به گزارش مشرق به نقل از فارس، در مناظره دانشجویی که در دانشگاه تهران با موضوع 60 سال جنبشهای دانشجویی به همت بسیج دانشگاه تهران برگزار شد، امیرحسین ثابتی معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی و حسین نقاشی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران به بحث و گفتوگو پرداختند.
ثابتی در ابتدای سخنان خود گفت: خوب است بحث، گفتمان محور باشد و به دور از مباحث جزئی. جنبش دانشجویی فارغ از جریان سیاسی یک کشور و جامعه سیاسی نمیتواند تفسیر شود. در هر دورهای کاملا اثرپذیر و اثرگذار در وقایع دوران خود بوده است. آنچه که در ایران پررنگتر بوده دیانت این جنبشها است.
وی افزود: اولین بار انجمن دانشجویی در قبل از انقلاب و در دانشگاه پزشکی دانشگاه تهران تاسیس میشود و هدفش این بود که دانشجویان مسلمان بتوانند نماز بخوانند. بعد از انقلاب نیز هدف تمامی تشکلات دانشجویی مانند بسیج دانشجویی جامعه اسلامی و ... پاسداری از دین بوده است.
وی ادامه داد: آفتی که جنبش دانشجویی داشته، این بوده است که از معیار اصلی و فلسفه وجودی خود عبور کرده است. برای مثال تحرکات انجمن اسلامی نسبت به روز دانشجو که نماد استکبار ستیزی است، تحرکات زیگزاگی بود.
وی در ادامه مناظره بیان داشت: یکه تاز جنبشها در دهه 60 در تاریخ جنبش دانشجویی دفتر تحکیم وحدت بوده است. همین باعث شد دیگر تشکلها تاسیس شوند. برای مثال تشکل جامعه اسلامی از دل دانشگاه الهیات دانشگاه تهران که زیر نظر انجمن اسلامی بود، به وجود آمد. تاسیس انجمن بدین خاطر بود که افرادی مانند مهدی فضائلی و باقر لنکرانی که موسسین جامعه اسلامی هستند تحت نظر انجمن اسلامی نمیتوانستند حرفشان را بزنند.
وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی در دهه 70 با فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد. یقینا در فعالیتهای دانشجویی خلا وجود داشته که امام خمینی(ره) دستور تشکیل بسیج دانشجویی را داده است. در واقع امام (ره) پتانسیل انقلابی را در تحکیم وحدت ندیده است به همین خاطر دستور چنین تشکلی را صادر کردند.
وی افزود: بدین خاطر چندین تشکل دانشجویی همسو با هم تشکیل شدند که در گذشته اجازه فعالیت به آنها داده نمیشد. برای مثال وقتی سید نظام موسوی در انجمن اسلامی رای آورد نگذاشتند او دبیر این انجمن شود. به همین خاطر تشکلات گوناگون همسو با هم به وجود آمدند.
وی در ادامه مناظره با تعریف محافظهکار گفت: محافظه کار کسی است که مرگ بر آمریکا نگوید. در حالی که بسیج دانشجویی عکس این تعریف است.
وی افزود: اشتباه است که فکر کنیم جنبش دانشجویی الان در وضع مطلوب به سر می برد. الان اگر واقعا 5 دانشجوی چپ نیز داشته باشیم یک دفتر باید بدهیم آنها کارشان را بکنند. نباید این طور باشد که وقتی ما روی کار آمدیم به دیگران اجازه همکاری ندهیم. این درست نیست.
ثابتی افزود: اینکه به چپیها اجازه صحبت دهیم حرف من نیست، حرف شهید مطهری است.
وی در ادامه با نقد حقوق بشر گفت: من افتخار میکنم که مبنای فکری من اسلام است و حقوق بشر ذیل آن قرار دارد. من حقوق بشر را قبول ندارم. بدین خاطر که ارجحیت با اسلام است. انجمنهای اسلامی که پایبند به حقوق بشر هستند، بندهایی در این اعلامیه وجود دارد که نه تنها مخالف دین بلکه مخالف انسانیت است.
ثابتی با اشاره به بیانیه معروف انجمن اسلامی گفت: شما امام(ره) و مصدق را در این بیانیه در کنار هم قرار دادید. چطور آن دو نفر با تفکراتی که دارند در کنار هم قرار می گیرند؟ اگر حرفتان این است در سطح کلان نگوئید که در خط امام هستید. بدین خاطر که درست خلاف خط امام عمل میکنید. این تناقضات مختص این بیانیه نیست عملکرد دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی چنین است.
وی افزود: اگر شما ناسیونالیسم افراطی هم باشید باید از سوریه دفاع کنید. بحث این است که ما باید در قضیه سوریه اولویتبندی داشته باشیم و در اصل بصیرت داشته باشیم که در سوریه چه جریانی وجود دارد. آیا اولویت در سوریه این است که حقوق بشر اجرا نمیشود؟
معاون سیاسی سابق بسیج در ادامه مناظره گفت: امام(ره) گفتند که مصدق مسلمان نبوده است و از این قضیه اطمینان کامل داشتند. اگر غیر از این بود امام (ره) شهامت آن را داشتند که بگویند من اشتباه کردم.
وی در ادامه به تناقضگویی انجمن اسلامی گفت: وقتی شما (انجمن اسلامی) میگویید که در خط امام هستید بدین معنی است که ضد استکبار و ضد ملیگرایی هستید یعنی باید اینها را قبول داشته باشید. حال شما دو نفر که نماد ملیگرایی هستند را در بیانیه معروفتان کنار عکس امام قرار میدهید. در واقع تناقضگویی و استانداردهای دوگانه اینجا مطرح میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: شما (انجمن اسلامی) مدعی هستید که در سوریه خون انسان بیگناه ریخته میشود مگر در فتنه 88 که گفتید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، در لبنان و غزه خون ریخته نمیشد. شما با این عقایدتان دارید جا پای نهضت آزادی میگذارید. مگر امام نگفتند جبهه مستضعفین عالم را تشکیل دهید الان نیز سوریه در جبهه مستضعفین قرار دارد. اگر سوال شما (انجمن اسلامی) این است که چرا از سوریه که دولتی مستکبر است حمایت میکنید پس چرا در دوره بنعلی و حسنی مبارک آقای خاتمی با آنان دیدار داشت و از آنان حمایت کرد.
ثابتی در ادامه تاکید کرد: از آقای محتشمیپور بپرسید زمانی که عراق به کویت حمله کرد او گفت ما باید با صدام علیه کویت ائتلاف کنیم؛ با این وضعیت و با این عقیده اگر الان کشور دست شما بود از آن نه اسلام نه ایرانی و نه جمهوریای باقی میماند. شما که خود را روشنفکر دینی مینامید اگر عقایدتان بدین صورت ادامه پیدا کند، آخرش به آقای سروش ختم خواهید شد. سروشی که به گفته سحابی داشت ذهن جوانان را منحرف میکرد.
ثابتی با اشاره به وجود استانداردهای دوگانه در رفتار انجمن اسلامی خاطرنشان کرد: استانداردهای دوگانه اینجاست که در دهه 60 که قدرت دست شماست، بگویید در خط امام هستید و الان که باد به طرف دیگر میوزد، طور دیگر سخن بگویید. نه غزه نه لبنان از تفکر مهندس بازرگان بیرون میآید. ادامه راه شما به التقاط میانجامد. چرا شما اصرار دارید که همه تفکرات را با هم جمع کنید. این منش در بهترین حالت جریان التقاطی را به وجود میآورد.
وی در ادامه با اشاره به گفتمان سوم تیر و تفاوتش با گفتمان دوم خرداد بیان کرد: گفتمان 3 تیر نسبت به گفتمان 2 خرداد شما تفاوت ماهوی دارد. شما چه زمانی از آقای خاتمی عبور کردید ما چه زمانی از آقای احمدینژاد عبور کردیم. شما از آقای خاتمی زمانی عبور کردید که وی در سال 83 از نظام جمهوری اسلامی دفاع کرد اما ما زمانی که احمدینژاد شبیه شما شد از آن عبور کردیم. هر کسی از خط امام عبور کند هرکه باشد، کنارش میگذاریم. ما بدینخاطر بصیرت داریم چون جرئت اعلام برائت داریم در حالی که شما چنین جرئتی را ندارید.
معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی در ادامه با اشاره به انتخابات آزاد گفت: اولین شرط انتخابات آزاد پذیرش نتیجه انتخابات است در حالیکه شما در فتنه 88 چنین نکردید. شما حتی در انجمن اسلامی خود آزاد برگزار نمیکنید. ما انتخابات آزادی که ضدانقلاب در آن شرکت کند را قبول نداریم.
وی در ادامه گفت: در ما حریت وجود دارد که زمانی که احمدینژاد مسیرش را اشتباه رفت از او برائت جستیم این سیره معصومین است. رفتار دوگانه آنجاست که زمانی شما کتاب عالیجناب سرخپوش را بنویسید و الان به آن لقب آیتالله بدهید. حمایت رجوی از شما در انتخابات 88 مصداق نظری و عملی فعالیت انجمن اسلامی است. شما مگر چکار میکنید که اینها از شما حمایت کردند؟ مشارکت و مجاهدین در سال 88 بیانیه دادند که کودتای تقلب شده است این پس چه سندی بود؟ شما باید وطنپرستی را از سارکوزی یاد بگیرید که با باخت در انتخابات حداقل به رقیبش تبریک گفت. شما اگر نسبت به نتایج انتخابات اعتراض دارید باید از راه قانونی پیش روید. استانداردهای دوگانه اینجاست که آقای لاری وزیر کشور دولت خاتمی در سال 84 وقتی در کوی دانشگاه تجمع شد، گفت ما با هرگونه تجمع غیرقانونی مخالف هستیم.
وی گفت: شما (انجمن اسلامی) که میگویید میرحسین موسوی از سال 84 این اتفاقات را میدید و مشکلات را فهمیده بود چرا در ختم آدم زنده در اتفاقات فتنه 88 شرکت کرد؟ شما اگر بخواهید با موجسواری بر روی مشکلات اقتصادی به دنبال رای باشید قطعا مانند انتخابات 88 شکست خواهید خورد.
وی در پایان گفت: وقتی شما در بحث منطق نداشته باشید از مناظره فرار میکنید. برای مثال ما از آقای ملکیان برای مناظره دعوت کردیم ولی ایشان بهانه آوردند و دعوت را نپذیرفتند. با این وجود دیگر شما نباید ژست گفتوگو را به خود بگیرید.
ثابتی در ابتدای سخنان خود گفت: خوب است بحث، گفتمان محور باشد و به دور از مباحث جزئی. جنبش دانشجویی فارغ از جریان سیاسی یک کشور و جامعه سیاسی نمیتواند تفسیر شود. در هر دورهای کاملا اثرپذیر و اثرگذار در وقایع دوران خود بوده است. آنچه که در ایران پررنگتر بوده دیانت این جنبشها است.
وی افزود: اولین بار انجمن دانشجویی در قبل از انقلاب و در دانشگاه پزشکی دانشگاه تهران تاسیس میشود و هدفش این بود که دانشجویان مسلمان بتوانند نماز بخوانند. بعد از انقلاب نیز هدف تمامی تشکلات دانشجویی مانند بسیج دانشجویی جامعه اسلامی و ... پاسداری از دین بوده است.
وی ادامه داد: آفتی که جنبش دانشجویی داشته، این بوده است که از معیار اصلی و فلسفه وجودی خود عبور کرده است. برای مثال تحرکات انجمن اسلامی نسبت به روز دانشجو که نماد استکبار ستیزی است، تحرکات زیگزاگی بود.
وی در ادامه مناظره بیان داشت: یکه تاز جنبشها در دهه 60 در تاریخ جنبش دانشجویی دفتر تحکیم وحدت بوده است. همین باعث شد دیگر تشکلها تاسیس شوند. برای مثال تشکل جامعه اسلامی از دل دانشگاه الهیات دانشگاه تهران که زیر نظر انجمن اسلامی بود، به وجود آمد. تاسیس انجمن بدین خاطر بود که افرادی مانند مهدی فضائلی و باقر لنکرانی که موسسین جامعه اسلامی هستند تحت نظر انجمن اسلامی نمیتوانستند حرفشان را بزنند.
وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی در دهه 70 با فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد. یقینا در فعالیتهای دانشجویی خلا وجود داشته که امام خمینی(ره) دستور تشکیل بسیج دانشجویی را داده است. در واقع امام (ره) پتانسیل انقلابی را در تحکیم وحدت ندیده است به همین خاطر دستور چنین تشکلی را صادر کردند.
وی افزود: بدین خاطر چندین تشکل دانشجویی همسو با هم تشکیل شدند که در گذشته اجازه فعالیت به آنها داده نمیشد. برای مثال وقتی سید نظام موسوی در انجمن اسلامی رای آورد نگذاشتند او دبیر این انجمن شود. به همین خاطر تشکلات گوناگون همسو با هم به وجود آمدند.
وی در ادامه مناظره با تعریف محافظهکار گفت: محافظه کار کسی است که مرگ بر آمریکا نگوید. در حالی که بسیج دانشجویی عکس این تعریف است.
وی افزود: اشتباه است که فکر کنیم جنبش دانشجویی الان در وضع مطلوب به سر می برد. الان اگر واقعا 5 دانشجوی چپ نیز داشته باشیم یک دفتر باید بدهیم آنها کارشان را بکنند. نباید این طور باشد که وقتی ما روی کار آمدیم به دیگران اجازه همکاری ندهیم. این درست نیست.
ثابتی افزود: اینکه به چپیها اجازه صحبت دهیم حرف من نیست، حرف شهید مطهری است.
وی در ادامه با نقد حقوق بشر گفت: من افتخار میکنم که مبنای فکری من اسلام است و حقوق بشر ذیل آن قرار دارد. من حقوق بشر را قبول ندارم. بدین خاطر که ارجحیت با اسلام است. انجمنهای اسلامی که پایبند به حقوق بشر هستند، بندهایی در این اعلامیه وجود دارد که نه تنها مخالف دین بلکه مخالف انسانیت است.
ثابتی با اشاره به بیانیه معروف انجمن اسلامی گفت: شما امام(ره) و مصدق را در این بیانیه در کنار هم قرار دادید. چطور آن دو نفر با تفکراتی که دارند در کنار هم قرار می گیرند؟ اگر حرفتان این است در سطح کلان نگوئید که در خط امام هستید. بدین خاطر که درست خلاف خط امام عمل میکنید. این تناقضات مختص این بیانیه نیست عملکرد دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی چنین است.
وی افزود: اگر شما ناسیونالیسم افراطی هم باشید باید از سوریه دفاع کنید. بحث این است که ما باید در قضیه سوریه اولویتبندی داشته باشیم و در اصل بصیرت داشته باشیم که در سوریه چه جریانی وجود دارد. آیا اولویت در سوریه این است که حقوق بشر اجرا نمیشود؟
معاون سیاسی سابق بسیج در ادامه مناظره گفت: امام(ره) گفتند که مصدق مسلمان نبوده است و از این قضیه اطمینان کامل داشتند. اگر غیر از این بود امام (ره) شهامت آن را داشتند که بگویند من اشتباه کردم.
وی در ادامه به تناقضگویی انجمن اسلامی گفت: وقتی شما (انجمن اسلامی) میگویید که در خط امام هستید بدین معنی است که ضد استکبار و ضد ملیگرایی هستید یعنی باید اینها را قبول داشته باشید. حال شما دو نفر که نماد ملیگرایی هستند را در بیانیه معروفتان کنار عکس امام قرار میدهید. در واقع تناقضگویی و استانداردهای دوگانه اینجا مطرح میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: شما (انجمن اسلامی) مدعی هستید که در سوریه خون انسان بیگناه ریخته میشود مگر در فتنه 88 که گفتید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، در لبنان و غزه خون ریخته نمیشد. شما با این عقایدتان دارید جا پای نهضت آزادی میگذارید. مگر امام نگفتند جبهه مستضعفین عالم را تشکیل دهید الان نیز سوریه در جبهه مستضعفین قرار دارد. اگر سوال شما (انجمن اسلامی) این است که چرا از سوریه که دولتی مستکبر است حمایت میکنید پس چرا در دوره بنعلی و حسنی مبارک آقای خاتمی با آنان دیدار داشت و از آنان حمایت کرد.
ثابتی در ادامه تاکید کرد: از آقای محتشمیپور بپرسید زمانی که عراق به کویت حمله کرد او گفت ما باید با صدام علیه کویت ائتلاف کنیم؛ با این وضعیت و با این عقیده اگر الان کشور دست شما بود از آن نه اسلام نه ایرانی و نه جمهوریای باقی میماند. شما که خود را روشنفکر دینی مینامید اگر عقایدتان بدین صورت ادامه پیدا کند، آخرش به آقای سروش ختم خواهید شد. سروشی که به گفته سحابی داشت ذهن جوانان را منحرف میکرد.
ثابتی با اشاره به وجود استانداردهای دوگانه در رفتار انجمن اسلامی خاطرنشان کرد: استانداردهای دوگانه اینجاست که در دهه 60 که قدرت دست شماست، بگویید در خط امام هستید و الان که باد به طرف دیگر میوزد، طور دیگر سخن بگویید. نه غزه نه لبنان از تفکر مهندس بازرگان بیرون میآید. ادامه راه شما به التقاط میانجامد. چرا شما اصرار دارید که همه تفکرات را با هم جمع کنید. این منش در بهترین حالت جریان التقاطی را به وجود میآورد.
وی در ادامه با اشاره به گفتمان سوم تیر و تفاوتش با گفتمان دوم خرداد بیان کرد: گفتمان 3 تیر نسبت به گفتمان 2 خرداد شما تفاوت ماهوی دارد. شما چه زمانی از آقای خاتمی عبور کردید ما چه زمانی از آقای احمدینژاد عبور کردیم. شما از آقای خاتمی زمانی عبور کردید که وی در سال 83 از نظام جمهوری اسلامی دفاع کرد اما ما زمانی که احمدینژاد شبیه شما شد از آن عبور کردیم. هر کسی از خط امام عبور کند هرکه باشد، کنارش میگذاریم. ما بدینخاطر بصیرت داریم چون جرئت اعلام برائت داریم در حالی که شما چنین جرئتی را ندارید.
معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی در ادامه با اشاره به انتخابات آزاد گفت: اولین شرط انتخابات آزاد پذیرش نتیجه انتخابات است در حالیکه شما در فتنه 88 چنین نکردید. شما حتی در انجمن اسلامی خود آزاد برگزار نمیکنید. ما انتخابات آزادی که ضدانقلاب در آن شرکت کند را قبول نداریم.
وی در ادامه گفت: در ما حریت وجود دارد که زمانی که احمدینژاد مسیرش را اشتباه رفت از او برائت جستیم این سیره معصومین است. رفتار دوگانه آنجاست که زمانی شما کتاب عالیجناب سرخپوش را بنویسید و الان به آن لقب آیتالله بدهید. حمایت رجوی از شما در انتخابات 88 مصداق نظری و عملی فعالیت انجمن اسلامی است. شما مگر چکار میکنید که اینها از شما حمایت کردند؟ مشارکت و مجاهدین در سال 88 بیانیه دادند که کودتای تقلب شده است این پس چه سندی بود؟ شما باید وطنپرستی را از سارکوزی یاد بگیرید که با باخت در انتخابات حداقل به رقیبش تبریک گفت. شما اگر نسبت به نتایج انتخابات اعتراض دارید باید از راه قانونی پیش روید. استانداردهای دوگانه اینجاست که آقای لاری وزیر کشور دولت خاتمی در سال 84 وقتی در کوی دانشگاه تجمع شد، گفت ما با هرگونه تجمع غیرقانونی مخالف هستیم.
وی گفت: شما (انجمن اسلامی) که میگویید میرحسین موسوی از سال 84 این اتفاقات را میدید و مشکلات را فهمیده بود چرا در ختم آدم زنده در اتفاقات فتنه 88 شرکت کرد؟ شما اگر بخواهید با موجسواری بر روی مشکلات اقتصادی به دنبال رای باشید قطعا مانند انتخابات 88 شکست خواهید خورد.
وی در پایان گفت: وقتی شما در بحث منطق نداشته باشید از مناظره فرار میکنید. برای مثال ما از آقای ملکیان برای مناظره دعوت کردیم ولی ایشان بهانه آوردند و دعوت را نپذیرفتند. با این وجود دیگر شما نباید ژست گفتوگو را به خود بگیرید.