یک جاسوس سازمان سیا است که نقش آن را خود کارگردان فیلم، بن‌افلک، بازی کرده است.

از بسیاری جهات، روابط ایران و آمریکا تحت تاثیربحران گروگانگیری است که بیش از سی سال پیش اتفاق افتاد. در پایتخت ایران،‌کسانی هستند که نمی‌خواهند آنچه را که در کشمکش انقلاب دیدند به یاد بیاورند؛ وقایع فجیعی همچون دین‌سالاری اختناق‌آور، انزوای بین‌المللی برای ده‌ها سال و آغاز جنگ ایران و عراق در دهه 1980 جنگی که در آن بسیاری از قدرت‌های خارجی با حمله صدام حسین به ایران موافق بودند.

حسن که مانند خیلی‌های دیگر منتقد دولت ایران است و از گفتن نام خانوادگی خود اجتناب می‌‌کند گفت:« من از آنچه اتفاق افتاده شرمسارم فیلمسازان آمریکایی می‌‌خواهند دوباره جنگ و خونریزی راه بیندازند؟ به من مهلت بدهید تا فکر کنم. من حتی تا آخر به تماشای فیلم ننشستم. من می‌‌دانم در کشورم چه گذشته است و نیازی ندارم به تماشای داستانی تحریف شده که ساخته یک فرد هالیوودی است بنشینم.»

تمرکز مجدد جوامع بین‌المللی به این گروگانگیری باعث شد تا خبرنگاران در جستجوی عباس عبدی، دانشجوی رشته مهندسی که طراح اشغال سفارت بود، باشند. عبدی چهره آشنایی است که در این 444 روز که 52 شهروند آمریکایی گروگان گرفته شده بود. او را از تلویزیون آمریکا نشان می‌‌دادند. عبدی که در حال حاضر میانسال است گفت که به دلیل حمایت او از تجدید روابط با واشگتن که در ایران موضوعی ممنوع است به طور ناعادلانه در زندان است. اما به هر حال عبدی همانند دیگر هموطنان خود فیلم آرگو را تاید کرد. در ارتباط تلفنی که با عبدی در روز دوشنبه برقرار شد، او گفت:‌جایزه اسکار مانند جشنواره فجر که عملکرد ضعیفی دارد، تنزل کرده است و دیگر آن محفل بین‌المللی درخشان سابق نیست. وی گفت: اسکار مانند جشنواره‌های ایرانی مبتذل و غیراستاندارد شده است، اسکار شایسته فیلم آرگو و فیلم آرگو شایسته اسکار است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس